۲۸ روش سم زدایی بدن با راه های ساده و طبیعی

یک پاک‌کننده مناسب یا عادت‌های خوب برای سم زدایی بدن به طور طبیعی می‌تواند به شما کمک کند که به مزایای سلامتی شگفت‌انگیزی دست پیدا کنید. یک برنامه‌ی ساده سم زدایی باید در یک سبک زندگی سالم گنجانده شود تا بهترین نتایج را به شما بدهد.

همان‌طور که بر روی غذاهایی که می‌خورید و تمرینات ورزشی مناسب تمرکز دارید، عناصر زیاد دیگری نیز برای داشتن یک زندگی عالی و سبک زندگی سالم وجود دارد. نه تنها این عناصر بدن‌تان را سم زدایی می‌کنند، بلکه راه‌های ساده و بسیار موثری برای انجام این کار نیز وجود دارد. در این نوشتار نگاهی خواهیم داشت به ۲۸ ساده‌ترین، طبیعی‌ترین و بدون شک موثرترین شیوه‌های سم زدایی بدن و خارج کردن سموم از بدن و استقبال از عناصری که بدن شما نیاز دارد!

فهرست مطالب

۱. هر روز یک وعده از غذای‌تان را با یک اسموتی سم‌زدا جایگزین کنید:

اگر چه شما هرگز دوست ندارید دست به اقدامات شدید بزنید زمانی که پای رژیم غذایی‌تان در میان است، اما ایده‌هایی وجود دارند که می‌توانند شگفت‌انگیز باشند. هنگامی‌که پای سم زدایی بدن  به طور طبیعی به میان می‌آید، یک اقدام فوق‌العاده می‌تواند این باشد که یک وعده از غذای‌تان را در روز با یک اسموتی سم‌زدا جایگزین کنید. این کار سخت نیست و هیچ آسیبی به بدن شما وارد نمی‌کند، اما برای خلاص شدن از موادی که بدن شما نیازی به آنها ندارد، می‌تواند تاثیری فوق‌العاده داشته باشد.

قرار نیست که کار خارق‌العاده‌ای انجام بدهید، فقط باید یک اسموتی را که ترکیبی است از مواد صد در صد طبیعی انتخاب کنید. به جای این‌که به سراغ اسموتی‌های آماده که به لحاظ شیمیایی بهبود یافته، بروید! فقط دنبال خوراکی‌هایی طبیعی باشید که شما را به خوبی سم‌زدایی می‌کنند. این کار نه تنها می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند، بلکه همچنین عملکرد مناسب سیستم گوارشی را حفظ می‌کند.

جایگزین کردن یک وعده از غذا‌ی‌تان با یک اسموتی، یک راه عالی برای بالا بردن سوخت و ساز بدن است و سیستم گوارش شما را به شدت فعال می‌کند. خیلی زود متوجه وجود یک انرژی طبیعی خواهید شد و همچنین خواهید دید که برخی از علائم که هر روز از آنها رنج می‌بردید با این بهبود طبیعی، از بین رفته‌اند.

یک رسپی خوب را برای تهیه‌ی اسموتی در ادامه می‌بینید. این رسپی حاوی ترکیبات طبیعی و سالم است که هضم را بهبود می‌دهد، فیبر را دارد و به شما کمک می‌کند تا سم زدایی بدن تان را به صورت منظم و طبیعی انجام دهید.

اسموتی سبز

– ۱ فنجان کلم کالی یا کولارد سبز که ساقه‌های‌شان بریده شده، و خوب خرد شده (۱۱۰ گرم)
– ۱ سیب سبز گرنی اسمیت، حسابی خرد شده
– ۱ موز رسیده
– نصف فنجان برگ تازه‌ی جعفری

کلم کالی، سیب، موز، جعفری، و دو و نیم فنجان آب را در مخلوط کن با هم ترکیب کنید؛ آن‌قدر به مخلوط کردن ادامه بدهید تا ترکیبی نرم حاصل شود.

اگر مخلوط بیش از حد سفت بود، کمی آب به آن اضافه کنید.

۲. هر زمانی که ممکن است از غذاهای ارگانیک استفاده کنید:

هرچند مجبور نیستید فقط غذا بخورید، اما غذاهای خاصی وجود دارد که مصرف نوع ارگانیک آنها ضروری است. یک فهرست از مواد غذایی به نام ” دوازده خبیث” حاوی فهرستی از غذاهایی است که در آنها بیش‌ترین مقدار آفت‌کش‌ها و مواد نگهدارنده باقی می‌مانند و بنابراین ممکن است این مواد وارد بدن شما نیز بشوند.

در مجوعه قاعده‌ی کلی این است که اگر شما پوست یا قسمت خارجی میوه یا سبزیجات را می‌خورید، پس حتما باید نوع ارگانیک این مواد را انتخاب کنید. توت‌فرنگی، سیب و گوجه‌فرنگی نمونه خوبی از انواع غذاهائی هستند که ارگانیک بودن‌شان واقعا اهمیت دارد.

هنگامی‌که غذاهای ارگانیک مناسب را انتخاب می‌کنید، از سمی‌که می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد جلوگیری می‌کنید. این یک روش ساده برای سم زدایی بدن  است و تما زحمتی که دارد انتخاب مناسب در فروشگاه مواد غذایی است.

در مورد اطلاع از این‌که کدام غذاها واقعا ارگانیک محسوب می‌شوند، پیگیر باشید برچسب روی مواد خوراکی را بخوانید، و از مواد غذایی که می‌تواند به شما آسیب برساند، دوری کنید. انتخاب‌های سالم مثل این واقعا به شما کمک می‌کند تا از سمومی که قبلا خورده‌اید نیز خلاص شوید، و بدن خود را به یک حالت بسیار پاکیزه‌تر و سالم‌تر برسانید.

۳. یک ماساژ حسابی بگیرید:

ما معمولا تصور می‌کنیم که ماساژ یک کار آرامش‌بخش لوکس است، که البته در بعضی واقعا موارد می‌تواند همین‌طور باشد. اگر چه ماساژ ممکن است یک روش لوکس برای درمان خودتان باشد، اما می‌تواند یک روش خوب هم برای سم زدایی بدن  باشد. این امر تماما به نوع ماساژی که می‌گیرید بستگی دارد و شیوه‌ی استفاده از آن برای ارتقاء وضعیت سلامت و زندگی‌تان.

فقط کافی است که علاقمند به از بین بردن سموم در بدن‌تان باشید، به این ترتیب باید یک ماساژ حسابی بگیرید که بر نقاط فشاری روی بدن تمرکز داشته باشد. ماساژ معمولی سوئدی مناسب است، اما نوع شدیدتر و متمرکزتر مانند یک ماساژ ورزشی می‌تواند حتی تاثیر بیش‌تری داشته باشد.

شما باید به بافت عضلانی عمیق برسید تا ماساژ واقعا تاثیر زیادی برای سم زدایی بدن تان داشته باشد.

هنگامی‌که ماساژ بر روی این نقاط فشاری که سموم احتمالا در آنها باقی می‌مانند، تمرکز داشته باشد، فرصتی برای آزاد شدن آنها و خارج شدن‌شان از بدن وجود خواهد داشت. این نوع ماساژ به شما کمک می‌کند بدن خود را به طور طبیعی از سم‌زدایی و از چیزهایی که ممکن است شما را بیمار کرده باشند، خلاص شوید.

اطمینان حاصل کنید که ماساژ توسط یک ماساژ درمان‌گر رسمی انجام شود چرا که او می‌داند که برای خارج کردن سموم از بدن چه کاری باید انجام دهد. برای این‌که ماساژ واقعا تاثیرگذار باشد، باید بعد از آن مقدار زیادی آب بنوشید تا سیستم حسابی تخلیه شود و مطمئن شوید که سموم بلافاصله از بدن خارج می‌شوند. ماساژ گرفتن را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید تا یک اثر بسیار مثبت از آن را دریافت کنید، از درون آرامش بیش‌تری را تجربه کنید.

۴. به میزان فراوانی آب بنوشید:

حتی اگر فکر می‌کنید که در طول روز به میزان کافی آب نوشیده‌اید، مقدار مصرف خود را به یک سطح کاملا جدید برسانید. اگر فقط یک چیز وجود دارد که به آسانی و به طور طبیعی به شما کمک می‌کند بدن خود را سم‌زدایی کنید، قطعا آب است. ما معمولا فکر می‌کنیم که به اندازه‌ی کافی آب می‌نوشیم، در حالی که واقعا باید میزان مصرف‌مان را افزایش بدهیم.

