کدام یک از مواد غذایی به افزایش تمرکز کمک می‌کند؟

برای داشتن تمرکز باید مصمم بود. تغذیه مناسب، تمرین‌های ذهنی، برنامه‌ریزی، خواب مناسب، ورزش همگی در درازمدت می‌تواند در افزایش تمرکز مفید باشد. براساس پژوهش‌های علمی چندین ماده غذایی وجود دارد که بر تمرکز تاثیر مثبت دارند.

خوردن صبحانه

یا از خوردن صبحانه فرار می‌کنید؟ پژوهش های انجام شده نشان می‌دهد که خوردن صبحانه باعث افزایش حافظه کوتاه مدت و میزان توجه می‌شود. محققان برخی از انواع مواد غذایی را که باعث افزایش سخت مغز می‌شود را چنین برشمردند: غلات حاوی فیبر، مواد لبنی و میوه‌ها .
باید توجه داشته باشید که نباید در خوردن صبحانه زیاده روی کرد زیرا پرخوری در صبحانه می‌تواند باعث کاهش تمرکز شود .

 کافئین

کافئین می‌تواند انرژی شما را افزایش داده و به تمرکز شما کمک کنند. کافئین در قهوه، شکلات تلخ، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی داروها یافت می‌شوند. هرچند که اثر کافئین‌ها کوتاه مدت است اما بی تردید آن‌ها ذهن شما را از خواب بیدار می‌کنند. مصرف بیش از اندازه کافئین می‌تواند شما را عصبی و ناراحت کند.

مواد قندی (شکر)

شکر اصلی‌ترین منبع سوخت مغز شماست. اما منظور قند خوراکی نیست، بلکه گلوکوزی است که بدنتان از قند و کربوهیدرات غذاهایی که می خورید جذب می‌کند. به همین دلیل نوشیدن یک چیز شیرین می‌تواند برای مدت کوتاهی حافظه، قدرت تفکر و توانایی‌های ذهنی شما را افزایش دهد.

استفاده زیاد از آن‌ها می‌تواند موجب کاهش حافظه شود. به میزان نرمال قند مصرف کنید تا بدون افزایش وزن موجب افزایش حافظه شما شود.

ماهی چرب

امگا ۳ در برخی مغزها و سبزیجات یافت می‌شود، اما ماهی‌های چرب مانند تونا و سالمون بهترین منابع غذایی برای این نوع اسیدهای چرب هستند. اسیدهای چرب تشکیل‌دهنده خانواده امگا ۳ از اسیدهای چرب ضروری (EFAs) هستند که نقش مهمی در عملکرد مغز دارند. از این دست از اسیدها، دوکوزاهگزانوئیک اسید و ایکوساپنتانوییک اسید در ماهی‌های چرب موجود است. بخش قابل توجهی از مغز از اسیدهای چرب متعلق به خانواده امگا ۳ تشکیل شده است که در عملکرد مغز و ارتقای حافظه اهمیت ویژه‌ای دارند. مشخص شده است که سطح اسیدهای چرب ضروری دوکوزاهگزانوئیک اسید و ایکوساپنتانوییک اسید در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی- بیش فعالی (ADHD) پایین است.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که دوکوزاهگزانوئیک اسید می‌تواند از بروز آلزایمر و زوال عقل جلوگیری کند و کاهش مصرف اسیدهای چرب اُمگا ۳ با افزایش خطر بروز افت شناختی در فرد ارتباط مستقیم دارد.

به علاوه یافته‌های مطالعات انجام شده حاکی از آن است که مکمل‌ روغن ماهی می‌تواند به کاهش خستگی ذهنی و بهبود زمان واکنش در انجام فعالیت‌های شناختی کمک کند. با این حال شواهدی علمی مبنی بر آن وجود دارد که اسیدهای چرب امگا ۳ که از مصرف مستقیم ماهی تامین می‌شوند در مقایسه با مکمل‌ها به طور موثرتری توسط بدن جذب می‌شوند.

آجیل و شکلات

آجیل و دانه ها منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌های ویتامین E هستند. در برخی مطالعات آمده که می‌توانند موجب زوال کمتر فهم شما در گذر عمر شوند. شکلات تلخ نیز خواص آنتی اکسیدانی قوی دیگری دارد. محرک‌های طبیعی آن مثل کافئین، موجب افزایش تمرکز می‌شوند.

آووکادو و غلات کامل

هر اندامی در بدن به خصوص قلب و مغز برای ادامه حیات‌شان به جریان خون‌شان وابسته هستند. مصرف رژیم غذایی غنی از غلات کامل یا سبوس‌دار و میوه‌هایی مانند آووکادو می‌تواند خطر بیماری قلبی- عروقی را کاهش دهد و میزان کلسترول بد خون شما را پایین بیاورد. این مواد غذایی خطر تشکیل پلاک چربی و انسداد رگ‌ها را کاهش می‌دهند و جریان خون را تشدید می‌کنند، به این ترتیب به حفظ سلامت مغز شما کمک می‌کنند. غلات کامل مانند نان سبوس‌دار و پاپ کورن همچنین حاوی ویتامین E و فیبرهای غذایی هستند. آووکاودو حاوی چربی است، اما چربی آن برای شما مفید است. این چربی از نوع چربی تک‌ اشباع‌ نشده است که برای سلامت رگ‌های خونی مفید است.

تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ منبعی عالی از کولین است، پیش‌ساز استیل کولین، انتقال دهنده عصبی که با تنظیم عملکرد شناختی به افزایش تمرکز و توجه در فرد کمک می‌کند. تحقیقات علمی وجود ارتباط میان سطوح پایین کولین با بروز آلزایمر و سایر بیماری‌های نورودژنراتیو را تایید کرده است. کولین علاوه بر استیل کولین، پیش‌ساز سیتی کولین نیز هست که یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای سلامتی مغز به شمار می‌رود. سیتی کولین به افزایش جریان خون به مغز کمک می‌کند و توان مغز را در استفاده از قند خون که سوخت اصلی آن است، افزایش می‌دهد. پژوهش‌ها نشان داده است که مکمل سیتی کولین می‌تواند به افزایش تمرکز و انرژی ذهنی کمک کند. تخم‌مرغ همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب اُمگا ۳ است.

ویتامین‌ها، مواد معدنی و مکمل‌ها

داروخانه‌ها و دراگ‌استورها مملو از مکمل‌هایی هستند که وعده تقویت سلامت شما را می‌دهند. گرچه گزارش‌های امیدوارکننده‌ای درباره تاثیر تقویت‌کننده مغز مکمل‌هایی مانند ویتامین B ،C ، E، بتا کاروتن و منیزیم منتشر شده است، مصرف یک مکمل غذایی هنگامی مفید است که رژیم غذایی شما فاقد آن ماده مغذی باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.