دم نوش بلوبری، آیا با خواص بی نظیر آن آشنا هستید؟

تاریخچه دم نوش بلوبری

تاریخچه گیاه بلوبری به امریکا جنوبی بر می گردد. قرن‌ها سرخ پوستان از این گیاه استفاده دارویی می کردند. آن‌ها عقیده داشتند بلوبری گیاهی است که «روح بزرگ» برای کودکان مریض فرستاده است. آن­ها گونه ­های مختلف بلوبری را کشت می کردند و گونه ­های مختلفی از آن با پیوند زدن گیاهان دیگر به آن، به وجود آوردند. به هر حال بلوبری یکی از قدیمی ­ترین و کهن‌­ترین گیاهان کره زمین است. امروزه بلوبری به شکل های مختلف در غذاها و نوشیدنی های مختلف استفاده می شود.

دم نوش بلوبری با استفاده از برگ گیاه بلوبری تهیه می شود. طعم آن کمی گس است. اغلب برای شیرین ­تر کردن و دادن طعم میوه ­ای به آن از بلوبری خشک شده به همراه برگ ها استفاده می شود که طعم دم نوش بلوبری را مطبوعتر کرده و رنگ نوشیدنی را به بنفش تیره تغییر می دهد. دم نوش بلوبری گاهی ترکیبی از چند گیاه و یا حتی میوه را نیز شامل می شود. برخی این دم نوش را به عنوان کوکتل سرد می نوشند و برخی آن را با عنوان آیس بلوبری تی (Ice Blueberry Tea) با یخ سرو می کنند. دم نوش بلوبری خواص زیادی برای سلامتی و درمان بیماری‌ها دارد که بر اساس گیاهان و میوه­ های دیگری که با آن مخلوط هستند، گاهی این خواص تشدید می‌شوند.

خواص دمنوش بلوبری

بلوبری، پادشاه آنتی اکسیدان ها

در تحقیقات بسیاری اثبات شده است که برگهای بلوبری همچنین خود بلوبری حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدانهای اصلی در بلوبری متعلق به یک خانواده از آنتی اکسیدانهای پلی فنول به نام فلاونوئیدها هستند. به نظر می رسد یکی از گروه های فلاونوئیدها به ویژه آنتوسیانین ها بیشترین تأثیر در سلامت بدن در میان انواع دیگر شامل می شوند. همچنین تحقیقات نشان داده اند که مصرف دم نوش بلوبری می تواند باعث بهبود علائم فیزیولوژیکی بیماری های عصبی مانند کاهش عملکرد مغز یا اختلالات روانی بشود.

آنتی اکسیدان­ها بدن شما را از رادیکال های آزاد ،که مولکول های بی ثباتی هستند که می توانند به سلول های شما آسیب برسانند محافظت می کنند. رادیکالهای آزاد می توانند باعث ­پیری و بیماری هایی مانند سرطان شوند. آنتی اکسیدان ها با حفاظت از سلول های مغزی از ابتلا به بیماری های شناختی مانند آلزایمر نیز جلو گیری می کنند.

آنتی اکسیدان های موجود در دم نوش بلوبری بدن شما را از رادیکال های آزاد ،که مولکول های بی ثباتی هستند که می توانند به سلول های شما آسیب برسانند محافظت می کنند.

بلوبری کم کالری، اما سرشار از مواد مغذی

100 گرم بلوبری شامل 4 گرم فیبر، 24 درصد ویتامین C ، 36 درصد ویتامین K، 25 درصد منگنز و مقدار کمی مواد مغزی دیگر است و تنها 15 گرم کالری دارد. بنابرین بلوبری و فراورده های آن را می توان یک نوشیدنی رژیمی به حساب آورد که در حالی که مقدار زیادی ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن ما را تامین می کند، مقدار خیلی کمی کالری را شامل می شود.

دم نوش بلوبری کم کالری و در عین حال بسیار مغذی است.

