خواص هل

هل از انواع ادویه است که طبع گرم دارد که در بسیاری از انواع چای، قهوه و حتی دسرها مورد استفاده قرار می گیرد. اما آیا تا به حال به فواید بی نظیر هل فکر کرده اید؟ ما در این بخش از خواص مواد غذایی می خواهیم به معرفی خواص هل بپردازیم. اولین فایده هل را می توان به بند آوردن سکسکه ربط داد. هل به خوبی می تواند گرفتگی های معده و روده را نیز بهبود ببخشد.

معرفی و پیشینه‌ی هل

نام جهانی هل عبارت است از Elettaria cardamom. هل نوعی گیاه (و اصطلاحاً درخت) و جزو ادویه‌ها است که در درون آن دانه‌هایی سیاه رنگ وجود دارد.

طعم هل تا حدی شیرین و به‌نوعی نمکین است. هم پوسته و هم دانه‌ی آن عطری تند و مخصوص به خود را دارد.

از هل در پخت انواع شیرینی‌ها و غذاهای گرم و هنگام صرف نوشیدنی‌های معطر از جمله در انواع چای و قهوه استفاده می‌شود.

هل، در دنیا جزو ادویه‌های نسبتاً گران قیمت است. استفاده از این گیاه که بومی هندوستان، نپال و بوتان است؛ در طب سنتی هند تحت عنوان Ayurveda مرسوم بوده و نیز در طب سنتی چینی نیز دارای سابقه‌ای باستانی است..

هل دو نوع اصلی دارد؛ هل سبز Elettaria و هل غیر سبز که شامل هل سیاه، هل سفید و هل قرمز Amomum می‌شود.

هل را باید در غلاف آن و در جعبه‌ی چوبی و محفوظ و در جای خنک، تاریک و خشک نگهداری کرد و گاهی آن را در معرض هوادهی به دور از رطوبت و حشرات قرار داد.

خواص هل

طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (United States Department of Agriculture) هل دارای آهن، منیزیوم، سلنیوم، روی و بخصوص منگنز است.

هم‌چنین هل در مقادیری کمتر، دارای کلسیم، پتاسیم، ویتامین B و C، پروتئین، اسیدهای چرب و فیبرهای غذایی است.

سم زدایی بدن با هل

با توجه به وجود ویتامین هایی نظیر: نیاسین، B، C و ریبوفلاوین در هل، می توان امیدوار به سم زدایی بدن بود. همچنین از هل بعنوان تصفیه کننده خون هم نام برده می شود.

کاهش افسردگی با هل

در طب آیورودیک، عنوان شده است که برای کم کردن افسردگی از چای هل استفاده شود. هل می تواند سلول های بدن را نیز جوان کند و به همین دلیل است که از آن بعنوان کاهنده افسردگی نام برده می شود.

کاهش عفونت با هل

با توجه به وجود انواع روغن ها در هل که می تواند از رشد قارچ ها و ویروس ها جلوگیری بعمل آورد، توصیه می کنیم که اگر دچار عفونت هستید حتما از هل استفاده کنید.

درمان بوی بد دهان با هل

اگر آفت دهان می زنید و یا دیگر عفونت های دهانی دارید و یا اینکه دهان تان بوی بدی می دهد، توصیه می کنیم که دانه ی هل را بحوید تا این مشکلات تان بهبود یابد.

زیاد کردن اشتها با هل

اگر می خواهید اشتهایتان زیاد شود حتماً از هل در خورشت ها استفاده کنید. در واقع هل را آسیاب کرده و به خورشت بیفزائید. جویدن دانه هل هم می تواند کمک کننده باشد.

درمان عفونت های پوست سر با هل

اگر عفونت پوست سر دارید و یا اینکه به کرات احساس خارش در سر می کنید، از هل که خواص ضدباکتریایی دارد استفاده کنید. همچنین هل می توانید مو ها را تقویت و سبب درخشندگی آن شود.

بهبود مشکل نفخ با هل

دانه هل می تواند سوهاضمه، مشکل آروغ زدن و حتی نفخ را تا حد زیادی کنترل کند. از هل بعنوان بهبود در مشکلات گوراشی یاد می شود.

کنترل فشار خون با هل

افزایش گردش خون یکی از کارهای هل در ریه است. لذا اگر فشار خون بالایی دارید، توصیه می کنیم که حتماً از هل استفاده کنید.

کاهش وزن با هل

با توجه به اینکه در هل مقدار زیادی فیبر وجود دارد می توان امیدوار بود که بعد از مصرف احساس سیری کنید. در نتیجه می توان در دراز مدت کاهش وزن محسوسی را مشاهده کرد. همچنین هل ماده ای دارد که ملاتونین نام دارد که به خوبی کار چربی سوزی را انجام می دهد.

