دتوکس واتر چیست و چه خواصی دارد؟

فرضیه‌های زیادی در مورد فواید احتمالی دتوکس واتر برای سلامتی وجود دارد. این یک حقیقت است که آب رسانی به اندازه کافی به بدن به سلامت ما کمک می‌کند برای همین مسئله گاهی توصیه می‌شود که هشت لیوان آب در طول روز مصرف کنیم.

برخی اما اعتقاد دارند با افزودن برخی عناصر به آب می‌توانیم فواید آن را بیشتر کنیم. در صورتی افزودن عناصر به آب چیزی که حاصل می‌شود به نام «دتوکس واتر» شناخته شده است که باعث افزایش سطح انرژی شما می‌شود و به بدن شما کمک می‌کند تا از شر سموم راحت شود.

دتوکس واتر کاهش وزن را هم برای شما راحت‌تر می‌کند. در ادامه با جزئیات کامل توضیح خواهیم داد که دتوکس واتر چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟ همچنین به خواص دتوکس واتر برای سلامتی بدن می‌پردازیم و فواید حقیقی آن را از فواید افسانه که به آن نسبت داده می‌شود تفکیک می‌کنیم.

دتوکس واتر چیست؟

دتوکس واتر در واقع آب است که به آن طعم میوه‌های تازه، گیاهان و یا ادویه جات اضافه شده است. گاهی با نام آب با طعم میوه یا آب با عصاره میوه نیز نامیده می‌شود.

شما می‌توانید دتوکس واتر را با روش‌های متفاوت در خانه تهیه کنید و هر ترکیبی از میوه‌ها، سبزیجات و ادویه‌ها را که دوست دارید به آن اضافه کنید. به علت این که دتوکس واتر با استفاده از طعم دهنده‌ها تهیه می‌شود و نه با گرفتن آب میوه‌ها یا ترکیب آن‌ها با آب مقدار بسیار کمی کالری را شامل می‌شود. این خاصیت باعث محبوبیت این نوشیدنی در میان افرادی که رژیم دارند شده است. دتوکس واتر به جای نوشیدنی‌های شیرین دارای قند، مانند نوشابه یا آب میوه به افرادی که قصد کاهش وزن دارند پیشنهاد می‌شود.

چطور دتوکس واتر درست کنیم؟

تهیه دتوکس واتر در خانه بسیار ساده است. تمام چیزی که لازم دارید مقداری آب و مخلوطی از میوه‌ها، ادویه‌ها و سبزیجات مورد علاقه‌تان است. به راحتی مواد مورد نظرتان را خورد کنید و آن‌ها را به آب گرم و یا سرد اضافه کنید. هرچه بیشتر از این مواد استفاده کنید طعمشان بیشتر در دتوکس واتر خود را نشان می‌دهد.

اگر قصد تهیه دتوکس واتر سرد را دارید می‌توانید آن را 1 الی 12 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا طعم مواد اضافه شده عمیق‌تر و تأثیر گذار تر شود. بعد از سپری شدن این زمان، حتماً مواد افزوده شده را (تکه‌های میوه و سبزیجات) از مایع جدا کنید. اگر می‌خواهید دتوکس واتر را در مدت زمان کم تهیه کنید له کردن مواد قبل از اضافه کردن آن به آب می‌تواند سرعت طعم دار شدن آب را بالا ببرد.

در ادامه برخی از ترکیبات محبوب در دتوکس واتر را به شما معرفی می‌کنیم:

  • خیار و نعنا
  • لیمو و زنجفیل
  • توت سیاه و پرتقال
  • هندوانه و نعنا
  • گریپ فروت و رزماری
  • پرتقال و لیمو
  • لیمو ترش و لیمو شیرین
  • توت فرنگی و ریحان
  • سیب و دارچین

خواصی که ادعا می­شود دتوکس واتر برای سلامتی دارد

گفته می‌شود که دتوکس واتر خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد این خواص شامل:

  • کاهش وزن
  • سم‌زدایی یا حذف سموم بدن
  • تنظیم PH خون
  • سلامت دستگاه گوارش
  • تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • بالا بردن و افزایش خلق
  • بالا برد سطح انرژی بدن
  • بهبود چهره و پوست

خواص دقیق دتوکس واتر بر اساس موادی که به آن اضافه شده است و مقدار موادی که اضافه شده است، متفاوت خواهد بود. به هر حال خیلی از این خواص هم تنها به آب مربوط هستند بدون وجود هیچ موادی در آن. موادی مغذی که شما از دتوکس واتر می‌گیرید بسیار کمتر از مواد مغذی است، که اگر این ترکیبات اضافی را به صورت کامل بخورید، می‌گیرید.

