روغن آفتاب‌گردان یا روغن کانولا کدام بهتر است؟

روغن آفتابگردان و روغن کانولا دو مورد از پرطرفدارترین روغن‌های گیاهی موجود در بازار هستند که هر کدام به واسطه ویژگی‌های مفید و منحصربه‌فرد خود به خوبی توسط دوست‌داران آشپزی شناخته شده و مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ در ادامه این مطلب به معرفی مهم‌ترین ویژگی‌های این روغن‌ها می‌پردازیم.

هر دو روغن یادشده در دسته روغن‌های چندکاربردی قرار می‌گیرند و اگر چه هر دوی این روغن‌ها به صورت گسترده در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما تفاوت‌هایی انکارناشدنی نیز دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان رایج‌ترین روغن آشپزی مورد استفاده در میان ما ایرانیان است. از جمله ویژگی‌های کلیدی این روغن می‌توان به نداشتن کلسترول، بهره‌مندی از سطح بالای ویتامین E و سطح چربی‌های ترانس و اشباع پایین آن اشاره نمود و همین عوامل باعث شده‌اند تا پزشکان از روغن آفتابگردان به عنوان یکی از برترین روغن‌های دوست‌دار قلب یاد کنند.

ویژگی‌های روغن آفتابگردان برای سلامتی افراد

جلوگیری از بیماری آرتریت

اگر شما هم نگران پیشرفت آرتریت خود هستید پیشنهاد می‌کنیم نگاه جدی‌تری به مصرف روغن آفتابگردان مرغوب داشته باشید؛ مصرف منظم این روغن باعث جلوگیری از آرتریت روماتوئیدی می‌شود.

جلوگیری از سرطان روده و آسم

بهره‌مندی روغن آفتابگردان از مقادیر بالای ویتامین E باعث شده تا مصرف این روغن تضمینی برای جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری‌هایی مانند آسم و نیز سرطان روده بزرگ باشد.

جلوگیری از ابتلا به انواع و اقسام سرطان

کارتنوئیدهای مختلف موجود در ساختار روغن آفتابگردان به جلوگیری از ابتلا به سرطان‌های رحم، ریه و پوست کمک می‌کند؛ علاوه بر این باید بدانید که این روغن یکی از اصلی‌ترین منابع ویتامین A است؛ ویتامینی که مصرف منظم آن می‌تواند خیال شما را از ابتلا به بیماری‌های چشم از جمله آب‌مروارید آسوده کند.

مهار رادیکال‌های آزاد

رادیکال‌های آزاد اصلی‌ترین عامل آسیب به سلول‌ها و سیستم ایمنی بدن انسان هستند؛ روغن آفتابگردان با برخورداری از سهم عظیمی از ویتامین E و نیز تکوفرول باعث مهار و مقاومت در مقابل رادیکال‌های آزاد خواهد شد.

کمک به ترمیم و بازسازی سلول‌های بدن

وجود پروتئین در بدن به واسطه تأثیر کلیدی این ماده در بحث ترمیم و بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده نیازی اساسی است؛ از طرف دیگر باید بگوییم که پروتئین در بدن انسان ذخیره نشده و برای بهره‌مندی از فواید آن باید به‌طور منظم به مصرف آنها بپردازیم؛ مصرف روغن آفتابگردان در پخت‌وپز به تامین ذخایر پروتئینی بدن افراد کمک شایانی خواهد کرد.

جلوگیری از پیری زودرس

بهره‌‎مندی روغن آفتابگردان از مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها باعث جلوگیری از بروز عارضه پیری زودرس در افراد خواهد شد؛ مواجه شدن افراد با رادیکال‌های آزاد و نیز در معرض نور مستقیم آفتاب گرفتن آنها سرعت روند پیری پوست را افزایش خواهد داد و به همین دلیل این افراد سریع‌تر از سایرین شاهد بروز علائم پیری خواهند بود اما مصرف منظم روغن آفتابگردان می‌تواند تا حد زیادی از شما در مقابل پیری زودرس دفاع کند.

