خواص سیر؛ عناصر تشکیل دهنده و ویتامین ها

سیر؛ عناصر تشکیل دهنده و ویتامین ها
سير حاوی ویتامین ها و بيش از ۱۰۰ ترکیب فعال بيولوژيکی مفيد می باشد که از جمله آن می توان به فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، سلنیوم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین های B۲، B۱ و B۳ و سولفور اشاره کرد که بوی تند، مشخصه آن است. از دیگر ترکیبات بیولوژیکی مفید سیر عبارتند از: آليين، آليناز، آليسين، دی‌آلیل‌ دی‌سولفید، آليل متيل تری سولفيد، سولفور، پروتئین ها، ساپونين و…
زمانی تصور مي شد که آليسين اصلی ترين ترکيب فعال سير است. آلیسین، به همراه ترکیبات دیگر در گردش خون، گوارش و سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و به کاهش فشار خون، سم زدایی و … کمک می کند. امروزه محققان دريافته اند که آليسين به سرعت اکسيد مي شود. با اينکه آليسين هنوز هم نشانگر قدرت و توانايی سير مي باشد، اما تحقيقات، اس- آليلسيستیین و ساير ترکيبات را از جمله مهمترين ترکيبات درمانی موجود در سير می دانند. در طبيعت، سير خام فعاليت بيولوژيکي بسيار پايينی دارد. اما وقتي شما با خرد کردن، پختن يا جويدن آن، بوته سير را تخريب مي کنيد، آنزيم آليناز فوراً آلين را به آليسين تيديل مي کند که آن رايحه را به سير مي بخشد.

سیر طبیعت گرم و خشک دارد و به عنوان یکی از مواد غذایی و گیاهان دارویی است که برای تقویت یک رژیم غذایی سالم می تواند به صورت مکمل در نظر گرفته شود. سیر تازه بیشترین فایده را دارد. سیر خشک شده و یا پخته شده و همچنین روغن سیر، بی ارزش نیستند و فایده دارند ولی در طی آماده سازی، مقداری از ویتامینهای آن از بین می رود. اگر مزه يا بوي آنرا دوست نداريد، مي توانيد از کپسول هاي آن استفاده کنيد که فاقد بو و مزه طبيعي سير است. سير به هر صورت که استفاده شود، فوايد بسياري را عايدتان خواهد کرد.
بیماری هایی که مصرف سیر عموما در آنها موثر است
طبق گزارش يکي از روزنامه هاي انجمن پزشکي امريکا، نقش درماني سير در تقريباً ۱۰۰۰ تحقيق توصيف و تشريح شده است. این گیاه جادويی خواص بیشماری دارد که در این مطلب به بررسی تعدای از مهمترین این خواص می پردازیم.

فوايد سير در سيستم قلبی-عروقی بدن
بعضی تحقیقات نشان می دهند که سیر می تواند میزان فشار خون را بین ۷ تا ۸ درصد کاهش دهد. همچنبن سیر به کاهش تصلب شریان ها می تواند کمک نماید. به گزارش آدِش کی جين، پزشک مرکز تحقيقاتی بالينی و دانشکده پزشکي تولان در نيو اورلیان، سير مي تواند باعث پايين آوردن ميزان کلسترول و به ويژه نوع ليپو پروتئين کم حجم (LDL) در خون شود. جين به ۲۰ مرد و زن روزانه ۹۰۰ ميلی گرم از قرص هاي پودر سير داده و آنها را با ۲۲ فردی که فقط داروی پلاسيبو دريافت مي کردند، مقايسه کرده است.
در آخر اين تحقيق ۱۲ هفته ای، ميزان کلی کلسترول خون در افرادی که قرص های سير مصرف نموده بودند، تا %۶ کاهش پيدا کرد، درحاليکه در افرادی که دارونکا يا پلاسيبو دريافت کرده بودند، اين کاهش فقط %۱ بوده است. افرادی که سير مصرف کرده بودند، همچنين کاهش ۱۱ درصدی در کلسترول LDL خود مشاهده کرده اند که باز اين ميزان در گروه ديگر بسيار کمتر و فقط %۳ بوده است. او در ژورنال پزشکی می نويسد، “پودر سير که به شکل قرص به افراد داده شده بود، کاملاً برای آنها قابل تحمل بوده و فقط در يکی از از افراد ايجاد ناراحتی کرده بود.”
