کاربرد انواع محصولات شیشه ای در طراحی دکوراسیون ساختمان های مسکونی

معماران بسیاری هستند که برای تغییر دکوراسیون داخلی ساختمان های مسکونی و طراحی دکور آن از متریال شیشه استفاده می کنند. شیشه ها متریال هایی هستند که علاوه بر کاربرد بالا در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی و ساخت محصولات شیشه ای مانند کابین دوش شیشه ای، پارتیشن شیشه ای و… مورد استفاده قرار می گیرند. شیشه از معدود متریال هایی هستند که باعث ورود نور خورشید به داخل ساختمان و روشنایی فضا می شوند. در این مقاله به بررسی کاربرد انواع محصولات شیشه ای در طراحی دکوراسیون ساختمان مسکونی می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید. 

کاربرد انواع پارتیشن شیشه ای در طراحی دکوراسیون ساختمان مسکونی 

پارتیشن شیشه ای یکی از جدیدترین محصولاتی است که با استفاده از شیشه ساخته می شود و به دلیل زیبایی منحصر به فرد و کاربرد بالا در طراحی دکوراسیون ساختمان های مسکونی و اداری مورد استفاده قرار می گیرد. پارتیشن ها در تقسیم بندی فضا و ایجاد بخش های جدید یا حریم خصوصی در منزل مورد استفاده قرار می گیرد. پارتیشن شیشه ای باعث ورود نور به داخل فضا و روشنایی آن قسمت می شود. استفاده از پارتیشن شیشه در کاهش بسیاری از هزینه مانند قبض برق و گرمایشی تاثیر گذار است و باعث کاهش مصرف انرژی می شود. همچنین تنوع بالای پارتیشن شیشه ای باعث شده است که هر خانه ای با هر نوع سبک و سلیقه ای می توانند از مدل های مختلف پارتیشن شیشه ای استفاده کنند. پارتیشن شیشه ای انواع مختلفی دارند که در ادامه به توضیح چند مدل پر کاربرد می پردازیم. 

پارتیشن شیشه ای دو جداره و تک جداره:  پارتیشن شیشه ای به صورت دو جداره و تک جداره، با استفاده از شیشه های معمولی و شیشه هایی با ضخامت بالا  ساخته می شود. پارتیشن شیشه ای دو جداره برای محیط هایی که احتمال شکست پارتیشن وجود دارد و یا تولید پارتیشن هایی با مقاومت بالا نیز استفاده می شود. پارتیشن های دو جداره از دول لایه شیشه ساخته میشوند و نسبت به انواع دیگر پارتیشن ها فضای بیشتری را اشغال می کنند. 

پارتیشن فریم لس و فریم دار: به طور کلی پارتیشن شیشه ای به دو دسته پارتیشن فریم و فریم دار تقسیم می شود. در پارتیشن های فریم لس از هیچ نوع فریمی در ساختار آن استفاده نشده است. پارتیشن فریم دار نمونه ای از پارتیشن شیشه ای است که در ساختارش از فریم  های آلومینیومی یا متریال دیگر استفاده شده است. از این مدل پارتیشن ها برای جداسازی اتاق خواب، هال، پذیرایی و جداسازی بخش های مختلف خانه نیز استفاده می شود.  

پارتیشن متحرک و ثابت: پارتیشن های شیشه ای با توجه به نحوه جابه جایی به دو دسته پارتیشن ثابت و متحرک تقسیم می شوند که پارتیشن های متحرک به دلیل کارایی بالا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. از پارتیشن ثابت و متحرک برای جداسازی اتاق کودک، سالن غذاخوری، هال، جداسازی حمام و بخش های دیگر نیز استفاده می شود.

کاربرد حمام شیشه ای در ساختمان مسکونی  

حمام شیشه ای یکی از محصولاتی است که با استفاده از شیشه سکوریت ساخته می شود و جداسازی سرویس بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع از حمام شیشه ای برای جداسازی اتاق توالت، روشویی و حمام استفاده می کنند.  حمام های شیشه ای به شکل های مختلفی از جمله فریم لس، فریم دار، دو جداره و… با استفاده از شیشه سکوریت مات یا رنگی نیز ساخته می شوند. استفاده از حمام شیشه ای در کاهش بروز مشکلات عفونی و تمیزی بیشتر فضای سرویس بهداشتی تاثیر گذار است. آپارتمان هایی که دارای سرویس بهداشتی کوچکی هستند می توانند از پارتیشن شیشه ای برای جداسازی فضای روشویی، دوش و توالت استفاده کنند. 

کاربرد بالکن شیشه در ساختمان مسکونی 

بالکن ها یک فضای بسیار کاربردی در خانه های آپارتمانی هستند که معمولا به دلیل نداشتن حیاط و فضای سبز در خانه های کوچک و آپارتمانی استفاده می شود. بالکن ها باعث ورود نور طبیعی و هوای آزاد به داخل خانه می شوند و در کاهش رطوبت و رفع بسیاری از آلودگی ها تاثیر گذار هستند. بر همین اساس برای استفاده از بالکن در فصل زمستان و افزایش امنیت و زیبایی بیشتر ساختمان، از بالکن های شیشه ای برای پوشش بالکن استفاده می کنند. کارایی بالای این محصول باعث شده است که امروزه بسیاری از معماران برای استفاده از بالکن در روزهای سرد زمستان  از آن استفاده کنند. برای ساخت بالکن های شیشه ای از شیشه های نشکن یا ایمنی مانند شیشه سکوریت و شیشه لمینت استفاده می کنند که در برابر بارش برف و باران، زلزله، ضربه و… مقاوم هستند. کسانی که تمایل به داشتن یک بالکن شخصی با سبکی مدرن دارند، می توانند از شیشه بالکن مات و نا دید برای ساخت بالکن شیشه ای استفاده کنند.  بالکن های شیشه ای در افزایش امنیت ساختمان بسیار موثر هستند زیرا مانع از سقوط افراد و اشیا می شوند. بالکن های شیشه ای به صورت فریم لس و فریم دار ساخته می شوند که مدل فریم دار آن از مقاومت بالایی برخوردار است. همچنین برای ساخت بالکن شیشه ای فریم دار از استیل یا آلومینیوم که در برابر رطوبت مقاوم است و دچار تغییر رنگ نمی شوند، استفاده می شود. در صورتی که بالکن شیشه ای به صورت متحرک ساخته شود، امکان جابه جایی آن یا برداشتن آن در فصل تابستان و روز های ملایم وجود دارد.

مزایای استفاده از شیشه برای ساخت محصولات شیشه ای در ساختمان مسکونی عبارتند از:

  • عایق صدا:  بیشتر محصولاتی که با استفاده از شیشه سکوریت و شیشه لمینت ساخته می شوند، له دلیل چند لایه بود از ورود صدا به داخل ساختمان و شلوغی محیط خانه جلوگیری می کنند. 
  • عایق گرما: همچنین استفاده از شیشه هایی با ضخامت بالا مانع از خروج گرما می شود و در گرم شدن ساختمان مسکونی در فصل زمستان جلوگیری می کنند. 
  • ورود نور طبیعی: مهم ترین عاملی که باعث شده است از شیشه ها برای ساخت محصولات مختلف استفاده شود، ورود نور طبیعی خورشید به داخل ساختمان و ارتباط با فضای بیرون است که در زیبایی و دلباز دیده شدن خانه بسیار موثر است. 
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.