آب می‌تواند به طور طبیعی سموم را از سیستم بدن‌تان خارج کند و اگر به اندازه‌ی کافی آب مصرف کنید، این اتفاق همیشه رخ می‌دهد. مصرف آب کافی می‌تواند پوست را شفاف‌تر کند، به عملکرد درست ارگان‌های بدن کمک کند و سبب شود که سیستم گردش خون، تنفس و دستگاه گوارش سالم‌تری داشته باشید. بنابراین همین نوشیدنی ساده می‌تواند تاثیر زیادی روی کل بدن و نحوه‌ی عملکرد آن داشته باشد.

تمام قواعدی را که در طول سال‌ها در مورد این‌که چه میزان آب کافی است، فراموش کنید. هشت لیوان آب دست کم، بنابراین زمان آن فرا رسیده‌است که به طور چشمگیری مصرف آب را افزایش بدهید اگر دوست دارید که از مزایای آن برای سلامتی برخوردار شوید. آب باید نوشیدنی منتخب شما همراه با غذا و همچنین قبل و بعد از آن باشد. خیلی زود متوجه بعضی از مزایای سلامتی آن خواهید شد و برخی دیگر از مزایای طولانی مدت آن نیز در انتظارتان خواهند بود!

۵. به جای قهوه‌ی صبح، چای سبز مصرف کنید:

کمی‌کافئین خوب است، اما شما باید به میزان مصرف آن در طول روز یا هقته دقت کنید. همچنین باید مراقب باشید که کافئین خود را از چه می‌گیرید و در یک زمان مشخص چه میزان از آن را دریافت می‌کنید. اگرچه نوشیدن یک فنجان قهوه گاه‌گاهی خوب است، اما اگر قصد سم‌زدایی بدن‌تان را دارید، پس باید بعضی چیزها را کمی تغییر دهید.

چای سبز آنتی‌اکسیدان‌های مهمی دارد که بدن ما آنها را به طبیعی‌ترین شکل نیاز دارد.

این نوشیدنی کافئین کمی به بدن می‌رساند که می‌تواند به شما کمک کند که صبح زود حسابی سر حال شوید، درست مانند قهوه. بنابراین اگر فنجان قهو‌ه‌ی صبحانه خود را با یک فنجان چای سبز جایگزین کنید، همچنان کافئین را دریافت می‌کنید و بدن‌تان در این میان از مزایای دیگری نیز برخوردار خواهد شد.

سم زدایی بدن  لازم نیست پیچیده باشد، اما واقعیت این است که شما باید انتخاب‌های سالمی داشته باشید که واقعا برای شما مفید باشد. این بدان معنا است که باید تغییراتی را صورت بدهید، اما این تغییرات واقعا ارزشش را دارند.

اگر می‌توانید چای سبز را به عنوان نوشیدنی همیشگی‌تان انتخاب کنید، ‌هم کافئین را دریافت می‌کنید و هم به طور طبیعی بدن‌تان را سم‌زدایی کنید و حتی آنتی‌اکسیدان‌های بسیار مهمی را نیز در کوتاه مدت و درازمدت دریافت کنید.

۶. بیش‌تر ورزش کنید تا سموم از طریق عرق کردن از بدن‌تان خارج شوند:

همه‌ی ما می‌دانیم که ورزش بخش مهمی از یک سبک زندگی واقعا سالم است و به کاهش وزن کمک می‌کند اما این تمام فواید ورزش نیست! هنگامی‌ که پای سم زدایی بدن به طور طبیعی و موثر به میان می‌آید، ورزش می‌تواند یک گزینه‌ی عالی باشد. اگرچه بسیاری از آدم‌ها از این زاویه به ورزش نگاه نمی‌کنند، اما ورزش واقعا به طور قابل ملاحظه‌ای به شما کمک می‌کند.

وقتی ورزش می‌کنید، نه تنها به بدن‌تان کمک می‌کنید که چربی و اضافه وزن خود را از بین ببرد، بلکه همچنین سبب می‌شوید تا هرگونه سمی‌که ممکن است ایجاد شود، از بین برود. در هنگام این‌که عرق می‌کنید سموم نیز از بدن‌تان خارج می‌شوند، و در نتیجه پاکسازی صورت می‌گیرد. به علاوه با ورزش کردن به فرآیند هضم و گردش خون بدن نیز کمک می‌کنید و با یک برنامه‌ی تناسب اندام چالش‌برانگیز، کاری می‌کنید که اندام‌ها عملکرد مناسبی داشته باشند.

عرق کردن، تنفس و جنبش به بدن کمک می‌کند تا به تناسب برسد و همچنین از مواد بد و به طور بالقوه مضر که در طول زمان ساخته شده‌اند، خلاص شود.

اگر تصمیم‌تان این باشد که ورزش را به طور منظم در زندگی خود انجام دهید، می‌توانید به بدن‌تان کمک کنید که به طور منظم خود را پاکسازی کند. بنابراین به باشگاه بروید و عرق کنید نه فقط به این دلیل که باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید و بهترین هورمون‌ها را آزاد می‌کند بلکه به این دلیل که می‌تواند به شما کمک کند که به طور طبیعی بدن‌تان را پاکسازی کنید.

۷. طب سوزنی را برای داشتن یک بدن واقعا متعادل امتحان کنید:

طب سوزنی یکی از بهترین روش‌ها برای سم زدایی بدن است، اما تعداد کمی از ما در مورد آن اطلاع داریم. این روش بخشی از طب جامع است که ممکن است به رفع برخی از بزرگ‌ترین مشکلات سلامتی شما کمک کند. طب سوزنی در عین حال به شما کمک می‌کند تا هرگونه تجمع سموم را در بدن‌تان از بین ببرید.

تاثیر طب سوزنی به صورت زیر است:

– ممکن است در مورد آن شنیده باشید اما درباره‌ امتحان کردن آن هنوز مطمئن نیستید. حتی اگر هرگز در مورد آن چیزی نشنیده باشید، جای دادن طب سوزی در زندگی‌تان می‌تواند واقعا کمک‌کننده باشد. این شیوه‌ی پزشکی باستانی نه تنها به شما کمک می‌کند با بیماری یا اختلالات پزشکی مقابله کنید، بلکه می‌تواند راهی عالی برای سم زدایی بدن به شیوه‌ی طبیعی باشد.

– طب سوزنی قرن‌ها قدمت دارد و بخش مهمی در طب سنتی شرقی است. در هنگام این‌که بیمار دراز می‌کشد، متخصص، سوزن‌های کوچکی در سطح پوست در مناطقی که ممکن است مسدود شده باشند یا باعث درد یا ناراحتی هستند، فرو می‌کند. شاید این‌طور به نظر نرسد، اما این فرآیند می‌تواند بسیار آرامش‌بخش باشد و تقریبا فورا تاثیر خود را می‌گذارد.

– مهم این است که به یک متخصص طب سوزنی رسمی مراجعه کنید که واقعا کار خود را بلد است و شما عاشق تاثیری که طب سوزنی روی شما می‌گذارد، خواهید شد. افراد زیادی طب سوزنی را برای رفع مشکلات سلامتی خود امتحان کرده‌اند ازمسائل باروری گرفته تا مشکلات سینوس و جراحت‌ها.

– طب سوزنی به از بین رفتن سمومی که در بدن تجمع یافته‌اند یا سایر مواد مضر که می‌توانند سبب بروز مشکلات سلامتی در شما شوند، کمک می‌کند. این روش، جامع و بسیار موثر است. شما تقریبا بلافاصله احساس بهتری پیدا می‌کنید و زمانی که پای سم زدایی بدن به صورت طبیعی به میان می‌آید، طب سوزنی می‌تواند یکی از بهترین ابزارهای موجود برای این کار باشد.

– وقت خود را برای یافتن یک شخص مورد اعتماد بگذارید و سپس طب سوزنی را وارد زندگی خود کنید تا راهی عالی برای پاکسازی و تمیز کردن بدن و از بین بردن آن‌چه که سلامتی و راحتی شما را دچار مشکل می‌کند، داشته باشید.

۸. فیبر بیش‌تر و در طبیعی‌ترین شکل آن بخورید:

شما احتمالا بارها و بارها شنیده‌اید که باید فیبر بیش‌تری را در رژیم غذایی خود داشته باشید. فیبر نه تنها بخش سالم رژیم غذایی است که به کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه یک روش ضروری برای سم زدایی بدن به طبیعی‌ترین شکل خود است. به دلایل مختلفی فیبر می‌تواند مکملی عالی باشد، و پاکسازی فقط یکی از آن دلایل است.

بدن ما، به ویژه دستگاه گوارش‌مان، تمایل به نگه داشتن موادی دارد که پس از مدتی وارد بدن می‌شوند. این ماده ممکن است سم و مواد نگهدارنده‌ی غذاهایی باشد که ما می‌خوریم یا فقط مواد زائدی که به درستی توسط بدن خارج نمی‌شوند. به هر علت، نتیجه‌ی نهایی این است که احتمالا احساس پف، سنگینی و خستگی ناخوشایندی داشته باشید و پس از این ممکن است سلامتی‌تان دچار اشکال شود.

