مضرات قهوه چیست؟

قهوه امروزه نوشیدنی محبوب و روزانه بسیاری از افراد است. به صورت معمول توصیه می شود بیش از 3-4 فنجان قهوه که برابر است با 400 میلی گرم کافئین، در طول روز مصرف نشود. همین مقدار هم برای کسانی است که بدنشان نسبت به کافئین حساس نباشد و یا در معرض استرس و اضطراب زیاد قرار نداشته باشند. مصرف بیش از اندازه قهوه در افراد معمولی و مصرف حتی کمی قهوه در افراد حساس می تواند منجر به عوارض ناسالمی بشود. در ادامه برخی از این عوارض را برای شما شرح می دهیم.

افزایش وزن

کافئین موجود در قهوه باعث افزایش هورمون استرس یعنی کورتیزول در بدن می شود. این هورمون باعث بالا رفتن وزن می شود.

خستگی مفرط

کافئین سیستم آدرنال بدن را تحریک می کند که باعث می شود سطح انرژی برای مدت کوتاهی در بدن بالا برود اما پس از طی کردن این مدت کوتاه انرژی سقوط می­ کند و بدن بیش از پیش احساس خستگی می­ کند.

کاهش جذب مواد معدنی

کافئین جذب آهن در معده شما را کاهش می دهد همین طور باعث کاهش ذخیره سازی کلسیم، منیزیم و روی در کلیه­ ها می شود.

برهم زدن سیستم خواب

کافئین 4-6 ساعت در سیستم عصبی شما باقی می­ ماند و حتی اگر احساس خستگی کنید هم نمی توانید با وجود کافئین موجود در بدنتان بخوابید.

آیا لازم است برای داشتن انرژی کافی در طول روز قهوه بنوشیم؟ آیا نوشیدنی انرژی زای دیگری با عوارض کمتر وجود ندارد؟

5 نوشیدنی مناسب وجود دارد که در عین این که انرژی شما را افزایش می دهد عوارض قهوه را ندارد. این 5 جایگزین مناسب برای قهوه را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

5 جایگزین سالم برای قهوه

پودر چای سبز ماچا

پودر چای ماچا، برگ کامل چای است که با استفاده از سنگ به پودر تبدیل شده است. برای استفاده از آن پودر را مستقیماً داخل آب بریزید و یا داخل بسته قرار داده و به شکل چای کیسه ای استفاده کنید. این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان­ ها، ویتامین­ ها و مواد معدنی است.

ماچا جایگزین بسیار مناسبی برای قهوه است. دو گرم چای ماچا (کمی بیشتر از دو قاشق چای خوری) به اندازه کافی کافئین دارد تا به شما انرژی دهد و شما را سرحال کند. تفاوتش با قهوه در این است که کافئین موجود در یک فنجان چای ماچا یک پنجم کافئین موجود در یک فنجان قهوه استاندارد است. علاوه بر این، کافئین چای ماچا به آرامی در طول 6-8 ساعت جذب بدن شما می شود، بنابراین این چای مدت زمان بیشتری شما را سرحال نگه می دارد و همین طور انرژی بدن ناگهانی بالا و پایین نمی ­شود و خواب را به هم نمی­ ریزد.

چای ماچا همچنین دارای بالاترین غلظت طبیعی اسید آمینه L-theanine می باشد. L-theanine قادر به افزایش امواج آلفا در مغز است که باعث افزایش تولید و غلظت هورمون دوپامین می شود که هورمون انرژی زا، شادی آور و بهبود بخش حافظه است.

از مزایای مطلوب دیگر ماچا، می توان به توانایی آن در حمایت از سیستم ایمنی بدن، افزایش سرعت کاهش وزن، ارائه آنتی اکسیدان های مبارزه با سرطان و حفاظت از سلول های مغزی اشاره کرد.

کافئین موجود در یک فنجان چای ماچا یک پنجم کافئین موجود در یک فنجان قهوه استاندارد است.

  • چای ماچا خالص (آنتی اکسیدان، کاهش وزن، افزایش انرژی)   شروع قیمت از: 38,000 تومان امتیازدهی 4.82 از 5 در 22 امتیازدهی مشتری انتخاب وزن و خرید

آب

آیا می دانستید که یکی از نشانه های اولیه از دست دادن
آب بدن خستگی است؟ اگر احساس خستگی می کنید، سردرد دارید یا به سختی تمرکز می کنید،
ممکن است در واقع بدن شما دچار کم آبی شده باشد.

اکثریت مردم به اشتباه نوشیدن آب را تنها در صورت تشنگی لازم می ­دانند در صورتی که عطش و تشنگی آخرین علامتی است که در صورت کم آب شدن بدن بروز پیدا می کند. در صورت عدم هیدراتاسیون کافی، علم ثابت کرده است که بدن شما به بالاترین سطح فعالیت خود نمی رسد.

برای نگه داشتن سطح آب بدن در بهترین حالت همیشه یک بطری آب همراه داشته باشید. شما می توانید حتی از طعم دهنده های طبیعی نیز استفاده کنید. بدن یک فرد بالغ نیاز به 2 لیتر آب در روز دارد.

اگر احساس خستگی می کنید، سردرد دارید یا به سختی تمرکز می کنید، ممکن است در واقع بدن شما دچار کم آبی شده باشد.

