درمان های گیاهی مصرف تخم شربتی

تخم شربتی / Chia

تخم شربتی دانه های گیاهی شبیه ریحان هستند اما در واقع از خانواده نعناع بحساب می آیند. تخم شربتی را به نام‌ های دیگری از جمله بادروج، تره خراسانی، اوقیمن، حوک، بورنگ، صریرا و بادروج ابیض می شناسند. استفاده از این گیاه در ایران نیز سابقه طولانی دارد در این مطلب از سایت تیرکس قصد داریم به خواص و کاربرد های مهم تخم شربتی بپردازیم.

تخم شربتی گیاهی بومی آمریکای مرکزی است اما به تدریج به تمام دنیا برده شده است. جالب است بدانید خود گیاه کاربرد چندانی ندارد و اکثرا ان را برای تخمش می کارند. گیاه تخم شربتی در اوایل فصل بهار در کوهستان‌ها و
بیابان‌ها می رویید و ساقه‌ های آن مربع شکل و گلش مایل به قرمز و صورتی است. تخم های آن سیاه شفاف است و وقتی‌ که در آب ریخته شود سریعاً حالتی خمیری یا ژله ای و لعاب‌دار در آب ایجاد می‌کند که بسیار لغزنده است و رنگش متمایل به رنگ خاکستری می‌شود.

خواص تخم شربتی برای کاهش وزن و لاغری

یک راه ساده برای لاغری ! بدون نیاز به ورزش ، رژیم غذایی و حتی دارو استفاده درست از تخم شربتی است. یک نکته جالب که باید در مورد این دانه ها بندانید این است که تخم شربتی به دلیل حالت ژلاتینی خود تا مدت ها می تواند به انسان حالت سیری بدهد. دانه های آن هیچ کالری ندارد و می تواند مقدار زیادی آب را حتی در بدن انسان نگه داری کند بنابراین فرد احساس سیر بودن می کند. حتی اگر آن را با غذای خود بنوشید خاصیت ژله ای بودن آن باعث میشود که مواد غذایی نشاسته ای به تدریج شکر موجود در خود را آزاد کنند و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.

همچنین این گیاه خاصیت های بسیار مفیدی برای معده دارد. برعکس قرص های لاغری که باعث آسیب رساندن به معده شما می شود تخم شربتی قدر است از ورم معده و دیگر ناراحتی های آن جلوگیری کند.

اطلاعات غذایی تخم شربتی (۱۰۰ گرم)

کالری : ۴۸۶
چربی : ۳۱ گرم
کلسترول : ۰ میلی گرم
سدیم : ۱۶میلی گرم
پتاسیم : ۴۰۷ میلی گرم
کربوهیدرات : ۴۲ گرم
پروتئین : ۱۷ گرم
ویتامین A : یک درصد
ویتامین C : دو درصد
کلسیم : ۶۳ درصد
آهن : ۴۲ درصد
ویتامین B-12 : صفر
منیزیم : ۸۳ درصد

اطلاعات جالب در مورد تخم شربتی

شاید اگر خواص و اطلاعات مواد غذایی موجود در تخم شربتی را بدانید از طرفداران همیشگی مصرف آن شوید. جالب است بدانید که مردم ایران یکی از طرفداران همیشگی این گیاه بوده اند و از آن برای رفع عظش استفاده می کنن.
تخم شربتی منبعی سرشار از منیزیم ، منگنز ، روی ، ویتامین ب ۳ ، مس و ویتامین های دیگر است همچنین سرشار از فیبرهای محلول در آب می‌باشد. این دانه‌ها حتی ۹ تا ۱۲ برابر وزن خود آب را به خود گرفته و لعاب مانند می‌شوند.

تخم شربتی یک منبع فوق‌العاده‌ برای کلسیم است به طوری که کلسیم موجود در آن ۵ تا ۶ برابر بیشتر از شیر می‌باشد. اگر موز را به عنوان منبع پتاسیم می‌شناسید باید بدانید که این دانه‌های ریز دو برابر بیشتر از موز پتاسیم و ۳ برابر بیشتر از اسفناج آهن دارند. از نظر آنتی‌اکسیدانی نیز قوی‌تر از میوه‌ای مانند بلوبری هستند. تخم شربتی همچنین منبع فوق‌العاده‌ی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می‌باشد. در واقع حدود ۲۰ درصد وزن دانه‌های به این
کوچکی حاوی این اسیدهای چرب است که از این نظر شباهت زیادی با تخم کتان دارد. اگر می‌خواهید بیماری‌های قلبی عروقی از شما دور باشد حتماً به خواص محافظتی این دانه‌های ریز اعتماد کنید.

درمان های گیاهی مصرف تخم شربتی

باعث تقویت اعصاب می شود. روزانه یک یا دو بار تخم شربتی را در عرق بادرنجبویه مخلوط کنید و آن را با عسل شیرین کنید و بنوشید.
از بین برنده عطش بدن. مقداری از تخم شربتی را به شربتی که دوست دارید اضافه کنید و بعد از گذشت حداقل دو دقیقه بنوشید.
برای تقویت قلب. تخم شربتی را در عرق بید مشک یا نسترن بریزید و بنوشید.
درمان تنگی نفس و سرفه‌های خشک. یک قاشق مرباخوری تخم شربتی را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و آن را جرعه جرعه بنوشید.

بررسی طیف درمان های خانگی با تخم شربتی

باعث ازدیاد شیر مادر در دوران شیردهی می شود مصرف آن در دوران بارداری موجب تقویت قلب و صحت مزاج وخوشرنگی و زیبایی طفل می شود (روزانه ۱۰ گرم) تخم شربتی به بهبود عملکرد بدن در دفع مواد زائد از طریق روده ها کمک می کند تنظیم قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ با توجه به وجود ماده ای به نام بورون باعث جذب بهتر کلسیم توسط استخوان ها می شود رفع عطش درونی بد با توجه به تاثیرات ضد اسپاسمی باعث بهبود سیاه سرفه می شود از بین برنده خستگی ، خلق و خوی بد ، تنش های عصبی ، افسردگی و میگرن
به دلیل ایجاد حالت سیری در انسان موجب لاغری فرد می شود درمان بیماری های معده از جمله نفخ ، یبوست سوء هاضمه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.