در زمستان به کودکان صبحانه چی بدیم؟

صبحانه کودکان در زمستان چه چیزهایی باشد؟

شیر داغ برای گرم شدن

هیچ چیزی همانند یک لیوان شیر داغ برای مبارزه با سرمای زمستان و گرم شدن مناسب نیست. شیر از مواد غذایی ضروری از بدو تولد است و به کودک کمک می کند که استخوان های محکمی داشته باشد.

یکی از بهترین مواد غذایی برای رشد کودک قبل از سه سالگی شیر است؛ خصوصا اگر او کم غذا می خورد به کمک شیر می توان بسیاری از کمبود های بدن را جبران کرد. برای تأمین ریز مغذی های مورد نیاز بدن و به منظور تضمین کارکرد صحیح بدن و مغز کودک، می توان به کودک شیر غنی شده با آهن، ویتامین ها و اسیدهای چرب ضروری نوشاند.

شما همچنین می توانید به کودکتان شیر کامل – که حاوی چربی هایی سرشار از ویتامین ها (خصوصا ویتامین A ،D و K) است – بدهید. این مورد برای ماست و انواع پنیر نیز صادق است و بهتر است نوع کامل آن ها را – که چربی شان گرفته نشده – در برنامه غذایی کودک قرار داد.

کودکان به طور معمول در هر روز به 500 میلی لیتر شیر نیاز دارند و اهمیتی ندارد کودک این شیر را در شیشه شیر بنوشد یا در کاسه. اگر کودک شما تمایلی به نوشیدن شیر داغ در صبحانه ندارد باید که در وعده صبحانه به او یکی دیگر از محصولات لبنی را بدهید.

غلات برای کسب انرژی

غلات، کربوهیدارت مورد نیاز بدن کودک را تأمین می کند؛ این کربوهیدرات ها عضلات او را برای انجام فعالیت های روزانه تقویت می کند. بهتر است برای کسب انرژی ماندگار، در وعده صبحانه به کودک یک یا دو تکه نان تهیه شده با غلات کامل را بدهید؛ انتخاب ماده ای را که همراه نان خورده می شود، به عهده کودک بگذارید: مربا، عسل یا کره. (5 تا 10 گرم از هر کدام کفایت می کند.)

حتی اگر کودک شما ترجیح می دهد از غلات آماده صبحانه بخورد، اشکالی ندارد. می توانید به او حدود دو سوم، یک کاسه غلات صبحانه بدهید؛ اما فراموش نکنید به غلات کاکائو یا عسل اضافه نکنید چرا که آن ها پیش از این، به اندازه کافی شیرین و طعم دار شده اند.

میوه برای تأمین ویتامین های مورد نیاز

نمک های معدنی، فیبرها، کلسیم و خصوصا ویتامین C برای خاصیت ضد خستگی و آثار مثبتشان بر سیستم ایمنی بدن شناخته شده اند. میوه ها تقریبا حاوی تمام این مواد مغذی هستند و تمامی این آثار مثبت را یک جا برای کودک شما به ارمغان می آورند.

شاید به نظر برسد که انتخاب های ما در زمستان محدود تر است اما مصرف حداقل یک میوه در وعده صبحانه برای کودکان ضروری است. انتخاب های شما در زمستان: پرتقال کامل یا آب آن (حدود 100 میلی لیتر)، کیوی، سیب یا موز. حتی اگر میوه تازه در دسترس نداشید از انواع کمپوت میوه کم شیرین یا آب میوه (تهیه شده از 100 درصد میوه و بدون شکر افزودنی) بهره ببرید.

اگر کودک شما تمایلی به خوردن میوه ندارد، میوه ها را به قطعات کوچک ببرید و به شکلی زیبا در بشقاب تزیین کنید و در نتیجه اشتهای او را برای خوردن آن ها تحریک کنید. همچنین می توانید از کودک برای آب گرفتن پرتقال کمک بگیرید و حس کنجکاوی او را برانگیزید یا به کمک سس های مختلف طعم میوه ها را کمی تغییر دهید.

صبحانه ایده آل برای کوهنوردی یا اسکی

یک مسافرت برفی به معنای حذف کردن مهمترین وعده غذایی، صبحانه، نیست. احتمال دارد که کودک شما به علت هیجان زیاد در اول صبح اشتهای کافی را برای خوردن صبحانه نداشته باشد اما با وجود این ضروری است که او صبحانه اش را کامل بخورد.

وعده صبحانه را به تدریج به او بدهید و دقت داشته باشید که حداقل یک ساعت قبل از اسکی کودک صبحانه اش را کاملا خورده باشد. با این کار کمک می کنید که هم او و هم شما از تفریح زمستانی خود نهایت لذت را ببرید و از شنیدن جمله ” مامان من گرسنه ام” در میانه صبح رهایی یابید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.