راهنمای شکم‌گردی در نپال

شاید تعدادی از ما با معروف‌ترین غذای نپال؛ دال بات آشنا باشیم. البته تنوع غذاهای نپال زیاد است و دال بات تنها یکی از آن‌هاست. در نپال می‌توانید غذاهای کشورهای همسایه و همین‌طور غذاهای بومی این کشور را امتحان کنید. در ادامه با اسمارتیز همراه باشید تا با غذاهای نپال و بهترین رستوران‌های این کشور آشنا شوید.

بفرمائید صبحانه نپالی!

نپالی‌ها معمولا در وعده‌ی اصلی دارند و صبحانه‌ی آن‌ها تنها شامل چای می‌شود. البته در شهرهای بزرگ‌تر این کشور مثل کاتماندو و پخارا که پذیرای توریست‌های زیادی‌اند، صبحانه متفاوت است و شما می‌توانید صبحانه‌های متنوع را امتحان کنید.
سل روتی (Sel roti) نوعی نان یا دونات سنتی خانگی، شیرین و حلقه‌ای است و از هند وارد نپال شده است. این دونات در بسیاری از رستوران‌های نپال به عنوان صبحانه سرو می‌شود. آرد برنج، ماده‌ی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی این دونات است و شیر، شکر، کره و افزودنی‌های دیگر نیز در پخت آن استفاده می‌شود. چای یا چای شیر جزء دیگر صبحانه نپالیست که تقریبا در همه‌ی صبحانه‌های نپالی وجود دارد.

به کدام رستوران‌های کاتماندو سر بزنم؟

رستوران کریشناپان (Krishnarpan Restaurant)
رستوران کریشناپان از رستوران‌های لوکس کاتماندو و یکی از سه رستوران هتل 5ستاره‌ی دوریکاست. در این رستوران می‌توانید غذاهای نپال و غذاهای آسیایی را امتحان کنید. البته برای رفتن به این رستوران باید میز رزرو کنید.
دیوارهای آجری این رستوران حس رستوران‌های سنتی ایران را به شما منتقل می‌کنند. در این رستوران می‌توانید روی صندلی‌های کم‌ارتفاع بنشینید و به بالش‌هایی که روی این صندلی‌ها قرار دارد، تکیه دهید. در کریشناپان با درآوردن کفش‌ها می‌توانید خستگی‌تان را درکنید. لامپ‌های روغنی روی میزها، باعث می‌شود لذت بیشتری از غذایتان ببرید. کارکنان رستوران که با لباس‌های سنتی غذایتان را سرو می‌کنند، چیز جالب توجه دیگر در مورد این رستوران است.

مومو
خوردن مومو که دامپلینگی مختص جنوب آسیا و از غذاهای نپال است را در این رستوران فراموش نکنید.

در این رستوران می‌توانید منوی چندکورسه سفارش دهید که در هر کورس، حجم کمی از یک غذا برای شما اورده می‌شود. قیمت منوی 22 کورسه این رستوران، حدود 65 دلار است. یکی از مشتریان این رستوران که منوی 22 کورسه را سفارش داده، در سایت تریپ ادوایزر نوشته است: «ما منوی 22 کورسه رو انتخاب کردیم و فکر می‌کردیم بشقابای هر کورس، کوچیک باشن. اما بشقابا واقعا بزرگ بودن و قبل از اونکه نوبت دسر بشه، تسلیم شدیم و بعد از بشقاب هفتم، تصمیم گرفتیم حجم غذاها رو نصف کنیم اما بازم نتونستیم غذا رو تموم کنیم. پیشنهادم اینه که منوی 7 کورسه رو امتحان کنید».

رستوران اُلد هوس (The Old House)رستوران یا گلخانه؟ احتمالا اولین چیزی که پس از وارد شدن به باغ رستوران الد هوس به ذهنتان می‌رسد همین موضوع است. دکور باغ این رستوران بسیار خاص است و بخش‌های مختلف آن با دیوارهایی از هم جدا شده‌اند که از گل تشکیل شده است. دیوارهای داخلی باغ این رستوران، پایه‌های فلزی هستند که گلدان‌های زیادی روی آن‌ها قرار گرفته و محیط رستوران را خیلی دلپذیر کرده است. البته اگر دوست داشته باشید می‌توانید غذایتان را در داخل ساختمان رستوران هم بخورید.

