رنگ‌های خوراکی غیر مجاز

به طور کلی رنگ‌‌‎‎های خوراکی به دو دسته مجاز و غیرمجاز تقسیم می‌شوند. توجه داشته باشید که رنگ‌های مجاز در کارخانه‌های خارجی تولید شده و به صورت مجاز به کشور وارد می‌شوند. این نوع از رنگ‌ها دارای مجوز از سازمان‌‌هایی معتبر در کشور خود هستند. توجه داشته باشید که باید دوز مصرف آنها رعایت شده و بیش از حد مجاز در محصولات و مواد غذایی استفاده نشوند.

کارخانه‌هایی با وارد کردن این رنگ‌ها محصولاتی مانند شکلات‌ها و آب‌نبات‌ها را رنگی می‌کنند. از طرفی دیگر، رنگ‌های غیرمجاز، رنگ‌هایی گمنام هستند که معلوم نیست از کجا سر در آورده‌اند. این رنگ‌های غیرمجاز برای مصرف غذایی نیستند و برای استفاده در کارخانه‌های مختلفی همچون نساجی، صنایع رنگ‌‌‌‌‌سازی و رنگرزی در فرش‌ها استفاده می‌شوند. این نوع رنگ‌ها دست به دست به فروشنده‌ها و شیرینی‌پزی‌ها می‌رسند و به صورت غیرمجاز در خوراکی‌ها استفاده می‌شوند.

رنگ خوراکی غیر مجاز

متاسفانه تمامی رنگ‌های که در فروشگاه‌ها و عطاری‌ها به فروش می‌رسند، غیرمجاز هستند. باید بدانید که در اکثر شکلات‌ها و کیک‌ها، از رنگ‌های مخصوص رنگرزی استفاده شده است. رنگ‌های مجاز در فروشگاه‌ها و عطاری‌ها توزیع نمی‌شوند و تنها کارخانه‌های معتبر این رنگها را مورد استفاده قرار می‌دهند.

رنگ‌های خوراکی با بسته‌بندی‌های معتبر

در واقع باید اسم زعفران را از این پودرهای شیمیایی جدا کنیم. زعفران پودر و ادویه‌ای با ارزش غذایی بالاست که به عطر و طعم غذا کمک می‌کند. رنگی که شبیه رنگ زعفران است، چیزی جز رنگ شیمیایی غیرمجاز نیست. متاسفانه وزارت بهداشت هیچ رنگ خوراکی معتبری را با بسته‌بندی و مهر استاندارد در فروشگاه‌ها یا عطاری‌ها توزیع نکرده است و تمامی رنگ‌هایی که در اغلب شیرینی‌پزی‌های کشور استفاده می‌شوند، رنگ‌های غیرمجاز هستند که در سطح وسیعی در کشور استفاده می‌شوند.

آیا شناخت متقلب آسان است؟

با رفتن به رستوران و دقت کردن به پلو و غذاها یا با تست کردن طعم شیرینی می‌توان رنگ مجاز را از غیرمجاز تشخیص داد؟ متاسفانه نمی‌توان جواب امیدوارکننده‌ای به این سوال داد. شاید از رنگ و بوی پلو بتوان زعفران طبیعی را از رنگ غذا تشخیص داد اما راهی برای تشخیص دادن رنگ غذایی مجاز از غیرمجاز وجود ندارد. رنگ‌های خوراکی طعم و بوی خاصی ندارند و نمی‌توان آنها را شناخت. مصرف‌کنندگان چاره‌ای ندارند، جز اینکه به سازنده و آشپز اطمینان کنند.

آسیب‌ رنگ‌های غیر مجاز

متخصصان تغذیه معتقد هستند که رنگ‌های غیرمجاز در مسیر عبور خود از کبد، صفرا و کلیه‌ها عبور کرده و باعث بروز بیماری‌هایی می‌شوند. با یک بار استفاده از پودرهای خوش آب و رنگ نباید بلافاصله منتظر ظاهر شدن علائم باشید. رنگ‌های غیرمجاز آرام آرام روی ارگان‌های بدن اثر می‌گذارند و در درازمدت باعث بروز سرطان صفرا و کبد می‌شوند و نارسایی‌هایی را در کلیه‌ها به وجود می‌آورند. مقدار حد مجاز رنگ‌های خوراکی هم با توجه به نوع و ماده استفاده شده از آنها متفاوت است. می‌توانید برای اطمینان از سلامت غذاها و شیرینی‌ها، از رنگهای طبیعی استفاده کنید و با خیال راحت مواد غذایی رنگارنگ را مورد استفاده قرار دهید.

به طور کلی استفاده از رنگ‌های مجاز به میزانی که توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده، بی‌ضرر است. کارخانه‌ها این رنگ‌های مجاز را از کشورهای معتبر خریداری می‌کنند و با گرفتن مجوز، رنگ‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند که به میزان یک ممیز یک دهم گرم برای هر فرد استفاده می‌شود. البته مقدار مجاز برای استفاده از رنگ‌های دارای استاندارد جهانی روی بسته بندی آنها نوشته شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.