سير همچنين داروی ضد انعقاد خون نيز به شمار مي رود و می توان از آن به عنوان يک داروی طبيعی براي رقيق کردن خون استفاده کرد. دکتر اچ کيسوتر از دانشگاه سارلاندس هامبورگ، اخيراً دريافته است که سير می تواند به بيمارانی که از بيماری انسداد شريانی که باعث لخته شدن خون در ناحيه پاها مي شود، رنج مي برند نيز کمک کند. معمولاً از اين بيماران خواسته می شود که راه بروند، چون بالا رفتن جريان خون ميزان اين لخته ها را کاهش مي دهد. اما اين بيماران خيلی زود دلسرد مي شدند چون اين بيماری موقع راه رفتن درد بسيار عميقی در فرد ايجاد مي کند.
دکتر کيسوتر به مدت ۱۲ هفته به ۳۲ بيمار روزانه ۸۰۰ ميلی گرم از قرص هاي پودر سير و به ۳۲ بيمار ديگر دارونما يا پلاسيبو می دهد. سپس مسافتی را که بدون احساس درد مي توانند راه بروند را اندازه گيری می کند. در هفته هاي اول، هر دو گروه پيشرفتی شبيه به يک برنامه پياده روی معمول داشتند. اما با گذشت زمان بيمارانی که از پودر سير استفاده می نمودند، قادر بودند يک سوم راه بيشتری را بدون احساس درد طي کنند. اين محقق همچنين گزارش می کند که فوايد سير که شامل کاهش فشارخون می شود، به فاصله کمی بعد از اينکه بيماران کپسول پودر سير را مصرف مي کردند، قابل مشاهده بوده است.

فوايد سير در مقابله با سرطان ها به جز سرطان سینه و ریه
خوردن سیر می تواند فوایدی در رابطه با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون، راست روده و معده داشته باشد. با اینحال بنظر نمی رسد که مکمل های سیر دار و قرص های سیر چنین اثری داشته باشند. برای این منظور مصرف هفتگی ۳,۵ تا ۲۹ گرم در هفته توصیه می شود.
دکتر بنجامين لاو در مجله بيوتراپی مولکولی عنوان می کند که “سير يکی از قديمی ترين گياهانی است که گفته می شود خواص ضد سرطانی دارد. در گذشته مصريان و پزشکان هندی از سير براي درمان تومورها استفاده می نمودند.”
دکتر لاو، محقق دانشگاه لوما ليندا، سه راهی را که از طريق آن سير از شما درمقابل سرطان محافظت می کند را توصيف می کند: با بازداشتن مستقيم متابوليسم سلول هاي تومر، با جلوگيری از شروع و توليد سلول هاي سرطانی، و با تقويت سيستم دفاعی فرد برای مقابله بهتر با سلول های سرطانی.
ميلنر دريافته است که يک رژيم غذايي که از ۲ تا ۴ درصد سير تشکيل شده باشد، رشد سرطان سينه را به تاخير انداخته و تعداد تومورهاي سرطانی را کاهش می دهد. او اينطور توضيح می دهد: “تعداد کلی تومورها در موش های صحرايی که يک رژيم غذايي %۲ سير طی دوره ۲۰ هفته ای داشته اند، درمقايسه با گروه کنترل از اين موشهای صحرايی تا %۵۶ کاهش داشته است.”
فايده ديگر اين بود که سطح گلوتاتيون-اس-ترنسفراز، بين حيواناتی که رژيم های غذايی با ميزان سير بالا داشته اند، تا %۴۲ بالاتر بوده است. گلوتاتيون-اس-ترنسفراز آنزيمی است که به رفع مسموميت کبد از مواد سرطانزا و ساير مواد شيميايي خطرناک، کمک می کند.