رستوران الد هوس
نمایی از باغ رستوران الد هوس

میزها و صندلی‌های چوبی رستوران الد هوس دیگر چیزی است که جلب توجه می‌کند. این میزها و صندلی‌های رنگارنگ حسابی شما سر ذوق می‌آورد. برای باغ رستوران سقف‌های چوبی در نظر گرفته شده است تا شما را از آفتاب محافظت کند.انواع غذاهای اروپایی در این رستوران سرو می‌شود. در صورتی که گیاه خوار هستید هم می‌توانید به این رستوران بروید چون برای شما هم گزینه‌هایی وجود دارد. الد هوس، رستوران ارزانی نیست؛ مثلا برای خوردن دنده بره آن باید 1580 روپیه بپردازید؛ قیمت استیک سالمون آن هم 1485 روپیه است.
رستوران الد هوس، هر روز از ساعت 10 صبح تا 23 باز است.رستوران بلوبری (Blueberry Kitchen & Coffee Shop)از غذاهای نپال خسته شده‌اید و هوس غذای ایتالیایی کرده‌اید؟ می‌توانید سری به کافه و رستوران بلوبری بزنید. در این رستوران علاوه بر غذاهای ایتالیایی، غذاهای بین‌المللی و اروپایی هم سرو می‌شود. در این رستوران می‌توانید غذای‌تان را در داخل بخورید یا یکی از میزهایی که در تراس قرار دارد را انتخاب کنید.قیمت غذاها در این رستوران متوسط است.

رستوران بلوبری
نمایی از فضای داخلی و تراس رستوران بلوبری

کارو، از مشتریان این رستوران در سایت تریپ ادوایزر در مورد آن نوشته است:
«رستوران یه تراس قشنگ توو حیاط داره، کارکنان بسیار دوستانه رفتار می‌کنن و خوب آموزش دیدن و خیلی خوب هم انگلیسی صحبت می‌کنن. آشپزخونه‌ی رستوران خیلی خوبه و غذاهای رستوران خیلی خوشمزه. هم غذاهای سنتی نپال و هم غذاهای غربی این رستوران واقعا خوبن. ساندویچا حتی در نونای آلمانی هم آماده می‌شن و از اینکه چنین غذایی در نپال پیدا کردم واقعا، شگفت‌زده شدم.چیز کیک ماست چیزیه که حتما باید امتحان کنید. قهوه هم واقعا قهوه‌ی ایتالیاییه».کاتماندو استیک هوس (Kathmandu Steak House Restaurant)کاتماندو استیک هوس همان‌طور که از نامش پیداست، رستورانیست که روی استیک و برگر تمرکز دارد؛ البته در این رستوران می‌توانید غذای اروپایی و غذاهای نپال را هم بخورید.در این رستوران هم مانند تعدادی از رستوران‌های نپال، هم می‌توانید غذای‌تان را روی میزهای معمولی بخورید و هم روی میزهای کم‌ارتفاع. اگر میزهای کم‌ارتفاع را برای خوردن غذا انتخاب کنید، می‌توانید روی بالش‌های راحت رستوران بنشینید و از غذا لذت ببرید. پنجره‌های بزرگ این رستوران، دید خوبی به بیرون دارند و اگر دوست دارید در زمان خوردن غذا منظره‌ی بیرون را تماشا کنید، انتخاب میزهای کنار پنجره گزینه‌ی خوبیست.

