۳۳ درمان خانگی تب و نشانه های تب

در بیش‌تر مواقع، تب نرمال هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما تب بالا به خصوص برای کودکان خطرناک است. تب به بدن کمک می‌کند که با عفونت مبارزه کند. ما در اثر قارچ‌ها، ویروس‌ها، باکتری یا مواد سمی دیگری که به بدن‌مان حمله می‌کنند، دچار تب می‌شویم. در این نوشتار با علت ها و نشانه های تب و نیز ۳۳ درمان خانگی تب یا روش های طبیعی درمان تب آشنا خواهیم شد.

علل بروز تب:

  • واکسن
  • اختلالی که موجب برئز التهاب در بدن شده‌است
  • سرطان
  • عفونت گوش
  • عفونت استخوان
  • عفونت‌های سینوسی
  • آفتاب‌سوختگی شدید
  • برخی از داروها
  • ویروس
  • گرمازدگی

نشانه‌ها:

  • ناآرام شدن
  • درد مفاصل
  • حالت تهوع
  • گلو درد
  • لرز
  • خستگی
  • افزایش ضربان قلب
  • سرگیجه
  • سردرگمی
  • ضعف
  • سردرد
  • کم شدن آب بدن
  • تعریق
  • گیجی
  • کج خلقی

درمان‌های خانگی تب

در ادامه برخی از درمان‌های طبیعی تب را که می‌توانید در خانه امتحان کنید، می‌بینید.

۱. آب

حمام کنید. حمام کردن باعث می‌شود که عضلات‌تان شل شوند و اگر احساس خستگی داشته باشید، تسکین‌تان می‌دهد. اگر نمی‌خواهید حمام کنید، فقط دست‌ها، پاها و صورت‌تان را با آب ولرم بشورید. این کار نیز درمان خوبی برای تب نرمال خواهد بود.

۲. دمای فضا را کاهش دهید.

دمای اتاق را پایین بیاورید. البته اگر سردتان است، بگذارید فن خاموش بماند. این کار سبب راحتی و آرامش‌تان می‌شود. خودتان را در پتو و لباس بقچه نکنید! این کار باعث می‌شود تب‌تان طولانی‌تر شود. بخوابید و استراحت کنید.

۳. رژیم غذایی

زمانی که بیمار هستید، از مصرف مواد غذایی سنگین و هله هوله پرهیز کنید. به مقدار کافی مایعات و آب بنوشید. غذای سبک، به ویژه ماست خنک و بستنی یخی بخورید. خوردن این خوراکی‌ها واقعا به پایین آمدن دمای بدن‌تان و پایین آمدن تب کمک می‌کند.

۴. آسپرین

چیزی سبک میل کنید و پس از مدتی آسپیرین بخورید.

۵. چای ریحان

۱ قاشق غذاخوری برگ ریحان (تازه و خرد شده)، و ۴/۱ قاشق غذاخوری فلفل بردارید. آنها را در یک فنجان آب بجوشانید. به مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس آن را صاف کنید. این نوشیدنی را برای آرام کردن بدن‌تان بنوشید.

۶. کرم (سس) تارتار

۲ فنجان و نیم آب بردارید. ۲/۱ قاشق غذاخوری آب‌میوه، ۲/۱ قاشق غذاخوری عسل و یک و نیم قاشق غذاخوری کرم یا سس تارتار به آب اضافه کنید. تمام این مواد را با هم مخلوط کنید و از این چای که به طرز شگفت‌آوری موثر است، لذت ببرید.

۷. چای پونه‌ی کوهی

۱ قاشق غذاخوری پونه‌ی کوهی و ۱ قاشق غذاخوری مرزنگوش بردارید. آنها را با آب ترکیب کنید. اجازه بدهید که این مخلوط به مدت ۴ تا ۵ دقیقه دم بکشد. سپس صبر کنید تا خنک شود و آن را به چای‌تان اضافه کنید. این نوشیدنی به پایین آمدن تب کمک خواهد کرد.

۸. آب سیب

یک سیب بردارید و آن در ۱.۵ فنجان آب بجوشانید. اجازه بدهید آن‌قدر بجوشد تا سیب نرم شود. این ترکیب را صاف کنید و کمی عسل به آب سیب اضافه کنید. این نوشیدنی را بنوشید چرا که احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند.