دم نوش بلوبری و کاهش آسیب DNA

آسیب DNA اکسیداتیو بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی روزمره است. گفته شده است ده ها هزار بار در روز در هر سلول بدن شما رخ می دهد این آسیب رخ می دهد. با این که یک نوع آسیب به DNA است هما چیز کاملا مضری نیست. آسیب DNA یکی از دلایل رشد ماست. اما، همچنین نقش مهمی در توسعه بیماری‌هایی مانند سرطان دارد. از آنجا که بلوبری دارای آنتی اکسیدان های بالایی است، آنها می توانند برخی از رادیکال های آزاد را که DNA شما را آسیب می رساند، خنثی کنند.

در یک مطالعه، 168 نفر روزانه به میزان 34 اونس (1 لیتر) آب بلوبری و آب سیب مخلوط کردند. پس از چهار هفته، آسیب اکسیداتیو DNA به علت رادیکالهای آزاد 20٪ کاهش یافت. این پژوهش و سایر مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مصرف بلوبری باعث جلوگیری از پیری زودرس و حفاظت از بدن در مقابل سرطان می شود.

دم نوش بلوبری باعث کاهش آسیب پذیری بدن در مقابل پیری و امراض خاص می شود.

دم نوش بلوبری و تنظیم کلسترول خون

آسیب اکسیداتیو به سلول های شما و DNA محدود نمی شود. هنگامی که کلسترول مضر LDL در بدن شما اکسید می‌شود نیز برای بدن مضر هستند. در واقع، اکسیداسیون کلسترول LDL گام مهمی در روند بیماری قلبی به شمار می‌آید. آنتی اکسیدانهای موجود در بلوبری به شدت به کاهش سطح LDL اکسید شده کمک می‌کنند. بنابراین بلوبری برای قلب شما بسیار مفید است.

تحقیقات نشان داده است که روزانه 2 اونس (50 گرم) بلوبری، اکسیداسیون LDL را برای بیش از هشت هفته کاهش می دهد.

دم نوش بلوبری و کاهش فشار خون

بلوبری به نظر می رسد فواید قابل توجهی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، که یک عامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی است، دارد. در یک مطالعه هشت هفته ای، در افراد چاق که خطر ابتلا به بیماری قلبی بالایی داشته اند، پس از مصرف 2 اونس (50 گرم) بلوبری در روز، کاهش فشار خون 4 تا 6 درصد را مشاهده کردند. سایر مطالعات اثرات مشابهی را نیز به ویژه در زنان یائسه نشان داده‌اند.

طی تحقیقات انجام کاهش احتمال بیماری های قلبی با مصرف روزانه دم نوش بلوبری به اثبات رسیده است.

دم نوش بلوبری و حفظ عملکرد مغز

فشار اکسیداتیو می تواند روند پیری مغز شما را تسریع کند و تأثیر منفی بر عملکرد مغز شما بگذارد. آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری در مناطقی از مغز شما که برای هوش ضروری هستند را تحت تاثیر قرار می دهند و با جلو گیری از اکسیداتیو باعث حفظ عملکرد مغز می شوند. به نظر می رسد که آنها به نورون ها کمک می کنند تا عملکرد بهتری داشته باشند، که منجر به پیشرفت در سیگنال های سلولی میشود. در یکی از این مطالعات، 9 سالمند با اختلالات شناختی خفیف، هر روز دم نوش بلوبری را مصرف کردند. پس از 12 هفته، بهبود چندین شاخص عملکرد مغز در آن ها مشاهده شده است.

مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که مصرف روزانه دم نوش بلوبری می تواند مغز شما را چندین سال جوان‌تر نگه دارد.

دم نوش بلوبری و خواص ضد دیابت

صد گرم بلوبری حاوی 15 گرم شکر است که با یک سیب کوچک یا یک پرتقال بزرگ برابری می کند. با این حال ترکیبات موجود در بلوبری هرگونه تأثیر منفی قند بر قند خون را خنثی می کند. تحقیقات نشان می دهد که آنتوسیانین های موجود در بلوبری اثرات مثبت بر حساسیت انسولین و متابولیسم گلوکز دارند. بهبود حساسیت به انسولین باید خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 را کاهش دهد که در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی در جهان است.

آنتوسیانین های موجود در دم نوش بلوبری اثرات مثبت بر حساسیت انسولین و متابولیسم گلوکز دارند.

