طرز تهیه ماسک مو بابونه +۶ خاصیت بابونه برای مو و پوست سر

بابونه علاوه بر اینکه خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد و گل های خشک شده بابونه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و همه‌کاره‌ترین داروهای گیاهی شناخته شده‌ برای انسان به شمار می‌رود و به دلیل دارا بودن سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های ضد بیماری نظیر ترپنوئید و فلاونوئید، دارای تاثیرات فراوان و گسترده‌ای بر سلامت انسان است خواص عالی و منحصر به فردی هم برای سلامت و زیبایی موهای سر و پوست سر دارد.

در این مقاله پس از اینکه با تاریخچه و خاستگاه این گیاه فوق العاده آشنا شدیم با خواص بابونه برای مو سر و پوست هم آشنا می‌شویم و سپس دستور تهیه یک ماسک منحصر به فرد از بابونه برای تقویت موها را می‌خوانیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه بابونه

گیاه بابونه جزء گیاهان بومی غرب اروپا و شمال آفریقا است، ولی این روزها در سراسر جهان، در نواحی معتدل مختلفی رشد می‌کند. امروزه، صادرکننده‌های عمده‌ی بابونه عبارت هستند از بلژیک، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، لهستان، و آلمان. بابونه‌ی آلمانی که به صورت گسترده‌ای برای کاربردهای پزشک در دسترس است، از لحاظ زیست‌شناختی با انواع بابونه‌ی رومی و انگلیسی تفاوت دارد. فواید موجود در همه‌ی انواع بابونهْ مشابه‌ی یکدیگر است، ولی طعم انواع مختلف بابونه اندکی با هم تفاوت دارد.

طبق سوابق تاریخی، خواص بابونه دست‌کم از ۲،۰۰۰ سال پیش شناسایی شده‌اند، و برای مقاصد دارویی و آرایشی کاربرد دارند. آلمانی‌ها دست‌کم از سده‌ی اول میلادی از بابونه جهت درمان مشکلات گوارشی استفاده می‌کردند؛ طبق شواهد تاریخی، مصریان باستان این گیاه را پرستش می‌کردند و به خاطر خواص درمانگری این گیاه، جشنواره‌هایی را برگزار می‌کردند. گفته می‌شود زنان نجیب‌زاده‌ی مصری گل‌های بابونه را خرد می‌کردند و به پوست‌شان می‌مالیدند تا جوانی و درخشندگی پوست‌شان را حفظ کنند و به طور طبیعی نشانه‌های پیری را به تعویق بیندازند.

بابونه نخستین بار حدود قرن شانزدهم در سطوح وسیع پرورش داده شد.

برخی منابع تاریخی نشان می‌دهند رومی‌ها نخستین قومی بودند که بابونه را در سطح وسیع کشت دادند، ولی سایر منابع تاریخی این مسئله را به گیاه‌شناسان بریتانیایی نسبت می‌دهند. رومی‌ها از بابونه جهت طعم دادن به نوشیدنی‌ها و افزودن به بخورها، و هم‌چنین به عنوان یک گیاه دارویی جهت مبارزه با بیماری و افزایش طول عمر استفاده می‌کردند. ویژگی‌های درمانگری بابونه در سراسر اروپا گسترش یافت، و در نهایت گیاه بابونه از طریق بریتانیا به آمریکای شمالی نیز راه پیدا کرد.

پزشکان در سراسر اروپا و شهرهای اولیه‌ی آمریکا بابونه را در سبد دارویی‌شان قرار می‌دادند، زیرا این گیاه دارویی می‌تواند درد، التهاب، آلرژی (حساسیت)، و مشکلات گوارشی را به طور کامل و طبیعی، و بدون عوارض جانبی معالجه کند. هم‌چنین، برخی آدم‌ها از بابونه به عنوان خوشبو کننده‌، شامپو، و عطر طبیعی استفاده می‌کردند.

خواص بابونه برای مو : درمان خانگی شگفت انگیز برای داشتن موهایی براق  و زیبا

۱. درخشان کننده رنگ مو

با استعمال چای بابونه روی تارهای مو، می‌توانید رنگ موهای‌تان را به طور طبیعی درخشان و زیبا کنید. آن را با عسل و روغن زیتون ترکیب کنید و روی تارهای موی‌تان بمالید تا هایلایتی طبیعی حتی روی موهای تیره ایجاد کنید.

خواص بابونه برای مو ۲: تقویت موی سر

استفاده از شامپوهای حاوی بابونه یا لوسیون های خانگی مخصوص مو که در آنها از بابونه استفاده شده می‌تواند به تقویت موها کمک زیادی کند و روشنی و زیبایی خاصی به آنها ببخشد. همچنین شست و شوی سر با دم کرده گل بابونه رویش مو را بسیار تقویت میکند و مانع ریزش مو می شود.

