راهنمای شکم‌گردی در اسپانیا

غذاهای اسپانیا مانند دنیای درون اقیانوس‌ها پر از رنگ‌ها و جانوران دریایی‌ست. از شاه میگو و اختاپوس بگیرید تا صدف و ساردین. عاشقان غذاهای دریایی اسپانیا را بهشت می‌دانند و آن‌ها که پیش غذاهای رنگارنگ را دوست دارند از تاپاس نمی‌توانند بگذرند. غذاهای اسپانیا را فقط باید مزه کرد.

بامیه و شکلات

اسپانیایی‌ها صبحانه را مختصر می‌خورند ولی وقت ناهار این کم‌خوری را جبران می‌کنند. صبحانه اسپانیایی شامل قهوه اسپرسو و کلوچه یا نان‌های شیرین است. هات چاکلت محبوب کودکان و بزرگسالان اسپانیایی‌ست. آن‌ها شکلات تکه‌شده را با شیر، مخلوط می‌کنند و روی حرارت می‌گذارند تا خود را بگیرد سپس درون لیوان می‌ریزند و با کلوچه یا بامیه، آن را می‌خورند. استفاده از غلات و کورن‌فلکس‌ها نیز در 20 سال اخیر در بین کودکان اسپانیایی افزایش یافته.

به کدام رستوران و کافه‌های‌ اسپانیایی سر بزنم؟

◊ تاپاس Tapas
تاپاس نوعی پیش‌غذای معروف اسپانیایی‌ست که گردشگران بدون امتحان آن این کشور را ترک نمی‌کنند. دو نوع تاپاس داریم سرد و گرم. نوع سردِ تاپاس شامل پنیر و زیتون یا نان باگت تست شده و ژامبون مخصوص اسپانیایی (خامون) می‌شود. نوع گرم تاپاس شامل فلفل سرخ شده، ماهی و هشت‌پا سوخاری و نوعی سیب‌زمینی خلالی و تخم مرغ عسلی است. در میدان مایور مادرید رستورانی به نام تاپاس بار وجود دارد که انواع و اقسام غذاها را می‌توان در آن سفارش داد.

تاپاس اسپانیایی
در بازار بوکریا در بارسلونا اسپانیا “تاپاس بار” وجود دارد.

بازار “بوکریا” بهشت دوست‌داران غذاست. این بازار محلی سالیان سال است که در بارسلونا غذاهای اسپانیا و کاتالانی سرو می‌کند. در بوکریا می‌توانید سبزیجات و آب‌میوه تازه بخرید.

◊ سیب‌زمینی ریوخایی (Rioja style potatoes)
این غذا را در مناطق ریوخا و آلاوا می‌توانید پیدا کنید. هنوز کسی نمی‌داند اصل این غذا برای کجاست یا چه وقت به وجود آمده است اما سبک ریوخایی آن در غذاهای اسپانیا معروف شده و گردشگران دوست دارند آن را امتحان کنند. این غذا شبیه بندری خودمان است اما در آن سیب‌زمینی وجود دارد و به حالت سوپ سرو می‌شود. سوسیس چوریزو و سیب‌زمینی را می‌جوشانند و به آن ادویه‌های مخصوص و فلفل پاپریکا می‌زنند.

سیب زمینی ریوخایی
برخی از محلی‌ها در آن قارچ خرد شده و روغن زیتون هم می‌ریزند.

این غذا بیشتر حالت خانگی و محلی دارد و شاید در رستوران‌ها بسیار کم ببینید اما خودتان هم به راحتی می‌توانید آن را درست کنید مانند یک اسپانیایی اصیل.

◊ فیدوا (Fideua)
غذاهای دریایی همیشه جذاب، عجیب و برای برخی‌ها خوشمزه و برخی هم این نوع غذاها را دوست ندارند. فیدوا هم از آن دست غذاهاست که شاید عاشقش شوید یا اصلا دیگر نخواهید آن را امتحان نکنید. این غذا اصلیتی والنسیایی دارد و از نودل و رشته‌های ورمیشل تشکیل شده که روی آن صدف و شاه میگو می‌گذارند. خامون که نوعی ژامبون خوک است هم با ورمیشل مخلوط می‌کنند.

غذای اسپانیایی فیدوا
مارک وینس جهانگرد تایلندی به این رستوران رفته و از فیدوای این رستوران تعریف کرده است.

در رستوران پورتولس (Portolés) می‌توانید فیدوا را به عنوان غذای اصلی سفارش دهید. این رستوران در بارسلونا است و از ساعت 9 شب شروع به سرویس دادن برای شام می‌کند. حدود نیم ساعت قبل از ساعت 9 آن‌جا باشید چون اگر 5 دقیقه از 9 بگذرد دیگر میز خالی نخواهید یافت و باید برای مدت طولانی منتظر شوید تا میزی خالی شود. یک غذای خوب برای دو نفر حدود 26 یورو برای‌تان تمام می‌شود.

◊ رولت مرغ (Rollitos De Pollo)
اسمش مانند ظاهرش است. گوشت مرغی که رول شده و داخلش با مواد مختلف پر شده با سس ترش و شیرینی که جادوی طعم ایجاد می‌کند. شاید تکه‌ای از بهشت را داخل دهانتان بگذارید و بافت نرم و ابریشمی‌اش را احساس کنید. در همان رستوران پورتولس بارسلونا Rollitos De Pollo را سفارش دهید.

رستوران portoles
این رستوران تاپاس هم دارد.

