خورش بوقلمون

یکی از خورش های خوشمزه و شیک مجلسی خورش بوقلمون است . خورش بوقلمون یکی از بهترین انتخاب ها برای سرو غذا در مهمانی ها است زیرا دارای طعمی مطبوع و ظاهری زیبا است و علاوه بر اینها ، خواص فراوانی نیز دارد.  گوشت بوقلمون سرشار از پتاسیم و زینک و آهن و فسفر است .

این گوشت برای بی خوابی و تقویت سیستم ایمنی و سلامت روانی مفید است . گوشت بوقلمون پروتئین بالایی دارد و در مقابل چربی بسیار کمی دارد.  کسانی که مبتلا به سنگ کلیه هستند بهتر است در خوردن گوشت بوقلمون احتیاط کنند زیرا دارای مقداری اگزالات است .

گوشت بوقلمون غذا و خوراکی بسیار خوشمزه و محبوب در سراسر دنیا است . مسیحی ها از این خوراک در مهم ترین مراسم و جشن هایشان مانند کریسمس و روز شکرگذاری استفاده میکنند.  جالب است بدانید که گوشت بوقلمون هم گوشت قرمز دارد هم گوشت سفید .

اگر گوشت بوقلمون را با گوشت مرغ مقایسه کنیم ، گوشت بوقلمون دیرپزتر است به خصوص در قسمت ران . اگر نگران افزایش وزن خود هستید و کالری مواد غذایی برای شما مهم است قسمت سینه بوقلمون را انتخاب کنید زیرا چربی کمتری دارد .

در ادامه آموزش آشپزی و طرز تهیه خورش بوقلمون با تمام نکات ریز و درشتش را در اختیار شما قرار میدهیم . مقدار موادی که در زیر قرار گرفته شده برای ۴ نفر است . اگر میخواهید برای تعداد بیشتری این غذا را تهیه کنید باید مقدار مواد را بیشتر کنید .

مواد لازم خورش بوقلمون

  • گوشت بوقلمون: ۴۰۰ گرم
  • سیب زمینی نسبتا بزرگ: ۲ عدد
  • پیاز: ۲ عدد
  • تخمه آفتابگردان: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه و نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم         

طرز تهیه خورش بوقلمون

1.یک پیاز نسبتا متوسط انتخاب کنید . پیاز را خیلی ریز برش داده و خرد کنید و در ظرفی بریزید . گوشت بوقلمون را به شکل تکه ای و قیمه ای برش داده و با زعفرانی که دم کرده اید و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به پیاز اضافه نمایید .

- Advertisement -

2.همه مواد را با هم ورز داده و با دستتان با هم مخلوط کنید تا گوشت بوقلمون به خوبی طعم دار شود . روی ظرف سلفون کشیده و به مدت زمان یک ساعت آن را در یخچال بگذارید تا گوشت به خوبی مزه دار شود . یک پیاز دیگر برمیداریم

3.و به شکل نگینی برش داده و ریز میکنیم . یک قابلمه انتخاب کرده و روی شعله گاز میگذاریم . کمی روغن در قابلمه میریزیم ، هنگامی که روغن داغ شد ، پیاز را اضافه میکنیم و کمی به پیاز زمان میدهیم تا نرم و شفاف شود .

4.حالا زمان آن رسیده که گوشت بوقلمون را اضافه کنید . گوشت بوقلمون را به مواد اضافه و آنقدر تفت میدهیم تا سرخ شود . زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد باید چند لیوان آب داغ به گوشت اضافه کنید . درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید تا گوشت با شعله و حرارت کم و ملایم بپزد .

5.سیب زمینی ها را پوست گرفته و به شکل مکعبی برش داده و خرد کنید . پس از آن با آب سرد آنها را شسته و آبکشی کنید . زمانی که گوشت بوقلمون کامل پخت ، سیب زمینی ها را با تخمه آفتابگردان به گوشت اضافه کنید .

6.کمی فلفل سیاه و نمک به گوشت اضافه کنید و زمان بدهید تا خورش خوب جا بیفتد و روغن بیاندازد . زمانی که خورش کامل پخته شد زمان اضافه کردن روغن زیتون است ، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون روی خورش بریزید و خورش را با برنج سرو کنید .

گرفتن بوی زهم بوقلمون

یکی از عیوب گوشت بوقلمون بوی زهم آن است . ما برای رفع بوی زهم راه حل مناسبی داریم تا از شر این بو خلاص شوید . برای برطرف شدن این بوی بد ، باید بوقلمون را قبل از پخت به مدت ده دقیقه داخل آب داغ بیاندازید .

برای اینکه بوی زهم به طور کامل از بین برود میتوانید از دارچین و زردچوبه و پیاز در آب استفاده کنید . با این کار هم بوی بد آن رفع میشود و هم کف گوشت خارج میشود و به اصطلاح با یک تیر ، دو نشان میزنید .

چاشنی خورش بوقلمون

در مناطق مختلف ایران خورش بوقلمون به شکل های مختلف و با چاشنی های مختلف پخته میشود . یکی از چاشنی ها رب انار است که طعم و مزه خیلی خوبی به این خورش میدهد . برای خوش عطر و خوش طعم شدن این خورش میتوانید از سبزیجاتی مثل گشنیز و جعفری و شوید که جز سبزیجات معطر هستند استفاده کنید.

آبلیمو یکی دیگر از جاشنی هایی است که میتواند طعم خورش شما را بسیار مطبوع کند . اگر تمایل داشته باشید میتوانید یک قاشق غذاخوری آبلیمو به خورشتتان اضافه کنید . شوید و آلو خورشتی و قارچ و هویج از مواد دیگری هستند که میتوانید در صورت تمایل به خورش اضافه کنید .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.