چیپس‌ خانگی و باورهای اشتباه در مورد آن

در طی فرایند سرخ کردن انواع مواد غذایی (از جمله انواع چیپس، اسنک، گوشت، مرغ و حتی نان) ماده‌ای خطرناک و مضر به‌ نام آکریلامید تولید می‌شود.

هرچه روند سرخ کردن طولانی‌تر و با حرارت بالاتری باشد، آکریلامید تولید شده نیز بیشتر بوده و به تبع آن اثرات مخرب نیز بیشتر خواهد‌ بود.

مضرات چیپس و پفک برای تمام رده‌های سنی صدق کرده و بیشتر ما تا حدودی با مضرات آنها آشنا هستیم. اما به‌دلیل خوشمزگی و لذت مصرف این تنقلات، مضراتشان را نادیده می‌گیریم. در ادامه‌ی این مطلب بخشی از مضرات آنها را یادآور خواهیم‌شد.

1- ترکیبات موجود در چیپس و پفک و رنگ نارنجی پفک سبب بروز اختلالات روانی، تندخویی، اضطراب و آلرژی در افراد و به‌خصوص در کودکان می‌شود.

2- عدم تخمیر هیدروکربن‌های موجود در آن‌ها باعث چسبندگی روده و در نتیجه یبوست می‌شود.

3- پفک تا 9 برابر وزن خود آب جذب می‌کند، به همین دلیل معده کودکان پر شده و سبب بی اشتهایی می‌شود. کودکان مبتلا به سوءتغذیه به هیچ‌وجه نباید از این تنقلات استفاده کنند زیرا باعث سیری کاذب آن‌ها شده و وعده‌های اصلی خود را مصرف نمی‌کنند.

4- از عوارض دیگر این تنقلات می‌توان به ریزش مو، ضعیف شدن مو، کوتاهی قد، کم‌خونی، پوکی استخوان و … اشاره کرد.

5- پفک به‌دلیل نمک زیادی که دارد باعث آسیب به کلیه‌ها ، تغییر ذائقه‌ی افراد به شورخواری، تجمع آب در بدن و در نتیجه تورم بافت‌ها و افزایش فشارخون و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

6- اسیدهای چرب ترانس موجود در این تنقلات باعث افزایش و تجمع چربی بخصوص کلسترول بدن شده و در نتیجه تاثیر بسزایی در چاقی افراد دارند و انواع سرطان را موجب می‌شوند.

7- زنان باردار به هیچ‌وجه نباید از این خوراکی‌ها استفاده کنند زیرا باعث ‌شوند نوزادان متولد شده نسبت به نوزادان معمولی سر کوچکتری داشته باشند.

چیپس‌های خانگی

چیپس‌های خانگی که به‌تازگی راهی بازار شده‌اند و عده‌ای بدلیل نوستالژی بودن بسته‌بندی ، آنها را مصرف می‌کنند و تصور می‌کنند به‌دلیل خانگی بودن سالم‌تر از چیپس‌های صنعتی می‌باشند.

این باور اشتباه است ، چراکه این چیپس‌ها تنها نشانی که دارند برروی بسته‌بندی‌های خود، تاریخ تولید آنهاست. نکته‌ی دیگر که حائز اهمیت است، این است که چیپس‌های صنعتی که دارای نشان معتبر و مطرح هستند ، روغن‌های سرخ کردنی آنها به مدت زیاد نمی‌ماند و به‌طور مداوم روغن مورد استفاده تعویض می‌گردد.

ولی برای تولید چیپس‌های خانگی که در کارگاه‌ها و مکان‌هایی که تحت بازرسی نیست و نشان معتبری ندارند ، از یک روغن چندین‌بار مصرف می‌کنند به‌طوریکه روغن شرایط مناسب عملیات سرخ کردن را از دست می‌دهد.

از دیگر مشکلات چیپس‌های خانگی ، بسته‌بندی شفاف آن‌ها است، زیرا وقتی این بسته‌های چیپس زیر نورآفتاب قرار می‌گیرند، روغن داخل ورقه‌های سیب‌زمینی بیشتر اکسید می‌شوند و ترکیبات مضر بیشتری تولید می‌کنند.

البته که بسته‌بندی‌های غیرشفاف هم نباید در معرض آفتاب قرار بگیرند، اما خب به مراتب مضراتش خیلی کمتر از بسته‌بندی‌های شفاف است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.