اضافه کردن مقدار مناسبی از فیبر به رژیم غذایی‌تان، کمک می‌کند تا دستگاه گوارش به درستی عملکرد خود را انجام دهد. این بدان معنی است که تمام سموم، مواد زائد و هر چیز دیگری که در دستگاه گوارش ساخته شده است، به سرعت عبور می‌کند و از بدن خارج می‌شود. شما احساس می‌کنید سالم‌تر هستید و فرآیند گوارشی شما به نحوی که باید، عمل می‌کند.

مکمل‌های فیبر فوق‌العاده‌ای وجود دارد، اما باید سعی کنید هر زمان که برای‌تان مقدور است آن را به طور طبیعی بخورید. میوه‌ها و سبزیجات تازه، لوبیا و حبوبات و غلات کامل، منابع عالی فیبر هستند.

برای جلوگیری از بروز هر گونه عارضه‌ی جانبی، مصرف فیبر را به آرامی شروع کنید، اما زمانی که حرکات روده‌تان منظم می‌شود، متوجه خواهید شد که سم زدایی بدن در حال رخ دادن است و بدن در حال انجام کاری است که باید انجام بدهد.

۹. روزه گرفتن را به مدت یک یا دو روز امتحان کنید:

لازم نیست مطابق با آن‌چه برخی از برنامه‌های غذایی سم زدایی بدن  می‌گویند، کارهای سخت و دشواری را برای پاکسازی انجام بدهید. روزه گرفتن به مدت یک یا دو روز و جایگزین کردن غذاها با آبمیوه‌های طبیعی تهیه‌شده از میوه‌ها و سبزیجات تازه واقعا می‌تواند کمک‌کننده باشد. شما مجبور نیستید این کار را همیشه انجام دهید، فقط باید آن را یک اولویت در زندگی خود قرار دهید.

هنگامی‌که به بدن‌تان فرصتی برای استراحت می‌دهید، برای بهبودی و جوان‌سازی خود زمان خواهد داشت. اندام‌ها مجبور نیستند بر هضم و تجزیه‌ی غذا و سموم احتمالی متمرکز شوند. و به همین دلیل فرصتی دارند برای این‌که دوباره شارژ شوند، و این بدان معنا است که پس از روزه انرژی طبیعی و سیستم گوارشی کارآمدتری خواهید داشت.

زمانی که شما وقت خود را در منزل می‌گذارید، و می‌توانید از هر گونه وسوسه‌های غذایی دور باشید، روزه بگیرید. سعی کنید این کار را آخر هفته‌ها انجام دهید، یعنی زمانی که روزه گرفتن و درنتیجه استراحت کردن و شارژ دوباره‌ی بدن برای‌تان آسان‌تر است. بعد از انجام این کار از مقدار انرژی طبیعی که احساس می‌کنید و احساس بهتری که دارید شگفت‌زده خواهید شد.

۱۰. شب‌ها بیش‌تر بخوابید:

شما ممکن است به خواب به عنوان بخش تجملاتی زندگی نگاه کنید، اما در واقع خواب بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است. بدون داشتن خواب مناسب، ممکن است وزن‌تان افزایش بیابد، سیستم ایمنی بدن‌تان به خطر بیفتد، و البته انرژی طبیعی ندارید. متأسفانه محرومیت از خواب، خیلی شایع است چرا که ما برای انجام کارهای دیگر قید خواب را می‌زنیم.

مشکل این است که کمبود خواب پس از مدتی می‌تواند شما را گرفتار کند. بدن تحلیل می‌رود و این امر منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود و در نتیجه شما راحت‌تر مریض خواهید شد.

وقتی احساس خستگی می‌کنید، نیروی اراده و انرژی کافی برای اتخاذ تصمیمات درست ندارید. در نهایت به نحو مناسبی از خودتان مراقبت نمی‌کنید و این برای سلامت شما و توانایی شما برای سم زدایی بدن تان به طور طبیعی خوب نیست.

هنگامی‌که شما سعی می‌کنید هر شب ۷ تا ۸ ساعت خواب داشته باشید، به بدن خود فرصتی برای استراحت و بازیابی می‌دهید. خواب کافی ناز و نعمت نیست، بلکه روش مهمی است برای این‌که بدن شما برای فعالیت‌هایی که روز بعد پیش رو دارید بازسازی و آماده شود.

استراحت کافی و مراقبت از خودتان به این شیوه نه تنها برای عملکرد درست، بلکه برای خارج کردن مواد بد و مضر لازم است.

۱۱. از سموم محیطی آشکار دوری کنید:

وجود برخی از سموم و توانایی آنها برای ایجاد بیماری در طول زمان کاملا آشکار است. شما باید به هر قیمتی که شده از این سموم دوری کنید. هنگامی‌که شما می‌توانید وجود موادی را احساس کنید که ممکن است شما را بیمار کنند، یا این‌که بعدا سر و کله‌شان به طرز ناراحت کننده‌ای پیدا شود، پس می‌دانید که این مواد باعث ایجاد چیزهایی می‌شود که شما در سیستم بدن‌تان نمی‌خواهید یا نیاز ندارید.

سموم زیست محیطی می‌تواند از دود و آلودگی هوا تا دود دست دوم متغیر باشد. هر نوع گاز شیمیایی مانند آن‌هایی که از کارخانه‌ها می‌آیند، برای شما هرگز مفید نیستند. اگر چیزی بوی خوبی ندارد یا حس خوبی به شما نمی‌دهد، پس احتمال دارد که به هیچ وجه برای سیستم بدن شما مفید نباشد.

اگر شما توانایی این را دارید که از این مواد، به ویژه چیزی مانند دود دست دوم دوری کنید، پس حتما این کار را انجام دهید. به این ترتیب اطمینان حاصل خواهید کرد که در هوای پاک و تمیز نفس می‌کشید و از سمومی که در طول زمان ایجاد شده‌اند نیز خلاص می‌شوید. هر زمانی که لازم است، از هر محیط، دود و موادی که می‌توانند در برابر توانایی شما برای سم زدایی بدن تان به طور طبیعی و مراقبت از خودتان به این شیوه مانعی ایجاد کنند، دور بمانید.

۱۲. از پروبیوتیک‌ها برای خلاص شدن از شر باکتری‌های بد و خوش‌آمدگویی به باکتری‌های خوب استفاده کنید:

شاید در مورد پروبیوتیک‌ها چیزهایی شنیده باشید یا شاید چیز زیادی در مورد آن نمی‌دانید، اما این مواد قدرتمند به حذف باکتری‌های بد به طور طبیعی در بدن کمک می‌کنند. حالا که می‌دانید آنها چه عملکردی دارند، وقت آن رسیده‌است که از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید تا روی بدن‌تان تاثیر خود را بگذارند.

اگر برای سم زدایی بدن تان به شیوه‌ای طبیعی به پروبیوتیک‌ها روی می‌آورید، به موارد زیر توجه کنید:

– شما احتمالا در مورد پروبیوتیک‌ها در غذاهای خاصی از قبیل ماست چیزهایی شنیده‌اید و محبوبیت آنها همچنان در حال افزایش است.

– پروبیوتیک در فرم طبیعی خود، یک باکتری طبیعی و خوب است که به تنظیم و تعادل ارگانیسم‌ها کمک می‌کند.

– مهم‌ترین کاربرد پروبیوتیک‌ها در سیستم گوارش است، جایی که باکتری‌های مضر و دیگر ارگانیسم‌ها می‌توانند در طول زمان رشد کنند.

– شما می‌توانید به مواد غذایی خاصی برای دریافت پروبیوتیک‌ها روی بیاورید و همچنین می‌توانید آنها را در فرم مکمل مصرف کنید.

– آنها نه تنها برای تنظیم باکتری‌هایی که در روده‌های شما ایجاد می‌شوند، فوق‌العاده هستند بلکه می‌توانند کمک‌تان کنند به یکباره از شر مواد مضر خلاص شوید.

– از آن‌جایی که دستگاه گوارش مشخصا جایی است که این مواد می‌توانند در آن رشد کنند، پروبیوتیک‌ها یک ابزار خوب و بسیار مفید برای کمک به سم زدایی بدن هستند.

– پروبیوتیک‌ها نه تنها کمک می‌کنند که دستگاه گوارش‌تان عملکرد درستی داشته باشد، بلکه همچنین به عنوان یک عامل پاک‌کننده‌ی بدن عمل می‌کنند.

– اگر به طور منظم از آنها استفاده کنید، می‌توانید سیستم گوارشی کاملا کارآمدی داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که حضور این باکتری‌های خوب باعث جلوگیری از بروز هر گونه مشکل بهداشتی می‌شود.