در تحقيق ديگری، ميلنر دريافت که سير می تواند به طرز قابل توجهی تعداد ترکيب های افزايشی را در اسيد دئوکسی ريبونوکلئيک (DNA)، کاهش دهد. ترکيب های افزايشی، مواد شيميايی هستند که به نيتروسامين هاي DNA مي چسبند، و محيط را برای تغييرات سرطانی آماده می کنند.
ميلنر يک گروه موش های صحرايی آزمايشگاهی را در معرض نيتروسامين ها قرار داده، اما به برخی حيوانات هم ميزان بسيار زيادی از پودر سير – در ۲ تا ۴ درصد از رژيم غذايي- داد. اين موش های صحرايی، برحسب ميزان سيری که خورده بودند، ۴۰ تا ۸۰ درصد کاهش ترکيب های افزايشی در کبد داشته اند. بعلاوه، موشهای صحرايی که سير مي خوردند، از ۵۵ تا ۶۰ درصد ترکيب های افزايشی در غدد پستان نيز بهره مند شده اند.
تحقيقات مختلفی همچنين نشان داده است که سير احتمال خطر سرطان های معده و شکم را نيز کاهش می دهد. در يک تحقيق که در چين انجام گرفته است، نشان داده شد که مصرف سير به طور معکوس به شيوع ابتلا به سرطان معده و شکم مربوط است. ساير آزمايشات نشان داده است که سولفيد دياليل به ميزان قابل توجهی تومرهای سرطانی شکم را در همسترها کاهش می دهد.
در يک تحقيق ديگر، پروفسور ام. ام. ال موفتی، از دانشگاه الکساندرا در مصر، به قورباغه های مصری، به مدت چهار ماه يا سير تازه خرد شده، يا روغن سير، و يا روغن ذرت (بعنوان پلاسيبو) داده و بعد آنها را در معرض آفلاتوکسين B۱ AFB۱، يک آلاينده غذايی که موجب سرطان کبد می شود، قرار دادند.
فقط ۳ درصد از کليه قورباغه هايی که سير تازه خورده و فقط ۹ درصد از ۶۵حيوانی که روغن سير مصرف کرده بودند، دچار تومور شدند. درمقابل، ۱۹ درصد از حيواناتی که روغن ذرت خورده بودند، دچار سرطان کبد و تومور کليه شدند.
دکتر ال موفتی در اين زمينه می گويد، “نتايج ما نشان می دهد که دادن سير خردشده يا روغن سير به قورباغه ها، به طرز قابل توجهی موجب کاهش ايجاد تومور از طريق AFB۱ می شود. سير تازه تاثيرات بازداشتنی بيشتري نشان داده است. اين نشان می دهد که در سير تازه ميزان بيشتری ترکيبات فعال وجود دارد.”

- Advertisement -

فوايد سير در عفونت های قارچی و ميکروبی
ژل های تهیه شده از سیر می توانند به بهبود عفونت های قارچی کمک نمایند. بعضی از افراد، از روغن بدست آمده از سیر، برای درمان عفونت های قارچی، زگیل ها و میخچه استفاده می نمایند. هرچند تحقیقات علمی نشان می دهد که سیر می تواند قادر به درمان عفونت های قارچی از قبیل پای ورزشکاران می باشد، اما کارایی روغن سیر برروی زگیل ها و میخچه ثابت نشده است.
تحقيقات پزشکی نقش سير را به عنوان يک آنتی بيوتيک طبيعی نيز تاييد مي کند. در ۱۹۸۳، دکتر لاو در مجله فرضيه پزشکی می نويسد، “عصاره سير فعاليت بسيار وسيع ضد ميکروبی را درمقابل باکتری ها و قارچ های بسيار زيادی نشان مي دهد. چون بسياری از موجودات ميکروسکوپی که به عصاره سير حساسيت نشان داده اند، ازنظر پزشکی قابل توجه هستند، سير نقش بسيار مهمی بعنوان يک عامل درمانی خواهد داشت.”
يکي از روش های فعاليت سير از طريق تقويت سلول های فاگوسيتوز (سلول های بيگانه خوار)، توانايی گلبول های سفيد برای مقابله با عفونت ها و بيماری ها مي باشد. يکي ديگر از اين راه ها، از طريق تحريک سلول هاي ايمنی مثل ماکروفاژها و سلول هایT برای مقابله با باکتری ها و عفونت های ويروسی و تنظيف سلول های سرطانی مي باشد.