۹. آب کاهو

چند برگ کاهوی تازه را درون ظرف بگذارید و آب گرم به آن اضافه کنید. مدتی صبر کنید تا برگ کاهو در آب خیس بخورد و سپس آن را صاف کنید. یک قاشق غذاخوری عسل به این نوشیدنی اضافه کنید. اجازه بدهید که این ترکیب خنک شود. آن را در فواصل منظم زمانی بنوشید تا تب‌تان پایین بیاید.

۱۰. آب کشمش

۷ فنجان و نیم آب بردارید و ۴/۳ فنجان کشمش تازه به آن اضافه کنید. اجازه بدهید که این ترکیب به مدت چند دقیقه بجوشد. سپس آن را صاف کنید. برای رها شدن از شر تب این ترکیب را ۶ بار در روز بنوشید.

۱۱. سیر

۱ حبه سیر بردارید و آن را له کنید. ۱ فنجان آب به یک ظرف داغ اضافه کنید. سیر خرد شده را در آن بریزید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. اجازه بدهید این ترکیب به دمای اتاق برسد و سپس آن را صاف کنید. این نوشیدنی را برای درمان علائم تب بنوشید.

۱۲. چای عسل و زنجبیل

چای همیشگی را آماده کنید و ۱/۲ قاشق غذاخوری زنجبیل (تازه و خرد شده) و ۱ قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. اجازه بدهید به مدت چند دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف کنید. این نوشدنی را به صورت گرم بنوشید. این ترکیب گلو را نرم می‌کند و درمان سرماخوردگی و سرفه است.

۱۳. ترکیب گیاهان دارویی را امتحان کنید.

این درمان خانگی را زمانی که احساس می‌کنید تب دارید، امتحان کنید. ۲ فنجان آب را بجوشانید و ۱ قاشق غذاخوری بومادران، ۱ قاشق غذاخوری گل آقطی، و ۱ قاشق غذاخوری نعناع به آن اضافه کنید. اجازه بدهید این گیاهان به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشند. این نوشیدنی گرم را برای جلوگیری از بالاتر رفتن تب بنوشید.

۱۴. سرکه

۱ فنجان و نیم سرکه در آب داخل وان بریزید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در وان غوطه‌ور شوید. این روش به طور طبیعی تب را کاهش می‌دهد.

۱۵. کنگر فرنگی

یک کنگر فرنگی بردارید و آن را در آب بجوشانید تا زمانی که نرم شود. بگذارید خنک شود و قسمت وسط برگ‌های آن را بخورید.

۱۶. پیاز

یک پیاز خام را نصف کنید. آن را زیر پای‌تان قرار بدهید، و با یک تکه پارچه‌ی ضخیم و گرم ببندید. همچنین می‌توانید برش‌های پیاز خام را در جوراب‌تان قرار بدهید و آنها را بپوشید. این درمان نیز تاثیر مثبتی در کاهش تب دارد.

۱۷. دانه‌ی خردل

۱ قاشق غذاخوری دانه‌ی خردل بردارید. آنها را در یک فنجان آب گرم بجوشانید. اجازه بدهید که به مدت ۵ دقیقه بجوشد و بعد آن را صاف کنید و بنوشید.

۱۸. سیب‌زمینی

یک سیب‌زمینی را برش بدهید و آن را در سرکه خیس بگذارید. اگر احساس می‌کنید پیشانی‌تان داغ شده، می‌توانید یک برش از این سیب‌زمینی را روی آن بگذارید.

۱۹. روغن زیتون

۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون را حرارت دهید (نباید حرارت خیلی زیاد باشد) و زمانی که روغن نیمه داغ (ولرم) شد، ۲ حبه سیر خرد شده به آن اضافه کنید. این ترکیب را در یک کاسه بریزید و آن را به کف پای‌تان بمالید. این کار زمانی که تب دارید، شما را تسکین می‌دهد و آرام‌تان می‌کند.

۲۰. جوراب مرطوب

پای‌تان را در آب ولرم بگذارید. جوراب‌تان را نیز در آب سرد غوطه‌ور کنید. جوراب مرطوب را درست قبل از رفتن به رخت‌خواب بپوشید. یک جفت جوراب پشمی روی جوراب‌های مرطوب بپوشید. این کار کمک‌تان می‌کند که از شر تب خلاص شوید.

۲۱. پرتقال

یک پرتقال خام بخورید یا آب پرتقال تازه بنوشید. با این کار به ویتامین C مورد نیاز بدن‌تان را تامین می‌کنید.

۲۲. آب سرد

یک حوله‌ی دستی را با آب سرد خیس کنید. سپس حوله را فشار دهید تا آب اضافی‌اش خارج شود و آن را روی گردن و پیشانی‌تان قرار دهید تا تب‌تان پایین بیاید.

