راهنمای شکم‌گردی در تاجیکستان

برخلاف ما ایرانی‌ها که بعد از شام، چای می‌خوریم، تاجیک‌ها شام خود را با خوردن چای شروع می‌کنند. چای در پیاله سرو می‌شود و مثل شام، دور یک میز کم‌ارتفاع خورده می‌شود. در ادامه با اسمارتیز همراه باشید تا با غذاهای تاجیکستان و رستوران‌های این کشور و دیگر رسم و رسوم خوردن غذا در این کشور آشنا شوید.

صبحانه تاجیکی
نمی‌شود از صبحانه تاجیکی حرف زد و از نان تاجیکی نگفت؛ نان تاجیکی که با نام اوبی نون (Obi non) شناخته می‌شود، نانیست که در کشورهای افغانستان و ازبکستان هم رایج است. این نان گرد از نان‌های ایرانی ضخیم‌تر است و در تنور پخته می‌شود. نان و چای جزء جدانشدنی صبحانه تاجیکی‌اند. کره، مربا، تخم مرغ و فرنی، دیگر اجزای صبحانه‌اند که البته همیشه روی میز صبحانه وجود ندارند.

به کدام رستوران‌ و کافه‌های تاجیکستان سر بزنم؟

رستوران الشام (Al Sham Restaurant)
رستوران شماره 1 دوشنبه در سایت تریپ ادوایزر، رستوران لبنانی الشام است که به مشتریانش غذاهای لبنانی و خاورمیانه‌ای ارائه می‌کند. از سردر این رستوران که عبارت «الشام» روی آن درج شده است تا طراحی داخلی آن، نشان از هویت عربی رستوران دارد. پنجره‌های مشبک و سقف چوبی این رستوران، نمای زیبایی به آن بخشیده است. در زمان خوردن غذا در این رستوران می‌توانید از موسیقی عربی لذت ببرید.

برای خوردن غذاهای لبنانی در تاجیکستان به سراغ رستوران الشام بروید.

برای غذا خوردن در این رستوران علاوه بر میزهای داخل ساختمان، می‌توانید میزهای تراس را هم انتخاب کنید. اتاقک‌های تراس که میزها زیر آن‌ها قرار گرفته‌اند، روزها شما را از آفتاب حفظ می‌کنند.
الشام از نظر قیمت، از رستوران‌های متوسط دوشنبه است. قیمت شاورما این رستوران 26 سامانی‌ست. شیش طاووق این رستوران هم که 160 گرمی‌ست، 25 سامانی قیمت دارد.

رستوران تراکتیر (Traktir)
برای خوردن غذای روسی و اوکراینی در دوشنبه می‌توانید به رستوران تراکتیر بروید. تمرکز اصلی این رستوران روی غذاهایی مثل سوپ برش و بیف استروگانف است اما در رستوران، غذاهای اروپایی و اروپای شرقی هم سرو می‌شود.
پرده‌های زرد و خاکستری و چراغ‌های فانوس‌مانندی که بالای هر میز روشن است، فضای رمانتیکی به این رستوران داده است. در گوشه‌ای از رستوران یک گرامافون وجود دارد که برای تزئین از آن استفاده شده است.

برای صرف یک شام رومانتیک  رستوران تراکتیر مناسب‌تان است.

سوپ برش اوکراینی این رستوران که از غذاهای خوشمزه آن است، 8.5 دلار قیمت دارد. چغندر، کلم، سیب زمینی، گوشت گاو، خامه ترش و کرفس، مواد تشکیل دهنده‌ی این سوپ هستند. برای خوردن بیف استروگانف این رستوران هم باید 21.95 دلار بپردازید.

رستوران روخات (Rokhat Teahouse)
دیدن ساختمان رستوران روخات برای رفتن به این رستوران کافی‌ست! ساختمان بزرگ این رستوران به کاخ‌های ایران بی‌شباهت نیست و اگر در طبقه‌ی دوم آن بنشینید، دید خوبی به خیابان رودکی خواهید داشت؛ بخش زیادی از طبقه‌ی دوم این رستوران دیوار ندارد و اطراف آن باز است. ستون‌های سفید و سقف رستوران که با چوب‌های نقاشی‌شده تزئین شده، این رستوران را به محیطی دلنشین برای غذا خوردن تبدیل کرده است.