مومو مرغ
غذاهای نپال؛ مومو مرغ کاتماندو استیک هوس

روی تعدادی از دیوارهای این رستوران، تابلوهایی از جاهای دیدنی نپال وجود دارد که زیبایی این کشور را به تصویر کشیده است. این رستوران اتاقی مخصوص کشیدن سیگار دارد که در صورت نیاز می‌توانید از آن استفاده کنید. رستوران همه‌روزه از ساعت 12:15 ظهر تا 22 باز است.قیمت‌ها در رستوران استیک هوس متوسط است؛ مثلا برای خوردن ساندویچ جوجه کبابی باید 375 روپیه بپردازید. قیمت استیک ماهی هم 625 روپیه است.
از جذابیت‌های رستوران استیک هوس، نقشه‌ای از جهان است که روی یکی از دیوارهای آن نصب شده است؛ مشتریان این رستوران می‌توانند کشوری که از آن آمده‌اند را با پین روی این نقشه علامت‌گذاری کنند. اگر به این رستوران رفتید، پین کردن ایران روی این نقشه را فراموش نکنید.تمل دونر کباب (Thamel Doner Kebab)تمل دونر کباب، رستورن شماره 1 کاتماندو از نظر کاربران سایت تریپ ادوایزر و از جاهای ارزان‌قیمت این شهر است. این‌جا همان‌طور که از نامش پیداست، در محله‌ی تمل کاتماندو قرار دارد و فست فود، غذاهای مدیترانه‌ای و خاورمیانه‌ای سرو می‌کند.غذایی را که در این فست‌فود کوچک و زیبا سفارش می‌دهید، هم می‌توانید در همان‌جا بخورید و هم با خود ببرید. جلوی این فست‌فود و در فضای بیرون، یک میز وجود دارد که حداکثر 4 نفر می‌توانند دور آن بنشینند. البته می‌توانید غذا را در داخل هم بخورید.

فلافل
فلافل با پس‌زمینه‌ی تمل دونر کباب

کباب ترکی مرغ این فست‌فود 200 روپیه قیمت دارد و برای خوردن پیتزای مرغ، باید 280 روپیه بپردازید.ناتالیا، از مشتریان این فست‌فود در سایت تریپ ادوایزر در مورد آن نوشته است: «این فست‌فود کباب ترکی‌های فوق‌العاده و فلافل‌های خوبی برای گیاه‌خواران داره. رفتار کارکنان خیلی دوستانه است و قبل از رفتن به محله تمل برای خرید، جای دنج خوبی برای غذا خوردنه. این‌جا لایق نقدهای مثبتی که در تریپ ادوایزر براش نوشته شده رو داره و کارکنانش سخت تلاش می‌کنن استاندارد بالاشون رو حفظ کنن. رفتن به این‌جا خیلی پیشنهاد می‌شه».

به کدام کافه‌های کاتماندو سر بزنم؟

غذاهای نپال

کافه Himalayan Java Coffee
دوست دارید در اولین کافی‌شاپ نپال بنشینید و قهوه بخورید؟ کافه Himalayan Java Coffee در سال 1999 به عنوان اولین کافی‌شاپ تخصصی در نپال تاسیس شد تا به صورت خاص در زمینه قهوه دست‌ساز فعالیت کند. این کافی‌شاپ به مرور، به یک فرنشایز بین‌المللی تبدیل شد که حالا بیش از 30 فروشگاه در سراسر جهان دارد.

کافه Himalayan Java Coffee
نمایی از سقف کافه

شعبه‌ای از این کافه در نزدیکی میدان دوربار کاتماندو قرار دارد. فضای کافه خیلی بزرگ است و هر بخش آن، دکور خاصی دارد؛ مثلا سقف یک بخش از کافه با جعبه‌های چوبی تزئین شده است که داخل بعضی از آن‌ها لامپ‌هایی آویزان است.
قیمت‌ها در این کافه متوسط است؛ مثلا برای خوردن قهوه موکا باید 225 روپیه بپردازید. قیمت اسپرسو هم در این کافه 100 روپیه است.

کافه و رستوران رولوشن (Revolution Cafe & Restaurant)
دوست دارید در نپال به کافه‌ای بروید که حیاط داشته باشد؟ کافه و رستوران رولوشن، گزینه‌ی مناسبی است. در این کافه می‌توانید یکی از میزهای حیاط را برای نشستن انتخاب کنید و گل‌های بزرگی که در گلدن‌های کافه قرار دارند را تماشا کنید. فضای حیاط کافه به دلیل وجود گلدان‌ها و درختان زیاد، خیلی دوست‌داشتنیست. اگر تمایلی ندارید در حیاط بنشینید، می‌توانید یکی از میزهای داخل را برای نشستن انتخاب کنید.

کافه رولوشن
یکی از کارکنان کافه رولوشن

میزهای چوبی و پرچم‌های دعا، دیگر چیزهایی هستند که احتمالا نظر شما را در حیاط جلب می‌کنند. بیشتر میزهای این رستوران سایه‌بان دارند تا از تابش مستقیم نور خورشید به مشتریان جلوگیری کنند.
در زمان رفتن به این کافه اگر خوش‌شانس باشید، احتمالا موسیقی نپالی هم خواهید شنید. بعضی روزها در این کافه موسیقی زنده اجرا می‌شود که احتمالا شما را به وجد می‌آورد.
برای یک هات چاکلت این کافه باید 260 روپیه بپردازید. در رولوشن علاوه بر نوشیدنی گرم و سرد، می‌توانید صبحانه و غذا هم بخورید.

