عصاره آلوورا: ۱۶خاصیت عصاره آلوورا

فهرست مطالب

عصاره آلوورا چیست؟

ساده بگوییم، عصاره آلوورا، عصاره گرفته شده از آلووراست، گیاهی که در مناطق گرمسیری دنیا رشد می‌کند. آلوورا، هم برای فوایدی که دارد و هم به دلایل تزیینی (زمانی که بیرون از خانه یا در گلدان کاشت می‌شود) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عصاره این گیاه، برای محصولات سلامتی و مراقبت از پوست به کار می‌رود- مانند لوسیون‌های پوست، روغن‌ها، مواد آرایشی و داروهای خاص دیگر.

آلوورا، در شکل‌های مختلف، به عنوان ماده‌ای سالم تکثیر یافته است. مخصوصا عصاره این گیاه، که می‌خواهیم در این‌جا درباره آن صحبت کنیم.

برگردیم به سوالی که در ابتدای مطلب پرسیدیم- آیا عصاره آلوورا برای شما خوب است؟

مطلب مرتبط: خواص آلوورا: ۱۷ فایده آلوورا برای سلامتی، پوست و مو

آیا عصاره آلوورا برای شما خوب است؟

قبل از این‌که این سوال را پاسخ دهیم، باید اول به مواد موجود در عصاره آلوورا نگاه کنیم. آلوورا، حاوی ۷۵ ماده فعال است- که ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها، اسیدهای آمینه، اسید سالیسیلیک، لیگنین و ساپونین هستند. خلاصه بگوییم، ویتامین‌های موجود در عصاره آلوورا شامل ویتامین A، C، E، اسید فولیک، ویتامین B۱۲ و کولین می‌شود. این عصاره، شامل مواد معدنی مانند کلسیم، مس، منیزیم، منگنز، سلنیوم، سدیم، روی و پتاسیم نیز می‌شود.

این تحقیق درمورد فواید عصاره آلوورا صحبت می‌کند. اما شواهد متناقضی نیز وجود دارد که به همین اندازه مهم هستند. برخی مطالعات بر روی حیوانات انجام شده است و اطمینانی درمورد نتایج مفید مشابه بر انسان‌ها وجود ندارد. همچنین، مطالعات خاصی بر حیوانات، تاثیرات مضری را نشان داده است. اما نگران نباشید، همه این‌ها را در این مطلب پوشش خواهیم داد.

عصاره آلوورا، فواید گوارشی و تقویت سیستم ایمنی دارد. عصاره آلوورا، به درمان مشکلات روده کمک کرده و مصونیت ایجاد می‌کند. این گیاه برای قلب نیز خوب است- به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می‌کند. دیگر فواید آن شامل متعادل کردن سطح pH، افزایش سلامت پوست و درمان بوی بد دهان است. همچنین، رحم را تحریک کرده و وضعیت قاعدگی را بهبود می‌بخشد.

در واقع، عصاره آلوورا در متن‌های آیورودا نیز آمده است. بر اساس آیورودا، عصاره آلوورا می‌تواند برای چشم مفید بوده و به جلوگیری از اختلالات چشمی کمک کند. آلوورا، در درمان یرقان و برونشیت نیز مفید است.

می‌توانید آلوورا را همراه با مواد دیگر نیز به کار ببرید- این کار می‌تواند به فواید آن بیفزاید.

یکی از این مواد آمله است. آمله سرشار از ویتامین C (۸ برابر پرتقال) و یک آنتی اکسیدان قوی است. مصرف این دو می‌تواند فواید بسیاری برای پوست داشته و از التهاب جلوگیری کند.

می‌توانید آلوورا را با عسل نیز ترکیب کنید- این، نسبت به نوشیدنی‌های دیگر، قند کمتری دارد و شما از فیتونوترینت‌ها بهره می‌برید. آلوورا و لیمو نیز همین گونه است- می‌تواند بسیار شاداب‌کننده باشد.

می‌توانید قبل از خواب، عصاره آلوورا بنوشید زیرا ثابت شده که به کاهش چربی شکم کمک می‌کند.

در برخی مناطق دنیا، به عصاره آلوورا، آب آلوورا نیز گفته می‌شود. بنابراین، اگر کسی برای شما آب آلوورا آورد، شما می‌دانید چیست.

حالا به جزییات می‌پردازیم- فواید نوشیدن عصاره آلوورا و این‌که چه معنایی برای شما دارند.

