غذاهای مفید برای مغز سالم؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد هوش، حافظه و در کل عملکرد مغز فقط بسته به ژنتیک افراد نیست؛ بلکه تغذیه و سبک زندگی افراد در داشتن مغزی سالم بسیار موثر است. در این پست از مجله لادن به این موضوع می‌پردازیم که برای داشتن مغز سالم چه غذاهایی بخوریم.

روغن زیتون

پلی‌فنول‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در روغن زیتون به وفور یافت می‌شوند و از مغز شما در مقابل آسیب‌ها محافظت می‌کنند.

کرفس

کرفس سرشار از لوتئولین است که التهاب را در مغز کاهش می‌دهد و مغز را جوان نگه می‌دارد.

شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای فلاونول‌ها است که عملکرد مغز را بالا می‌برند و به بهبود یادگیری و حافظه کمک می‌کنند. شکلات تلخ همچنین برای مبارزه با افسردگی و استرس مفید است.

آجیل

مغزها سرشار از امگا ۳ هستند که یک ماده ضروری برای تقویت مغز است. در این میان گردو به‌خصوص برای رشد و سلامت مغزی کودکان و بزرگ‌سالان بسیار مفید است.

هویج

هویج سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که اجازه نمی‌دهند رادیکال‌های آزاد به سلول‌های مغزی آسیب برسانند. مصرف هویج با استرس اکسیداتیو را که ظرفیت سیگنالیک مغز را کاهش می‌دهد مبارزه می‌کند.

ماهی‌های چرب

همان‌طور که گفتیم مغز برای سالم ماندن به امگا ۳ احتیاج دارد که به وفور در ماهی‌های چرب مثل ساردین، سالمون، تن، کپور و ماهی‌های خاویاری وجود دارد. EPA و DHA موجود در ماهی‌های چرب به‌راحتی برای بدن قابل‌استفاده هستند و برای مبارزه با استرس و افسردگی هم مفیداند.

آووکادو

آووکادو دارای ویتامین K و فلویت است که به عملکرد ادراکی مغز کمک می‌کند.

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌ها است که از پیری زودرس مغز جلوگیری می‌کنند. همچنین چای سبز از فعالیت آنزیمی که در بروز بیماری آلزایمر دخیل است جلوگیری می‌کند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی ترکیبات سولفورفان است که به تجدید و ترمیم بافت عصبی مغز کمک می‌کند. ویتامین K موجود در کلم بروکلی به تقویت توانایی‌های شناختی کمک می‌کند و به پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کند.

زردچوبه

زردچوبه خواص متعددی برای سلامتی داردکه یکی از آنها کمک به سلامت مغز است. زردچوبه از آسیب زدن فلوراید سمی به مغز جلوگیری می‌کند.

گوشت گاو

گوشت گاو حاوی آهن است که برای سلامت مغز حیاتی است. همچنین ویتامین B موجود در آن به تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی و جایگزینی سلول‌های عصبی کمک می‌کند. گوشت گاو حاوی ال-کارنیتین است که یک اسیدآمینه بسیار مفید برای مغز محسوب می‌شود.

اسفناج

اگر گیاه‌خوار هستید اسفناج جایگزین خوبی برای گوشت قرمز است زیرا حاوی ویتامین K، فلویت و لوتیین است و از مغز در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.