راهنمای شکم‌گردی در امارات

شهرهای امارات مخصوصا دبی مملو از رستوران‌های بین‌المللی است. در دبی انواع و اقسام غذاها را از تایلندی گرفته تا چینی و ترکی می‌توانید پیدا کنید اما مردم این کشور هنوز هم دوست دارند غذاهای خانگی و سنتی بخورند و خودشان آشپزی کنند. این باور رفته رفته در حال تغییر است. در زیر غذاهایی را خواهید یافت که اگر به امارات بروید و این غذاها را امتحان نکنید، پشیمان خواهید شد.

بفرمایید صبحانه‌ی اماراتی!

بلالیت

بلالیت (Balaleet)
بلالیت نوعی صبحانه شیرین است. ورمیشل را با شکر و زعفران و آب می‌پزند و به آن هل اضافه می‌کنند. سپس یک تخم مرغ را نیمرو و رول کرده و روی ورمیشل‌ها می‌گذارند؛ به همین سادگی و خوشمزگی. بلالیت در همه کافه‌ها و رستوران‌ها رایج است اما در سیکا Sikka در ال سفا، بلالیت با عسل سرو می‌شود که طعم آن را شیرین‌تر می‌کند و قیمت آن 24 درهم است. سیکا سقف چوبی دارد و لامپ‌های زیادی از سقف آویزان شده‌اند. تابلوهای عکس روی دیوار، عکس‌هایی از دبی قدیم را در خود نگه‌می‌دارند.

در امارات انتظار چه جور غذاهایی را باید داشته باشیم؟​​​

ال مخبوس (Al Machboos) (دبی و ابوظبی)
ال مخبوس؛ غذای سنتی و ملی امارات است. این غذا از برنج، گوشت، پیاز و لیموی خشک شده درست می‌شود و برای طعم دادن، نمک و ادویه‌جاتی مانند زردچوبه و هل به آن اضافه می‌کنند. ال مخبوس طعم تندی دارد و در امارات بسیار رایج است. رستوران Al Fanar ال مخبوس را با گوشت، مرغ، میگو و ماهی سرو می‌کند که قیمت آن از 52 تا 65 درهم به ازای هر بشقاب است. مارک وینس جهانگرد و نویسنده تایلندی نیز در سفرش به امارات به این رستوران سری زده و غذاهای این رستوران را به گردشگران پیشنهاد کرده است. Al Fanar دو شعبه در دبی و دو شعبه در ابوظبی دارد.

ال مخبوس غذای ملی اماراتال مخبوس را با گوشت، مرغ، میگو و ماهی سرو می‌شود

هریس (Harees)
هریس شبیه به حلیم خودمان است، غذای سنتی امارات که در مراسم عروسی، جشن‌ها و به‌خصوص ماه رمضان درست می‌کنند. مواد تشکیل دهنده‌ی آن دانه‌های هریس (گندم)، گوشت، آب، نمک و روغن است. برای هریس در یک رستوران معمولی باید حدودا 22 درهم بپردازید. به رستوران Osha Emirati Gourmet در ابوظبی که هریس‌های خوبی دارد و کارکنانش بسیار مهربان هستند، بروید. اوشا فضای بیرونی و داخلی دارد. فضای داخلی آن با صندلی‌های چوبی و قفسه کتاب در گوشه و تابلوهای نقاشی بر روی دیوار تزئین شده است. فضای بیرونی آن نیز میز و صندلی دارد اما قسمتی برای نشستن روی زمین وجود دارد که دورتادور آن پشتی گذاشته‌اند.

خوزیدر این غذا از مغز خشکبار بو داده شده استفاده می‌شود

خوزی (Khuzi)
خوزی یا قوزی متشکل از گوشت بره یا گوسفند به سیخ کشیده شده است و با سبزیجات سرو می‌شود. در این غذا از مغز خشکبار بو داده شده استفاده می‌شود و یکی از غذاهای ملی امارات است. به دلیل وجود خشکبار در این غذا، کسانی که به آن‌ها آلرژی دارند باید بسیار محتاط باشند. اگر به دبی بروید و خوزی نخورید سفرتان تمام و کمال نخواهد بود. رستوران Khaneen در دبی خوزی‌های خوبی دارد و قیمت آن 69 درهم است. فضای رستوران کاملا خانوادگی و شیک است.