رستورا‌ن‌ها و کافه‌های کاتماندو
در نقشه‌ی زیر جای رستوران‌ها و کافه‌هایی که معرفی شده را مشخص کرده‌ایم؛ کافی‌ست که روی هر کدام از آیکون‌ها کلیک کنید تا اطلاعات مرتبط با هر کافه یا رستوران را ببینید.

به کدام رستوران‌های پخارا سر بزنم؟

رستوران OR2K Pokhara
دید رستوران OR2K Pokhara به دریاچه‌ی فیوا، یکی از دلایلیست که باعث شده گردشگران این رستوران را دوست داشته باشند. اگر دوست دارید در زمان غذا خوردن، حرکت قایق‌های روی دریاچه‌ی فیوا را تماشا کنید، احتمالا عاشق این رستوران خواهید شد. در این رستوران هم می‌توانید داخل ساختمان غذا بخورید هم روی یکی از میزهای تراس.

غذاهای نپال
پانینی، ساندویچی کبابی است که در تهیه‌ی آن، از موادی مثل پنیر، ژامبون و سالامی استفاده می‌شود.

در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای مدیترانه‌ای، آسیایی و خاورمیانه‌ای را امتحان کنید. یکی از ویژگی‌های رستوران OR2K که آن را خاص می‌کند، امکان بازی کردن در آن است؛ در این رستوران می‌توانید انواع بازی‌های تخته‌ای را تجربه کنید. این رستوران روزهای دوشنبه و پنجشنبه، از ساعت 8، فیلم هم پخش می‌کند و اگر می‌خواهید سرگرم شوید، می‌توانید در آن بخش رستوران که فیلم در آن پخش می‌شود بنشینید.
قیمت‌ها در رستوران OR2K Pokhara نسبتا بالاست؛ مثلا قیمت شاک شوکا که نوعی املت تونسیست، 370 روپیه است.

رستوران فرش المنتس (Fresh Elements)
بهترین رستوران پخارا! این عبارتیست که خیلی از مشتریان رستوران فرش المنتس برای توصیف این رستوران در سایت تریپ ادوایزر استفاده کرده‌اند. فرش المنتس که رستوران شماره 1 پخارا در تریپ ادوایزر است، غذاهای ایتالیایی، بین‌المللی و اروپایی سرو می‌کند. این رستوران در نزدیکی دریاچه فیوا قرار دارد و جای خوبی برای غذا خوردن بعد از دیدن دریاچه است.
میز و صندلی‌های چوبی این رستوران، چیزی هستند که در نگاه اول، نظر شما را جلب می‌کنند. روی اکثر صندلی‌ها، کوسن‌های زیبایی قرار دارد که برای راحتی مشتریان قرار داده شده است. بسیاری از درهای رستوران کاملا شیشه‌ای هستند و در طول روز، نور طبیعی، فضای رستوران را دلپذیر می‌کند. این رستوران حیاط دارد و در صورت تمایل می‌توانید غذای‌تان را در حیاط بخورید.

سالاد سبزیجات کبابی
سالاد سبزیجات کبابی رستوران فرش المنتس از کباب گوشت هم خوشمزه‌تر به نظر می‌رسه.

یکی از مشتریان این رستوران در تریپ ادوایزر در مورد آن نوشته است: «واو، عجب رستوران معرکه‌ای. نور عالی، تمیز، سرد و راحت و خیلی بالاتر از هر رستوران نپالی دیگه‌ای که در 35 سال اخیر رفتم. ما 5 ظرف خوردیم و هر 5 ظرف، عالی بود. غذاها تازه پخته شده بودند و دقیقا همون‌طور بودند که باید باشند. پولی که در این‌جا برای غذا می‌دید، برابر پولیه که در جاهای دیگه می‌دید اما تفاوت کیفیت فوق‌العاده غذای این‌جاست».
قیمت‌ها در رستوران فرش المنتس متوسط است؛ مثلا برای خوردن یک ماهی کامل، باید 610 روپیه بپردازید. قیمت جوجه و قارچ هم 510 روپیه است.