فواید عصاره آلوورا

برخی از بهترین فواید عصاره آلوورا در پایین آمده است.

۱. مشکلات گوارشی را درمان می‌کند

عصاره آلوورا، خواص مسهل دارد که می‌تواند به گوارش کمک کند. این عصاره، باکتری روده را تحریک کرده و حرکات روده را تنظیم می‌کند. همچنین ثابت شده که این عصاره زخم‌ معده را کاهش داده و درمان می‌کند.

عصاره آلوورا می‌تواند لوله گوارش را پاکسازی کند که برای درمان سندروم روده تحریک پذیر (که به دلیل تولید سم در لوله گوارشی ایجاد می‌شود) ضروری است. اگرچه شکل‌های دیگر آلوورا نیز در این زمینه مفیدند، اما فایده عصاره آلوورا این است که می‌تواند به آسانی جذب معده شود. این عصاره، تولید صفرا در کیسه صفرا را تحریک می‌کند- این، چربی‌های بدن را که می‌توانند جمع شده و ایجاد یبوست کنند، می‌شکند.

بر اساس یک مطالعه ایرانی، عصاره آلوورا می‌تواند درد شکمی و نفخ را در بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر کاهش دهد. به هرحال، درمورد غلظت مدفوع در این بیماران، نیاز به تحقیقات بیشتری است. نه تنها عصاره، بلکه شیره گیاه آلوورا نیز می‌تواند به درمان یبوست کمک کند.

بر اساس یک مطالعه هندی، آلوورا در درمان زخم‌ معده، بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. آلوورا، در مقابل هلیکوباکتر پیلوری-باکتری عامل عفونت‌های گوارشی- خواص ضدباکتری از خود نشان می‌دهد. یک مطالعه هندی دیگر، بیان می‌کند استفاده از آلوورا برای دردهای گوارشی، تاثیر منفی ندارد. اما بخش بزرگی از این تحقیق، بر پایه تجربیات فردی استوار است (نه مدارک علمی)، به همین، دلیل به تحقیقات بیشتری نیاز است.

اگرچه عصاره آلوورا، بر افراد مبتلا به کولیت زخمی، تاثیر ضدالتهابی دارد، اما ممکن است باعث اسهال نیز بشود. بنابراین احتیاط کنید.

همان‌گونه که دیدیم، عصاره آلوورا خواص مسهل دارد- آنتراکویین و باربالوئین موجود در آلوورا می‌تواند روده را تحریک کرده و حرکت آن را افزایش می‌دهد.

همچنین می‌توانید از آلوورا، از طریق تزریق آن همراه با آب به روده بزرگ، برای پاکسازی روده بزرگ استفاده کنید، . این فرآیند را آنما می‌گویند.

۲. التهاب را کاهش می‌دهد

خواص ضدالتهابی آلوورا می‌تواند به درمان سندروم روده تحریک پذیر کمک کند. بر اساس یک مطالعه مکزیکی، عوامل ضد التهاب در روده، می‌تواند ورم را درمان کند. آلوورای بی‌رنگ، التهاب را کاهش می‌دهد، به ویژه زمانی که توسط متخصص پا به کار رود.

یک مطالعه آلمانی دیگر، خواص ضدالتهابی آلوورا بر پوست را نشان داد. ژل آلوورا (و عصاره آن)، اریتیم مربوط به اشعه فرابنفش را کاهش داده است.

هورمون جیبرلین موجود در عصاره آلوورا با التهاب در بیماران دیابتی مبارزه می‌کند. این مطالعه، بر حیوانات دیابتی با توانایی‌های ضد التهابی ضعیف انجام شد. با مصرف آلوورا، آنها توانستند با التهاب، بهتر مبارزه می‌کند. آلوورا نه تنها به التهاب داخلی، بلکه به کاهش درد مربوط به آن نیز کمک می‌کند.

آلوورا می‌تواند به افراد مبتلا به درد مفاصل کمک کند. بر اساس یک مطالعه، آلوورا می‌تواند در درمان درد مزمن و غیر سرطانی و به ویژه درد ناشی از پوکی استخوان به کار رود. اما هنوز به مطالعات بلندمدتی نیاز است تا بتوان عصاره آلوورا را برای پوکی استخوان تجویز کرد. استفاده موضعی از آلوورا نیز می‌تواند از درد مربوط به آرتریت جلوگیری کند.

