طرز تهیه نان گاتا (در 10 مرحله)

اگه دنبال یه میان وعده یا صبحانه مقوی و سالم میگردین یکی از بهترین انتخاب ها مخصوصا برای بچه ها نان گاتا هست. این نان یه مدل نان ارمنی هست.

مواد لازم برای نان گاتا:

  • برای خمیر:
  • شیر پر چرب: 1 پیمانه
  • خامه پر چرب: نصف پیمانه
  • تخم مرغ بزرگ: 2 عدد
  • عسل یا شکر: 3 قاشق غذاخوری
  • کره ذوب شده: 4 قاشق غذاخوری
  • نمک: 1 قاشق چایخوری
  • مخمر خشک فوری: 1 و نصف قاشق چایخوری
  • آرد شیرینی پزی: 3 و نصف تا 4 پیمانه
  • برای مواد میانی:
  • شکر: 1 و 1/3 پیمانه
  • آرد شیرینی پزی: 1 و 1/3 پیمانه
  • کره: 1 و نصف تا 2 قاشق غذاخوری
  • پودر یا اسانس وانیل: 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه نان گاتا:

1- در یک کاسه بزرگ تخم مرغ ها را بشکنید. تخم مرغ اول را به طور کامل در کاسه بریزید. تخم مرغ دوم باید زرده و سفیده اش جدا شود. سفیده تخم مرغ را در کاسه بریزید و زرده ی آن را در ظرف دیگری قرار دهید که در مراحل بعدی استفاده کنید.

2- شیر، خامه پر چرب، کره ذوب شده، عسل یا شکر و نمک را به کاسه اول اضافه کنید. حالا مخمر خشک فوری و آرد شیرینی پزی را اضافه کرده و مواد را با هم خوب ترکیب کنید. برای این که مواد نان گاتا خوب مخلوط شود و خمیر ورز پیدا کند می توانید از میکسر یا همزن برقی ایستاده و قلاب خمیر آن استفاده کنید. اگر به میکسر دسترسی ندارید، از کفگیر یا قاشق چوبی کمک بگیرید.

3- روی سطح تمیزی کمی آرد بپاشید. خمیر را چند ثانیه روی آن ورز دهید. سپس داخل کاسه بزرگی را کاملا چرب کنید. می توانید از اسپری جدا کننده هم استفاده نمایید. خمیر نان را داخل کاسه بگذارید و روی آن را با سلفون یا کیسه پلاستیکی تمیز بپوشانید. خمیر باید به مدت یک الی دو ساعت استراحت کند. هر وقت حجم خمیر دو برابر شد، برای مراحل بعدی آماده است.

4- در همین مدتی که خمیر استراحت می کند باید مواد میانی نان گاتا را آماده کنید. در یک کاسه بزرگ، آرد، شکر و پودر وانیل را بریزید. کره باید کمی نرم شده باشد. یک قاشق از کره داخل کاسه بریزید و ورز دهید. این کار را چندین مرتبه تکرار کنید تا غلظت و کیفیت مواد میانی نان به حد مطلوبی برسد. بافت مواد میانی باید طوری باشد که وقتی آن را با دست فشار می دهید، متراکم و بهم چسبیده شود.

5- وقتی اندازه خمیر دو برابر شده بود، روی سطح کار، کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. سه تکه ی تقریبا مساوی و یک تکه ی کوچک تر از خمیر برش دهید. تکه ی کوچک تر برای تزیین استفاده می شود.

6- یک تکه از خمیر را با دست به دایره ای تخت و صاف با قطر 15 تا 17 سانتی متر تبدیل کنید. حالا به کمک قاشق اسکوپ ساز به میزان مورد نظرتان از مواد میانی بردارید و وسط خمیر قرار دهید. حدود یک یا دو قاشق کافی است. گوشه های خمیر را بالا آورید و تمام لبه های آن را بهم بچسبانید. مواد میانی باید کاملا درون خمیر نان قرار بگیرند. حالا دوباره خمیر را با ضربه زدن فشار دهید تا تخت و صاف شده و قطر دایره نان حدود 20 یا 22 سانتی متر شود. ضخامت نان به خودتان بستگی دارد که دوست دارید نان گاتا شما چقدر ضخیم یا نازک باشد. این کار را برای مابقی خمیرها هم تکرار کنید.

7- فر را روشن کنید تا گرم شود. فر را روی درجه حرارت 180 درجه سانتی گراد یا 375 فارنهایت تنظیم کنید. کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. خمیر نان را روی آن قرار دهید. حالا نوبت به تزیین نان میرسد. تکه کوچک خمیر را به کمک وردنه به دایره ای با ضخامت بسیار نازک تبدیل کنید.

8- حالا زرده تخم مرغی را که در مراحل قبل کنار گذاشته بودید، بردارید. در آن یک قاشق غذاخوری آب یا شیر بریزید و خوب مخلوط کنید. به کمک براش مخلوط زرده تخم مرغ را روی خمیر نان بزنید. حالا به کمک کاتر خمیری را که برای تزیین آماده کرده اید، برش بزنید. برش ها باید باریک و با طول نسبتا زیاد باشند.

9- نوار های خمیری را  روی خمیر نان گاتا بگذارید. قسمت های اضافه نوارها را برش داده یا به زیر لبه های نان فشار دهید. روی آن ها را با براش به مخلوط تخم مرغی آغشته کنید. حالا به کمک چنگال در مرکز هر لوزی، سوراخ ایجاد کنید تا نان بهتر پخته شود.

10- حالا نان را در فر بگذارید. این نان باید به مدت 30 تا 35 دقیقه در فر باشد تا پخته شود. وقتی رنگ نان طلایی شود، آماده است. حالا نان را از فر خارج کنید و 15 تا 20 دقیقه روی صفحه خنک کننده بگذارید تا کاملا خنک شود. سپس نان را برش داده و با انواع نوشیدنی های گرم سرو کنید. نوش جان.

نکته:

– در صورتی که می خواهید این نان را بعدا سرو کنید، در همان روز پخت نان، آن را فریز کنید. با این روش تا 4 هفته قابل استفاده خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.