۳. روشن کننده رنگ مو

یکی از خواص بابونه برای مو این است که می‌تواند رنگ موها را روشن کند. یک کیسه چای بابونه را در آب بیندازید و آن را بجوشانید. پس از سرد شدن چای، آن را روی موهای‌تان بریزید و اجازه دهید در نور خورشید خشک شود. سپس موهای‌تان را با یک نرم‌کننده آب‌کشی کنید. خواهید دید که هایلایتی طلایی روی موهای‌تان پدیدار خواهد شد.

۴. ضد خارش پوست سر

بابونه همچنین برای پوست سر مفید است. خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد، و نگهدارنده‌های مغذی موجود در این داروی گیاهی در برابر خارش و سوزش ناشی پوست خشک سر موثر است.

۵. ضد شوره سر

بابونه خواص زیادی برای موی سر دارد که در بالا اشاره کردیم . اما یک مزیت شگفت انگیز آن شوره زدایی از پوست سر و تمیز کردن موهایتان است. اگر با مشکل شوره سر مواجه هستید حتما این گیاه را امتحان کنید.

۶. نرم کننده موی سر

به واسطه لعاب مخصوصی که در گیاه بابونه موجود است، شستشوی موها با آن باعث نرمی و براقی موی سر شده و باعث تقویت و شادابی بیشتر موها میشود. آبکشی مو با چای بابونه سبب می‌شود لطافت و زیبایی و درخشندگی خاصی به موها داده شود.

طرز تهیه ماسک‌ مو برای تقویت رشد مو با سیر و چای بابونه

ممکن‌است تصورش سخت‌باشد که ماسک‌ موی یک‌روزه‌ای برای تقویت رشد مو مانند سیر و چای بابونه وجود داشته‌باشد و بتواند مورداستفاده قراربگیرد. واقعیت این است، از نظر علمی ثابت‌شده این ترکیب موی بلند، نرم و براق را به‌ ارمغان‌می‌آورد.

بیایید دراینجا اول درمورد سیر صحبت‌کنیم. ظاهرا سیر بخشی ضروری در هر آشپزخانه در خیلی از انواع غذاهای محبوب است. همچنین سیر خیلی برای سلامتی مفید ست، اما بیشتر از این، سیر دوست‌دار مو است. به‌دلیل مقدار زیاد مس، روی، سولفور و ویتامین ب در سیر، موی شما خیلی زود به زندگی خود بازمی‌گردد، از ریزش یا شوره خلاص می‌شود و وقتی شما آب‌سیر را بر موی خود می‌گذارید موی شما ضخیم‌تر‌می‌شود.

این فایده سیر غیرقابل‌انکار است. اما اگر این ترکیب کمک چای بابونه را نداشته‌باشد کامل‌نخواهدبود-نوع فوق‌ملایمی از چای که به شما کمک می‌کند همیشه آرام‌باشید. چای، مسئول پاک‌‌سازی و ازبین‌بردن التهاب و آلودگی که موی شما از آن رنج‌می‌برد است.

خلاصه، اگر امکانش‌باشد، می‌توانید از چنین ماسک مویی برای تقویت رشد مو به‌عنوان ترکیب سیر و چای بابونه استفاده‌کنید، سپس با موی جدید خود فوق العاده ‌راضی خواهیدبود.

شما باید اول یک قاشق غذاخوری آب سیر و ۳ قاشق غذاخوری چای بابونه با یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری ژل‌آلئوه‌ورا، یک زرده تخم‌مرغ و ۳ فنجان آب تازه را آماده‌کنید.

  • با مخلوط‌کردن سیر و عسل شروع‌کنید، سپس آن را در یخچال بگذارید
  • سپس، بگذارید آب و چای بابونه برای ۳۰ دقیقه بجوشد، گاهی آن را هم‌بزنید
  • زمانی که اجازه‌می‌دهید ترکیب خنک‌شود، ترکیب سیرعسل را درآورده و آن را در زرده تخم‌مرغ و ژل آلوئه‌ورا بگذارید و بادقت مخلوط‌کنید
  • سپس فقط باید این ماسک را به‌طور مساوی بر موی خود گذاشته و برای ۲۰ دقیقه بگذارید بماند.
  • پس از آن، ماسک را با یک شامپوی ملایم بشویید و در آخر موی‌تان را با با چای بابونه‌ که سردشده بشویید.
  • برای گرفتن بهترین نتیجه برای مویتان، این روش را به‌صورت هفتگی تکرارکنید.

منبع: draxe

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.