دیگر فواید مصرف سیر
بعضی از فواید ثابت شده سیر عبارتند از:
تحقیقات نشان داده است که مصرف سیر باعث کاهش سطح کلی کلسترول خون می شود. سیر همچنین میزان کلسترول بد یا چربی بد خون یعنی ال دی ال را هم پایین می آورد.
بر اساس یافته های علمی، سیر اثرات گشاد کنندگی عروق دارد و به همین خاطر می تواند فشار خون را کاهش دهد (همین گشادی عروق در افراد مستعد می تواند باعث بروز سردرد شود). اما میزان تاثیر آن در موارد افزایش ناگهانی فشار خون چندان زیاد نیست و حدود نیم تا ۱ سانتی متر جیوه فشار را کاهش می دهد. مصرف روزی نصف استکان از عصارهٔ سیر و لیمو ترش، تاثیر بسیار زیادی در رفع گرفتگی رگ ها خواهد داشت.
شواهدی در دست است که مصرف سیر می تواند در کاهش قند خون هم تاثیر بگذارد.
سیر می تواند گرفتگی عروق را بهبود دهد و بنابراین برای تنگی عروق کرونر می تواند مفید باشد.
سیر به دلیل ترکیبات خاصی که دارد (مانند ماده آلیسین) می تواند در مقابله با عفونتهای باکتریایی و ویروسی مفید باشد و بنابراین مصرف آن در سرماخوردگی توصیه می شود.
سیر باعث کاهش تجمع پلاکتی و در نتیجه کاهش انعقاد پذیری خون می شود.
سیر در پیشگیری از بیماری بری بری موثر است (چرا که سطح تیامین خون را بالا می برد.)
بعضی محققین احتمال می دهند که سیر می تواند در بهبود کیفیت زندگی بیماران ایدزی و کاهش عوارض ایدز نقش موثری داشته باشد. البته تحقیقات در این مورد هنوز کافی نیست.
بررسی های آزمایشگاهی روی حیوانات نشان داده که مصرف سیر به همراه رژیم غذایی غنی از پروتئین، میزان تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) را در موشهای نر افزایش می دهد.
از سالهای دور تا کنون از سیر برای تصفیه خون استفاده می شده است. سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد.
سیر بعضی از انواع سل ریوی را معالجه می کند مخصوصا وقتی که با شیر ممزوج شود، زیرا در این صورت اثر قابل توجهی در کشتن میکرب کوخ دارد (میکرب سل).
ویتامین c موجود در آن برای درمان بیماری اسکوربوت (نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین ث) موثر است.
برای افرادی که مبتلا به پرکاری تیرویید هستند، مفید است زیرا که منبع عالی ید است.
نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۱ انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که به طور مرتب سیر می‌خورند سه برابر کمتر از بقیه دچار سرماخوردگی می‌شوند.
اگر در شهرهای با هوای آلوده زندگي می‎كنيد روزی يك حبه سير بخوريد. افراد معتاد به سيگار هم همين طور.
وقتی که سیر را به صورت ناشتا میل می‌کنید در واقع بدنتان را سم‌زدایی کرده‌اید. با همین کار ساده تمامی انگل‌ها و کرم‌های موجود در روده را بیرون رانده و سدی در برابر بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون بالا و برخی از سرطان‌ها ایجاد می‌کنید.
برای مقابله با سنگ کلیه دو قاشق غذاخوری سیر خردشده را در یک چهارم لیتر آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و یک فنجان صبح به صورت ناشتا و یک فنجان شب قبل از خواب میل کنید.
برای تسکین دردهای عادت ماهانه در پنج روز اول، ۱ تا ۲ حبه سیر به صورت ناشتا میل کنید. اگر معده‌ی حساسی دارید می‌توانید از مکمل‌های غذایی سیر که به صورت قرص در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد استفاده کنید.
سیر تازه از چربی سوزهای قوی است. برای همین سیر باید جزیی از هر برنامه کاهش وزن و رژیم لاغری اصولی باشد.