۱۳. یوگا را به عنوان نوع جدیدی از ورزش و مدیتیشن (مراقبه) امتحان کنید:

همه‌ی ما می‌دانیم که ورزش برای سلامتی ما و برای سم زدایی بدن مان به صورت طبیعی مفید است. اگر بخواهیم گام مثبت‌تری برداریم باید بگوییم که یوگا می‌تواند یکی از مفیدترین انواع ورزش‌ها باشد، زمانی که پای پاکسازی بدن به طور طبیعی و خلاص شدن از شر سموم که در طول زمان زمان در میان باشد.

یوگا نه تنها نوع فوق‌العاده‌ای از ورزش است، بلکه می‌تواند به شما کمک کند که مراقبه هم بکنید. بنابراین، زمانی که حرکات این ورزش را انجام می‌دهید، استرس‌تان را نیز از بین می‌برید. این ورزش برای بدن و ذهن خوب است زیرا شما شانس این را دارید که بدن‌تان را دوباره شارژ کنید.

این نوع حرکات تعادلی و انعطاف‌پذیری می‌توانند به توانایی شما برای تنفس اکسیژن تمیزکننده و خوب و بیرون دادن مواد مضر موجود در بدن کمک کنند.

در هنگام این‌که این حرکات را انجام می‌دهید و به طور مناسبی نفس می‌کشید، استرس را در خودتان از بین می‌برید و به بدن‌تان کمک می‌کنید تا به شیوه‌ای بسیار طبیعی و موثر تمیز شود. درست مانند زمانی که ماساژ می‌گیرید، می‌توانید به عمق بافت عضلانی برسید و همچنین به حذف سمومی که در طول زمان در سیستم بدن شما تولید شده‌است، کمک کنید. این یک نمونه است از این‌که چگونه سم زدایی بدن می‌تواند به سیستم گردش خون به شیوه‌ای پویا که دارای کاربردهای مفید دیگری نیز برای بدن است، کمک کند.

۱۴. یاد بگیرید که ابرخوراکی‌ها را در همه‌ی وعده‌های غذایی‌تان قرار بدهید:

یک موضوع فوق‌العاده‌ای در مورد ابرخوراکی‌ها این است که حاوی مواد مغذی مهم و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که بدن ما برای مبارزه با عفونت‌ها نیاز دارد. حضور این آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی به بدن کمک می‌کند تا سموم و مواد مضر را که ممکن است سیستم ایمنی بدن و سلامت کلی ما را به خطر بیندازند، از بین ببرد: بنابراین ورود این مواد خوراکی فوق‌العاده به رژیم غذایی ما بسیار مهم است.

ابرخوراکی‌ها یک گروه خوشمزه و مغذی از مواد غذایی هستند که شامل غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌شوند، مانند:

– ماهی سالمون
– ماهی تن
– آووکادو
– گردو
– بادام
– روغن زیتون
– تخم کتان

شما همچنین می‌توانید به میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگ‌های روشن دارند روی بیاورید. ته‌رنگ تیره‌ی آنها حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است. به همین دلیل خوراکی‌های زیر گزینه‌های خوبی هستند:

– بلوبری
– تمشک
– اسفناج
– کلم کالی
– بادمجان
– گوجه‌فرنگی
– هویج
– سیب‌زمینی شیرین
– سیب
– پرتقال
– کدو گردویی (کدوی کوچک و ناقوس شکل با پوست صیقلی که گوشت آن زرد است و در اول زمستان به‌دست می‌آید – مترجم)

سعی کنید ابرخوراکی‌ها را به همه‌ی وعده‌های غذایی‌تان اضافه کنید و از آنها لذت ببرید. این خوراکی‌ها نه تنها غذاهای سالم و کم چرب هستند، بلکه به شما کمک می‌کنند که میزان مصرف آنتی‌اکسیدانی خود را افزایش دهید.

ابرخوراکی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که نه تنها مواد مضر و سمومی را که در بدن‌تان تولید شده‌اند از بین ببرید، بلکه سبب می‌شوند که از هر عامل مضری که ممکن است بخواهد به سیستم بدن شما بپیوندد، خلاص شوید. هنگامی که شما ابرخوراکی‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان و مهم آنها را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید، مبارزه با یک ویروس کوچک یا یک بیماری مضر برای‌تان راحت‌تر می‌شود.

۱۵. کربوهیدرات‌های ساده، قند و آرد سفید و هر غذای سرخ شده را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید:

نان سفید که احتمالا در دوران کودکی از خوردن‌اش لذت می‌بردید، برای سلامتی کلی شما هیچ کاری نمی‌کند. قسمت نشاسته‌دار شام‌تان مانند برنج سفید یا ماکارونی‌ها فقط به دور کمرتان ضرر می‌رسانند و هر چه دونات، کیک و کوکی‌های بیش‌تری بخورید، سلامتی‌تان بیش‌تر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

بسیاری از آدم‌ها نمی‌دانند که محصولات تهیه شده با شکر سفید یا آرد سفید تا چه حد می‌توانند مضر باشند، و حتی منجر به شکل‌گیری سموم در بدن می‌شوند. این کربوهیدرات‌های ساده باعث می‌شوند که شما هنگام خوردن آنها کاملا احساس سیری کنید، اما در پشت صحنه موجی خروشان و در واقع افت قند خون را تجربه می‌کنید. چنین چیزی برای اشتها و سلامت شما خوب نیست!

همین عواقب ناگوار کربوهیدرات‌های ساده، مسئول اصلی به وجود آمدن سموم در سیستم گوارش شما هستند و به همین دلیل است که غلات کامل پر از فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده برای سلامتی بسیار حیاتی هستند. این مواد خوراکی تضمین می‌کنند که سیستم گوارش به نحو‌ه‌ی درست کارش را انجام دهد.

بنابراین با روی آوردن به کربوهیدرات‌های پیچیده که برای فرآیند هضم بهتر هستند، همچنین اطمینان خواهید یافت که از شر کربوهیدرات ساده خلاص خواهید شد. افزایش و کاهش قند خون برای کاهش وزن خوب نیست، و رسوب مواد نگهدارنده و مضر به تشکیل سمومی منتهی می‌شود که می‌توانند شما را تحلیل ببرند و در نهایت باعث بیمار شدن شما شوند.

۱۶. یاد بگیرید که به درستی استرس‌تان را کنترل کنید:

آن‌چه شما می‌دانید این است که استرس برای‌تان خوب نیست. آن‌چه شما تشخیص می‌دهید این است که مراقبت درست و مناسب از خودتان و داشتن یک سبک زندگی واقعا سالم یعنی کنترل درست استرس‌تان. و آن‌چه که احتمالا نمی‌دانید این است که اگر شما اجازه دهید استرس تاثیر زیادی روی بدن‌تان بگذارد، بدن‌تان در سطح مطلوب عمل نخواهد کرد.

هنگامی که بدن احساس استرس دارد، هورمون‌های خوب را آزاد نمی‌کند. در واقع بدن شما ممکن است در هنگام استرس دچار افزایش وزن، بیماری و کمبود کامل انرژی شود. شما بیش‌تر در معرض اتخاذ تصمیمات نامناسب برای سلامتی‌تان خواهید بود و احتمال ابتلا به افسردگی در شما بیش‌تر خواهد بود و در نهایت بسیار راحت‌تر بیمار می‌شوید.

هنگامی که شما احساس استرس می‌کنید، بدن سموم را نگه می‌دارد و بنابراین کم‌کم تحلیل می‌رود. هنگامی که یاد بگیرید به درستی استرس خودتان را کنترل کنید، در واقع قدم خوبی را برای سم زدایی بدن تان به طور طبیعی برمی‌دارید. این فقط یک راه فوق‌العاده برای مراقبت از خودتان نیست، بلکه برای اطمینان از این است که هیچ یک از مواد مضر در بدن شما سکنی نمی‌گزینند و در دراز مدت سبب تضعیف وضعیت سلامتی شما نمی‌شوند.

۱۷. به جای مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به درمان‌های خانگی برای بیماری‌ها روی بیاورید:

- Advertisement -

داروهایی که برای کمک به درمان بیماری‌ها یا اختلالات سلامتی شما در نظر گرفته شده‌اند، خود ممکن است به تشکیل سموم در بدن کمک کنند. اگر چه هدف آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای دیگر کمک به حفظ سلامتی شما است، اما آنها نیز دارای مواد مضری هستند که می‌توانند در روده و دستگاه گوارش ایجاد شوند.

اگر چه مصرف برخی از داروها ممکن است بسیار ضروری باشد، اما همیشه بهتر این است که در صورت امکان داروهای خانگی را امتحان کنید. اگر شما می‌توانید از یک بیماری شایع با استفاده از گزینه‌هایی مانند زنجبیل، سیر، اسموتی یا سایر گیاهان دارویی و طبیعی مبارزه کنید، در این صورت شانس خوبی برای رسیدن به سلامتی بهتر و سم زدایی بدن در طی روند بهبودی خواهید داشت.