عصاره آلوورا، به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد، می‌تواند درد بی‌تحرکی مفصل را تسکین دهد. عصاره آلوورا (و ژل آن) نیز مانند پایه موثر برای تهیه ترکیبی به نام nimesulide emulgel که خواص ضدالتهابی قابل توجه دارد و می‌تواند برای درمان آرتریت روماتوئید به کار رود، عمل می‌کند.

۳. سلامت قلب را افزایش می‌دهد

بر اساس یک گزارش، ۵۰۰۰ بیمار (مبتلا به درد قفسه سینه یا قلب به مدت ۵ سال)، با مصرف آلوورا، کاهشی در علائم درد خود مشاهده کردند. البته فقط این نبود، آنها کاهشی در سطح کلسترول و قند خون خود نیز مشاهده کردند.

یک مطالعه هندی انجام شده بر موش‌ها، نشان داد آلوورا می‌تواند درد قلب که معمولا عوارض جانبی داروی دوکسوروبیسین است (برای درمان سرطان به کار می‌رود) را کاهش می‌دهد.

در یک مطالعه دیگر، افراد با کلسترول خون بالاتر، بعد از درمان با آلوورا به مدت ۱۲ هفته، شاهد کاهش ۱۵ درصدی در کلسترول خون خود بودند.

یک مطالعه هندی دیگر، فعالیت محافظت قلبی آلوورا را نشان داد. مصرف آلوورا، همراه با مشاوره تغذیه‌ای مناسب، فشار خون افراد دیابتی را پایین آورد.

بر اساس یک مطالعه ایرانی، آلوورا می‌تواند از تصلب شرایین جلوگیری کند. عصاره آن، از طریق توقف تولید پلاک خون و محافظت از قلب. از افزایش رگه‌های چربی جلوگیری می‌کند

ثابت شده آلوورا، سطح کلسترول کبد را پایین می‌آورد. در این مطالعه، افرادی که آلوورا مصرف کردند، کاهش ۳۰ درصدی در سطح کلسترول داشتند.

عصاره آلوورا، مویرگ‌ها را باز کرده و دیواره‌های سرخرگی را بهبود می‌بخشد و ویتامین C موجود در آلوورا، به کاهش فشار خون کمک می‌کند. ویتامین C، برای ساخت کلاژن مهم است. کلاژن، پروتئین مورد نیاز رگ‌های خونی است.

۴. بدن را سم‌زدایی می‌کند

یک مطالعه ایتالیایی بر کارایی آلوورا در سم‌زدایی تمرکز کرد- و بیان کرد که آلوورا به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. عصاره گیاه نیز در این فرآیند موثر است.

کبد، یکی از اعضاء مهم در فرآیند سم‌زدایی است- و بر اساس یک مطالعه، آلوورا فعالیت محافظت کبدی دارد.

همچنین، چون آلوورا خواص مسهل دارد، می‌تواند سموم هضم شده توسط دستگاه گوارش را پاکسازی کند.

بر اساس یک مطالعه ترکی، آلوورا، تاثیر محافظتی بر کبد در بیماران دیابتی دارد. این، به خصوص درمورد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ صدق می‌کند.

پتاسیم موجود در آلوورا به تحریک کبد و کلیه- دو عضو مهم در سم‌زدایی- کمک می‌کند. آلوورا، حاوی اسید اورونیک نیز هست که سموم درون سلول‌ها را دفع می‌کند.

۵. به کاهش وزن کمک می‌کند

فواید عصاره آلوورا برای کاهش وزن چیست؟ یکی از راه‌های کمک آلوورا به کاهش وزن، از طریق خواص ضد التهابی است. التهاب، با مشکلات افزایش وزن و متابولیک ارتباط داد و عصاره آلوورا می‌تواند در کاهش وزن، نقش داشته باشد.

عصاره آلوورا حاوی آلوئین نیز هست که مسهلی قوی است (اثرات مسهل آلوورا را دیدیم). این می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. اما، درمورد این مسئله، شواهد کافی در دست نیست.

مطالعه‌ای دیگر، دریافت که آلوورا دارای استرول‌های قوی است که می‌توانند ساختار بدن را بهبود بخشند. موش‌های چاقی که با این استرول‌ها تغذیه شدند، بعد از ۳۵ روز، سطح پایین‌تری از چربی داشتند. همین تاثیر در انسان‌ها نیز امکان‌پذیر است.

و بر اساس یک مطالعه ژاپنی، مصرف آلوورا می‌تواند از چاقی ناشی از دیابت جلوگیری کند. این کار، با تحریک مصرف انرژی و کاهش تجمع چربی انجام می‌شود.