دم نوش بلوبری، کاهش آسیب عضلانی

ورزش شدید می تواند منجر به درد عضلانی و خستگی شود. این امر تا حدی ناشی از التهاب موضعی و فشار اکسیداتیو در بافت عضلانی شما است.

بلوبری و فراورده های آن می ­تواند آسیب های در سطح مولکولی را کاهش دهد و درد و گرفتگی عضلات را به حداقل برساند.

انواع نوشیدنی های بلوبری

جدا از دم نوش بلوبری و آب بلوبری نوشیدنی‌های بسیاری حاوی بلوبری یا برگ آن هستند. ترکیب بلوبری با گیاهان یا میوه های مختلف می تواند طعمی خاص و خواصی بسیار مفید به وجود آورد. در ادامه برخی از این ترکیبات را معرفی خواهیم کرد.

چای سبز با بلوبری

چای سبز با بلوبری به صورت گرم یا سرد سرو می شود. بلوبری با طعم خاص خودش چای سبز را مطبوع تر می کند. همچنین باعث می شود رنگ چای به قرمز تیره یا بنفش تغییر کند. اما چیزی که چای سبز با بلوبری را یک نوشیدنی محبوب و مطلوب می کند خواص فوق‌العاده آن است. چای سبز به داشتن کاتچین، که یک آنتی اکسیدان ضد سرطان، بیماری قلبی و پیری است، معروف است. همان طور که پیشتر گفتیم بلوبری بیشترین مقدار آنتی اکسیدان در میان میوه‌ها را شامل می شود بنابراین دور از انتظار نیست که ترکیب این دو باعث تشدید خواص فوق‌العاده آنها و مصرف این دو با هم باعث افزایش سلامت بدن ما می شود.

چای سفید با بلوبری

بلوبری همان تأثیرات مطلوبی که بر چای سبز می گذارد را بر چای سفید نیز اعمال می کند. ترکیب این دو نیز به صورت سرد یا گرم سرو می شود. چای سفید به علت این که در طی مراحل تولید کمتر دچار اکسیداسیون می شود بیشتر از چای سبز آنتی اکسیدان دارد و ترکیب این دو نهایتا باعث به وجود آمدن نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان و خواص مفید برای بدن می شود.

  •  

چطور دم نوش بلوبری درست کنیم؟

همان طور که گفتیم نوشیدنی های بسیار با استفاده از بلوبری تهیه می شوند. هر کدام روش تهیه مخصوص به خود را دارند و این که سلیقه افراد نیز در تهیه آنها نقش بسیار مهمی دارند.

برای دم کردن بلوبری یا برگ آن نباید از آب جوش استفاده کنید. در واقع آب باید تا مرز جوش آمدن گرم شود اما قبل از این که به جوش آید باید دست از حرارت دادن به آن بردارید. بعد برگ بلوبری را داخل آب بریزید. برای تهیه چای سفید با بلوبری یا چای سبز با بلوبری هم باید همین مراحل را طی کنید. اما در ادامه اگر از بلوبری تازه استفاده می کنید بهتر است آن ها را در یک کاسه جداگانه له کرده و آبشان را به چای اضافه کنید. همچنین می توانید بلوبری را داخل توری مخصوص گذاشته و برای دقایقی داخل چای قرار دهید و هنگام نوشیدن توری را بیرون بیاورد. اگر از بلوبری خشک شده استفاده می کنید آنرا همراه برگهای چای داخل آب بیندازید.

جمع بندی

زمان مصرف دم نوش بلوبری برای لاغری

با توجه به اینکه آب جوش و چای میزان جذب آهن را کاهش می دهد بهترین زمان مصرف دم نوش بلوبری می تواند ۲۰ دقیقه قبل از وعده غذایی باشد. بنابراین به زمان مصرف دم نوش بلوبری توجه داشته باشید تا بهترین اثر بخشی را از آن داشته باشید.خواص دم نوش بلوبری

سرشار از آنتی اکسیدان، کاهش آسیب DNA، تنظیم کلسترول خون، کاهش فشار خون، خفظ عملکرد مغز، ضد دیابت، کاهش آسیب عضلانی از خواص ویژه دم نوش بلوبری هستند.4.7 / 5 (7 votes )

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.