رستورانی برای گیاه‌خواران و دوست‌داران غذاهای تاجیکستان

در رستوران روخات می‌توانید غذاهای خاورمیانه‌ای را امتحان کنید؛ گیاه‌خواران هم گزینه‌هایی در این رستوران دارند. از میان غذاهای تاجیکستان خوردن پلوی تاجیکی این رستوران را فراموش نکنید؛ پلوی تاجیکی که با نام اوش (osh) هم شناخته می‌شود، پلویی است که در آن علاوه بر برنج، از شلغم زرد یا هویج و تکه‌های گوشت استفاده می‌شود. این غذا معمولا در یک بشفاب یا دیس بزرگ ریخته می‌شود و در وسط سفره یا میز قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید اوش را به روش سنتی بخورید، باید غذا خوردن با دست را بلد باشید؛ اوش از غذاهای تاجیکستان است که تاجیک‌های سنتی آن را با یک دست می‌خورند.
قیمت‌ها در رستوران روخات متوسط رو به بالاست؛ قیمت مرغ سرخ‌شده این رستوران که 250 گرم وزن دارد، 19 سامانی‌ست. برای خوردن کتلک این رستوران هم باید 18 سامانی بپردازید.

رستوران این‌ازیا (inAzia)
رنگ غالب فضای داخلی رستوران این‌ازیا شکلاتی‌ست که فضایی دلنشین به این رستوران بخشیده است. رستوران این‌ازیا در محل هتل شراتون قرار دارد. از جذابیت‌های این رستوران، دیوار شیشه‌ای آشپزخانه آن است که مشتریان می‌توانند از طریق آن، تمیزی آشپزخانه و روند تهیه غذا را ببینند.
در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای ژاپنی، آسیایی و چینی را امتحان کنید و از موسیقی که در پس‌زمینه پخش می‌شود لذت ببرید. کارکنان رستوران به خوبی انگلیسی صحبت می‌کنند و شما مشکلی برای ارتباط برقرار کردن و سفارش غذا نخواهید داشت.

به خوردنی‌های اینجا نه نمی‌توان گفت.

قیمت غذاها در رستوران این‌ازیا متوسط رو به بالاست؛ البته کیفیت غذای این رستوران نیز بالاست. رنه، یکی از مشتریان این رستوران در سایت تریپ‌ادوایزر در مورد آن نوشته است: «از رفتن به این رستوران خیلی لذت بردم. قیمتا از بسیاری از رستوران‌های دوشنبه بالاتره اما سرویس‌دهی‌شون هم عالیه. غذام خیلی خوش‌طعم بود و از بهترین غذاهای آسیایی بود که خوردم. چیزی که منو خیلی تحت تاثیر قرار داد، تعهد و توجه پیشخدمتم، فرداوز، بود. او از گرفتن 10 درصد انعام خودداری کرد و به جاش از من خواست تووی نظرم در مورد رستوران رو در تریپ‌ادوایزر ثبت کنم. هر جایی که بتونه این حد از تعهد رو در کارکنانش به وجود بیاره، قطعا کارش رو درست انجام داده.»

رستوران بلا (Bella Pizza & Pasta)
در دوشنبه هوس خوردن پیتزای ارزان کرده‌اید؟ رستوران بلا جای مناسبی برای رفع هوس‌تان است. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای ایتالیایی، پیتزا و غذاهای بین‌المللی را امتحان کنید. تنوع پیتزاهای این رستوران آن‌قدر زیاد است که شاید در انتخاب سردرگم شوید.

هرجایی از دنیا پیتزا و غذاهای فست‌فود طرفداران خودش را دارد، پس در تاجیکستان علاوه بر غذاهای تاجیکستان غذاهای ایتالیایی هم بخورید.

در رستوران بلا هم می‌توانید در داخل رستوران غذا بخورید و هم در صورت خوب بودن هوا، یکی از میزهای جلوی رستوران را برای غذا خوردن انتخاب کنید.
قیمت پیتزاهای این رستوران با توجه به اندازه و نوع از 50 تا 85 سامانیست. مثلا پیتزا هاوایی خانواده این رستوران، 84 سامانی قیمت دارد. قیمت پیتزا مارگاریتا رستوران هم با توجه به اندازه، از 50 تا 68 سامانی متفاوت است.

به کدام کافه‌های دوشنبه سر بزنم؟

چایخانه راحت

نوشیدن چای در میان تاجیکی‌ها به همان اندازه محبوب است که برای ما ایرانی‌ها. تاجیکی‌ها عاشق خوردن چای در کنار غذاهای اصلی‌شان و به خصوص هنگام خوردن “لغمان” -یک نوع خوراک تاجیکی- هستند. حالا اگر شما به تاجیکستان سفر کنید و چای و لغمان را امتحان نکنید، گویی اصلا تاجیکستان را ندیده‌اید. پیشنهاد ما برای نوشیدن چای، چایخانه‌ی راحت از قدیمی‌های تاجیکستان است که معماری‌ ساختمانش به تنهایی یک جاذبه‌ی گردشگری محسوب می‌شود. این چایخانه حالا نزدیک به 60 سال دارد و معماری بی‌نظیر آن محصول کار مشترکی از معماری روس به نام ” کنستانتین ترلیتسکی” و استادی تاجیکی می‌باشد. بنابراین وقتی به دوشنبه رفتید، خودتان را به یک استکان چای در  “چایخانه راحت” دعوت کنید و از دیدن منظره‌ی بی‌نظیر شهر در قاب پنجره‌های این چایخانه‌ی قدیمی حسابی لذت ببرید.

