7 مرحله تحصیل رایگان در آلمان

آلمان که اغلب به عنوان سرزمین ایده ها و فرصت ها توصیف می شود، یکی از مهم ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان بین المللی به دلیل دسترسی به آموزش رایگان در بین دانشگاه های دولتی آلمان است. تحصیل رایگان در آلمان یکی از مهمترین عواملی است که آلمان را در نقشه آموزش جهانی قرار داده است چرا که تعداد زیادی دانشجوی بین المللی به دنبال تحصیل در آلمان و استفاده از این فرصت هستند.

اکثر دانشگاه های دولتی آلمان، دوره های آموزش عالی را رایگان ارائه می دهند. دانشجویان تنها در شروع سال تحصیلی باید هزینه اندکی برای امورات اداری و جانبی را پرداخت کنند. البته برخی از دوره های بسیار تخصصی، ممکن است شهریه داشته باشند. در اکتبر 2014، از همه دانشگاه های دولتی سراسر کشور خواسته شد که شهریه دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را لغو کنند. تقریباً تمام دانشگاه های آلمان موسسات آموزشی دولتی هستند و حتی به عنوان یک دانشجوی بین المللی می توانید از مزایای تحصیل رایگان بهره مند شوید.

مزایای تحصیل در آلمان

بدیهی است که وقتی دانشجویان مجبور به پرداخت شهریه نباشند، می توانند از این فرصت تحصیل رایگان برای مدیریت راحت تر هزینه های زندگی در یک کشور جدید بهره مند شوند. تحصیل در آلمان همچنین به دانشجویان این امکان را می دهد تا به آموزش با کیفیت بالا، کارگاه ها و دوره های مقرون به صرفه دسترسی داشته باشند و از مزایای اقتصاد پایدار بهره مند شوند. دانشجویانی که می خواهند در آلمان به تحصیلات عالی بپردازند، این مزیت را دارند که می توانند از بین برنامه ها و مدارس بسیار زیادی به انتخاب بپردازند. دانش آموزان می توانند از بین صدها کورس UG که در کشور توسط انواع موسسات آموزش عالی مانند مدارس بازرگانی، هنرستان ها، کالج ها، کالج های فنی، دانشگاه ها و دانشگاه های فنی که بصورت خصوصی و دولتی تأمین می شوند، ارائه دهند.

7 مرحله مهاجرت تحصیلی به آلمان
7 مرحله مهاجرت تحصیلی به آلمان

مراحل مهاجرت تحصیلی به آلمان

به صورت کلی، دانشجویانی که به دنبال تحصیل در آلمان هستند 7 مرحله زیر را پیش رو خواهند داشت:

  1. انتخاب رشته و دوره تحصیلی
  2. انتخاب دانشگاه / دانشکده
  3. هزینه های تحصیل (در صورت وجود) و حساب ضمانتی
  4. هزینه های زندگی و اقامت
  5. درخواست پذیرش (اپلای کردن)
  6. ارائه پذیرش دریافت شده و مدارک مورد نیاز به سفارت آلمان در ایران و اخذ ویزای تحصیلی
  7. پرواز و شروع زندگی دانشجویی در آلمان

انتخاب رشته و دوره تحصیلی مد نظر

برای دانشجویانی که می خواهند در آلمان تحصیل کنند بسیار مهم است که بتوانند رشته مورد نظر خود را به درستی انتخاب کنند. سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) دارای یک پایگاه داده با بیش از 17000 برنامه برای داوطلبان است که می توانند از بین آنها انتخاب کنند و این کورس های آموزشی توسط دانشگاه های برتر آلمان ارائه می شود. از این تعداد، حدود 88 برنامه به زبان انگلیسی تدریس می شود.

