قارچ گانودرما

قارچ گانودرما، قارچ جان‌افزا یا قارچ ری‌شی (نام علمی: Ganoderma lucidum) قارچی یک‌ساله از تیره تابان‌ پوستان (Ganodermataceae) است که طب سنتی چینی مصرف دارویی دارد.

نام محلی قارچ گانودرما در چین، لینگ زی؛ در ژاپن، ری‌شی و در کره، یونگ زهی می‌باشد. چینی‌ها معتقدند که قارچ گانودرما نماد زندگی شاد، شانس، سلامتی و طول عمر و حتی جاودانگی است. قارچ گانودرما در طب سنتی، جهت درمان بی خوابی، تنگی نفس، تقویت حافظه، بیماری‌های کلیه و کبد، ورم مفاصل، آسم مورد استفاده قرار می‌گیرد. طی چند دهه اخیر تحقیقاتی بر روی اثرات درمانی و شناسایی ترکیبات شیمیایی این قارچ دارویی صورت گرفته‌است،

در مقاله ای که توسط مؤسسه کاکرین منتشرشده و حاصل تحقیق متخصصانی از دانشگاه لیورپول بر روی خواص درمانی قارچ گانودرما بوده، تأثیرات مثبتی در اثر استفاده از این قارچ به صورت جانبی برای کمک به روش‌های معمول درمان سرطان دیده شده‌است.

قارچ گانودرما بو و طعم دل‌پذیری ندارد و خام آن قابل خورده شدن نیست. در کشورهای مختلف به غیر از چین ژاپن و کره این قارچ به صورت ترکیب با خوردنی‌ها یا دمی‌های مختلف به خصوص پودر شده مصرف می‌شود.

روش استفاده قارچ گانودرما

انواع قارچ گانودرما برای مصرف

  1. قارچ خام: استفاده از آن به بصورت قارچ خام
  2. پودر خشک شده: استفاده  قارچ خشک شده (بصورت آسیاب و پودر شده)
  3. عصاره: استفاده بصورت عصاره گانودرما (پیشنهاد نمی گردد)
  4. معجون گانودرما
  5. کرم های ضد لک گانودرما
قارچ گانودرما
قارچ گانودرما چیست؟

قهوه گانودرما چیست؟

قهوه گانودرما نوشیدنی است که برخی از طرفداران آن می گویند طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می دهد ولی بیشتر، توسط افرادی استفاده می شود که دوست دارند میزان مصرف روزانه قهوه خود را کاهش دهند و در کنار آن از مزایای سلامتی بی شمار گانودرما بهره مند شوند.

با وجود ادعای بازاریابان در مورد فواید قهوه گانودرما، اما هیچ منبع علمی تأثیرات سلامتی قهوه گانودرما را اثبات نمی کند و تا به امروز ،هیچ مطالعه ی علمی، اثرات سلامتی قهوه گانودرما را آزمایش نکرده است. با این حال، تحقیقات اولیه نشان می دهد که گانودرما به تنهایی، مزایای سلامتی خاصی را دارد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن قهوه، به طور کلی، ممکن است اثرات مفیدی داشته باشد به عنوان مثال، گزارشی در سال ۲۰۰۶ در علوم غذایی و تغذیه بیان نمود که مصرف قهوه ممکن است به جلوگیری از چندین بیماری مزمن (از جمله دیابت و بیماری پارکینسون) کمک کند ولی در همین تحقیق نشان داده شد كه مصرف قهوه با افزایش فشار خون بالا (یك عامل اصلی خطر برای بیماری های قلبی) مرتبط است. در حالی که گفته می شود گانودرما به فشار خون بالا و بیماری های قلبی کمک می کند (verywellhealth).

فواید قهوه گانودرما برای درمان انواع بیماری‌ها؟

قهوه گانودرما برای درمان زگیل تناسلی

گانودرما و دیابت، گانودرما و سرطان، گانودرما و پسوریازیس، گانودرما و درمان زگیل تناسلی، گانودرما و دیابت و سرطان و درمان فشار خون. این‌ها فقط بخشی از تبلیغات مطالبی است که روزانه در رسانه‌های مختلف در مورد فواید قهوه و قارچ گانودرما در درمان دیابت و پسوریازیس و زگیل تناسلی و … منتشر می‌شوند.