مصرف بالای سیر می تواند گزش کنه را کاهش دهد.
اگر می‌خواهید در کنار بهره‌مندی از فواید سیر، دچار افت فشار هم نشوید، باید علاوه بر مصرف متعادل و محدود این ماده غذایی، تعداد وعده‌ها و میان‌ وعده‌های غذایی‌تان را بیشتر و حجم آنها را کمتر کنید و سپس سیر را فقط در وعده‌های اصلی بگنجانید.
راه های مقابله با بوی سیر

قبل از مصرف سیر آن را خورد کنید و برای چند دقیقه در کاسه ای از روغن زیتون و لیموترش بگذارید. اگر لیمو ترش تازه در دسترس نباشد، می توان از سرکه استفاده کرد.
قبل از شروع به خوردن سیر و پیاز دهان خود را به عسل آغشته کنید.
حبه های سیر را زیاد نجوید و سریعتر ببلعید.
بوی سیر با جویدن کاهو، جعفری یا خوردن شیر، سیب یا عسل رفع می شود. همچنین گذاشتن مقداری چای خشک در دهان و قورت دادن آن.
عده ای معتقدند که قورت دادن یک حبه سیر درسته و خام در طول روز، باعث بو گرفتن دهان نمی‌شود . ولی باید بدانید که هضم سیر درسته، کمی مشکل‌تر از سیری است که پیش از ورود به دستگاه گوارش، جویده می‌شود اما با این كار هم،‌ بخشی از فواید آن به بدن خواهد رسید. نکته مهم این است که هم مصرف سیر درسته و هم سیر جویده‌شده، باعث آزاد شدن مقداری گاز (که مربوط به تركیب‌های گوگردی موجود در سیر است)،‌ در بدن می‌شود. این گاز می‌تواند پس از هضم سیر در معده، وارد مری شود و بوی بد دهان را در پی داشته باشد بنابراین ممکن است قورت دادن سیر تاحدی باعث تخفیف بوی نامطلوب آن بشود اما این بو صددرصد از بین نخواهد رفت. دفعات مسواک زدن را بیشتر کنید و از محلول های دهانشویه هم استفاده کنید. البته بخش عمده ای از بوی نامطبوع از طریق دستگاه گوارش وارد بازدم ما می شود و خود محوطه دهان تنها مقصر یک سوم از بوی سیر است.
پس از مسواک سیب بخورید و کمی بیشتر آن بجوید تا بیشتر در محوطه دهان شما بماند.
چای سبز مصرف کنید. البته به جای نوشیدن سعی کنید چای را بمکید تا بیشتر در محوطه دهانتان باشد.
عسل بخورید.
قبل از خواب و پس از مسواک چند قاشق ماست بخورید و ١ دقیقه در دهان خود نگه دارید. باکتری های مفید ماست تا صبح به جنگ بوی بد سیر و پیاز خواهند رفت.
پس از بیدار شدن مجددا مسواک + عسل + ماست را تکرار کنید.
دو دانه قهوه بوداده را بجوید.
با وجود تمام این تدابیر اگر هنوز بوی سیر می دادید از آدامس استفاده کنید.
استفاده از مکملهای غذایی سیر به صورت قرص از داروخانه، به عنوان جانشینی برای مصرف سیر.

عوارض جانبی مصرف سیر
سیر خواص طبی بسیاری دارد، اما باید دقت کرد که مانند هر داروی گیاهی دیگر (و مثل همه داروها) ، سیر هم فایده ها و عوارضی دارد و باید از مصرف بی رویه و نسنجیده آن اجتناب کرد. مصرف سیر خوراکی برای عموم مردم مطمئن و ایمن می باشد. ولی می تواند برای بعضی افراد عوارض جانبی منفی و خطرناکی داشته باشد. این عوارض عموما در مصرف سیر خام بیشتر است. از جمله این عوارض جانبی عبارتند از:
بوی بد دهان
احساس سوزش در دهان
ایجاد علایم حساسیت، بثورات جلدی و خارش
ترش کردن و سوزش معده
نفخ شکم و تولید گاز معده
زیاده روی در مصرف سیر می تواند باعث ایجاد زخم یا خونریزی معده شود.