۲۳: چای دارچین

نوشیدن چای دارچین زمانی که تب دارید، به شما آرامش می‌دهد. ۲ عدد هل، کمی دارچین و ۲ قاشق غذاخوری پودر زنجبیل بردارید. آنها را با آب جوش به مدت ۵ دقیقه دم بگذارید و به صورت گرم بنوشید. این نوشیدنی در کاهش تب بسیار موثر عمل می‌کند.

مطلب مرتبط: ۵ درمان خانگی برای تنگی نفس که بسیار موثر هستند

۲۴. سرکه سیب

یک حوله‌ی دستی بردارید و آن را آغشته به سرکه سیب کنید. حوله را فشار دهید تا سرکه‌ی اضافی آن خارج شود و سپس آن را روی پیشانی‌تان قرار بدهید تا تب‌تان پایین بیاید.

۲۵. لیمو

برشی از یک لیمو را روی کف پای‌تان بگذارید و آن را با یک تکه پارچه‌ی کتان مرطوب ببندید. سپس یک جوراب پشمی روی آن بپوشید. این کار به پایین آمدن تب کمک می‌کند.

۲۶. سفیده‌ی تخم‌مرغ

دو تکه پارچه را به سفیده‌ی‌ تخم‌مرغ آغشته کنید و آنها را کف پاهای‌تان بگذارید و سپس جوراب بپوشید.

۲۷: زنجبیل

زنجبیل کمک می‌کند که گرمای بدن خارج شود، و با این کار به کاهش تب کمک می‌کند. به علاوه، زنجبیل یک عامل ضد ویروسی و ضد باکتری طبیعی است و کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بدن با هر نوع عفونتی مقابله کند.

– دو قاشق غذاخوری پودر زنجبیل در وان حمام پر از آب گرم بریزید و آنها را خوب مخلوط کنید. در این آب به مدت ۱۰ دقیقه غوطه‌ور شوید. بدن‌تان را خشک کنید و به رختخواب بروید. خودتان را به طور کامل با یک پتو بپوشانید. خیلی زود شروع به عرق کردن خواهید کرد و تب‌تان پایین می‌آید.

توجه داشته باشید که قبل از این‌که از این حمام زنجبیلی سم‌زدا استفاده کنید، کمی از ترکیب آب وزنجبیل را روی ساعدتان تست کنید تا ببینید که آیا این روش برای شما مناسب است یا نه.

۲۸: نعناع

خاصیت خنک‌کنندگی نعناع کمک‌تان خواهد کرد که سیستم داخلی بدن‌تان خنک بماند و به این ترتیب درجه حرارت بدن را کاهش می‌دهد. این گیاه همچنین به خارج شدن گرمای اضافی از بدن کمک می‌کند.

– یک قاشق غذاخوری برگ نعناع خرد شده را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. اجازه بدهید که به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد، سپس آن را صاف کنید و کمی عسل به آن اضافه کنید. برای بهبودی سریع این چای تسکین‌دهنده را سه یا چهار بار در روز بنوشید.
– کمی برگ نعناع را همراه با نصف قاشق چایخوری از ترکیب پودر فلفل سیاه و پودر فلفل بلند هندی (به نسبت برابر) و یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل در دو فنجان آب بریزید. این ترکیب را روی حرارت بگذارید و اجازه بدهید بجوشد تا زمانی که مقدار آب به نصف کاهش بیابد. سپس آن را صاف کنید، و محلول را به سه دوز برابر تقسیم کنید. سه بار در روز محلول را بنوشید تا زمانی که به طور کامل بهبود بیابید.

۲۹: زردچوبه

ثابت شده‌است که زردچوبه یک درمان خانگی بسیار عالی برای تب است. ترکیب شیمیایی موجود در زردچوبه به نام کورکومین یک ضد ویروس قوی، ضد قارچ و ضد باکتری است و خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. این ماده به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند که با هر نوع عفونتی مبارزه کند. همچنین از بروز عوارض احتمالی جلوگیری می‌کند و به کاهش طول مدت تب کمک می‌کند.

– نصف قاشق چایخوری زردچوبه و یک چهارم قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه را با یک فنجان شیر گرم مخلوط کنید.
– برای خلاص شدن از علائم تب، این ترکیب را دو بار در روز بنوشید.

