شکر قهوه‌ای: تاریخچه و خواص «شکر قهوه ای»

یکی از جایگزین‌های مناسب برای شکر سفید تصفیه‌شده، شکر قهوه‌ای می‌باشد که دارای مواد مغذی بیشتری است.

تاریخچه شکر قهوه‌ای در ایران و جهان

تاريخچه شكر قهوه‌اي تصفیه نشده به اواخر قرن ۱۸ برمي‌گردد. در آن زمان كه توليد و مصرف شكر سفيد شروع شده بود مردم اروپا و برخي از كشورهاي آسيایي به خصوص ايران، شكر ناخالص توليد شده را كه اغلب رنگي تيره داشت به عنوان درمان برخي از بيماري‌ها مصرف مي‌نمودند. بعدها دانشمندان با آناليز اين ماده دريافتند نه تنها چنين ماده‌اي اثر طبي ندارد بلكه با وجود برخي از ميكروارگانيزم‌هاي مضر در آن غير قابل مصرف است و بايد تصفيه و استفاده گردد.

در اين راستا در سال ۱۹۰۰ ميلادي يكي از بهترين كتب مربوط به مواد غذائي نوشته شده كه در آن چگونگي خصوصيات شکر قهوه ای توضيح داده شده است.

در چند دهه گذشته دانشمندان و قند سازان ماهر توانستند با تركيبي از شكر تصفيه شده طبيعي و لايه نازکی از ملاس به توليد نوعي شكر قابل مصرف دست يابند كه شكر قهوه‌اي نامیده شد. مردم خاورميانه و آسيا حدود يك دهه‌ی پيش با شكر قهوه‌اي خوراكي که در اروپا تولید گردید آشنا شدند.

شكر قهوه‌اي چیست؟

شكر قهوه‌اي قابل مصرف، از تركيب ساكارز (شكر تصفيه شده) كه با مقاديري معين از ملاس به صورت لايه‌اي نازك بر روي ذرات آن نشسته، تهيه شده است. این فرآورده از نظر تجاری دارای طیف وسیعی از تنوع می‌باشد که شکر قهوه ای شماره‌ی ۱ با رنگ نسبتاً سفید تا شکر قهوه ای شماره ۱۵ (تیره ترین رنگ) با رنگ قهوه‌ای تیره مشخص می‌گردد.

در این بین شماره های ۶ ، ۸  ، ۱۰ و ۱۳ از پر‌مصرف‌ترین انواع آن می‌باشد. اين محصول به سبب طبيعت رطوبت‌گير ملاس آن، مرطوب و معمولا روان است. در اروپا و آمريكا به اين نتيجه رسيدند كه شكر قهوه‌اي براي شيريني‌پزي، مربا، كيك و تارت و پاي ميوه به مراتب بهتر از شكر سفيد مي‌باشد.

اين نوع شكر با وجود مقدار شيريني مطبوع آن داراي انرژي (كالري) كمتري نسبت به شکر سفید است و طعم کاراملی و بوي آن به لذيذ شدن اين فرآورده‌ها مي‌افزايد.

شکر قهوه‌ای مصنوعی رژیمی نیست؟

برخی افراد با این تصور که این شکر ارزش تغذیه‌ای و درمانی بالا و کالری کمتری دارد آن را یک شیرین‌کننده مغذی و رژیمی می‌دانند و متاسفانه به وفور در رژیم غذایی مبتلایان به دیابت و افراد با اضافه وزن بالا دیده می‌شود. بیشتر شکرهایی که این روزها با نام شکر قهوه‌ای در بازار عرضه می‌شود، همان شکر سفید تصفیه شده به اضافه مقدار معینی ملاس است یا به عبارتی همان شکر قهوه‌ای مصنوعی.

گرچه ملاس حاوی مقادیری کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است، اما به دلیل آنکه شکر، محصول مضری بوده و نمی‌توان از آن به مقدار زیادی استفاده کرد، این محصول کاربرد تغذیه‌ای و درمانی قابل توجهی ندارد و فقط برای افرادی که سالم هستند و بیماری زمینه‌ای ندارند یک شیرین‌کننده طبیعی محسوب می‌شود و می‌توانند آن را جایگزین شکر سفید کنند.

شکر قهوه‌ای و پوست

اثرات مثبت شکر بر روی پوست غیرقابل انکار است. طوری که در برخی لوازم آرایشی معتبر از شکر قهوه‌ای استفاده می‌کنند. شکر قهوه‌ای باعث کاهش ورم پوست و مرطوب شدن پوست و می‌شود و در برابر رادیکال‌های آزاد دفاع می‌کند. فراموش نکنید که تمام این خواص مربوط به شکر قهوه‌ای طبیعی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.