آیا آکای بری واقعا یک سوپرفود و غذای فوق‌العاده است؟

توت آکای  Acai Berry  در سال های اخیر تبدیل به یک غذای محبوب شده است. اما چرا می گوییم که واقعا “فوق‌العاده” هستند؟ چه سودی دارند که شما باید بدانید؟ آیا آکای بری این شایستگی را دارند که در رژیم غذایی شما قرار بگیرند؟

دومین پرسش رایج در مورد انواع آکای بری عبارتند از: آیا آنها یک غذای سالم هستند؟ این سوال را در این مقاله پاسخ خواهیم داد. شرکت های بهداشت مواد غذایی اغلب acai را به عنوان یک سوپرفود ارزشمند معرفی می‌کنند که مزایایی مانند ضد پیری و کاهش وزن، دارد. اما آیا ادعای مفید بودن آن برای سلامت درست است؟

آکای بری چیست؟

آکای بری میوه ی متوسطی است که رنگ بنفش تیره دارد و به نظر میرسد ترکیبی از انگور و بلوبری باشد. این توت از نظر فنی همانند سایر توت ها نیست و شبیه به خانواده ی میوه های آلویی است که در مرکز یک گودال دارند و دانه ی میوه انجا قرار می‌گیرد. مانند هلو، آلو، گیلاس، زردآلو و زیتون. اما توت ها شامل یک دسته از دانه ها هستند که داخل و یا بیرون آن ها قرار دارد.

درخت توت آکای همچون نخلی می ماند که این میوه در دسته های کوچکی روی آن رشد می کند؛ گفتنی است که نخل توت آکای در جنگل های پرباران آمریکای مرکزی و جنوبی وجود دارند بنابراین می‌توانید آن ها را در کشورهایی مانند برزیل، ونزوئلا، اکوادور و کلمبیا به وفور پیدا کنید.

هر درخت نخل توت آکای می‌تواند به ارتفاع 50 تا 100 فوت با 4 تا 8 شاخه برسد که هرساله هر شاخه از این نخل توانایی تولید چهار تا هشت خوشه توت را دارد. جالب است بدانید که هر شاخه به وزن 13 پوند خواهد رسید.

این توت ها به سرعت آب خود را از دست می دهند و48 ساعت بعد از چیدن شروع به تخمیر شدن می کنند، حتی اگر از آنها در یخچال نگه داری شود. بنابراین به ندرت میوه ی تازه آن را خواهید دید و معمولا به شکل خشک شده در بازار عرضه می شود.

توت آکای بیشتر از اینکه آبدار باشد دانه دار است، به همین دلیل اغلب مردم ترجیح می‌دهند آن را به صورت خشک شده یا پوره ی فریز شده مصرف کنند.

طعم و مزه ی آکای بری

توت آکای طعم منحصر بفردی دارد. برخی از مردم آن را کم شیرین و برخی طعمی میان توت سیاه شیرین و شکلات تلخ توصیف کرده اند. توت آسای و دانه ی کاکائو هر دو غنی از پلی فنل ها هستند که ممکن است شباهت های طعم و مزه این دو را توضیح دهد.

آکای بری مغذی

این در مقایسه با سایر میوه ها از چربی بسیار زیادی برخوردار است. 5 گرم چربی در 100 گرم آکای پوره و یخ زده وجود دارد. برای مرجع نیمی از یک آووکادو بزرگ 15 گرم چربی دارد!

بسیاری از چربی هایی که در این این توت یافت می شود، غیر اشباع هستند. این شامل امگا 3، 6S و 9S، مانند اسید آلفا لینولنیک (ALA) و اسید اولئیک است. توت Acai مملو از آنتی اکسیدان است. بعضی از آنها شامل آنتوسیانین ها، پلی فنل ها و ویتامین A، C و E می باشند. توت آکای در مقایسه با بلوبری دارای دارای پروتئین، آهن و ویتامین بیشتری است. این توت شگفت انگیز حاوی مواد معدنی و الکترولیت های مختلف مانند کروم، روی، آهن، مس، منیزیم، پتاسیم، فسفر و منگنز است.

خاصیت و مزایای آکای بری که باید بدانید

محافظ قلب

آکای بری یا توت آکای کلسترول LDL را کاهش میدهد همچنین تحقیقات دیگر نشان داده است که این توت ها جریان خون را در بدن بهبود می بخشد.

ضد سرطان

Acai Berry حاوی رنگدانه های آنتوسیانین هستند که به میوه ها و سبزیجات رنگ بنفش تیره می دهند. آنتوسیانین ها آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کنند.

حفاظت از مغز

پلی فنلهای موجود در آکای بری قادر به محافظت از مغز شما از بیماری های عصبی عمومی است. عصاره توت Acai  به محافظت در برابر تولید بتا آمیلوئید میپردازد؛ بتا آمیلوئید ها پروتئین هایی هستند که در بیماری آلزایمر دچار درگیری و انسداد می شوند.

سلامت پوست

آنتی اکسیدان های آکای بری با رادیکال های آزادی که می توانند به پوست شما آسیب برسانند، مبارزه می کنند.

افزایش سلامت سیتم گوارش

فیبر و آنتی اکسیدان ها در توت Acai برای روده شما بسیار مناسب است. توت های آکای به عنوان پروبیوتیک در روده بزرگ عمل می کنند. این به این معنی است که می توانند به عنوان باکتری های مفید در روده به هضم غذا کمک کنند و سلامت کلی گوارش شما را بهبود می بخشد.

جمع بندی

آکا بری چیست؟

آکای بری میوه ی متوسطی است که رنگ بنفش تیره دارد و به نظر می رسد ترکیبی از انگور و بلوبری باشد. این توت از نظر فنی همانند سایر توت ها نیست و شبیه به خانواده ی میوه های آلویی است که در مرکز یک گودال دارند و دانه ی میوه آنجا قرار می‌گیرد. مانند هلو، آلو، گیلاس، زردآلو و زیتون.خواص آکای بری

محافظ قلب، ضد سرطان، حفاظت از مغز، سلامت پوست و افزایش سیستم گوارش از مهمترین خواص این میوه می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.