محصولات ارگانیک، نویدی برای تغذیه سالم تر

وقتی برای خرید محصولات مختلف غذایی به بازار مراجعه می کنیم، گاهی با محصولاتی مواجه می شویم که با برچسب ارگانیک جدا شده و تمایز خود را از سایر محصولات و بسته بندی ها نشان می دهند. شاید هم شما جزو افرادی باشد که متخصص و پزشک تغذیه تان تاکید بر مصرف محصولات ارگانیک داشته باشد و برایتان این سوال پیش آمده باشد که محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک چه تفاوتی با هم دارند؟
محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که بصورت کاملاً طبیعی مراحل رشد را می گذرانند و در خاکی پرورش می یابد که آلوده به هیچ گونه سموم دفع آفات، مواد و داروهای شیمیایی، مواد نگهدارنده، ارگانیسم های تولید شده به روش مهندسی ژنتیک و پساب ها نمی باشد. در میوه های ارگانیک نیز هیچ گونه اصلاح ژنتیکی صورت نمی گیرد و برای رشد زودرس میوه ها از مواد شیمیایی و گازهای مختلف استفاده نمی شود. به همین دلیل، رنگ این میوه ها طبیعی بوده و پررنگ تر و کم رنگ تر از معمول نیستند. انداره میوه ها هم طبیعی بوده و طعم و بوی طبیعی و واقعی خود میوه را دارند. بعلاوه پوست میوه متعادل بوده و بیش از حد ضخیم نیست. از همه مهم تر اینکه، در این نوع محصولات به دلیل عدم استفاده از خاک های آلوده و کودهای شیمیایی و سموم، عناصر مفیدی از جمله کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و ویتامین سی، بیشتر یافت می شود. متاسفانه در برخی موارد استفاده بیش از حد مواد و ترکیبات شیمیایی باعث بروز مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات گوارشی، بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، پارکینسون، بروز نقص‌های مادرزادی در نوزادان، افزایش سقط جنین و غیره می شود. از طرفی محصولات ارگانیک چون عاری از هر گونه ترکیبات شیمیایی بوده و ارزش غذایی بالاتری هم دارند، مصرف آنها توصیه می شود. محصولات گلخانه ای چون به دور از تابش مستقیم نور خورشید هستند، در مقایسه با محصولات ارگانیک کمبودهایی دارند. البته شکل ظاهری محصول نمی تواند معیار درستی برای خرید محصولات ارگانیک باشد، بلکه باید کیفیت محصول و محل تولید محصول را مورد توجه قرار دهیم. معمولاً محصولاتی که در بازارهای محلی هم عرضه می شوند، سالم تر هستند. برچسب گذای محصولات ارگانیک باید توسط یک سازمان سوم انجام گیرد و ثابت شود که محصول مطابق استانداردهای رایج در کل جهان بوده است. ولی همیشه این سوال برای مصرف کنندگان پیش می آید که چرا باید پول بیشتری برای خرید این محصولات بپردازیم؟ در حالی که این محصولات غذایی به دلیل طبیعی بوده، تولید ارزا نتری نسبت به محصولات غذایی ماشینی یا صنعتی دارند. واقعیت این است که محصولات غذایی صنعتی و به ظاهر ارزان تر، قیمت واقعی شان بالاتر است. تقریبا یک سوم قیمت این نوع محصولات را مصرف¬کننده ها به طور مستقیم می پردارند و حدود یک سوم قیمت را دولت می پردازد.در عین حال باید به ضایعاتی که بصورت معمول در این محصولات وجود دارد و آسیب هایی که طبیعت در تولید این نوع محصولات ایجاد می کند، نیز توجه کرد.
بر اساس بررسی های متخصصان کشاورزی و مواد غذایی، افراد و خانواده هایی که محصولات غذایی ارگانیک  را در سبد تغذیه ای خود جای داده اند، در نهایت هزینه کمتری را نسبت به افرادی می پردارند که از محصولات غذایی معمولی و ماشینی استفاده می کنند، چراکه محصولات غذایی طبیعی و ارگانیک مقاومت و غنای بیشتری دارند. به عبارت ساده تر سیبی که زمان رشدش بر اثر مواد شیمیایی دو برابر سرعت یافته است، ارزش غذایی آن دو برابر کمتر از یک سیب طبیعی است. بنابراین خریدن سیب ارگانیک استفاده مناسب از پولی است که شخص برای خرید مواد غذایی ارگانیک در نظر می‌گیرد. از طرف دیگر توجه داشته باشد که میوه ای مثل سیب که که پوست آن مواد شیمیایی گیاهی مفیدی دارد، بهتر است با پوست مصرف شود؛ اما پوست سیب جایی است که بیشترین مقدار آفت‌کش‌ها در آن تجمع می‌یابد و بنابراین برای حفظ سلامت و دوری از خطرات و مضرات احتمالی، باید بصورت ارگانیک خریداری شود.  می توان گفت برای تامین مقدار کافی و مورد نیاز بدن، اگر حجم معینی از محصولات غذایی معمولی و ارزان قیمت را مصرف می کنید، با استفاده از محصولات ارگانیک، نیمی از همان حجم محصولات غذایی، مقدار بیشتری از مواد مورد نیاز بدن مثل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و غیره را تامین می کند. از طرفی چون میزان تولید محصولات ارگانیک نسبت به تقاضای بازار کمتر است، هزینه بالاتری را به خود اختصاص می دهند.
باید بدانید که محصولات گلخانه‌ای و پرمصرفی مانند گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل، هندوانه، خربزه، توت‌فرنگی و بادمجان بیشترین میزان آلودگی به ترکیبات شیمیایی را دارند.  توصیه می کنیم اگر حیاط و باغچه‌ای دارید آستین‌ها را بالا بزنید و سبزیکاری کنید. می‌توانید انواع صیفی‌جات مانند کدو، بادمجان، گوجه‌فرنگی، فلفل، فلفل دلمه‌ای و غیره را خودتان پرورش دهید. همچنین می‌توانید داخل گلدان چند نوع سبزی مانند نعنا، پونه، گشنیز، تره، جعفری و یا هر نوع سبزی دیگر را بکارید.
محصولات ارگانیک را این گونه بشناسیم:
محصولاتی را خریداری کنید که با برچسب ارگانیک، مشخص شده اند.
محصولات 100%  ارگانیک کاملاً از مواد ارگانیک ساخته شده است. به این معنی که ماده غذایی عاری از هرگونه اجزای مصنوعی (سنتزی) است.
محصولات 95% ارگانیک محصولاتی هستند که 95% از وزن آنها بدون آب و نمک ارگانیک است.
محصولات 70% ارگانیک یا تهیه شده از اجزای ارگانیک، به این معناست که ماده غذایی باید دست کم به میزان 70% از اجزای ارگانیک تشکیل شده باشد. برای این ماده غذایی نمی‌توان از مهر ارگانیک استفاده کرد.
اگر برچسبی با عنوان محصول گذار دیدید، یعنی کشاورز در طی سه سال آن را از حالت مصنوعی به حالت ارگانیک تولید کرده است.
امروزه تعداد زیادی از فروشگاه های زنجیره ای محصولات ارگانیک عرضه می کنند و بازار این محصولات رو به رونق بوده و تقاضای بالقوه بیش از عرضه است. انتظار می رود رشد تقاضا در آینده ادامه یابد و بنابراین کمبود عرضه محصولات ارگانیک این فرصت را برای کشورهای در حال توسعه به وجود می آورد که وارد بازار شوند و سهمی از آن را به خود اختصاص دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.