رستوران رزماری کیچن (Rosemary Kitchen)
رستوران رزماری کیچن در مرکز توریستی کاتماندو، تمل و در نزدیکی دریاچه‌ی فیوا قرار دارد. در این رستوران می‌توانید غذاهای هندی، اروپایی و آسیایی بخورید. در نمای داخل این رستوران رنگ زرد و سفید استفاده شده است. این رستوران حیاط هم دارد و در صورت خوب بودن هوا، می‌توانید غذای‌تان را در حیاط رستوران بخورید.

غذاهای نپال
این صبحانه آمریکایی از صبحانه‌های جذاب رستوران رزماری کیچن است.

غذاهای رزماری کیچن تازه و خوشمزه هستند و تنوع زیادی دارند. جیسون، از مشتریان این رستوران در سایت تریپ ادوایزر در مورد آن نوشته است: «حیاط رستوران خیلی زیباست. برعکس خیلی از رستوران‌ها که موسیقی فوتبالی پخش می‌کنن، این‌جا موزیک‌های زیبایی پخش می‌شه. من و همسرم غذای رمانتیکی در این رستوران خوردیم. توصیه می‌کنم سینه مرغ شکم‌پر با موتزارلا، اسفناج و قارچ این رستوران رو امتحان کنید. سس غذا بی‌نظیر بود. بهترین غذایی که در نپال خوردم. همسرم کاری سبز تایلندی که به نظرش خیلی خوشمزه بود».
رستوران رزماری کیچن از نظر قیمت، جزو رستوران‌های متوسط کاتماندوست.

فست‌فود Hot Sandwich Corner & Cheese Shop
برای خوردن غذای ارزان در پخارا می‌توانید به Hot Sandwich Corner & Cheese Shop بروید. انواع فست‌فود در این‌جا سرو می‌شود. روی یکی از دیوارهای این فست‌فود که صاحب آن نام دیوار مشاهیر را برای آن در نظر گرفته است، عکس‌هایی از مشتریان رستوران دیده می‌شود؛ شما هم اگر دوست دارید می‌توانید عکس‌تان را به دیوار بچسبانید.

ساندویچ سالامی و پنیر
ساندویچ سالامی و پنیر کوچک

ساندویچ‌های این فست‌فود در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ سرو می‌شوند. ساندویچ پنیر کوچک این رستوران 110 روپیه قیمت دارد؛ برای خوردن سایز متوسط و بزرگ این ساندویچ هم باید 150 و 210 روپیه بپردازید. نوشیدنی‌های این‌جا هم ارزان‌اند؛ قیمت چای شیر 30 روپیه و میلک شیک موز، 100 روپیه است.
تازه بودن نان‌های فست‌فود، چیزیست که بسیاری از مشتریان آن در تریپ ادوایزر به آن اشاره کرده‌اند.

رستوران Mo2’s Delights
رستورانی که می‌توانید در آن پلی‌استیشن بازی کنید! در رستوران Mo2’s Delights می‌توانید تا زمان آماده شدن غذای‌تان، با پلی‌استیشن سرگرم شوید. دیوارهای قرمز و سقف سفید رستوران Mo2’s Delights، اولین چیزیست که بعد از ورود به این رستوران نظر شما را جلب می‌کند. روی یکی از دیوارها هم یک گرافیتی توسط یک هنرمند نپالی کشیده شده است. میز و صندلی‌های چوبی این رستوران، فضای دلنشینی به آن بخشیده است.

چو می
چو می از غذاهای چینیست که می‌توانید در این رستوران بخورید.

در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای نپال و غذاهای آسیایی را امتحان کنید. گیاه‌خواران نیز گزینه‌هایی در این رستوران در اختیار دارند. البته تمرکز اصلی این رستوران روی موموست و انواع و اقسام موموها را می‌توانید این‌جا پیدا کنید.
جوجه کبابی این رستوران که با سس سیر قهوه‌ای سرو می‌شود، 450 روپیه قیمت دارد. این رستوران همه‌روزه از 11 صبح تا 10 شب باز است.

