چگونه به حیوانات خانگی خود دارو بدهیم؟

خوراندن داروهای خوراکی به سگ ها یا گربه های خانگی شاید در ابتدا برای صاحبانشان کار دشواری به نظر برسد. اما خوشبختانه کار غیر ممکنی نیست خصوصا  اگر راهکارها و روش­های مناسب آن را بیاموزید. در اینجا به برخی از این روش­ها اشاره شده است.  

راههای خوراندن دارو به حیوانات خانگی

پنهان کردن دارو در غذای حیوانات

یک روش مناسب برای انجام درمان های دارویی حیوانات خانگی استفاده از مواد غذایی است که برای حیوان بسیار جذاب اند. مواردی مثله کره، کره بادام زمینی، پنیر خامه­ای، انواع گوشت های موجود در اغذیه فروشی مثل سالامی یا انواع پنیر­ها برای خوراندن داروها بسیار مناسب هستند.

اگر چه استفاده از مقدار اندکی بستنی و یا ماست برای پنهان کردن دارو ها مناسب نیستند اما هر دوی آنها می توانند فروبردن دارو را تسهیل کنند.

محصولات تجاری که می­توانند به عنوان قالب برای پوشاندن قرص­ها به کار روند در انواع طعم­های مختلف موجود اند و حتی برای حیوانات خانگی که دارای آلرژی غذایی هستند نیز طراحی شده­اند.

نکته قابل توجه این است که قرص را باید در مقدار کمی از یک ماده غذایی وسوسه انگیز پنهان کنید تا بیش از حد بزرگ نباشد که نیاز به جویدن داشته باشد. در بسیاری از موارد، حتی استفاده از این روش ها نیز موفقیت شما را تضمین نمی­کند و درست زمانی که گمان می­کنید کار خود را به درستی انجام داده­اید، حیوان خانگی شما قرص را روی کف زمین قرار می­دهد و یا دارو را در پشت مبل خود پیدا خواهید کرد.

اگر نخستین تلاش شما موفقیت امیز نبود حداقل به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس روش دیگری را امتحان کنید  تا شاید بتوانید سگ ها و گربه های بسیار باهوش را گول بزنید.

یکی از موارد دیگر که در این روش بسیار کمک کننده است این است که روش پنهان کردن قرص در غذا را با یک روش دیگر مثل ایجاد سرو صدا برای ایجاد هیجان در حیوان همراه کنید تا خوردن دارو تضمین گردد.  

روش های دیگر برای خوراندن دارو به حیوان خانگی

اگر با استفاده از پیشنهادات بالا نتوانستید به حیوان خانگی خود دارو بدهید، نا امید نشوید. با پزشک حیوانات خود تماس بگیرید تا از روش­های دیگر و یا وجود داروهای مایع طعم دار شما را مطلع کند. بسیاری از داروخانه ها قادرند داروی حیوانات خانگی را به شکل شربت با طعم های مختلف (مرغ، گوشت گاو، ماهی) آماده کنند.

صاحبان حیوانات خانگی اغلب به راحتی می­توانند شربت را به صورت مستقیم به داخل دهان حیوان بریزند و یا با مواد غذایی انها مخلوط کنند. داروخانه ها علاوه بر شربت توانایی ایجاد قرص­های دارویی طعم دار را نیز دارند. بسیاری از صاحبان حیوانات شوکه می شوند وقتی شاهد این صحنه هستند که سگ و یا گربه آنها  داروی طعم دار شده  را با کمال میل و لذت بدون هیچ زحمت و استتاری می خورد.

به عنوان آخرین راه حل، می توانید سعی کنید به حیوان خانگی خود مستقیما دارو بدهید. در حالی که خوراندن قرص به طور مستقیم از راه دهان ممکن است برای صاحبان سگ ها کار راحت تری باشد، اما با تکرار و تمرین می تواند برای گربه ها نیز انجام شود.

دامپزشک شما می تواند چگونگی انجام این تکنیک را در دفتر کارش به شما نشان دهد. همچنین شما می توانید از طریق مشاهده ویدیو های آموزشی در اینترنت انجام این تکنیک را یاد بگیرید.

اگر روش مستقیم خوراندن دارو امکان پذیر نباشد، می توانید از “اسلحه قرص” استفاده کنید. این دستگاه­ها از یک نی پلاستیکی شبیه لوله تفگ تشکیل شده است که می توان قرص را درون آن قرار داد و با فشردن یک پیستون قرص را به انتهای دهان حیوان شلیک کرد. اسلحه قرص به صاحب حیوان خانگی این امکان را می دهد تا از آسیب توسط دندان های تیز حیوانات در امان باشند.  

همیشه رفتار و وضعیت حیوان خانگی خود را در نظر داشته باشید.  هرگز سعی نکنید قرص را با شدت زیاد به طوری که برای دهان یا گردن حیوان دردناک باشد به یک سگ یا گربه بخورانید. اگر حیوان خانگی شما بترسد یا شروع به قرقر کردن کند، کار خود را قطع کنید. حتی اگر دارو برای خوب شدن حال حیوان شما اهمیت داشته باشد چون ممکن است شما را زخمی کند .در این صورت، شما و حیوان خانگی شما ممکن است هر دو نیاز به مصرف آنتی بیوتیک پیدا کنید.  

بیشتر بخوانید:

منبع: PetMD

مترجم: مائده فیض بخش  

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.