تریدترید شبیه به آب‌گوشت خودمان است

ترید (Tharid)
همان آب‌گوشت سنتی خودمان است وقتی که نان سنگک داغ و تازه را در آب‌گوشت ترید می‌کنیم ولی در امارات قضیه فرق دارد. آن‌ها آبگوشت خود را با کدو، هویج، مرغ یا بره درست می‌کنند. در ترید اماراتی نان، تمام روغن و آب را به خود جذب می‌کند و آبی در ظرف باقی نمی‌گذارد. سپس آن‌ها هویج و گوشت را در کنار ترید می‌خورند و مواد کوبیده نمی‌شود. رستوران ال فنر این غذا را دارد و پیشنهاد بسیاری از گردشگران است اما چون این غذا در امارات رایج است شاید در رستوران‌های زیادی آن ‌را پیدا کنید. قیمت آن از 53 درهم تا 63 درهم است.

غذای دریاییاین رستوران پیشنهاد بیشتر توریست‌هایی‌ست که به دبی سفر کرده‌اند.

غذای دریایی (Seafood)
غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو رواج زیادی بین مردم امارات دارد. رستوران Bu Qtair انواع غذاهای دریایی را ارائه می‌دهد. این رستوران کار خود را از یک دکه خیابانی شروع کرد و سپس به یک رستوران تبدیل شد. ماهی و میگوی سرخ شده این رستوران پیشنهاد بیشتر توریست‌هایی‌ست که به دبی سفر کرده‌اند. آن‌ها میگو و ماهی که در سس مخصوص خوابانده شده را برای‌تان وزن می‌کنند و سپس در روغن داغ کاملا سرخ می‌کنند. با این کار بافت رویی ماهی و میگو ترد و بافت داخلی گوشت نرم و آبدار می‌شود. یک غذای خوب و کامل برای 3 نفر در این رستوران حدود 170 درهم تمام می‌شود و غذاها ارزان هستند. رستوران پارکینگ هم دارد و محیط آن خانوادگی است.

به کدام کافه‌های دبی و ابوظبی سر بزنم؟

کافه های امارات

◊ کافه Le Café
طعم کاپوچینو همیشه خوشمزه و آرامش بخش است. Le Café به این نوشیدنی دانه‌های طلای خوراکی واقعی 24 عیار اضافه می‌کند تا کاپوچینو این کافه خاص باشد. طلای خوراکی از زمان فراعنه مورد استفاده قرار‌گرفته است و هیچ ضرری برای انسان ندارد. امروزه این طلای خوراکی برای لوکس کردن غذا به کار می‌رود. این کاپوچینو 60 درهم قیمت دارد اما هرگز از دستش ندهید. فضای کافه به دلیل شلوغی شاید پر سروصدا باشد و سرویس‌دهی در برخی از ساعت‌ها کند و دیر شود. همان‌طور که پیداست Le Café یک کافه گران قیمت است و منوی آن شامل انواع قهوه، کیک و غذاهای مختلف از جمله غذاهای مخصوص گیاه‌خواران می‌شود.

کاپوچینوکاپوچینو با طعم طلا

◊ کافه‌ی Pappa roti
کافه پاپاروتی یا همان باباروتی در طبقه دوم دبی مال قرار دارد. وقتی در دبی مال قدم می‌زنید و از خرید کردن خسته شدید به این کافه رفته و یک قهوه با نان کماج سفارش دهید. باباروتی غذاها و ساندویچ‌های گیاهی نیز دارد. در حالی که منوی کافه متنوع است و سالاد و غذاهای مختلف دارد اما بیشتر مردم به دلیل نان کماج داغ و تردش به این کافه می‌روند. نان کماج 12 درهم و قهوه اسپرسو نیز 15 درهم است. باباروتی تقریبا در همه مراکز خرید بزرگ و مهم امارات یک شعبه دارد.

نان کماجوقتی در دبی مال قدم می‌زنید و از خرید کردن خسته شدید به این کافه رفته و یک قهوه با نان کماج سفارش دهید

◊ کافه‌ی Tim hortons
کافه تیم هورتونز به دونات‌ها و قهوه‌هایش معروف است. بیشتر مشتریان این کافه نمی‌توانند از دونات‌های 5 درهمی این کافه دست بکشند. سرویس‌دهی سریع است و کارکنان کافه رفتار دوستانه دارند. تیم هورتونز در ابوظبی قرار دارد و در کافه‌ها و فست فودهای ارزان قیمت دسته بندی شد.