کافه سگافریدو (Segafredo)
کافه سگافریدو دوشنبه یکی از شعبه‌های این کافه زنجیره‌ایست که اولین شعبه آن در سال 1988 در پاریس، افتتاح شد. در این کافه می‌توانید انواع قهوه و نوشیدنی‌های گرم اصیل ایتالیایی را امتحان کنید؛ در این کافه علاوه بر نوشیدنی‌های گرم و سرد، غذاهای اروپایی هم سرو می‌شود.
روی بسیاری از لوازم این کافه ازجمله تعدادی از فنجان‌های آن، نام Segafredo دیده می‌شود.
نشستن زیر سایه‌بان میزهای جلوی کافه و خوردن قهوه ایتالیایی، لذتی‌ست که در دوشنبه نباید از دست داد. گلدان‌هایی که در جلوی کافه چیده شده است، فضای دلنشین به آن بخشیده است.

نوشیدنی‌های این کافه طعم محشری دارد.

قیمت‌های کافه سگافریدو در مقایسه با سایر کافه‌های دوشنبه کمی بالاست؛ برای خوردن کاپوچینو این کافه باید 18 سامانی بپردازید. اگر دوست دارید امریکانو این کافه را امتحان کنید هم باید 10 سامانی بپردازید.

کافه مازا (Mazza Cafe)
اگر دنبال کافه‌ای دنج در دوشنبه می‌گردید، کافه مازا گزینه‌ی خوبی‌ست. در این کافه‌ی کوچک می‌توانید روی صندلی‌های چوبی بنشینید و از خوردن نوشیدنی‌تان لذت ببرید. پشت پیشخوان کافه، لوگویی از کافه نصب شده است و لامپ‌های فلورسنت، پیشخوان را روش می‌کنند. بخشی از دیوارهای کافه طرح آجری دارند و رنگ سفید به آن خورده است.

خوردن یک دسر خوشمزه‌ را با یه قهوه خوش طعم تکمیل کنید.

قیمت کاپوچینو این کافه 15 سامانیست و برای خوردن دابل کاپوچینو باید 22 سامانی بپردازید.

رستوران‌های ایرانی تاجیکستان

رستوران دی‌بی‌دی (Dbd)
رستوران دی‌بی‌دی رستورانی ایرانی در شهر دوشنبه است که فضای داخلی آن نسبتا بزرگ است. بعد از وارد شدن به رستوران، پرده‌های مجلل و کف چوبی آن، نظرتان را جلب می‌کند. تالار این رستوران از دو طرف پنجره دارد و اگر در طول روز به آن بروید، نور طبیعی فضای دلچسبی ایجاد می‌کند.

اگر از غذاهای تاجیکستان خسته شده‌اید، غذای ایرانی را امتحان کنید.

در این رستوران دو نوع میز برای انتخاب وجود دارد؛ میزهایی که ارتفاع آن‌ها بلند است و دور آن صندلی‌های معمولی قرار دارد. در طرف دیگر رستوران، میزهایی با ارتفاع کم قرار دارد که صندلی‌هایی کاناپه مانند در دو طرف آن قرار گرفته است.
در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای ایرانی مثل جوجه‌کباب یا کوبیده را امتحان کنید.

غذاهای خیابانی تاجیکستان را کجا بخورم؟

سمبوسه‌ی تاجیکی

بیشتر مردم فکر می‌کنند ریشه‌ی سمبوسه به هندوستان برمی‌گردد اما باید بدانید خاستگاه سمبوسه آسیای مرکزی است و از طریق جاده‌ی ابریشم به هند رسیده است. سبزیجات، کدو حلوایی یا گوشت بره، مواد تشکیل دهنده‌ی این غذای تاجیکستانی‌اند.

غذایی که محبوب همه است.

سمبوسه از غذاهای تاجیکستان است که در بسیاری از رستوران‌های دوشنبه می‌توانید پیدایش کنید.

در نقشه زیر آدرس رستوران‌های تاجیکستان را مشخص کرده‌ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.