این در حالی است که به گفته دکتر کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تبلغاتی واهی و اغواگرانه هستند. به گفته دکتر جهانپور، قارچ گانودرما لوسیدوم یکی از موادی است که در صورت ناامیدی بیمار از درمان بیماری‌های سخت با داروهای شیمیایی برای او از سوی کسانی که دستی در طب سنتی دارند تجویز می‌شود. یک فرآورده غذایی یا طبیعی که توسط پزشکان و طبیبان سنتی در شرق آسیا هم از گدشته تجویز و استفاده می‌شده اما سطح شواهد و مدارک موجود از اثربخشی این قارچ و فرآورده های طبیعی مشتق از آن در سطح بالایی از نظر علمی نیست و در سطح insufficient evidence یا “شواهد ناکافی” قرار می‌گیرد.

در واقع هنوز هیچ مطالعه علمی و نظام‌مند و دقیقی در مورد تاثیر مثبت و فواید قارچ و قهوه گانودرما برای درمان دیابت و پسوریازیس و زگیل تناسلی و حتی سرطان و فشار خون صورت نگرفته است. تمام شواهدی که در این زمینه وجود دارند صرفا این است که گانودرما لوسیدوم احتمالا می‌تواند به عنوان یک ضدتومور مفید باشد، وجود دارد اما این اطلاعات پراکنده است و برای اعلام نظر قطعی نیاز به مطالعاتی نظام‌مند وجود دارد.

طبق گفته‌های سخنگوی سازمان غذا و دارو تمام چیزی که از تحقیق و مطالعه بر روی قارچ گانودرما به دست آمده این است که گانودرما با افزایش درصد لنفوسیت‌های CD۳؛ CD۴ و CD۸ احتمالا می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. علاوه بر این سلول‌های کشنده (NK-cell) که وظیفه دفاع از بدن را در برابر عوامل بیگانه دارند نیز تا حدودی بدنبال مصرف این قارچ افزایش پیدا می‌کنند.

جالب است بدانید طبق تحقیقاتی ابتدایی که در این زمینه صورت گرفته قارچ و قهوه گانودرما شاید فقط بتوانند درد در نواحی مثل قفسه سینه و مواردی مثل تنگی نفس را کمتر کنند اما در کاهش دیابت نوع دو اصلا موثر نیستند.

خواص قهوه گانودرما چیست؟

تا به امروز هیچ یک از دانشمندان، آزمایشی درباره‌ی اثبات خواص قهوه گانودرما انجام نداده‌اند. اما برخی پژوهش‌های مقدماتی نشان می‌دهد که این قهوه مزایایی هم دارد. برای مثال در سال ۲۰۱۶، انتشار مقاله‌ای که ۵ پژوهش درباره‌ی قارچ «گانودرما» را مرور کرده بود، نشان داد که این ماده می‌تواند به عنوان جایگزینی برای درمان‌های سنتی استفاده شود. زیرا ظرفیت زیادی برای افزایش میزان پاسخ‌گویی تومور و تقویت سیستم ایمنی دارد. البته این پژوهش که در نشریه‌ی بنیاد همیاری کاکرین به چاپ رسیده بود، برای اثبات ادعای خود به شواهد کافی دست پیدا نکرد و نتوانست این قارچ را به عنوان درمانی برای سرطان معرفی کند.

  • به ‌طور کلی، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که فواید قهوه گانودرما برای بدن شامل موارد گوناگون است. در تحقیقی در سال ۲۰۰۶ به خواص قهوه گانودرما در جلوگیری از بیماری‌های مزمن (مثل پارکینسون و انواع دیابت) اشاره شده بود. البته ناگفته نماند که مصرف قهوه اثرات دیگری نظیر افزایش فشار خون (عامل اصلی ایجاد بیماری قلبی) را هم به همراه دارد.
  • هرچند گفته می‌شود که «گانودرما» به درمان فشار خون بالا و مشکلات قلبی کمک می‌کند، اما مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ که آن هم در نشریه بنیاد همیاری کاکرین منتشر شد، نتوانست شواهدی برای اثبات اثرگذاری گانودرما در درمان عوامل خطرناک در ایجاد بیماری‌های قلبی-عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم مطرح کند.
  • وجود مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان در این قهوه باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و به این دستگاه کمک می‌کند تا با ویروس‌ها و باکتری‌ها بجنگد. طرفداران این قهوه مدعی‌اند که این ویژگی‌ها باعث کاهش فشار خون بالا، تقویت کبد، رفع مشکلات ریوی و حمایت و حفاظت از سیستم تنفسی و گردش خون می‌شود.
    مدعیانِ مفیدبودن این قهوه می‌گویند که مصرف آن باعث پیشگیری از بیماری‌هایی مانند: دیابت، اختلالات شُش، بیماری‌های قلبی و حتی سرطان می‌شود.
  • گفته می‌شود که وجود برخی مواد در قهوه گانودرما به جریان‌افتادن اکسیژن در بدن کمک می‌کند. در نتیجه، انرژی و توان بدن افزایش پیدا می‌کند و از میزان استرس هم کاسته می‌شود. همه‌ی این مزایا درحالی به وجود می‌آید که هیچ‌ یک از عوارض مصرف قهوه عادی هم در فرد به وجود نمی‌آید. تأثیری که این قهوه با ایجاد نشاط و حس سلامت در بدن به وجود می‌آورد، باعث رفع مشکلات روحی و افسردگی می‌شود.
  • وجود ویژگی‌های آرامش‌بخشی قهوه گانودرما باعث رفع استرس است و به درمان اختلالات خواب هم کمک می‌کند.
  • این قهوه خواص آرایشی هم دارد و برای رفع عیوب پوستی مانند:‌ آکنه، جای زخم و خطوط هم مورد استفاده است و در رفع آسیب‌های ناشی از نور خورشید هم کاربرد دارد. ضمن اینکه پوست را مرطوب و شاداب نشان می‌دهد.
  • قهوه گانودرما به تقویت حافظه، کاهش تنش و تقویت تمرکز هم کمک می‌کند و در درمان بیماری‌های دژنراتیو یا تباه‌کننده مانند: آلزایمر و زوال عقل کاربرد دارد.
قهوه گانودرما چیست
قهوه گانودرما چیست