آلوورا، تاثیرات مثبتی بر افراد چاق در معرض دیابت یا مبتلا به دیابت دارد.

۶. از سیستم ایمنی حمایت می‌کند

عصاره آلوورا می‌تواند برای سیستم ایمنی مفید باشد. می‌توانید قبل از خواب، مقداری عصاره آلوورا بخورید- این عصاره، هنگامی که خواب هستید، تاثیر خود را بر بدن‌تان می‌گذارد. اگر آن را به صورت منظم مصرف کنید، اثرات مثبت آن را در یک ماه خواهد دید (مانند سلامت عمومی، کاهش دفعات بیماری).

بر اساس یک مطالعه لهستانی، مصرف آلوورا می‌تواند ایمنی سلولی و وابسته به چهار خلط (humoral) (مربوط به مایعات بدن) را تحریک کند.

بر اساس موسسه ملی سرطان، ژل آلوورا می‌تواند مانند تقویت‌کننده سیستم ایمنی عمل کند. همین مسئله درمورد عصاره آن نیز درست است.

۷. سطح قند خون را کنترل می‌کند

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد مصرف عصاره آلوورا می‌تواند سطح گلوکز خون را بهبود بخشد.

بر اساس یک تحلیل دیگر، افراد دیابتی با گلوکز خون ناشتا بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر، می‌توانند از درمان خوراکی آلوورا فایده بیشتری ببرند. عصاره آلوورا حاوی کرومیوم، منیزیم، روی و منگنز است که همه این‌ها تاثیرگذاری انسولین را افزایش می‌دهد. به هر حال، همان گونه که دیدیم، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

یک مطالعه امریکایی دیگر، درمورد UP۷۸۰ – ترکیبی بر پایه آلوورا- صحبت می‌کند که به حفظ سطح سالم گلوکز کمک می‌کند. تاثیرات مشابه، می‌توانند با عصاره آلوورا نیز امکان‌پذیر باشند. آلوورا با توانایی‌اش در کاهش گلوکز خون، معمولا برای درمان دیابت به کار می‌رود.

۸. به مبارزه با سرطان کمک می‌کند

خاستگاه بیشتر عوامل ضد سرطان، گیاهان هستند. آلوورا یکی از این گیاهان است. بر اساس مطالعه‌ای در ایالات متحده عربی، آلوورا می‌تواند از رشد سلول سرطانی جلوگیری کرده و کارایی داروهای سرطان مانند سیس پلاتین را افزایش دهد.

جمع‌آوری مدارک علمی، تونایی‌های پیشگیرانه و درمانی عصاره آلوورا در برابر انواع سرطان را نشان می‌دهد. آلوورا حاوی ترکیبات بیواکتیو مانند آلوئین، لکتین و آلوئسین است که اثرات ضد تکثیری دارند.

عصاره آلوورا می‌تواند رشد تومورهای سرطانی را متوقف کند. همچنین، لوله گوارشی را نرم کرده و از سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند. از همه مهم‌تر این‌که آلوورا می‌تواند اثرات گیاهان ضد سرطان را افزایش دهد.

در سال‌های اخیر، Acemannan، فیتونوترینت موجود در آلوورا، مورد توجه مباحث علمی قرار گرفته است. مطالعه نشان می‌دهد که تومورها بعد از درمان با فیتونوترینت، همراه با بهبود شرایط پس از درمان فرد، کوچک می‌شوند.

بر اساس یک مطالعه، آلوورا ضایعات مستعد سرطان را درمان می‌کند عصاره آلوورا نیز به کاهش آسیب ناشی از رادیوتراپی کمک می‌کند. با توقف تکثیر سرطان، گسترش بیماری را کاهش می‌دهد.

این، فقط بخشی از آن است. به عبارت دیگر، توجه به این مسئله مهم است که هیچ تحقیق گسترده‌ای درمورد تاثیرات درمان‌کننده سرطان عصاره آلوورا وجود ندارد. مطالعات آزمایشگاهی خاصی نشان داده‌اند که مصرف آلوورا می‌تواند ایمنی را افزایش دهد که باعث کشتن سلول‌های سرطانی می‌شود. اما بازهم تحقیقات کافی در دست نداریم.

۹. قلیایی بود را افزایش می‌دهد

عصاره آلوورا، قلیایی است و می‌تواند تعادل سطح PH را بهبود بخشد. بدنی با PH اسیدی می‌تواند بیماری را جذب کند.