داروهای خانگی طبیعی کمک می‌کنند تا از شر بیماری همان‌طوری که بدن‌تان نیاز دارد خلاص شوید. به این ترتیب که آنها با مواد یا ویروس‌هایی که باعث بروز بیماری شما شده‌اند، مبارزه می‌کنند، و در عین حال از شر دیگر سموم مضر موجود در بدن‌تان خلاص خواهید شد. در هنگام این‌که با بیماری‌ها به شیوه‌های طبیعی مبارزه می‌کنید و همین‌طور بدن‌تان را پاکسازی می‌کنید، احساس فوق‌العاده‌ای خواهید داشت و این برای همه چیز خوب است!

۱۸. یک سبک زندگی واقعا سالم داشته باشید و سعی کنید هر زمان که ممکن است داروهای روزانه‌تان را کنار بگذارید:

هرچه بیش‌تر برای مراقبت از خودتان روش‌های طبیعی را انتخاب کنید، بهتر است که در کوتاه مدت و درازمدت فواید بیش‌تری نصیب‌تان خواهد شد. یک سبک زندگی واقعا سالم شامل این موارد می‌شود: خوردن غذاهای مناسب، ورزش منظم و به چالش کشیدن خود، استراحت فراوان، یادگیری شیوه‌ی کنترل استرس، از بین بردن عادت‌های بد، سم زدایی بدن به طور منظم و داشتن ذهنیتی مثبت و سالم. به همین شیوه است که می‌توانید هم حالا و هم در آینده اوضاع سلامت خود را در شرایط خوبی نگه دارید!

اگر دارویی مصرف می‌کنید که بسیار حیاتی است پس باید مصرف آن را ادامه بدهید. اما اگر دارویی مصرف می‌کنید که می‌تواند با داروهای طبیعی و سالم جایگزین شود، در واقع روش دیگری برای پاکسازی و انتخاب یک سبک زندگی بهتر و سالم‌تر پیش روی شما است. حذف کردن هر گونه ماده‌ای که می‌تواند توسط بدن سم محسوب شود، مانند داروهایی که همیشه مصرف می‌کنید، همیشه یک ایده‌ی عاقلانه است.

یک سبک زندگی واقعا سالم که همه‌ی این عناصر را دارا است، به شما کمک می‌کند که در بهترین حالت خود باشید، و شما خیلی زود متوجه آن خواهید شد. سم زدایی بدن بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است. در هنگام این‌که شما اقدامات دیگری را انجام می‌دهید، به بهترین شیوه نیز به بدن‌تان کمک می‌کنید تا مواد مضر را به طور طبیعی خارج کند.

۱۹. افزایش گردش خون با ماساژ نقطه‌های فشار و برس کشیدن پوست:

شما احتمالا موهای‌تان را هر روز برس می‌کشید، اما به احتمال قوی تا به حال در مورد برس کشیدن پوست‌تان فکر نکرده‌اید. حقیقت این است که به آرامی برس کشیدن روی تمام سطوح پوست، می‌تواند راهی عالی برای تحریک گردش خون باشد.

برس کشیدن پوست به این صورت تاثیر خود را می‌گذارد:

– یک برس نرم و نه سفت و خشن پیدا کنید و با حرکات نرم و آهسته و ظریف شروع به برس کشیدن پاها کنید.

– به آهستگی از پاها به سمت بالا بیایید و کل بدن را برس بکشید.

– زمان بگذارید و اقعا بر روی مناطقی که کدر هستند یا ممکن است مستعد ابتلا به مشکلات مربوط به گردش خون باشند، مانند مچ پا، زانو و حتی بازوها تمرکز کنید.

– برای دریافت بیش‌ترین فایده‌ی ممکن، هر حرکت را چند بار تکرار کنید.

– هرچند این روش اغلب به عنوان شیوه‌ای برای از بین بردن سلولیت دیده می‌شود، اما حقیقت این است که برس کشیدن برای تحریک گردش خون و خالی کردن بدن از سمومی که ممکن است در طول زمان ایجاد شوند، تاثیر خوبی دارد.

بسیاری از مردم وقت خود را صرف تمرکز روی مسائل گردش خون نمی‌کنند، مخصوصا اگر جوان‌تر باشند. این مشکل فقط برای افراد مسن رخ نمی‌دهد، زیرا گردش خون در هر مرحله‌ای از زندگی شما مهم است.

حواس‌تان باشد که همیشه گردش خون مناسبی داشته باشید و در مناطقی تمرکز کنید که سموم ممکن است تمایل بیش‌تری به جمع شدن در آنها داشته باشند.

البته روش دیگر برای بهبود و ارتقاء گردش خون، تمرکز بر روی نقاط فشار است. این کار کمک می‌کند که نه تنها با ماساژ تنش‌تان کاهش پیدا کند، بلکه همچنین سبب می‌شود که سیستم گردش خون‌شان آن طوری که باید، عمل کند. در هنگام این‌که روی این نقاط فشاری مانند شقیقه‌ها، کف دست‌های‌تان، سینه‌ی پا و غیره تمرکز می‌کنید، تنش را از بدن‌تان آزاد می‌کنید.

شما همچنین در هنگام انجام این کار به راحتی و به طور موثر به سم زدایی بدن تان کمک می‌کنید. هنگامی که شما به آرامی روی این نقاط فشار وارد می‌کنید، می‌توانید تقریبا بلافاصله حس کنید که تنش‌تان از بین رفته‌است.

این شیوه کمک می‌کند که گردش خون‌تان تحریک شود و بدان معنا است که سموم به سطح می‌رسند و سپس از بین می‌روند. اطمینان حاصل کنید که با هر نوع ماساژ که می‌گیرید، مقدار زیادی آب می‌نوشید تا به طور طبیعی سموم از بدن‌تان خارج شوند. تمرکز بر روی نقاط فشاری در کنار برس کشیدن پوست، می‌تواند برای خارج کردن سموم از بدن و همین‌طور از بین بردن هر گونه تنشی، بسیار مفید باشد.

۲۰. سیستم دفع بدن را از طریق داشتن یک رژیم غذایی مناسب و هیدراته کردن بدن ارتقاء بدهید:

حقیقت این است که شکم بسیاری از ما به درستی کار نمی‌کند. شما در حال نگه داشتن مواد زائدی هستید که نباید در بدن وجود داشته باشند، مگر این‌که حرکات روده و حتی ادرار کردن‌تان خیلی منظم باشد. بنابراین شما باید کمی از تلاش‌تان را برای سم زدایی بدن  روی همین موضوع متمرکز کنید و تاکید و تمرکز بیش‌تری روی رژیم غذایی که دارید و میزان هیدراته بودن بدن‌تان داشته باشید.

با نگاهی دقیق به رژیم غذایی‌تان شروع کنید و سپس در مورد آن‌چه برای‌تان خوب و مناسب است، تصمیم بگیرید:

– آیا شما هر روز به اندازه‌ی کافی فیبر می‌خورید؟
– آیا غذاهای مناسب مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، پروتئین‌های بدون چربی، لوبیا و حبوبات، غلات کامل، چربی‌های خوب و لبنیات کم چرب می‌خورید؟
– در طول یک روز واقعا چه‌قدر آب می‌خورید؟
– آیا پیش آمده که گاهی به طور غیرعادی احساس تشنگی داشته باشید؟
– چند بار در روز ادرار می‌کنید؟
– چند بار در روز شکم‌تان کار می‌کند؟

باور کنید یا نه، این‌ها همه سوالات مهمی ‌برای سلامت شما است و برای این‌که یاد بگیرید به طور طبیعی و موثر بدن‌تان را سم‌زدایی کنید. این‌که بدن‌تان دچار کم‌آبی شده باشد، برای سلامت کلی شما اصلا خوب نیست. و تازه، این بدان معنا است که شما به اندازه‌ی کافی آب دریافت نمی‌کنید تا سیستم گوارش‌تان به درستی کار کند و سموم را از بدن خارج کند.

اگر شما فیبر کافی یا ترکیبی از مواد غذایی مناسب مصرف نکنید، سیستم دفع‌تان درست کار نمی‌کند. اگر حرکات روده‌تان به اندازه‌ی کافی نباشد، مواد زائد ممکن است توسط بدن ذخیره شوند و نتیجه‌ی نهایی این است که به سموم تبدیل می‌شوند. این چیزی نیست که شما بخواهید در موردش فکر کنید، اما می‌تواند سبب شود که یک سیستم ناسالم در بدن داشته باشید که به درستی کار خود را انجام نمی‌دهد.

به دنبال شیوه‌هایی باشید که بتوانید هضم و تخلیه‌ی مواد زائد را ارتقا دهید. نوشیدن آب بیش‌تر و اطمینان از این‌که بدن‌تان هرگز دهیدراته (بی آب) نمی‌شود یکی از این شیوه‌ّها است برای این‌که سموم بد را از بدن خارج کنید. خوردن غذاهای مناسب با تمرکز عمده بر روی دریافت فیبر یکی دیگر از این شیوه‌ها است، شیوه‌ی مهمی که خروج مواد زائد را از بدن تضمین می‌کند. این موارد را دنبال کنید و تغییرات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که ادرار کردن و عمل دفع به طور منظم انجام می‌شود تا همه چیز خوب و درست باشد.