تکه مرغ رول‌شده‌ای را می‌آورند که داخلش بیکن و پنیر کش دار گذاشته‌اند. کنارش سیب‌زمینی سرخ کرده و سسی با طعم آلو یا زردآلو که هم ترش است هم شیرین. البته به‌دلیل وجود خامون در این غذا که از گوشت خوک است شاید نخواهید این غذا را امنحان کنید اما به آن‌ها این مسئله را بگویید تا از آن استفاده نکنند.

ابداع سس مایونز به جزیره منورکا در اسپانیا بازمی‌گردد. این سس از محبوب‌ترین سس‌ها برای انواع سالاد به حساب می‌آید اما چربی آن بالاست. هر 100 گرم از آن 680 کالری دارد.

 تارت سانتیاگو
در واقع این کیک را باید کیک سنت جیمز نامید. اتحادیه اروپا به این کیک PGI (نماد منطقه‌ای حفاطت شده) داده است. در منطقه گالیچی، این تارت یا کیک بسیار رایج و بر پایه بادام است. در آن انگور له شده و پوست لیمو هم می‌ریزند. تارت سانتیاگو باید دقیق تزئین شود زیرا نامش از صلیب سنت جیمز می‌آید که روی کیک با شکر یا آرد کشیده می‌شود.

تارت سانتیاگو
این کیک بسیار ساده و خوشمزه است

کافه‌های زیادی در مادرید و بارسلونا این کیک بادامی را می‌فروشند اما اگر می‌خواهید اصل این کیک را بخورید باید سفری به شهر سانتیاگو داشته باشید. در این شهر همه کافه‌ها این کیک را دارند و قبلش به شما تست می‌دهند تا طعم‌های مختلف را بچشید.

◊ توریخاس و میگولیتوس (MIGUELITOS &  Torijas)
توریخاس نان شیرین و خوشمزه‌ای است که اسپانیایی‌ها هم در صبحانه آن را استفاده می‌کنند و هم به عنوان دسر. این نان سوخاری خوشمزه را می‌توان داخل شکلات و انواع مارمالاد زد و خورد.

دسر اسپانیایی
بر روی توریخاس شکر می‌ریزند تا شیرین‌تر خوشمزه‌تر شود.

میگولیتوس نیز شبیه باقلوا یا یک پیراشکی لایه‌ای‌ست که داخل آن را با کرم کاکائو پر می‌کنند. میگولیتوس کالری بسیار بالایی دارد و شیرین است. شاید زیادی خوردن آن دل‌تان را بزند اما نمیشه ازش گذشت!

دسر اسپانیایی میگولیتوس
میگولیتوس شبیه شیرینی دانمارکی یا ناپلئونی است.

رستوران ایرانی در اسپانیا کجاست؟

کباب

رستوران صبور پارسا در بارسلونا

رستوران صبور پارسا به گفته کاربران تریپ ادوایزر بهترین رستوران ایرانی در بارسلوناست. آن‌ها از کارکنان فوق‌العاده و میرزا قاسمی 5 یورویی بسیار تعریف کرده‌اند. در بارسلونا هوای غذای ایرانی کردید حتما به این رستوران بروید چون هم حس مدرن بودن به شما دست خواهد و هم طعمی خانگی را خواهید چشید.

رستوران ایرانی در بارسلونا
کباب‌های خوشمزه این رستوران را فراموش نکنید!

رستوران اصفهان در مادرید
وقتی به این رستوران می‌آیید انگار در اصفهان هستید. دکور آنقدر خوب چیده شده است که کاملا حس و حال زاینده رود و پل خواجو را با تمام وجود احساس می‌کنید. قورمه سبزی خوشمزه رستوران اصفهان زبان‎زد کاربران تریپ ادوایزر است. دیزی سنگی و به سبک سنتی آن هم در مادرید هر ایرانی را ذوق‎زده می‌کند.

دیزی سنگی
از دیزی سنگی در رستوران اصفهان مادرید غافل نشوید

غذاهای خیابانی اسپانیا را کجا بخوریم؟

پائلا (Paella)
پائلا مانند فیدواست با این فرق که به جای نودل و ورمیشل از برنج استفاده می‌شود. در بازارهای محلی و برخی خیابان‌ها می‌توانید این غذای دریایی خوشمزه را بخورید. البته پائلا سبزیجات و پائلا گوشت هم داریم اما نوع دریایی آن معروف‌تر است. در خیابان la rambla بارسلونا انواع و اقسام غذاهای خیابانی را پیدا خواهید کرد.

غذ
اصلیت این غذا کاتالانی است و روش‌هایی مختلفی برای پختن آن وجود دارد

 چوروس
چوروس همان بامیه‌های خوشمزه و شیرین است که در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. مسلمانان در ماه رمضان از بامیه برای رفع گرسنگی و گرفتن انرژی برای روزه داری استفاده می‌کنند. در اسپانیا چوروس را در کاکائو داغ فرو می‌برند و سپس می‌خورند.

بامیه اسپانیایی
در اسپانیا برخی از بامیه‌ها شهد شیرین ندارند و ساده هستند.

رستورا‌ن‌ها و کافه‌های اسپانیا
در نقشه‌ی زیر جای رستوران‌ها و کافه‌هایی که معرفی شده را مشخص کرده‌ایم؛ کافی‌ست که روی هر کدام از آیکون‌ها کلیک کنید تا اطلاعات مرتبط با هر کافه یا رستوران را ببینید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.