۱۰. بدن را آبرسانی می‌کند

عصاره آلوورا حاوی حدود ۲۰۰ جزء فعال است و بدون شک بدن را تغذیه می‌کند. این عصاره، بسیار آبرسان است. تشنگی که ممکن است باعث کسالت و خستگی شود را فرو می‌نشاند. و چون حاوی مقدار مناسبی پتاسیم نیز هست، می‌توانید فایده بیشتری از آن ببرید. پتاسیم می‌تواند انرژی شما را بالا ببرد.

بر اساس یک مطالعه برزیلی، آلوئه وار می‌تواند پوست را آبرسانی کند.

۱۱. سلامت دهان را افزایش می‌دهد

آلوورا می‌تواند برای از بین بردن باکتری دهان نیز به کار رود. یک مطالعه هندی نشان می‌دهد آلوورا می‌تواند در زمینه دندانپزشکی، مصرف نامحدودی داشته باشد.

عصاره آلوورا می‌تواند مانند یک دهانشویه موثر و بدون عوارض جانبی عمل کند. در یک مطالعه، این کار، جرم و التهاب لثه را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

خواص ضدالتهابی آلوورا می‌تواند نقش مهمی در درمان ورم لثه ناشی از جرم دندان داشته باشد.

۱۲. سلامت پوست را افزایش می‌دهد

آلوورا می‌تواند زخم‌ها را درمان کرده و پوست را تسکین دهد. ثابت شده که آلوورا در درمان اگزما، شوره، زخم‌های پوستی و زخم‌های دهانی موثر است. همچنین به درمان آفتاب سوختگی کمک می‌کند- فعالیت درمانی خود را در لایه مخاطی پوست نشان می‌دهد. این، برای رفع برنزگی، توسط متخصصین پوست نیز به کار می‌رود.

عصاره آلوورا می‌تواند پوست شما را بدون چرب کردن، مرطوب کند. همچنین از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند.

دو هورمون موجود در آلوورا، اکسین و جیبرلین، به درمان آکنه و جای زخم کمک می‌کنند.

آلوورا می‌تواند به ترک‌های پوستی ناشی از بارداری یا کاهش و افزایش سریع وزن نیز کمک کند. و خواص ضد باکتری آن پسوریازیس  را تسکین می‌دهد.

آلوورا در زیبایی نیز کاربرد دارد. می‌توانید از آن برای پاک کردن آرایش خود استفاده کنید. بهتر است آن را جایگزین تمام پاک کننده‌های آرایشی کنید که حاوی مواد شیمیایی قوی هستند. فقط این نیست- نظرتان درباره شوینده صورت آلوورا چیست؟ می‌توانید آن را با یک قاشق چایخوری شیر بادام و لیمو ترکیب کرده و به عنوان شوینده صورت استفاده کنید. بگذارید چند دقیقه روی صورت‌تان بماند، سپس آن را بشویید.

همچنین می‌توانید از آن به عنوان ژل ابرو استفاده کنید. میله تمیز ریمل را در عصاره آلوورا بگذارید و بر ابروهای‌تان بکشید.

بر اساس مطالعات، آلوورا چین و چروک را بهبود بخشیده و قابلیت ارتجاعی پوست آسیب دیده توسط آفتاب را افزایش می‌دهد. و بر اساس یک مطالعه ایرانی، آلوورا می‌تواند فرآیند درمان زخم را تسریع کند.

آلوورا حتی می‌تواند رشد سلول‌های جدید را افزایش دهد. و جالب‌تر این‌که می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد اشعه ماوراء بنفش را جذب کند.

آلوورا می‌تواند درمانی عالی برای آکنه باشد، زیرا حاوی موادی است که می‌توانند درد و التهاب را کاهش دهند. می‌توانید لایه نازکی از عصاره را بر نواحی آسیب دیده پوست‌تان بگذارید.

فقط این نیست، آلوورا می‌تواند مانند یک ماده ضدعفونی‌کننده عمل کند و نقش موثری در کند کردن فرآیند پیری دارد. عصاره آلوورا، فیبروبلاست‌ها (که کلاژن و دیگر فیبرهای الاستین تولید می‌کنند) را تحریک می‌کند، پوست را انعطاف‌پذیرتر کرده و چین و چروک را کاهش می‌دهد. عصاره آلوورا می‌تواند آفتاب سوختگی را نیز درمان کند زیرا تاثیرات التیامی (بسته شدن زخم و تسریع فرآیند درمان) خوبی دارد.