به کدام کافه‌های پخارا سر بزنم؟

کرپ موز و نوتلا

کافه مترو (Metro)
برای خوردن کرپ‌های خوشمزه در پخارا، کافه Metro جای خوبیست. گلدان‌هایی که در گوشه‌وکنار کافه قرار داده شده است، فضای آن را دوست‌داشتنی کرده است. این کافه علاوه بر فضای داخل، تراسی هم در بالای سقف دارد که به دریاچه‌ی فیوا دید دارد.
در زمان حضور در این کافه می‌توانید از اینترنت وای‌فای سریع آن هم استفاده کنید.
کرپ نوتلا و موز این کافه 375 روپیه قیمت دارد. برای خوردن کرپ شکلات هم باید 235 روپیه بپردازید.

براونی موز و نوتلا
کرپ نوتلا و موز کافه مترو، خیلی خوشمزه به نظر می‌رسد.

سدریک، از مشتریان این کافه در سایت تریپ ادوایزر در مورد آن نوشته است: «این کافه کرپ‌های شیرین و شور متنوعی داره. شیک‌ها، آیس کافی‌ها و قهوه‌های خوبی هم این‌جا سرو می‌شه. چند بار رفتم این‌جا و واقعا لذت بردم. اینترنت وای‌فای، کارکنان بسیار خوب و تراس بالای سقف با منظره‌ی غروب خورشید روی دریاچه، از جذابیت‌های این کافه است. در پخارا رفتن به این کافه رو نباید از دست داد».

کافه الیو (Olive)
کافه Olive در جاده‌ی کنار دریاچه‌ای پخارا واقع شده است و به دریاچه فیوا نزدیک است. انواع قهوه و کیک، غذاهای اروپایی و مدیترانه‌ای در این کافه در دسترس شما هستند.

براونی شکلات
بروانی شکلات کافه الیو را از دست ندهید.

فضای این کافه در شب بسیار رمانتیک است و جای خوبی برای ریلکس کردن دونفره است. بعد از دیدن دریاچه فیوا، می‌توانید خستگی خود را در این کافه در کنید. حداکثر ظرفیت کافه 50 نفر است و کف آن از چوب پوشیده شده است. میزهای تراس، جای خوبی برای نشستن هستند. معمولا هر شب در کافه موسیقی زنده اجرا می‌شود که می‌تواند شما را سرگرم کند.
اگر طرفدار بستنی‌های بسکین-رابینز هستید، این‌جا تنها جایی در پخاراست که می‌توانید این بستنی‌ها را امتحان کنید.

رستورا‌ن‌ها و کافه‌های پخارا
در نقشه‌ی زیر جای رستوران‌ها و کافه‌هایی که معرفی شده را مشخص کرده‌ایم؛ کافی‌ست که روی هر کدام از آیکون‌ها کلیک کنید تا اطلاعات مرتبط با هر کافه یا رستوران را ببینید.

غذاهای خیابانی نپال را کجا بخوریم؟

مومو (Momo)
مومو از معروف‌ترین غذاهای نپال است که در بسیاری از خانه‌های محلی و خیابان‌های نپال در دسترس است. مومو نوعی دامپلینگ است که در کشورهای جنوب آسیا مثل نپال، بوتان، تبت و جنوب هند محبوب است.

غذاهای نپال - مومو
مومو نپالی به باچی (Baozi) چینی شبیه است.

خمیر دور این غذا با آرد، روغن، آب و نمک درست می‌شود. در داخل این خمیر نیز معمولا از ترکیب گوشت جوجه و خوک، پیاز قرمز و سبز، گوجه، سیر و مواد دیگر استفاده می‌شود. البته گاهی هم به جای گوشت، تنها از سبزیجات در داخل خمیر استفاده می‌شود.

چاتاماری (Chataamari)
پیتزای نپالی! این اسمیست که خود نپالی‌ها روی چاتاماری گذاشته‌اند. چاتاماری نوعی کرپ برنج نپالیست و با توجه به ادویه‌های نپالی که به آن زده می‌شود، با پیتزا تفاوت دارد.

چاتاماری
از تفاوت‌های مهم چاتاماری با پیتزا، استفاده از آرد برنج در پخت خمیر آن است.

چاتاماری از غذاهای نپال ویژه‌ی دره‌ی کاتماندوست و قبلا فقط در جشنواره‌ها و ایام خاص پخته می‌شد، اما حالا به عنوان یک میان‌وعده شناخته می‌شود و در کشورهای دیگر هم محبوب شده است.
در بعضی از رستوران‌های نپال، چاتاماری به عنوان پیش غذا سرو می‌شود؛ البته بعضی از غذاخوری‌ها هم آن را به عنوان وعده‌ی اصلی سرو می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.