۲۱. یک رژیم غذایی غنی از مواد غذایی کامل انتخاب کنید که حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده نیستند:

ما درباره‌ی چگونگی داشتن یک رژیم غذایی سالم و تمرکز بر روی غذاهای مناسب صحبت کردیم. به همان اندازه مهم است که غذاهای نامناسب را نیز از رژیم غذایی‌تان حذف کنید، و بسیاری از مردم این را تشخیص نمی‌دهند. اگرچه ممکن است همواره‌ آماده‌ی روی آوردن به “غذاهای رژیمی” باشید (غذاهایی که کم کالری و کم چربی هستند یا برای راحتی شما بسته‌بندی می‌شوند) اما این ممکن است باعث مرگ شما شود.

به جای روی آوردن به غذاهای آماده و بسته‌بندی شده، باید دقت کنید که تمام غذاهایی را انتخاب کنید که از زمین می‌آیند و طبیعی هستند. هنگامی که به خاطر راحتی‌تان به مواد غذایی بسته‌بندی ‌شده روی می‌آورید، فراموش نکنید که آنها معمولا حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده هستند. اگر چه ممکن است کالری و چربی کم‌تری از این غذاها دریافت کنید، اما مواد تشکیل‌دهنده‌ی آنها که ساخته‌ی دست انسان است، فاجعه‌ای در بدن شما بر پا می‌کنند.

هر نوع ماده‌ی غذایی بسته‌بندی شده، چه سالم به نظر برسد و چه ناسالم، با مواد افزودنی و نگهدارنده‌های خاصی تهیه شده‌است. درست مثل آفت‌کش‌ها، این‌ها می‌توانند در روده‌ی شما در طول زمان تولید سم کنند. کم‌کم بدن‌تان تحلیل می‌رود و ممکن است علائم دیگری را نشان بدهید که باعث بیماری شما می‌شوند. این سناریوی خوبی نیست!

از شر مواد غذایی بسته‌بندی شده‌ی ناسالم که پر از چربی هستند خلاص شوید، اما یک قدم جلوتر نیز بروید. فقط به این دلیل که ماده‌ی خوراکی سالم یا « رژیمی» به نظر می‌رسد به این معنی نیست که برای شما مناسب است. اگر این غذا پر از مواد افزودنی، مواد نگهدارنده، مواد شیمیایی یا مواد تشکیل دهنده‌ای که حتی نمی‌توانید تلفظ کنید باشد، به طور مستقیم در سیستم گوارش شما به سموم تبدیل می‌شود. از شر آنها خلاص شوید و بلافاصله فرآیند سم زدایی بدن تان شروع می‌شود!

۲۲. یاد بگیرید که هر روز مراقبه کنید و آن را در زندگی خود بگنجانید:

با هم دیدیم که یوگا تا چه حد برای ذهن و بدن شما مفید است، اما یک قدم جلوتر بروید. درست همان‌طوری که ورزش به شما کمک می‌کند تا سموم را از بین ببرید، مدیتیشن یا مراقبه نیز چنین قابلیتی را دارد. این کار برای شما به لحاظ ذهنی خوب است و این بدان معنا است که منافع فوق‌العاده‌ای نیز برای کل بدن دارد.

نکته:

– هنگامی که مراقبه می‌کنید، آرام آرام از زندگی روزمره جدا می‌شوید، و این یعنی که اجازه می‌دهید آن‌چه که شما را ناراحت می‌کند، برود و از شما دور شود.
– هنگامی که می‌توانید به این طریق از زندگی روزمره جدا شوید، استرس و اضطراب نیز از شما دور می‌شود.
– با گذشت زمان، این استرس و اضطراب سبب می‌شود که بدن‌تان توانایی کامل خود را برای انجام عملکردهای لازم نداشته باشد، بنابراین آزاد شدن این عناصر به شما کمک می‌کند که سلامتی‌تان بهبود بیابد.
– هنگامی که به مدت طولانی استرس دارید، در بهترین حالت خود نیستید و بدن شما در باتلاق سموم و اضطراب که شما را از بودن در بهترین حالت خود دور نگه می‌دارد، گیر می‌افتد.

گنجاندن مدیتیشن در زندگی روزمره‌تان می‌تواند به شما اطمینان بدهد که تنش، اضطراب و استرس ایجاد شده رخت برمی‌بندد و از وجودتان دور می‌شود. و این اتفاق قطعا برای سلامت روح و روان شما مفید است، اما برای سلامتی فیزیکی شما نیز فوایدی فوری در بر دارد. شما مزایای مستقیم و غیرمستقیم مدیتیشن را به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم دوست خواهید داشت.

۲۳. از منابع شایع سموم مانند کافئین، الکل، تنباکو و غذاهای فرآوری‌شده دوری کنید:

گاهی اوقات دقیقا همان چیزهایی که تبدیل به عادت می‌شوند و شما از آنها برای آرامش یافتن استفاده می‌کنید، می‌توانند توانایی شما را برای سم زدایی بدن تان از بین ببرند. این مواد یا عادت‌های بد به طور مستقیم یا غیر مستقیم در بدن به سم تبدیل می‌شوند. نتیجه‌ی نهایی این است که مانع از این می‌شوند که زندگی سالمی داشته باشید و در واقع شما را بیمار می‌کنند.

واضح‌ترین مورد آن تنباکو به هر شکلی است، که البته سیگار کشیدن رایج‌ترین نوع آن است. سیگار فقط مواد مضر را مانند نیکوتین به بدن‌تان می‌دهد، و همین به نوبه‌ی خود می‌تواند به مشکلات سلامتی درازمدت منجر شود.

شما ممکن است متوجه آن نشوید، اما الکل یا کافئین بیش از حد نیز می‌تواند به همان شیوه تاثیرگذار باشند. خوردن کمی کافئین مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما زمانی که مصرف‌تان بیش از اندازه باشد قطعا به سلامتی‌تان آسیب وارد خواهید کرد. این مواد با گذشت زمان می‌توانند به سمومی تبدیل شوند که بدن نمی‌تواند پردازش کند. شما کم‌کم به الکل و کافئین اعتیاد پیدا خواهید کرد و مشکلات سلامتی همچنان ادامه خواهد داشت.

همین امر در مورد غذاهای فرآوری شده، غذاهای سرخ‌شده یا دیگر غذاهایی که با مواد غیر طبیعی تهیه شده‌اند، صادق است. هر چیزی که از دل زمین نمی‌آید یا دارای مواد شیمیایی است برای توانایی شما جهت سم زدایی بدن به شیوه‌ی طبیعی یا سالم و قوی احساس کردن خودتان خوب نیست.

کنار گذاشتن عادات بد در یک زندگی سالم به اندازه‌ی انتخاب عادت‌های درست اهمیت دارد. درست همانطور که می‌خواهید روی درست خوردن، ورزش کردن و استراحت کافی تمرکز کنید، باید حتما از شر عادت‌های بدی که تاثیر منفی روی شما دارند، خلاص شوید. اگر بتوانید یاد بگیرید که مصرف کافئین را مدیریت کنید، غذاهای فرآوری‌شده را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید و عادت سیگار کشیدن را از سرتان بیندازید، بدن شما خود را پاکسازی می‌کند و طی سال‌ها در بهترین حالت خود خواهد بود!

۲۴. به گیاهان دارویی و داروهای جامع روی بیاورید تا به بدن‌تان آن‌چه که نیاز دارد را بدهید:

گیاهان دارویی فوق‌العاده و طبیعی زیادی وجود دارند که مزایای منحصر به فرد و شگفت‌انگیزی را به بدن شما ارائه می‌دهند. آنها نه تنها می‌توانند سلامت شما را بهبود بدهند، بلکه می‌توانند به شما کمک کنند در این روند هم عملکرد بهتر و هم احساس بهتری داشته باشید. شما می‌توانید به طب جامع مانند طب سوزنی روی بیاورید و دنیایی تازه از گیاهان و داروهای طبیعی را پیدا کنید تا هر چیزی را که برای‌تان مضر است از خودتان دور کنید.

گنجاندن برخی از گیاهان در زندگی روزمره‌تان بسیار آسان است چرا که آنها به آسانی در دسترس هستند. گزینه‌هایی مانند چای سبز، سیر، ریحان و حتی گشنیز دارای برخی خواص پاک‌کننده‌ی طبیعی هستند و شما می‌توانید آنها را به راحتی به غذاهای مورد علاقه‌تان اضافه کنید یا آنها را به تنهایی بخورید.