۳۰: چوب صندل

خواص درمانی و خنک‌کننده بودن صندل می‌تواند به پایین آمدن تب و کم شدن التهاب کمک کند. در واقع، چوب صندل به خنک شدن بدن‌ کمک خواهد کرد و به کل بدن و ذهن آرامش خواهد داد. این ماده همچنین کمک‌تان می‌کند که از سردرد، یکی از علائم رایج مرتبط با تب، خلاص شوید.

– ۱/۲ قاشق چایخوری پودر چوب صندل و کمی آب را با هم مخلوط کنید و یک خمیر سفت درست کنید.
– یک لایه‌ی ضخیم از این خمیر را روی پیشانی‌تان قرار بدهید.
– این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا زمانی که تسکین پیدا کنید.

نکته: اطمینان حاصل کنید که از چوب صندلِ دارای کیفیت بالا استفاده کنید تا نتیجه‌ی مورد نظر حاصل شود.

۳۱: آناناس

آناناس توانایی پایین آوردن تب را دارد، به خصوص اگر تازه باشد. این میوه یکی از عوامل ضد التهاب طبیعی است که می‌تواند با تب مبارزه کند. آناناس همچنین آب فراوانی دارد و می‌تواند مانع کم‌آب شدن بدن‌تان شود.

۳۲: بستنی یخی

بستنی یخی می‌‌تواند ریسک کم‌آب شدن بدن (دهیدراته شدن) را کاهش دهد. قالب‌های یخ‌زده‌ی آب میوه نیز می‌توانند مفید باشند. برای حفظ مایعات بدن بچه‌ها، این روش درمانی می‌تواند بسیار مفید باشد.

۳۳: سرکه‌ی تمشک

این سرکه، یک اکسیر فوق‌العاده برای تب است، اما چندین روز طول می‌کشد تا آماده شود. سرکه سیب طبیعی را روی نیم کیلو تا یک کیلو تمشک بریزید، سپس در ظرف را بگذارید و آن را در یک جای خنک و تاریک به مدت سه روز نگهداری کنید. بعد از گذشت این سه روز ترکیب را صاف کنید و تمشک‌ها را هم حسابی فشار بدهید تا تمام آب‌شان خالی شود. سپس مایع حاصل را در ظرف دیگری بریزید.

برای هر ۲ فنجان و نیم سرکه‌ی تمشک، ۲ فنجان شکر اضافه کنید. بعد ترکیب را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید، و در هنگام جوشیدن کم‌کم کف روی آن را بردارید. صبر کنید تا خنک شود و بعد آن را داخل یک شیشه دردار بریزید و در یک جای خنک نگهداری کنید. برای رفع تشنگی ناشی از تب ۱ قاشق مرباخوری از این ترکیب را با آب مخلوط کنید و میل کنید.

داروهای هومئوپاتی برای تب

۱. بلادونا:

بلادونا را زمانی می‌‌توانید مصرف کنید که در اثر تب احساس بی‌قراری و لرز دارید، و به دلیل تب بالا، دچار توهم شده‌اید.

۲. چاینا:

چاینا درمان هومئوپاتی بسیار معمول و موثری برای تب است. چه تب معمولی داشته باشید و چه مالاریا فرقی نمی‌کند، زیرا چاینا همه نوع تبی را درمان می‌کند.

۳. نوکس ومیکا:

نوکس ومیکا زمانی مصرف می‌شود که فرد همراه تب دچار سردرد و ضعف شده‌است.

۴. بریونیا:

بریونیا (فاشرا) زمانی مصرف می‌شود که بیمار به علت سرماخوردگی ناخوش است و همراه با سردرد و سرگیجه، لرز و حالت تهوع را نیز تجربه می‌کند.

دیگر داروهای هومئوپاتی را نیز می‌توان برای درمان تب به کار برد، داروهایی مانند مانند مرکوریوس، بابونه، یوپاتریوم، پرفولیاتوم، گلسمیوم، لیکوپدیوم (کاج‌های زمینی)، فِرُم فسفریکم، توکسی کودندرون، سولفید کلسیم، آرسنیکوم، تاج المولوک (آکونیت) ناتروم موریاتیکوم، و گوگرد.

چگونه از تب جلوگیری کنیم؟

  • آب تمیز بنوشید
  • از خودتان در مقابل آثار منفی تغییرات آب و هوا مراقبت کنید.
  • مواد غذایی تازه بخورید.
  • هر روز به حمام بروید.
  • به خوبی بهداشت را رعایت کنید.
  • دستان‌تان را مرتب بشویید. این کار از ورود باکتری به بدن شما جلوگیری می‌کند.

منبع: homeremedyshop

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.