غذاهایی که در خیابان خوشمزه‌ترند

احتمالا هر کدام‌مان با گاری‌ها یا دست‌فروش‌هایی که این‌جا و آن‌جا بساط خوراکی پهن کرده‌اند و می‌فروشند خاطره‌ داریم و با دیدن‌شان طعم و یاد مطبوع یک روز یا شب فراموش ‌نشدنی به یادمان می‌آید، همان طور که پدران و مادران‌مان خاطره‌ی کاهو سنکنجبین و فرنی خوردن‌های‌شان را با اشتیاق برای‌مان تعریف می‌کنند. این نوع غذاها یا میان‌ وعده‌ها در دسته‌بندی «غذای خیابانی» جای می‌گیرند. غذاهای خیابانی خوراکی‌هایی آماده‌اند که توسط گاری یا دستفروش، ون یا کامیون در خیابان‌ها یا فضاهای عمومی مثل بازار فروخته می‌شوند. معمولا این نوع غذاها سریع آماده می‌شوند، ارزان‌اند، راحت می‌توان در دست گرفت‌شان و برای خوردن‌شان نیاز به میز و صندلی نیست.

در یونان باستان ماهی کوچک سرخ‌شده را به عنوان غذای خیابانی می‌فروخته‌اند، در روم باستان، مردم فقیری غذای خیابانی می‌خورده‌اند که توان اقتصادی خرید وسایل آشپزی برای خانه نداشته‌اند و در چین باستان فقرا غذای خیابانی می‌خریده‌اند، اما متمولان هم گاهی خدمت‌گزاران خود را برای خرید این غذاها می‌فرستاده‌اند، آن‌ها غذا را خریداری می‌کرده‌اند و در خانه برای اربابان خود سرو می‌کرده‌اند!

غذای خیابانی بسته به فرهنگ شهر یا کشور، بسته به مکانی که فروخته می‌شوند و بسته به فصل می‌تواند بسیار متنوع و متفاوت باشد!  از ساندویچ‌های متنوع و مختلف بسته به سلیقه‌ی غذایی هر کشور گرفته، تا انواع کباب، سالاد، نودل، فینگرفود، بستنی، شیرینی‌هایی مثل باقلوا و کرپ و وافل تا آش و سوپ و صدف و ماهی. یکی از جذابیت‌های سفر به هر شهر و کشوری دیدن و امتحان کردن غذای خیابانی‌ای است که در آن فضا متداول است. مثلا در شهرهای جنوبی ایران مثل آبادان و اهواز، فروش فلافل و نخود پخته تند و سمبوسه به عنوان غذای خیابانی متداول است و در بعضی شهرها کباب غذای خیابانی محسوب می‌شود (می‌توانید هشتگ #streetfood در اینستاگرام را دنبال کنید و از دیدن طیف گسترده‌ی غذاهای خیابانی در کشورهای مختلف شگفت‌زده شوید).

از اتفاقات جدید و هیجان‌انگیزی که به‌تازگی در تهران، خیابان سی تیر افتاده، راه افتادن فستیوالی هرروزه از غذاهایی است که می‌توان آن‌ها را غذای خیابانی دانست. خیابانی قدیمی و نوستالژیک که کف آن را سنگفرش پوشانده و همیشه بستر مناسبی برای این اتفاق بوده، حالا با چندین ونی که هر کدام غذای خاصی ارایه می‌دهند، تبدیل به فضایی شده که یکی از آن خاطره‌‌های به‌یادماندنی را شکل می‌دهد. خیابانی پر از غذاهای خیابانی روز و شبی خاطره‌انگیز را برایتان رقم خواهد زد. امتحان کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.