دسرهای کشورهای مختلف دنیا کدامند؟

دسر از جمله خوراکی هایی است که در تمام دنیا به اشکال مختلف تهیه و مصرف می شود.

اما تقریبا تمام مردم در سراسر دنیا این شکل از خوراکی را در برنامه غذایی خود دارند. یعنی کشوری یا فرهنگی نیست که در آن دسر مرسوم نباشد. هرچند که ممکن است شکل و شمایل آن کمی در مکان های مختلف متفاوت باشد.

بنابر این باید گفته که هیچ وعده غذایی بدون دسر کامل نیست، این قانونی نانوشته در تمام دنیاست. اما دسرها در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت های آشکاری دارند که مربوط به شکل ظاهری، طعم، روش تهیه و مواد اولیه است برخی از دسرها سبک تر و میوه ای هستند و برخی سنگین تر و شکلاتی هستند. ببینیم مردم این کشورهای جهان عشق شان به شیرینی را چطور نشان می دهند و در فرهنگ غذایی آن ها دسر و خوردنی های شیرین چه جایگاهی دارد؟ 

فرانسه

فرانسه کشور غذاهای متنوع است. این کشور یکی از بالاترین استانداردهای رستوران داری را در خود دارد. به این دلیل حتما مردم این کشور هم در زمینه خوردن دسر باید تنوع طلب و سخت گیر باشند. در میان انواع دسرهای فرانسوی کرم برولی در تمام فرانسه، دسری محبوب به شمار می رود. این دسر شامل کرم کاستار غلیظ می شود که با لایه ای ترد از کارامل پوشانده می شود و برای قهوه ای شدن سطح دسر، کمی برشته شده و به این ترتیب سرو می شود.

اندونزی

محبوب ترین دسر کشور اندونزی نوعی دسر پنکیک سبز رنگ  است که برای تهیه آن از برگ های پاندانوس پیچیده و پر شده با شکر نارگیل تهیه استفاده می شود.

در زبان و فرهنگ مردم اندونزی کلمه دادار که برای نامیدن این دسر به کار می رود. به معنی پنکیک و گولونگ به معنی پیچیدن می باشد، بنابراین جای تعجب ندارد که این دسر اندونزی که متعلق به جزیره جاوای این کشور است، دادار گولونگ نام گرفته است

آمریکا

پای سیب از آن دسرهای راحت و مشهور است که در تمام نقاط دنیا هم به وفور یافت می شود و هم به فراوانی عرضه می گردد. با این حال باید دانست که این دسر که پای سیب نامیده می شود قطعا آمریکایی ترین دسر دنیاست. این دسر که از قطعه های سیب و خمیر ترد و شیرین پخته میشود، می تواند با خامه، بستنی وانیلی و یا حتی پنیر چدار سرو شود.

ترکیه

کشور ترکیه هم از نظر خوراکی ها و البته شیرینی ها و دسرها جایگاه خاصی در میان سایر کشورهای دنیا دارد. این کشور با مجموعه ای از رستوران ها و قنادی ها کام مسافرانش را شیرین می کند اما با این حال یکی از اختصاصی ترین دسرهایی که در این کشور مصرف و عرضه می شود، باقلواست. این دسر یکی از دسرهای مخصوص ترکیه است که با خمیر فیلو و آجیل خرد شده پخته می شود. تکه های باقلوا با شربت و یا عسل تزئین می شوند.

ایتالیا

بستنی خاصی که در کشور ایتالیا به آن ژلاتو می گویند در واقع نوعی بستنی ایتالیایی است که از نوع معمول آمریکایی نرم تر است. عرضه و مصرف این بستنی در کشور ایتالیا بسیار فراوان است. به گونه ای که خیابان های ایتالیا پر از رستوران هایی است که ژلاتو می فروشند. ژلاتو در طعم های مختلفی همچون تمشک، پسته، نیشکر و شکلات عرضه می شود.

روسیه

مردم روسیه عاشق دسر مخصوص کشور خودشان هستند که به زبان روسی با عبارت سیرنیکی شناخته می شود. این دسر که در واقع نوعی پنکیک تشکیل شده از کوارک است، محصولی لبنی است تشکیل شده از پنیر که بافتی مشابه خامه ترش دارد. این پنکیک ها در روغن سرخ می شوند و به همراه مربا، سس سیب، خامه ترش و یا عسل سرو می شوند.

اسپانیا

اسپانیایی ها هم دسری دارند که به زبان محلی تارت سانتیاگو نامیده می شود. این دسرنام اسپانیایی کیک سنت جیمز می باشد. این کیک بادامی، تاریخچه غنی را پشت سر دارد: منشأ این کیک به قرون وسطی و منطق گالیسیا در شمال غربی اسپانیا بر می گردد  و در این کشور یکی از محبوب ترین خوراکی های شیرین است.

ژاپن

دسر مورد علاقه ژاپنی ها مانند خیلی از خوراکی ها و نوشیدنی های دیگرشان منشا برنجی دارد. دسر مورد علاقه مردم این کشور که موچی نام دارد درواقع نوعی دسر خاص ژاپنی است که جتی نامش هم را از برنج چسبناک موچیگام گرفته است. برای تهیه این دسر، مردم ژاپن برنج خمیر شده را و به شکل کُره هایی توپردر آورده و  سرو می کنند. با وجود اینکه این دسر در تمام طول سال پخت می شود، اما بیشتردر مراسم سال نو ژاپنی فروخته و خورده می شود. موچی معمولاً با اسکوپ کوچکی از بستنی همراه است.