روغن کانولا

افراد می‌توانند با به حداقل رساندن مصرف چربی‌های اشباع و جایگزینی آنها با چربی‌های غیر اشباع و مملو از اسید‌های چرب ضروری احتمال ابتلا به حمله‌ها و نیز سکته‌های قلبی را کاهش دهند. اگر نمی‌خواهید با بیماری‌های قلبی و عروقی رو به رو شوید پیشنهاد می‌کنیم اهمیت ویژه‌ای به روغن کانولا داده و سعی کنید از این به بعد بیشتر از آن در پخت‌وپز استفاده کنید. از جمله ویژگی‌های شاخص روغن کانولا می‌توان به سطح بالای چربی‌های غیراشباع و اسید‌های چرب امگا۳ و امگا۶ در آن اشاره نمود.

حال که به صورت سطحی و گذرا با ویژگی‌های کلیدی این دو روغن آشنا شده‌اید قصد داریم تا به صورت تخصصی‌تر به معرفی و بررسی ویژگی‌های مؤثر بر سلامتی این دو روغن محبوب بپردازیم.

ویژگی‌های روغن کانولا برای سلامتی افراد

جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی با مصرف روغن کانولا

جالب است بدانید که روغن کانولا توانسته تا در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی بالاترین سهم از استرول‌های گیاهی را به خود اختصاص دهد. نتایج آخرین مطالعات انجام‌شده بر روی تأثیر روغن‌های گیاهی بر سلامتی قلب و عروق و از جمله آنها روغن کانولا نشان از این مسئله دارد که مصرف منظم این روغن تأثیر زیادی در سلامتی قلب افراد دارد.

کاهش سطح کلسترول یکی از ویژگی های روغن کانولا

همان‌طور که گفتیم روغن کانولا غنی‌ترین روغن گیاهی شناخته شده در بحث برخورداری از استرول‌های گیاهی است و همین عامل باعث شده تا مصرف منظم آن کمک شایانی به کاهش سطح کلسترول در بدن افراد داشته باشد.

ترمیم تورم و التهابات بواسطه مصرف روغن کانولا

مصرف روغن کانولا به ترمیم سفتی و حساسیت مفاصل کمک می‌کند؛ علاوه بر این استفاده از این روغن در افرادی که از آرتریت مزمن رنج می‌برند تاثیری شبیه به معجزه خواهد داشت. التهاب ناشی از آسم و اختلالات شکمی نیز از جمله بیماری‌هایی هستند که با مصرف روغن کانولا حل خواهند شد.

مبارزه با مشکلات پوستی مانند پیری و آکنه

روغن کانولا سرشار از ویتامین‌هایی مانند E و K است و باید بدانید که وجود مقادیر کافی از ویتامین‌های یاد شده در بدن انسان می‌تواند عوارض پوستی‌ای مانند آکنه، خط خنده، چین و چروک و … را کاهش دهد.

تامین روغن لازم برای پوست

کانولا با بهره‌مندی از اسیدهای چرب ضروری برای پوست افراد می‌تواند جایگزینی مناسب و البته ارزان‌تر برای روغن زیتون باشد؛ می‌توانید برای حفظ رطوبت پوست روغن کانولا را با چند قطره از روغنی معطر ترکیب کرده و از آن به عنوان روغن بدن استفاده کنید.

یکی از خوبی های روغن کانولا جلوگیری از ریزش مو

استفاده موضعی از روغن کانولا تأثیر چشمگیری در جلوگیری از ریزش مو و همچنین تسریع رشد مو دارد. می‌توانید روغن کانولا را با مقادیر مساوی با روغن زیتون، روغن بادام تلخ و روغن رزماری ترکیب کرده و پس از آغشته کردن پوست کف سر به این ترکیب و ماساژ ملایم به مدت ۲۰ دقیقه آن را روی کف سر نگه‌داشته و سپس با استفاده از شامپویی ملایم شست و شو دهید.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.