اگر در مورد گیاهان دارویی مطمئن نیستید، باید از یک فرد حرفه‌ای سوال کنید. استفاده از این گیاهان دارویی می‌تواند تاثیر خوبی برای سم زدایی بدن شما داشته باشد، اما لازم است بدانید که کدام گیاه دارویی برای شما مناسب است و سپس از آنها به درستی استفاده کنید.

بعضی از گیاهانی که به خوبی بدن را پاکسازی می‌کنند، عبارتند از:

– قاصدک
– زردچوبه
– خار مریم
– سرو
– ریشه‌ی گل ادریسی
– علف تب‌بر شیرین

حتما باید بدانید که کدام گیاه دارویی را انتخاب کنید و چگونه از آن استفاده کنید، اما در هر صورت بدانید که این گیاهان به طور طبیعی و موثر بدن را پاکسازی می‌کنند. حتی ممکن است بعضی از نتایج آن را به سرعت تجربه کنید، بنابراین اگر چنین اتفاقی بیفتد، نگران نشوید. هنگامی که شما این گیاهان را با سبک زندگی سالم و روش‌های دیگر سم زدایی بدن ترکیب می‌کنید، همیشه در بهترین حالت خود قرار دارید.

۲۵. به یک متخصص آبمیوه خوردی تبدیل شوید و مواد مغذی کلیدی را وارد رژیم غذایی روزمره‌تان کنید:

مطمئنا آبمیوه‌ها به شیوه‌های مختلفی به سلامتی شما فایده می‌رسانند، و شاید به همین دلیل است تا این حد طرفدار پیدا کرده‌اند. شما قطعا می‌خواهید میوه‌ها و سبزیجات مناسبی را مصرف کنید تا بیش‌ترین فایده را از ببرید، اما به این بسنده کنید که مصرف آب ‌میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند برای سم زدایی بدن شما شگفتی بیافریند.

شما دوست دارید موادی را انتخاب کنید که نه تنها به شما کمک می‌کنند بدن‌تان را پاکسازی کنید، بلکه همچنین مواد مغذی را به بدن‌تان می‌رسانند. در هنگام این‌که سموم مضری را که در بدن‌تان تشکیل شده‌اند، به این شیوه‌ی طبیعی خارج می‌کنید، به طور ایده‌آلی مواد مغذی را که ممکن است طی این فرآیند از دست رفته باشند، جایگزین آنها می‌کنید.

همان‌طور که در مورد چیزهای دیگر هم گفتیم، در این مورد هم حواس‌تان باشد که وقت بگذارید و هرگز زیاده‌روی نکنید. یک تا دو بار از یک آبمیوه‌ی جدید مصرف کنید تا بتوانید آن به آن عادت کنید و متوجه شوید که کدام آبمیوه برای بدن شما مناسب است. سپس کم‌کم بر میزان مصرف آبمیوه‌تان اضافه کنید تا تبدیل به بخشی از زندگی روزمره‌ی شما شود. کمی تجربه می‌تواند به شما اطمینان بدهد که مزایای فوق‌العاده‌ای را برای سلامتی‌تان دریافت خواهید کرد و یاد می‌گیرید چگونه بدن‌تان را به بهترین نحو ممکن پاکسازی کنید.

در این‌جا یک رسپی عالی برای تهیه‌ی یک آبمیوه می‌بینید که می‌تواند بدن‌تان را به شیوه‌ای فوق‌العاده پاکسازی کند، مزایای زیادی برای سلامتی‌تان دارد، و در واقع، طعم خوبی هم دارد.

آبمیوه‌ی پاکسازی کننده‌ی سیب و رازیانه

– نصف پیاز رازیانه
– ۲ عدد سیب
– نصف یک کلم قرمز کوچک
– یک برش کوچک لیمو

۲۶. هر ماه یک برنامه‌ی کامل واکسازی داشته باشید تا سمومی را که در بدن‌تان تشکیل شده‌اند از بین ببرید:

وقت بگذارید و بدن‌تان را به طور طبیعی هر روز با استفاده از برخی از مواد غذایی طبیعی و رایجی که احتمالا در دسترس دارید پاکسازی کنید. اقلامی مانند گریپ‌فروت، ریحان، سیر، پیاز، چای سبز، خردل چینی، گردو و آووکادو به بدن شما کمک می‌کند تا به طور مرتب پاکسازی شود.

هرچند بهتر است یک قدم جلوتر بروید و به ایده‌ی سم زدایی بدن به طور کامل بپردازید و این کار را تبدیل به یک عادت منظم کنید. زمانی که قصد دارید به مدت یک یا دو روز در خانه بمانید، بدن‌تان را به طور کامل پاکسازی کنید و متوجه تاثیر مثبت و فوری آن بشوید؛ زیرا این سموم به معنای واقعی کلمه از بدن خارج می‌شوند- در اثر آن‌چه خواهید دید اصلا نگران نشوید!

روش‌های مختلفی برای سم زدایی بدن به این شکل وجود دارد، اما بهتر این است که اگر برای‌تان مقدور است به سراغ روش‌های خانگی بروید. هرچند راه‌حل‌های ساخت دست انسان و “اثبات شده‌ی” زیادی برای این کار وجود دارد، اما برخی از بهترین روش‌ها به طور خاص نوآوری خود شما است. اطمینان حاصل کنید که حتما به سراغ یک منبع یا رسپی قابل اطمینان بروید، و البته موارد بسیار رایجی هم درحال‌حاضر وجود دارد.

یکی از دستورالعمل‌های رایج ترکیب لیمو، شیره‌ی افرا، و فلفل کاین است که طرز تهیه‌ی آن را در زیر می‌بینید:

– نصف قاشق چایخوری فلفل کایین را در یک لیوان ۳۰۰ میلی‌لیتری بریزید.

– ۴ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه به آن اضافه کنید.

– شیشه را با آب گرم پر کنید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

– نصف قاشق چایخوری شربت افرای ارگانیک را به مواد داخل لیوان اضافه کنید اگر که دوست دارید ترکیب شیرین باشد.

– برای پاکسازی کولون (روده‌ی بزرگ)، ماهی یک بار ترکیب حاصل را با معده‌ی خالی بنوشید.

– فلفل کاین موکوس داخل روده‌ی بزرگ را تجزیه می‌کند، و در این میان آب لیمو سموم را از بین می‌برد.

– وقت بگذارید و آستانه‌ی تحمل خود را برای مصرف فلفل کاین بسنجید. به این ترتیب به معده‌تان آسیب نخواهید رساند.

– آمادگی داشته باشید که این ترکیب می‌تواند واکنشی فوری ایجاد کند و ممکن است برای شما در ابتدا تجربه‌ای غیرمعمول باشد، اما تاثیری فوق‌العاده برای سم زدایی بدن دارد.

* این ترکیب در واقع برای کاهش وزن نیست، بلکه برای سم زدایی بدن به طور طبیعی است، چیزی که بدن‌تان بیش از یک بار در ماه نیاز ندارد.

یکی دیگر از رسپی‌ها برای سم زدایی بدن که می‌توانید امتحان کنید متشکل است از سیب، زنجبیل، بارهنگ کتانی (اسپرزه). طرز تهیه‌ی این ترکیب به شرح زیر است:

– آب سیب به اندازه‌ای که یک لیوان ۲۴۰ میلی‌لیتری پر شود.

– اگر شما دستگاه آبمیوه‌گیری ندارید، لیوان را با آب سیب ارگانیک پر کنید.

– ۱ قاشق چای خوری پودر زنجبیل و یک قاشق چاخوری بارهنگ کتانی پور شده به آب سیب اضافه کنید.

– همه‌ی مواد را خوب با هم مخلوط کنید یا آنها را در دستگاه مخلوط‌کن بریزید و با دور آرام آن، مواد را مخلوط کنید.

– بارهنگ کتانی به مواد زائد بدن می‌چسبد، در حالی که زنجبیل سموم را از روده‌ی بزرگ تخلیه می‌کند، بنابراین این دو با هم ترکیب خوبی را تشکیل می‌دهند.

– مواد مغذی موجود در آب سیب از کولون (روده‌ی بزرگ) در طول مدت سم زدایی بدن حمایت می‌کنند.

– دقت کنید که پس از مصرف این ترکیب مقدار زیادی آب بنوشید تا دستگاه گوارش به حرکات خود ادامه بدهد.

– پس از انجام پاکسازی، می‌توانید مقداری غذای سبک بخورید، اما بهتر است به این ترکیب وقت بدهید تا تاثیر خود را روی بدن‌تان بگذارد.

یک برنامه‌ی پاکسازی مناسب با استفاده از این روش‌ها یا سایر روش‌های طبیعی به صورت یک بار در هفته، می‌تواند بهترین راه‌حل برای از بین بردن سموم باشد و سبب شود که همه‌ی ارگان‌ها همان‌طوری که باید به کارشان ادامه بدهند. برای رسیدن به بهترین نتیجه همیشه دنبال راه‌حل‌های طبیعی باشید!