خواص واقعی دتوکس واتر برای سلامتی

کمک به کاهش وزن

نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می‌کند، این خاصیت در دتوکس واتر نیز وجود دارد. آب به صورت موقت متابولیک بدن شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود کالری بیشتر بسوزانید. تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن نیم لیتر آب نسبت متابولیک بدن شما را به مدت یک ساعت، 30 درصد افزایش می‌دهد.همچنین افرادی که مقدار توصیه شده‌ی آب را به عنوان بخشی از برنامه غذایی کاهش وزن مصرف می‌کنند بیشتر از افرادی که این کار را نمی‌کنند وزنشان کاهش می‌یابد. همچنین یک پژوهش دیگر نیز مشخص کرده است که افراد بالغ سنگین وزن که نیم لیتر آب قبل از وعده غذایی‌شان می‌نوشند 40 درصد بیشتر وزن کاهش می‌دهند تا افرادی که این کار را انجام نداده‌اند.

این موارد می‌تواند تا قسمتی به افزایش متابولیسم بدن مربوط باشد اما همچنین می‌تواند به این علت باشد که آب اشتها آور نیست. نوشیدن آب باعث کاهش اشتها و احساس گرسنگی می‌شود بنا بر این اگر شما قبل از وعده غذایی آب بخورید ممکن است مقدار کمتری غذا میل کنید.

افزایش سلامت سیستم گوارش

آب رسانی به بدن برای سلامت هاضمه و حرکت مناسب روده‌ها و گوارش بسیار اهمیت دارد. از دست دادن آب بدن به صورت مزمن می‌تواند باعث یبوست شود و یا این که شما در شکم خود احساس ورم یا سفتی کنید. نوشیدن آب به مواد غذایی کمک می‌کند تا به راحتی و آرامی داخل روده‌ها حرکت کنند و از یبوست جلوگیری می‌کند.

افزایش روحیه و انرژی

حتی کاهش آب بدن به صورت خفیف هم می‌تواند بر خلق و روحیه، تمرکز و سطح انرژی بدن اثر بگذارد. تحقیقات نشان داده‌اند که حتی 1 درصد کاهش آب بدن باعث پایین آمدن روحیه، کاهش تمرکز و سردرد می‌شود.

یک پژوهش به بررسی بزرگ سالانی که کمتر از 1.2 لیتر در روز آب مصرف می کنند پرداخته است. وقتی که آن ها مصرف آب خود را به 2.5 لیتر در روز افزایش می‌دهند بیشتر احساس خوشحالی می‌کنند همچنین انرژی  و آرامش بیشتری دارند.

بهبود سیستم ایمنی بدن

در مورد این خاصیت از دتوکس واتر ممکن است کمی اغراق شده باشد. این حقیقت دارد که مصرف میوه و سبزیجات یا حتی آب میوه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ویتامین C نشان داده است مصرف آن به صورت معمول که می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند. اما مقدار مواد مغذی مانند ویتامین C که شما با مصرف دتوکس واتر دریافت می کنید می تواند بسیار متفاوت باشد. با وجود تمام این مسائل مصرف دتوکس واتر کمتر از آب میوه اما باز هم به اندازه ای، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند.

جمع بندی

دتاکس واتر چربی سوز شکم

 دتوکس واتر گریپ فروت و توت فرنگی، دتوکس واتر لیمو و آناناس، دتوکس واتر زنجبیل، دتوکس واتر نعناع و خیار.دتاکس واتر برای پوست

آبرسانی به پوست باعث زیبایی و روشن شدن رنگ آن می‌شود. دتاکس واترها که سرشار از آب و ویتامین و مواد معدنی هستند تاثیر بسیار زیادی بر سلامت و شادابی پوست خواهد داشت. همچنین با سم زدایی بدن کمک شایانی به درخشش و شادابی پوست شما می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.