آرژانتین

دسر خاص مردم آرژانتین، نوعی شیرینی پف کرده است که ورقه ورقه است و با شربت به و یا سیب زمینی شیرین پر می شود. این دسر سپس در روغن سرخ شده و با خاک قند تزئین می شود. مردم این کشور معمولا این دسر را که  پاستلیتو خوانده می شود، در روز استقلال آرژانتین می خورند. این دسر نوعی شیرینی پف کرده و ورقه ورقه است که به نوعی خوراک محلی و بومی این کشور در بخش شیرینی ها و دسرها محسوب می شود.

‌انگلیس

دسر خوشمزه ای که انگلیسی ها به آن علاقه زیادی دارند، پای بُنافی است که به  نوعی دسر خوشمزه اطلاق می شود که با موز، خامه، تافی، و گاهی اوقات شکلات یا قهوه تهیه می شود.

برزیل

مردم برزیل مانند سایر نمادهای فرهنگی شان در زمینه شیرینی ها هم ذائقه خاصی دارند. دسر خاص و مشهور مردم این کشور که بریگادیروس نامیده می شود، جز جدایی ناپذیر همه جشن های مهم این کشور است.

این دسر که شبیه ترافل است از ترکیب پودر شکلات، شیر غلیظ شده و کره پخته می شود. این دسر را می توان به صورت مخلوط شده با دیگر مواد سرو کرد و یا آن را به صورت توپ های کوچکی درآورد و با تکه های شکلات تزئین اش کرد.

چین

شاید بزرگترین نماد فرهنگی مردم چین اژدها باشد. جالب است که مشهورترین دسر مردم این کشور هم نامی مرتبط با این موجود افسانه ای دارد. دسر محبوب مردم چین ریش اژدهاست. دسری محبوبی که پخت آن یکی از هنرهای سنتی در چین به شمار می رود. این دسر که شبیه به پیله ای سفید است از شکر، شربت ذرت، بادام زمینی، دانه کنجد و نارگیل تهیه می شود.

هند

در کشور هندوستان محبوب ترین دسری که مورد علاقه مردم است ریشه ای ایرانی دارد. این دسر که گلاب جامن نامیده می شود یکی از بهترین دسرهای هندی است و علاوه بر این کشور در سراسر آسیای جنوب شرقی خورده می شود. این دسر دوناتی است که از پودر شیر درست می شود، در شربتی شیرین غلتانده شده و در نهایت نیز به روش سنتی در کره حیوانی سرخ می شود. همان طور که از نامش معلوم است، ریشه این دسر ایرانی است و احتمالا از طریق آشپز دربار جهانگیر شاه به هندوستان راه پیدا کرده است.

اتریش

در باره کشور اتریش باید گفته که بدون تردید محبوب ترین دسر این کشور ساخاتوته است. این دسر نوعی کیک شکلاتی کم شیرین است که در سال ۱۸۳۲ به وسیله فرانتز ساخار اتریشی ابداع شد. دستور پخت این دسر خوش مزه تنها در اختیار قنادهای هتل ساخار در وین است.

آلمان

سرمنشاء‌محبوب ترین دسر کشور آلمان به به جنگل سیاه باز می گردد که در جنوب غربی این کشور واقع شده  است. این دسر از خامه، شکلات، گیلاس و کرش (نوعی شربت توت آلمانی) تشکیل شده است. این دسر که شوارتزوالدر کرشتوته یا کیک آلبالویی جنگل سیاه نامیده می شود، دسری محبوب در آلمان است که در این کشور به فراوانی تهیه و مصرف می شود.

کانادا

دسر کانادایی نانایمو نوعی که نام خود را از شهر نانایمو در بریتیش کلمبیا گرفته در واقع اصلا نیاز به پخت و پز ندارد. این دسر که خیلی ساده است نوعی ویفر ترد است  که با لایه ای از کاستارد و کرم کره آغشته شده است و در مرحله آخر به آن شکلات آب شده اضافه شده است.

آفریقای جنوبی

محبوب ترین دسر کشور آفریقای جنوبی در حقیقت نوعی کوکی است که با چای سرو می شود. این کوکی خاص نام خود را از کوکیه که معادل هلندی کلوچه می باشد، گرفته است. کوک سیستر از رول های خمیر بسیار شیرین تهیه می شود که در روغن سرخ شده و نهایتا در شربتی شیرین و سرد غوطه ور می شوند.

سوئد

مخلوطی شیرین از بادام زمینی، شکر و سفیده تخم مرغ  که به آن مارزیپان گفته می شود به همراه برخی مواد دیگر دسری را در سوئد تشکیل می دهد که به آن کیک پرنسس (پرینستارتا در زبان محلی)  گفته می شود. این دسر که کیکی لایه ای است در پخت کیک و شیرینی های کوچک و یا پوشش کیک های بزرگتر استفاده می شود. این خوراکی معمولاً سبز رنگ است. در زیر پوشش مارزیپان لایه هایی از کیک اسفنجی، کرم شیرینی و خامه زده شده قرار می گیرند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.