آلوورا می‌تواند به کاهش علائم اگزما نیز کمک کند. اگرچه بیشترین اطلاعاتی که ما در این زمینه داریم، اطلاعات شخصی است، اما منطق نیز از آلوورا حمایت می‌کند. با دانستن خواص ضدالتهابی آن، کاملا منطقی است که باور داشته باشیم آلوورا، به درمان اگزما کمک می‌کند. اگزما به شکل لکه‌های خشک بر پوست ظاهر می‌شود و چون عصاره آلوورا آبرسانی بالایی دارد، می‌تواند در تسکین خارش آن تاثیر بسزایی داشته باشد. عصاره آلوورا پاکسازی درونی را فعال می‌کند (همان‌گونه که دیدیم، سم‌زدایی می‌کند) و این می‌تواند تاثیر مفیدی بر پسوریازیس داشته باشد.

۱۳. سوزش معده را درمان می‌کند

یکی از فواید موثر عصاره آلوورا برای سلامتی، درمان سوزش معده است زیرا بر اساس مطالعات، عصاره آلوورا می‌تواند بیش از داروهای خاص در درمان سوزش معده و رفلکس اسید موثر است. این، به خصوص درباره عصاره بی‌رنگ و خالص آن درست است. در مطالعه‌ای در ۲۰۱۵، عصاره آلوورا، علائم رفلکس اسید را بیشتر از داروهای سنتی کاهش داد و هیچ گونه عارضه جانبی نداشت.

و چون عصاره آلوورا، تونایی تسکین لوله گوارشی را دارد، می‌تواند علائم سوزش معده را کاهش دهد.

بر اساس یک مطالعه دیگر، آلوورا درمانی بی‌خطر برای علائم GERD (بیماری رفلکس روده و معده) است- و عصاره آن نیز عوارض جانبی ندارد.

۱۴. سلامت مو را افزایش می‌دهد

آنزیم‌ها و خواص ضدالتهابی عصاره آلوورا، پوست سر را تسکین داده و آن را مرطوب می‌کنند. این عصاره می‌تواند خارش پوست سر و موی خشک را نیز درمان کند.

عصاره آلوورا حاوی آنزیم‌های پروتئولیتیک است که پوست مرده عامل انسداد فولیکول‌های مو را از بین می‌برند. ویژگی قلیایی آلوورا، سطح pH مو را نیز متعادل می‌کند.

عصاره آلوورا، مانند یک عامل نرم‌کننده خوب عمل می‌کند زیرا مو را جلا داده و وزی مو را کنترل می‌کند. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عصاره آلوورا، موی شما را تقویت می‌کند.

بر اساس یک مطالعه ایرانی، خواص ضدباکتری آلوورا به درمان شوره نیز کمک می‌کند.

۱۵. اسیدهای آمینه ضروری را فراهم می‌کند

عصاره آلوورا، تمام اسیدهای آمینه‌ای که بدن نمی‌تواند تولید کند را فراهم می‌کند. این اسیدهای آمینه، به غیر از افزایش سلامت عمومی، به ساخت ماهیچه نیز کمک می‌کنند.

عصاره آلوورا، به دلیل تاثیرات سم‌زدای خود، به ساخت توده ماهیچه خالص کمک می‌کند.

۱۶. سلامت مغز را افزایش می‌دهد

در یک مطالعه، افرادی که رژیم غذایی حاوی آلوورا داشتند، در فعالیت‌های حافظه و تشخیص، عملکرد بهتری داشتند و مهم‌تر این‌که، تنش و اخلاق بد کم‌تری را گزارش کردند. این تاثیرها را می‌توان به ساکاریدهای موجود در آلوورا نسبت داد.

این درمورد فواید عالی عصاره آلووراست. اما اگر ندانید چگونه باید آن را تهیه کنید، چگونه می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید؟

چگونه عصاره آلوورا را در خانه درست کنیم؟

خوش‌بختانه، طرز تهیه‌های بسیار خوشمزه‌ای از ژل آلوورا وجود دارد که می‌توانید در خانه درست کنید. طرز تهیه‌ها بسیار آسانند و ارزش تغذیه‌ای آنها بسیار بالاست. یک راه معمول برای مصرف عصاره آلوورا، با عسل است- در این‌جا طرز تهیه عصاره آلوورا آمده است.