۲۷. از دود دست دوم یا سایر سموم مضر که ممکن است در معرض‌شان باشید، دوری کنید:

خیلی ساده باید بگوییم که اگر چیزی به نظر شما بوی خوبی ندارد باید از آن دوری کنید. حتی اگر سیگار نمی‌کشید، از دود دست دوم یا سموم دیگری که ممکن است وارد هوا شود، دوری کنید. بعضی از منابع سموم بسیار آشکار هستند مانند دود دست دوم، و برخی دیگر ممکن است نیاز به کمی تحقیق بیش‌تری داشته باشند.

اگر شما مجبور هستید که با مواد شیمیایی یا مواد مضر دیگر که ممکن است خطرناک باشند، کار کنید، دست کم باید ماسک بزنید. عاقلانه این است که از هر چیزی که ممکن است با تنفس وارد بدن‌تان کنید یا ممکن است بخورید و برای‌تان مضر است یا ممکن است در بدن‌تان تبدیل به سم شود، دوری کنید. این امر به ویژه زمانی مهم است که در محیطی کار می‌کنید که می‌تواند حاو مواد شیمیایی باشد مثلا یک کارخانه یا حتی خشک‌شویی.

اگر برای‌تان مقدور است از مواد شیمیایی مضر مانند دود دست دوم دوری کنید – این بخش آسانِ قضیه است! اگر شما در محیط کار هستید یا با مواد شیمیایی مضر در تماس هستید، تا جایی که امکان دارد از خودتان محافظت کنید. زدن ماسک روی دهان و بینی یا حتی انداختن فاصله‌های کوتاه گاه و بیگاه در هنگام کار، می‌تواند بسیار مفید باشد تا اطمینان حاصل کنید که در حال تنفس سموم نیستید.

۲۸. یاد بگیرید که واقعا از خودتان مراقبت کنید و وقتی که چیزی به نظرتان درست نیست، به بدن‌تان گوش بدهید:

نکته‌ی پایانی این است که وقتی پای سم زدایی بدن و زندگی سالم و طبیعی به میان می‌آید همه چیز در مورد مراقبت از خودتان به بهترین حالت ممکن است. شما تمام روش‌ها و ابزارهای مختلف را برای انجام این کار دیدید، اما گاهی اوقات نیز باید به بدنتان گوش فرا دهید.

یاد بگیرید که با آن‌چه که بدن‌تان به شما می‌گوید بفهمید و سپس به آن پاسخ دهید. این کار تضمین خواهد کرد که نه تنها سلامتی‌تان را در بهترین حالت ممکن حفظ می‌کنید، بلکه همچنین در صورت لزوم آن را پاکسازی می‌کنید. گاهی اوقات فقط از روی کمبود انرژی یا بی‌حالی که برای شما غیرعادی است، نیاز بدن را به پاکسازی احساس می‌کنید.

نشانه‌هایی که ما معمولا به عنوان ناخوشی‌های روزمره در نظر می‌گیریم، اغلب می‌توانند نشان‌دهنده‌ی این واقعیت باشند که بدن ما در حال نگه داشتن سموم درون خود است. این امر در نهایت به این معنا است که سم زدایی بدن ضروری است و ما باید یاد بگیریم که توجهی جدی معطوف این علائم و نشانه‌ها کنیم. ما بدن‌مان را بهتر از هر شخص دیگری می‌شناسیم و اگر چیزی درست به نظر نرسد، بهتر است که به آن به طور جدی توجه شود.

اگر مکررا سردرد، ناراحتی معده، اسهال، یبوست، احساس خستگی، گرفتی عضلات، دشواری در تمرکز، کمبود انرژی یا علائم دیگری که خوب به نظر نمی‌رسند، دارید، وقت بگذارید و حرف بدن‌تان را گوش بدهید. به این ترتیب اطمینان خواهید یافت که که می‌دانید چیزی در این میان نادرست است و احتمالا می‌تواند به طور دقیق نشان دهد که سم زدایی بدن تان ضرورت دارد.

خیلی زود این عادات خوب در زندگی شما نهادینه خواهند شد. شما یاد خواهید گرفت که کدام روش‌ها و ابزار بهترین تاثیر را روی شما دارد و اقدامات لازم را انجام می‌دهید. شما همچنین یاد خواهید گرفت که بهتر به بدن‌تان گوش بدهید و بهترین تصمیمات را برای سلامت کلی خود اتخاذ کنید. این یک گام بسیار قدرتمند است و حاصل آگاهی و ابتکار عمل است در زمانی که چیزی در داخل بدن درست به نظر نمی‌رسد.

کاری کنید که پاکسازی واقعا روی شما تاثیرگذار باشد

همان‌طور که می‌بینید، سم زدایی بدن می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. شما دوست دارید روش‌های مختلف را امتحان کنید و سپس ببینید کدامیک از آنها بیش‌ترین تاثیر را برای شما دارد. همچنین مهم است که پاکسازی منظم بدن را به عنوان بخشی از یک سبک زندگی واقعا سالم به رسمیت بشناسید. شما نمی‌توانید در بهترینِ خودتان باشید تا زمانی که یاد بگیرید سم زدایی بدن تان را به طور منظم و مکرر انجام بدهید.

طبیعی است که سموم در طول زمان در بدن ایجاد شوند، اما شما قطعا می‌توانید اثرات آنها را با روش‌های قید شده در این نوشتار کاهش دهید. اگرچه ممکن است بعضی از این موارد را به عنوان اقدامات غیرمعمول یا خیلی جدی در نظر نگیریم، اما تاثیرات و مزایای مرتبط با آنها بسیار عالی است. سعی کنید فرآیند پاکسازی را کم‌کم شروع کنید زیرا اقدامات تند و افراطی هرگز بهترین تاثیر ممکن را ندارند.

بعد از آن‌که یاد گرفتید به بدن‌تان گوش بدهید، فهرستی از آن‌چه برای‌تان تاثیر مثبت دارد و آن‌چه برای‌تان تاثیر مثبتی ندارد تهیه کنید، از شر عادت‌های بد خلاص شوید، و یادتان باشد که همیشه بهترین کار این است که بدن‌تان را به شیوه‌ی طبیعی و موثر پاکسازی کنید. شاید شما درحال‌حاضر هم برخی از این‌ کارها را انجام می‌دهید و فقط لازم است کمی بیش‌تر برای رسیدن به این هدف تلاش کنید. بعضی از این راه‌کارها ممکن است برای شما جدید باشند، اما شما خواهید دید که آنها تا چه حد برای‌تان موثر هستند.

این یک انتخاب است برای رسیدن به یک سبک زندگی واقعا سالم، اما شما قطعا از اتخاذ چنین تصمیمی خوشحال خواهید شد.

ضروری است که بدین شیوه از خودتان مراقبت کنید و یک برنامه‌ی پاکسازی یا عادات روزانه‌ی سالم، وسیله‌ی نقلیه‌ای برای رسیدن به مقصد است. اتخاذ چنین تصمیمات درستی که برای سلامتی‌تان مفید هستند، نه تنها راهی عالی است برای این‌که به طور طبیعی و موثر بدن‌تان را پاکسازی کنید، بلکه همچنین به شما کمک می‌کند تا در بهترین وضعیت سلامت خود باشید.

لطفا به این روش‌ها و ایده‌ها به عنوان یک کار طاقت‌فرسا نگاه نکنید، بلکه آنها را راهی برای مراقبت از خودتان بدانید. ما معمولا سم زدایی بدن را بک اقدام افراطی می‌دانیم در حالی که اصلا نباید این‌طور تصور کنیم. درست همان‌طور که ما باید ورزش کنیم یا غذاهای مناسب بخوریم، پاکسازی طبیعی بدن نیز یکی دیگر از روش‌ها برای مراقبت از بدن‌مان است. همان‌طور که می‌بینید، بعضی از روش‌ها واقعا می‌تواند لذت‌بخش باشند و همچنین می‌توانند به ارتقاء سلامت روانی و فیزیکی ما کمک کنند.

فقط وقت بگذارید و تشخیص بدهید که چه چیزی برای شما بهتر است و سپس روش‌های جدید را هر از گاهی برای سم زدایی بدن تان امتحان کنید. یادگرفتن مراقبت واقعی از خودتان به این شیوه، یک گام قدرتمند به سوی داشتن سلامت بهتر است. متوجه خواهید شد که علائمی که هر روز باعث آزار و اذیت شما می‌شوند، تقریبا فورا از بین می‌روند و نتیجه‌ی نهایی، به وجود آمدن یک نسخه‌ی بهتر، از خودتان است.

بنابراین بدن‌تان را پاکسازی کنید و سلامت کلی بدن‌تان را ارتقا بدهید!

منبع: bembu

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.