تقویت جنسی با هل

در گذشته از هل بعنوان یکی از تقویت کننده جنسی استفاده می شده است. اگر از اختلال نعوظ نیز رنج می برید می توانید از هل استفاده کنید.

رفع سرماخورگی با هل

وجود ویتامین سی به قدر کفایت در این ماده برای رفع گلودرد و سرماخوردگی بسیار مفید می باشد.

سایر موارد استفاده‌ی درمانی از هل

  • گلودرد
  • تقویت قوای جنسی
  • درمان ناراحتی‌های مرتبط با مجرای ادرار
  • درمان سکسکه

طریقه مصرف هل

انداختن چند دانه هل در قوری چای و نیز اضافه کردن پودر هل به برخی غذاها، استفاده در دسرها و شیرینی‌ها، مرسوم‌ترین روش مصرف هل است.

چای هل دار در بارداری

طبق نتایج تحقیقات انجام شده توسط محققان، مصرف چای هل دار در ایام بارداری سبب تقویت حافظه و یادگیری و تقویت رفتاری کودک در آینده خواهد شد.

هم‌چنین استفاده از پودر هل در تخفیف استفراغ‌های حاملگی مؤثر است.

عوارض هل

مهم‌ترین موضوع در این مورد لزوم مصرف کم آن است، زیرا تحقیقات دقیق و موثقی در مورد میزان مصرف درست آن وجود ندارد. اگر دچار بیماری خاصی هستید با پزشک در مورد مصرف هل و میزان آن مشورت کنید. این مورد برای دوران بارداری نیز صادق است. برخی افراد معتقدند که روزانه باید کمتر از یک مثقال مصرف شود.

خواص چای هل و دارچین

در سطور فوق به خواص هل از نظر پیشگیری و درمان سرطان روده‌ی بزرگ اشاره کردیم.

علاوه بر مورد فوق، طبق تحقیقات انجام شده یکی از مهم‌ترین خواص چای هل و دارچین از بین بردن ریسک ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ است.

خواص چای هل و دارچین باعث می‌شود که میزان ریسک سرطان 48 درصد کاهش یابد و به عبارت دیگر مصرف هل و دارچین باهم، به نوعی ایجاد خواص تکمیلی می‌کنند.

خواص هل با چای ماسالا

ترکیب هل و چای ماسالا معجونی از فواید مختلف است. شما نیز از فواید فوق‌العاده‌ی چای ماسالا و هل سبز استفاده کنید. 

به‌طور کلی خواص هل را می‌توان در این موارد خلاصه کرد:

تقویت و حفاظت از سیستم گوارشی، کنترل میزان کلسترول، پیشگیری از انواع سرطان، بهبود ناراحتی‌های قلبی و عروقی، بهبود سیستم گردش خون در بدن انسان، درمان بیماری‌های دندان، برطرف کردن مشکلات مرتبط با جذب مواد غذایی توسط بدن، درمان عفونت‌های دستگاه ادرار، برافروختگی کلیه (نفریت) و سوزاک (گونوره)، انزال سریع، درمان ضعف قوای جنسی و اختلال عملکرد جنسی مردان، تخفیف دل‌پیچه و سکسکه، کمک به لاغری و تناسب اندام و سلامتی پوست و مو.

در ضمن،  ترکیب هل و چای ماسالا، معدن سلامتی است.

جمع بندی

خواص هل برای لاغری

هل به دلیل مقادیر بالای فیبر موجود در آن اشتها را کاهش داده و متابولیسم بدن را افزایش می دهد. در نتیجه یکی از ادویه های مفید برای کاهش وزن و لاغری است. همچنین هل حاوی ماده ای به نام ملاتونین است که فرایند چربی سوزی را افزایش می دهد.

طریقه مصرف هل

هنگام دم کردن چای، چند دانه هل یا یک عدد میوه هل را در قوری بیاندازید و همراه با چای آن را دم کنید.این چای،هم خوش طعم تر می شود و هم خاصیت درمانی دارد.
همچنین از هل ساییده نیز می توان در غذا، چاشنی و شیرینی استفاده کرد.

مضرات هل

  • افرادی که طبع گرم دارند، سعی کنند که زیاد از هل استفاده نکنند.
  • کسانی که از یبوست رنج می برند، کمتر از هل استفاده کنند.
  • اگر زخم معده دارید در استفاده کردن از هل زیاده روی نکنید.
  • استفاده بی رویه از هل سبب ایجاد تپش قلب می شود.
  • هل برای خانم های باردار، و افرادی که بیماری سوزاک و عفونت های ادراری دارند مفید نیست.
  • اگر از بیماری ورم پروستات رنج می برید، کمتر از هل استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.