۱. عصاره آلوورا با عسل

تنها چیزی که لازم دارید، ۲۰۰ گرم عسل و ۲۰۰ گرم آلووراست. کناره‌های برگ‌های سبز را بگیرید و فقط پوست سبز را بگذارید. آنها را به قطعات کوچک برش بزنید و در مخلوط‌کن بریزید. حالا عسل را اضافه کنید. خوب ترکیب کنید و ترکیب را در یک شیشه نگه دارید. می‌توانید، سه قاشق سرپر از این عصاره را سه بار در روز، قبل از غذا بخورید. این کار را برای ۱۰ روز انجام دهید، ۱۰ روز فاصله بیندازید، دوباره تکرار کنید.

۲. میوه‌ای و ترش

یک قاشق غذاخوری پالپ آلوورا را به میوه‌های خیار، لیمو، سیب و پرتقال اضافه کنید. همه میوه‌ها را در مخلوط‌کن بریزید. در آخر آبلیمو اضافه کنید. برای مزه بهتر، نوشیدنی را مدتی در یخچال بگذارید. این عصاره، بسیار مغذی است زیرا میوه‌ها به علاوه آلوورا، به ارزش تغذیه‌ای می‌افزاید. این عصاره، منبعی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است.

می‌توانید از ماسک آلوورا برای پوست‌تان استفاده کنید. در این‌جا چند روش برای استفاده آلوورا برای پوست آمده است:

۱. بسته خاک رس و آلوئه را

– نصف یک قاشق چایخوری ژل آلوورا را به خاک رس قهوه‌ای اضافه کنید.

– سپس چند قطره گلاب و عسل را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا خمیر نرمی به‌دست بیاید.

– آن را بر پوست گذاشته و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند. با آب گرم شسته و خشک کنید.

۲. بسته میوه و آلوورا

– چند تکه میوه دلخواه مانند پاپایا، موز، سیب، پرتقال و غیره را در مخلوط کن بریزید.

– یک قاشق چایخوری ژل آلوورا را اضافه کرده و خوب هم بزنید.

– اگر پوست خشکی دارید، می‌توانید یک قاشق چایخوری روغن بادام یا جوانه گندم را به آن اضافه کنید.

– بگذارید ۲۰ دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید.

۳. بسته گلاب و بادام برای پوست خشک و حساس

– یک قاشق چایخوری گلاب و روغن بادام را به دو قاشق چایخوری ژل آلوورا اضافه کنید.

– پوره خیار تازه را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به غلظت نرمی برسد.

– آن را بر پوست گذاشته و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند. با آب سرد بشویید.

– این ماسک صورت مانند یک اسکراب عالی عمل می‌کند. این ماسک، پوست چرب را هیدراته و نرم می‌کند، سلول‌های مرده، روغن و چربی اضافی را رفع می‌کند.

۴. بسته جو دوسر و خیار برای پوست خشک و حساس

– در یک کاسه، دو قاشق چایخوری جو دوسر و پوره خیار را ترکیب کنید.

– یک قاشق چایخوری عصاره آلوورا را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید تا خمیر نرمی به‌دست بیاید.

– با حرکات دورانی و به آرامی اسکراب کنید.

– ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دراز بکشید و بعد با آب گرم بشویید.

۵. ماسک چای سبز

– این ماسک به ویژه برای زنانی مفید است که پیری زودرس را تجربه می‌کنند. چای سبز و آلوورا سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کرده و علائم پیری را کاهش می‌دهند.

– پالپ یک چهارم آووکادو را له کرده و با پوره خیار در یک ظرف ترکیب کنید.

– یک قاشق چایخوری ژل آلوورا و آب چای سبز را به آن اضافه کنید.

– خوب مخلوط کنید تا خمیر به‌دست بیاید و آن را بر پوست بگذارید. اجازه دهید ۲۰ قیقه بماند، سپس با آب گرم بشویید.

۶. ماسک مرطوب کننده

– کره شی، خواص آبرسانی و مرطوب کنندگی عالی دارد. کره شی، ماده‌ای ضروری در کرم‌ها و بالم لب‌های متعدد است.

– یک قاشق چایخوری روغن زیتون و کره شی را به یک قاشق چایخوری ژل آلوورا اضافه کنید.

– همه مواد را له کرده و خوب مخلوط کنید تا خمیر نرمی به‌دست بیاید.

– آن را بر پوست گذاشته و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند. با آب سرد بشویید.

– این بسته صورت، بر‌ای افرادی که پوست خشک و حساس دارند، ایده‌ آل است.

آلوورا برای موی‌تان نیز خوب است. می‌دانید چگونه باید از عصاره آلوورا برای موها استفاده کنید؟ بسته‌های موی زیر، این را به شما یاد می‌دهند.