عوارض جانبی مصرف قهوه گانودرما چیست؟

  • راجع به مضرات این ماده هم اطلاعات چندانی فعلا در دست نیست. اما امکان بروز عوارضی نظیر: خشکی بینی، گلو و حالت تهوع با مصرف آن وجود دارد. اگر مایل هستید که قهوه «گانودرما» را امتحان کنید، به‌ویژه اگر قرص فشار خون، داروی ضدانعقاد خون، داروی ضدپلاکت مصرف می‌کنید یا تحت درمان سرطان هستید، حتما با پزشک خود درباره‌ی عوارض قهوه گانودرما صحبت کنید.
  • یادتان باشد که مصرف کافئین زیاد باعث افزایش ضربان قلب و به‌هم‌ریختن نظم خواب می‌شود. ضمن اینکه معده را اذیت می‌کند و موجب برخی اختلالات روانی مانند ایجاد اضطراب هم می‌شود. گزارش‌های زیادی از ابتلای افراد به هپاتیت بعد از مصرف محصولات گاندورما ارائه شده است. یکی از این محصولات عصاره‌ی قارچ گاندورما و قارچ بادامی بوده است. محصول دیگری که باعث بروز هپاتیت شده بود، پودر قارچ گاندورما یا لینگژی بوده است. این پودر هم موجب ابتلا به نوعی خطرناک و کشنده از هپاتیت است.
  • گزارش‌های دیگری هم وجود دارد که براساس آنها، در مصرف این قارچ باید دقت فراوانی به کار گرفته شود، زیرا امکان مسمویت با آن وجود دارد. از همه‌ی اینها گذشته، مکمل‌های رژیمی و گیاهی از سوی سازمان جهانی غذا و دارو مورد تأیید نیستند و مصرف آنها توصیه نمی‌شود؛ زیرا آزمایش‌هایی که روی داروهای شیمیایی انجام می‌گیرد روی این مواد انجام نمی‌شود. در بعضی موارد هم در محصولاتی که با این قارچ تولید می‌شود، موادی به کار می‌رود که روی برچسب آنها عنوان نشده و همین باعث بروز عوارض جانبی مختلف می‌شود.

چگونه در خانه قهوه گانودرما درست کنیم؟

  1. یک قاشق چای خوری از پودر قارچ گانودرما و ۳۲ اونس آب در یک ظرف بریزید و اجازه دهید تا بجوشد.
  2. دما را کم کنید تا به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه جوشیده شود.
  3. به اندازه ۵-۱۰ قاشق غذاخوری دانه های قهوه را درون فرنچ پرس بریزید.
  4. سپس مخلوط آب و پودر قارچ را به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۴ دقیقه در مایع بماند.
  5. سپس مخلوط را به ظرف بازگردانید و دمای متوسطی به آن بدهید.
  6. می توانید یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یا برخی از کره ها و یا در بهترین حالت خامه و یا شیر بادام هم به صورت اختیاری به مخلوط اضافه کنید.
  7. با استفاده از یک مخلوط کن مواد را با هم مخلوط کنید؛ قهوه گانودرما آماده است.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.