اسموتی سبز یا آب سبزیجات

هر چه سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد،
به دلیل تمام مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی که در آنها وجود دارد، می تواند به
طور چشمگیرتری سطح انرژی بدن شما را افزایش دهد. اگر شما طرفداران ظرف های سالاد
بزرگ و یا صفحات پر از بروکلی نیستید، یک آب ترکیب سبزیجات (فالوده سبزیجات) راه
آسان برای افزایش مصرف سبزیجات است.

فقط نصف فنجان اسفناج خوشمزه یک منبع غنی از آهن است که می تواند در برابر کم خونی که بیماری رایج در زنان و یکی دیگر از دلایل خستگی مفرط یا بی­حالی است، از بدن شما محافظت کند. آب سبزی روزانه می ­تواند از سیستم گوارشی و سیستم قلبی-عروقی شما به خوبی محافظت کند.

هنگام ساخت آب سبزیجات یا اسموتی، اطمینان حاصل کنید که 95 درصد مخلوط سبزیجات باشد نه میوه. زیرا میوه سطح قند بالایی دارد. برای یک مکمل انرژی زای فوق العاده شما می ­توانید جو سبز، گیاه اسپریولینا و یا حتی پودر ماچا اضافه کنید.

مواد مغذی و آنتی اکسیدان های موجود در سبزیجات، می تواند به طور چشمگیری سطح انرژی بدن شما را افزایش دهد.

Yerba Mate

اگر شما به برزیل و آرژانتین سفر کرده باشید، احتمالاً در مورد یربا میت آمریکای جنوبی می دانید. نوشیدنی گیاهی که از برگ گیاه یربا میت ساخته شده است. برگ های این گیاه برداشت شده و خشک شده به شیوه ای مشابه برگ چای مصرف می شود.

طعم و مزه یردا میت هم شبیه به برگ چای سبز و باعث احساس خستگی کمتر می شود اما تأثیر کمتری روی خواب دارد. یک فنجان از یردا میت حاوی حدود سه چهارم کافئین یک فنجان قهوه است، اما همچنین اسیدهای آمینه و مواد مغذی را ارائه می دهد.

طعم و مزه یردا میت هم شبیه به برگ چای سبز و باعث احساس خستگی کمتر می شود اما تأثیر کمتری روی خواب دارد.

اسموتی و نوشیدنی های مبتنی بر پروتئین

پروتئین در ارائه انرژی به بدن شما بسیار نقش مهمی دارد. مطالعات اخیرا نشان داده است که پروتئین باعث افزایش هوشیاری و تمرکز با استفاده از تحریک شیمیایی مغز برای تولید ارکسین((orexin-A or orexin-B، می ­شود.

برای کمک به تغذیه پایدار انرژی بدن، سعی کنید یک نوشیدنی پروتئینی در روز به لیست نوشیدنی­ های خود اضافه کنید. سبزیجات سبز مقدار کمی پروتئین دارند اما باعث افزایش جذب پروتئین و قدرت پروتئین می ­شوند. دانه های چیا، روغن گردو، یا یک مکمل پودری با کیفیت بالا مانند کلاژن و یا پروتئین پودری ساخته شده از سوپ استخوان را اضافه کنید. ترکیب سبزیجات و این مکمل­ های پروتئینی شما را از استفاده از هر نوع فراورده انرژی­ زایی در طول روز بی نیاز می­ کند.

برای کمک به تغذیه پایدار انرژی بدن، سعی کنید یک نوشیدنی پروتئینی در روز به لیست نوشیدنی­ های خود اضافه کنید.

با استفاده از این پنج نوع نوشیدنی سالم روزهای پرانرژی، بدنی سالم و شب های آرام داشته باشید.

جمع بندی

مضرات قهوه برای زنان

کافئین موجب گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود که در نتیجه ممکن است پستان ها را ملتهب و دردناک کند. همچنین مصرف زیاد قهوه کافئین می‌تواند سندرم پیش از قاعدگی را تشدید کند .مصرف زیاد قهوه و کافئین باعث به وجود آمدن فیبروکیستیک سینه می شود که بافتی است احساس قلمبگی یا ضخامت ناصاف در سینه ایجاد می‌کند.

مضرات قهوه اسپرسو

زیاده روی در مصرف قهوه اسپرسو، باعث تحریک و افزایش ضربان قلب، بالا رفتن کلسترول و بروز مشکلات قلبی می‌شود. تشدید اختلالات عصبی، بی قراری و بی خوابی از عوارض خوردن قهوه اسپرسو و زیاده‌روی در مصرف آن است.

بهترین جایگزین برای قهوه

ماچا جایگزین بسیار مناسبی برای قهوه است. دو گرم چای ماچا (کمی بیشتر از دو قاشق چای خوری) به اندازه کافی کافئین دارد تا به شما انرژی دهد و شما را سرحال کند. تفاوتش با قهوه در این است که کافئین موجود در یک فنجان چای ماچا یک پنجم کافئین موجود در یک فنجان قهوه استاندارد است. علاوه بر این، کافئین چای ماچا به آرامی در طول 6-8 ساعت جذب بدن شما می شود، بنابراین این چای مدت زمان بیشتری شما را سرحال نگه می دارد و همین طور انرژی بدن ناگهانی بالا و پایین نمی ­شود و خواب را به هم نمی­ ریزد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.