۱. بسته پاکسازی

– کشک و یک قاشق چایخوری ژل آلوورا را به دو قاشق آرد نخود اضافه کنید.

– خوب هم بزنید تا بسته موی نرمی به دست‌اید و آن را بر مو بگذارید.

– بعد از ۳۰ دقیقه با شامپوی ملایم بشویید.

۲. برای موی صاف

– یک قاشق چایخوری آبلیمو و روغن نارگیل را به سه قاشق چایخوری ژل آلوورا اضافه کنید.

– پوست سر ماساژ دهید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند.

– موی‌تان را با شامپو بشویید.

۳. بسته هیبیسکوس

– در مخلوط کن، ژل آلوورا و به اندازه یک مشت برگ گیاه هیبیسکوس بریزید. می‌توانید برای نتیجه بهتر، گل‌های آن را هم اضافه کنید.

– خمیر نرم و سبزرنگی خواهید داشت. آن را بر ریشه و ساقه‌های مو بگذارید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند.

– با شامپو بشویید. ممکن است لازم باشد برای شستن این بسته، دو بار موی‌تان را شامپو کنید.

خوردن آلوورا به صورت ناشتا بسیار مفید است. این کار، سموم را از بدن‌تان دفع می‌کند، گوارش را آسان می‌کند و عملکرد کلیه را بهبود می‌بخشد.

از نوشیدن آلوورا نگذرید، و تفاوت را در سلامتی، پوست و موی‌تان خواهید دید. حالا، ما به چیزی که در ابتدای مقاله گفتیم می‌رسیم- تحقیقات متناقض. یادتان هست؟ فواید عصاره آلوورا بسیارند- اما عوارضی نیز دارد.

عوارض جانبی عصاره آلوورا

در این‌جا برخی از عوارض جانبی کمتر شناخته شده عصاره آلوورا آمده است.

کمبود پتاسیم

اگرچه عصاره آلوورا ممکن است به طریقی به کاهش وزن کمک کند، اما می‌تواند اثر معکوس نیز داشته باشد. عصاره آلوورا، یک ماده مسهل است و مانند یک ادرارآور عمل می‌کند- اگرچه می‌تواند باعث کاهش وزن کوتاه مدت شود، می‌تواند در بلند مدت اثر منفی داشته باشد زیرا می‌تواند باعث کمبود پتاسیم می‌شود (آسیب ماهیچه و عملکرد قلب).

بارداری و شیردهی

مصرف خوراکی آلوورا می‌‌تواند خطرناک باشد. یک گزارش، آلوورا را به سقط جنین ربط می‌دهد. این عصاره می‌تواند خطر نقص‌های مادرزادی را نیز افزایش دهد. اگر باردار یا در دوره شیردهی هستید، از خوردن آن پرهیز کنید.

واکنش‌های حساسیتی

ممکن است برخی افراد به آلوورا حساسیت داشته باشند. این می‌تواند در افرادی که به سیر، پیاز یا لاله حساسیت دارند پیش بیاید. علائم آن شامل دانه پوستی، کهیر، پوست متورم، خارش، درد قفسه سینه و اشکال در تنفس شود.

مشکلات کلیوی

این ممکن است شدید باشد. عصاره آلوورا می‌تواند باعث جراحت خطرناک کلیه شود. بنابراین، اگر بیماری کلیوی دارید، از مصرف آلوورا خودداری کنید.

اما این همه ماجرا نیست

تداخل دارویی

آلوورا می‌تواند قند خون را کاهش دهد و این می‌تواند باعث ایجاد مشکل در داروهای دیابتی شود.

آلوورا می‌تواند با سووفلوران (به عنوان بیهوشی در جراحی به کار می‌رود) و وافارین (به عنوان رقیق‌کننده خون به کار می‌رود) تداخل داشته باشد.

داروهای بسیار دیگری نیز هستند که آلوورا با آنها تداخل دارد.

میزان مصرف عصاره آلوورا

برای مصرف عمومی، ۳۰۰ میلی‌گرم آلوورا در روز، مقدار ایده‌آلی است. اما با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است میزان مصرف به شرایط شما بستگی داشته باشد.

احتیاط

آلوورا برای زنان باردار و شیرده خطرناک است، بنابراین این افراد باید از خوردن آن خودداری کنند. کودکان زیر ۱۲ سال نباید آلوورا مصرف کنند.

منبع: استایلزکریز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.