رستوران‌های ایرانی در امارات کجاست؟

کباب

♦ دبی

◊ رستوران الاستاد (Al Ustad)
رستوران ایرانی الاستاد به کباب‌های ویژه‌اش معروف است. شما انواع کباب که به قول توریست‌ها با عشق طبخ شده‌اند را در فضای کاملا خانوادگی خواهید خورد. این رستوران در اکثر ساعات روز شلوغ است و منوی آن شامل انواع کباب‌ و خورش‌ها با قیمت 30 تا 40 درهم می‌شود. منو به 3 زبان فارسی، انگلیسی و عربی ترجمه شده‌اند تا تمام مشتریان بتوانند به راحتی غذای خود را انتخاب کنند. تا غذای‌تان آماده شود می‌توانید عکس‌هایی از مشتریان، صاحبان و افراد معروف که بر روی دیوار چسبانده شده‌اند را ببینید و با آقایی که از کارکنان رستوران است و با مشتریان عکس می‌گیرد، سلفی بگیرید. مارک وینس نیز به این رستوران رفته و کباب‌های این رستوران را امتحان کرده است.

♦ ابوظبی 

◊ رستوران شبستان (Shabestan)
شبستان رستورانی در خیابان بنی یاس دبی است که انواع غذاهای ایرانی را با کیفیت بالایی ارائه می‌دهد. موسیقی زنده، بشقاب‌های بزرگ غذا و کارکنان خوب و مهربان از ویژگی‌هایی‌ست که این رستوران به آن معروف شده. چلوکباب و چلو ماهیچه شبستان انتخاب‌های خوبی برای ناهار هستند. فالوده این رستوران را در روزهای گرم امارات فراموش نکنید چون شما را یاد بهار شیراز و فالوده‌های خوشمزه‌اش می‌اندازد. شبستان یک رستوران گرانقیمت است که برای دو نفر حدوده 400 درهم باید بپردازید.

رستوران‌ها و کافه‌های امارات
در نقشه‌ی زیر جای کافه‌ها و رستوران‌هایی که معرفی کرده‌ایم، آورده‌ایم. کافی‌ست که روی هرکدام از آیکون‌ها کلیک کنید تا اطلاعات و عکس‌های مرتبط با هر کافه یا رستوران را ببینید.

غذاهای خیابانی امارات را کجا بخوریم؟

کاراک (Karak)
کاراک یک چای غلیظ تلخ و سیاه است که با شیر پرچرب، ادویه و شکر دم می‌شود. کاراک طعم شیرینی دارد و شاید بگویید در هوای گرم امارات چرا باید چای گرم بنوشیم ولی مطمئن باشید به محض نوشیدن و چشیدن طعمش، همه این‌ها از یادتان خواهد رفت. مکانی به نام شام الدنیا که یک قنادی‌ست به کاراک‌هایش معروف است. آن‌ها سفارش شما را می‌گیرند و به سرعت برای شما می‌آوردند و لازم نیست از ماشین پیاده شوید، پس کولر را در ماشین خود روشن کنید و راحت چای‌تان را بنوشید. شب‌ها بسیار شلوغ می‌شود و صفی طولانی روبه‌روی قنادی به وجود می‌آید. هر لیوان کاراک حدود 1 درهم است.

کاراک

نان رگاگ (Ragag Bread)
نان رگاگ شبیه کرپ فرانسوی‌هاست. رگاگ از یک نان ترد و نازک تشکیل شده است که روی آن تخم مرغ زده می‌شود. سپس مقداری پنیر، چیپس خرد‌شده و سس ماهی روی آن می‌ریزند. به خواربار فروشی ال‌لبیب که ایرانی هستند بروید و نان رگاگ بخرید. درب ورودی ال‌لبیب عروسک‌های بادی رنگارنگ آویزان شده است و شما را به یاده مغازه‌های شمال ایران می‌اندازد. تمام مراحل پخت رگاگ در حضور شما سریع‌السیر انجام می‌شود و قیمت آن حدود 2 درهم است.

رگاگ

شاورما (Shawarma)
شاورما مانند دونر کباب ترکیه‌ای‌هاست با این فرق که ادویه‌های بیشتری در آن به‌کار می‌رود. شاورما گوشت قرمز، مرغ یا گوشت بوقلمون است که گریل می‌شود. سس سیر مخصوص شاورما از سیر، زردچوبه، ماست، ارده، پاپریکا و دارچین تهیه می‌شود و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. Mr. Shawarma در دبی یکی از مکان‌هایی‌ست که می‌توانید یک شاورما خوشمزه بخورید. آقای شاورما یک رستوران کوچک و ارزان است که برای شاورما در این رستوران باید 28 درهم بپردازید. شاورما چون به‌صورت ساندویچ نیز سرو می‌شود می‌توانید در حال قدم زدن هم آن را میل کنید.

شاوارما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.