تهوع و استفراع
اسهال
افت فشار و سرگیجه
خوردن سیر در بعضی افراد می تواند باعث سردرد شود. بنابر این افراد مبتلا به میگرن نباید زیاد از سیر استفاده کنند.
افزایش خطر خونریزی در بدن
افزایش آسم و واکنش های آلرژیکی و حساسیت بدن
مصرف سیر به صورت مستقیم بر روی پوست می تواند باعث آسیب دیدن پوست به شکل سوختگی شود.
استفاده از سیر یا عصاره آن در اطراف چشم و مخاطات می تواند باعث آسیب به چشم و مخاطات شود.
زنان آبستن بهتر است از‎ ‎سیر استفاده نکنند‎. هرچند مصرف سیر در بارداری، زمانیکه در مقادیر درست مصرف شود، عموما بی خطر است، ولی مصرف سیر در مقادیر درمانی، در دوران بارداری خطرناک است.
سیر سبب تغییر مزه شیر مادر و اجتناب کودک از خوردن سیر می شود. بنابراین مصرف آن در شیردهی مجاز نیست.
تداخلات دارویی در مصرف سیر
با توجه به اثرات و عوارض سیر توصیه شده است، کسانی که داروهای زیر را مصرف می کنند حتی الامکان از مصرف سیر خودداری کنند:
بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین استفاده می کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند، زیرا سیر مانع از انعقاد خون می شود. ‏از این رو افرادی که جراحی می کنند، باید ۷ تا ۱۰ روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری کنند، زیرا زمان خونریزی را ‏طولانی تر می کند. ‏ مصرف داروهای ضد پلاکت و ضد انعقاد و اصطلاحا رقیق کننده خون مانند وارفارین در کنار مقادیر زیاد سیر توصیه نمی شود.
سیر خام حاوی آنتی بیوتیک طبیعی به نام آلیسین است و باکتری های مقاوم به دارو مانند MRSA و هلیکوباک تر پیلوری که باعث زخم معده و سرطان معده می شود را از بین می برد.
انسولین : مصرف همزمان سیر و انسولین می تواند باعث افت شدید قند خون شود.
داروهای فشار خون: استفاده از سیر در کنار داروهای فشارخون، می تواند تنظیم فشارخون را به هم بریزد.
مصرف سیر با داروی ایزونیازید (Nydrazid, INH)، داروهای درمان اچ ای وی / ایدز و داروی ساکوییناویر (Fortovase, Invirase) ممنوع می باشد.
سیر می تواند تداخلی معمولی با داروهای پیشگیری از بارداری، سیکلوسپورین و داروهایی که توسط کبد تغییر می یابند، داشته باشد.
توجه: هنوز در هیچ یک از منابع علمی و پژوهشهای انجام شده، گزارش نشده است که سیر می تواند جایگزین داروهای اصلی شود. توجه به این نکته به خصوص در بیماران قلبی، فشار خون بالا و دیابتی (بیماری قند) مهم است. چرا که قطع داروهای اصلی آنها یا مصرف داروها در کنار مقادیر زیاد سیر می تواند اثرات مهلکی داشته باشد.
نکات جالب در مورد سیر
سیر یک گیاه از راسته مارچوبه ای ها و تیره نرگسیان و زیر خانواده پیازیان است. مصرف سیر به عنوان فرآورده دارویی و در عین حال یک چاشنی غذایی، سابقه ای به اندازه تاریخ بشر دارد. سير از ۳۰۰۰ سال پيش تاکنون مصرف دارويي داشته است، اما فوايد آن تا زمان حال در حد اعتقاد مردم عادي محدود بود.
مصری های باستان و چینی ها از سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی استفاده می کردند و حتی کارگران اهرام مصر هم که به بیگاری کشیده می شدند، سهمیه روزانه سیر داشتند. هرودوت اولین شورش کارگری ثبت شده در تاریخ را گزارش کرده است که در آن کارگران معبد خوفو به دلیل قطع جیره سیر روزانه خود، سر به طغیان برداشته اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.