شیر خشک جایگزین قابل قبول برای شیر مادر نیست

یک فوق تخصص نوزادان، شیر مادر را استاندارد تغذیه‌ طلایی برای شیرخواران دانست و گفت: مرگ و میر ناشی از اسهال، عفونت‌های تنفسی و سایر عفونت‌ها در شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند

دکتر رویا چوپانی دستگردی اظهار کرد: شیر خشک جایگزین قابل قبول برای شیر مادر نیست؛ زیرا سبب کاهش شیر مادر، تاخیر شروع شیردهی، مخدوش شدن اعتماد به نفس مادر و افزایش بیماری‌های حاد و مزمن نوزاد می‌شود.

وی تصریح کرد: کاهش انواع آلرژی، آسم، خرابی دندان، بالا بودن درجه هوشی این شیرخواران و بالا بودن رابطه عاطفی بین مادر و شیرخوار از جمله مزایای تغذیه با شیر مادر است. شیر مادر تمام نیازهای غذایی شیرخوار را برای سلامت و رشد مطلوب تامین می‌کند.

چوپانی دستگردی افزود: مادران معتاد نمی‌توانند از شیر خود جهت تغذیه فرزندشان استفاده کنند؛ مگر اینکه تنها داروی مصرفی توسط آنها متادون باشد و بتوانند داروی خود را خیلی زود ترک کنند.

- Advertisement -

این فوق تخصص نوزادان درباره مادران کارمند نیز اظهار کرد: معمولا به این مادران توصیه می‌شود قبل از رفتن به اداره فرزندشان را شیر داده و در طول روز نیز شیر را دوشیده در یک ظرف پلاستیکی تمیز در فضای اتاق نگه دارند.

وی با اشاره به اینکه شیرخواری حساس‌ترین مرحله از رشد و تکامل کودک است، تصریح کرد: شیر مادر به تنهایی تأمین‌کننده نیازهای غذایی و به‌طور همزمان فراهم‌کننده مواد ایمنی‌بخش لازم برای کودک است که این دو ویژگی به طور یکجا از هیچ طریقی قابل دسترس نیست.

چوپانی شیر مادر را به عنوان یک استاندارد تغذیه‌ طلایی برای شیرخوار دانست و گفت: شانس مرگ و میر ناشی از اسهال، عفونت‌های تنفسی و سایر عفونت‌ها در شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر از شیرخوارنی است که با شیرخشک تغذیه می‌کنند.

این فوق تخصص نوزادان در پایان خاطرنشان کرد: قبل از هر تصمیمی در مورد تغذیه شیرخوارتان به مراکز بهداشت درمانی مراجعه کرده و هرگز با کوچک‌ترین مشکلی در شیردهی، شیر مصنوعی را خودسرانه شروع نکنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.