تاثیر آهسته غذا خوردن در سلامت بدن

از کودکی به ما توصیه شده که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش‌مان، آهسته غذا بخوریم و هر لقمه را چندین بار بجویم. در این مطلب از مجله آشپزی لادن به این موضوع می‌پردازیم و می‌بینیم که این باور عمومی درباره فواید آهسته غذا خوردن صحت دارد یا خیر.

زندگی پرمشغله امروزی باعث شده زمان غذا خوردن بسیار کوتاه شود. اگر در بین روزهای شلوغ خود زمان کافی برای غذا خوردن کنار بگذارید، فواید زیادی نصیب بدن‌تان می‌شود.

آرام غذا بخورید تا لاغر شوید

نخستین فایده آهسته غذا خوردن برای سلامت، به مقدار مصرف کالری مربوط است. تحقیقات زیادی ثابت کرده که آهسته غذا خوردن باعث می‌شود کالری کمتری دریافت کنید. آرام جویدن غذا باعث می‌شود به طور میانگین سالیانه ۹ کیلوگرم، بدون انجام هیچ کار خاص دیگری وزن کم کنید. اما علت چیست؟ تقریبا بیست دقیقه زمان لازم است تا مغز به ما اعلام کند که بدن به غذای بیشتری احتیاج ندارد. اگر آهسته غذا بخوریم زمان کافی در اختیار بدن است تا به ما بفهماند که سیر شده‌ایم و باید از غذا خوردن دست بکشیم. اگر همیشه آهسته غذا بخورید وزنی که از دست داده‌اید مجددا بازنمی‌گردد و در درازمدت می‌توانید به وزن ایده‌آل برسید.

با دستگاه گوارش‌تان مهربان باشید

هضم بهتر غذا فایده‌ دیگری است که از طریق آهسته غذاخوردن می‌توانید به آن دست یابید. بسیاری از افراد مشکلات معده و دستگاه گوارش دارند و سعی دارند با استفاده از داروهای مختلف این مشکل را برطرف کنند. در حالی که این افراد می‌توانند با اصلاح عادات غذایی خود تا حد زیادی از شر این مشکلات راحت شوند.

عملیات هضم غذا از دهان و با دخالت بزاق آغاز می‌شود. اگر برای این مرحله وقت بیشتری صرف کنید، غذا به قطعات ریز تبدیل شده و کاملا به آب دهان آغشته می‌شود و شما در مراحل بعدی هضم غذا مشکلات کمتری را تجربه خواهید کرد. پس بهتر است به توصیه پدر و مادرها عمل کنید و زیاد جویدن غذا را جدی بگیرید.

لذت بردن از غذا را فراموش نکنید

مورد بعدی بیش از اینکه به سلامتی مربوط باشد به بهبود حس ما از غذا خوردن کمک می‌کند. اگر خیلی سریع غذا بخورید لذت چندانی از طعم و عطر و مزه غذا نمی‌برید و تنها شکم‌تان پر می‌شود. با آهسته غذا خوردن می‌توانید طعم غذاها را بچشید و از غذا لذت ببرید.

در وعده غذایی بعدی خود به جای اینکه سریع غذا بخورید و در حین غذا خوردن به فکر کار بعدی خود باشید، در لحظه زندگی کنید و از آرام جویدن غذا لذت ببرید. زمان غذا خوردن یکی از زمان‌های از شبانه‌روز است که می‌تواند به کاهش استرس و مشکلات روحی کمک فراوانی کند.

بیشتر بجوید تا دندان‌های سالم‌تری داشته باشید

مورد آخر از فواید آهسته غذا خوردن به سلامت دهان و دندان مرتبط است. آهسته غذا خوردن باعث می‌شود بزاق بیشتری تولید شود و به هضم غذا کمک کند. جویدن برای تقویت استخوان‌های فک و دندان‌ها مفید است. با زیاد جویدن غذا و تولید بزاق بیشتر، ذرات غذایی از روی دندان‌ها پاک می‌شود و دهان از انواع باکتری‌ها پاکسازی می‌گردد.

چند تمرین ساده

حالا که با فواید آهسته غذا خوردن برای سلامت بدن آشنا شدید بهتر است چند تمرین برای عادت به آهسته غذا خوردن را فرا بگیرید.

استفاده از قاشق و چنگال کوچک و لقمه‌های کوچک باعث می‌شود هم غذای کمتری بخورید و هم برای آهسته غذا خوردن تمرین کنید. با قاشق کوچک حجم غذای کمتری وارد دهان می‌شود و جویدن غذا راحت تر است.

شمردن تعداد دفعات جویدن لقمه‌ها راهکار دیگری است که تاثیر زیادی در کاهش سرعت غذا خوردن دارد و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. اگر در حال حاضر ۱۰ بار هر لقمه را می‌جوید برای شروع به این تمرین عدد جویدن را خیلی بالا نبرید و برای مثال با ۱۵ بار جویدن تمرین خود را شروع کنید. اضافه کردن ناگهانی تعداد دفعات جویدن غذا باعث خستگی و دلسرد شدن می‌شود و تاثیر مثبتی در افزایش زمان غذا خوردن نخواهد داشت.

هیچ وقت اجازه ندهید که خیلی گرسنه شوید. فردی که احساس گرسنگی شدید را تجربه می‌کند، به‌سرعت غذا را می‌بلعد. این کار باعث می‌شود که برای غذا حرص و ولع کاذب پیدا کنید و بیش از حدی که بدن‌تان نیاز دارد غذا بخورید. نتیجه این کار علاوه بر اضافه وزن، بروز مشکلات معده و اختلال در سلامت دستگاه گوارش است. همچنین گرسنگی زیاد باعث می‌شود غذا را با سرعت ببلعید و قطعات بزرگ غذا بدون آغشته شدن به بزاق دهان وارد معده شما شوند. این امر هم موجب مشکلات گوارشی می‌شود.

در مواقعی که عجله دارید از غذا خوردن اجتناب کنید و زمان‌بندی روزانه خود را طوری تنظیم کنید تا زمان کافی برای غذا خوردن در آن گنجانده شده باشد.

برای عادت آهسته غذا خوردن نیاز به صبر و تمرین زیادی است، اما مطمئن باشید این تلاش‌ها ارزشش را دارد و با آهسته غذا خوردن بدن سالم‌تری خواهید داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.