از این رو، همیشه توصیه می شود داوطلبی که می خواهد در دانشگاه های دولتی آلمان تحصیل کند، قبل از اقدام به تحصیل، از دانش زبان آلمانی مورد نیاز برای مقطع تحصیلی مد نظر برخوردار باشد. داوطلبان می توانند محتوای دوره و جزئیات دانشگاه را از وب سایت های رسمی کالج ها بررسی کرده و بر این اساس اقدام کنند. دانشگاه های آلمان دو بار در یک سال تقویمی پذیرش دارند؛ یعنی در ماه های ژانویه و سپتامبر. عموما پذیرش های ژانویه محدود تر هستند.

شرایط و زمان مناسب برای انتخاب دانشگاه

هنگامی که دوره مد نظر خود را انتخاب کردید، نکته بعدی این است که شروع به جستجو در دانشگاه های آلمان و ثبت نام در مدرسه مورد نظر خود کنید. در حالی که هر کالج، شرایط پذیرش متفاوتی دارد، داشتن مدرک تحصیلی ترجمه شده، سابقه کار (بسته به دوره و مقطع)، نمرات GRE / GMAT، گواهی مدرک زبان انگلیسی/آلمانی، LOR و SOP قبل از اقدام به دانشگاه های آلمان مهم است. از آنجا که این مقاله در مورد تحصیل رایگان در آلمان صحبت می کند، دانشجویان باید توجه داشته باشند که داشتن این شرایط بسته به مقطع و دوره در سراسر دانشگاه های دولتی آلمان مرسوم است.

از این رو برای برخی مقاطع، داوطلبان ملزم به کسب دانش قابل قبولی از زبان آلمانی هستند زیرا هم برای اشتغال به تحصیل در آلمان و هم در طول پروسه اخذ ویزا به آن نیاز دارند. آزمون های زبان استانداردی برای مهارتهای زبان آلمانی مانند (TestDAF) و همچنین آزمونهای سطح دانشگاهی (DSH) وجود دارد که ممکن است متقاضیان برای اثبات مهارتهای زبان آلمانی خود ملزم به گذراندن این آزمون ها باشند.

هزینه های تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان در دانشگاه های دولتی رایگان است. با این حال، دانشجویان در آغاز هر سال/ترم ملزم به پرداخت هزینه مدیریت هستند. مبلغ ناچیزی هستند که برای امورات اداری و جانبی دریافت می شوند. هر ساله، با توجه به شرایط اقتصادی حاکم و همچنین ساز و کار هزینه های مربوطه، هر دانشگاه درخواست می کند که ماهانه کمک مالی برای دانشجو فراهم شود تا هزینه های زندگی و تحصیل را تسهیل کند. این مبالغ در یک حساب محدود شده نگهداری می شوند و از ایالتی به ایالت دیگر نیز متفاوت است. این مبلغ حدود 853 یورو در ماه است که برای کل دوره تقریباً 10236 یورو خواهد بود. این مبلغ شامل هزینه محل اقامت، هزینه های زندگی و حتی هزینه های سفر به آلمان می شود.

دانشجویانی که می خواهند تقاضای کمک مالی یا کمک مالی کنند می توانند برای بورسیه های مختلف تحصیلی در آلمان اقدام کنند و همچنین برای تحصیل در آلمان درخواست وام تحصیلی می کنند. دانشجویان همچنین می توانند برای مشاغل پاره وقت در آلمان درخواست دهند و از گزینه های قابل توجه کار خود پس از تحصیل در آلمان به نفع دانشجویان بین المللی بهره مند شوند.

هزینه های اقامت و زندگی در آلمان

هزینه زندگی در آلمان بستگی زیادی به محل اقامت دانشجو در آلمان دارد. اگر داوطلب یکی از شهرهای معروف آلمان را انتخاب کند، اجاره ماهیانه برای یک اتاق یک نفره در شهرهایی مانند برلین، مونیخ، فرانکفورت شاید 400 یورو یا حتی بیشتر باشد. شهرهایی مثل هایدلبرگ و کوبلنز از نظر اقامت برای دانشجویان گزینه های ارزان تری دارند اما به عنوان کشوری با سومین جمعیت دانشجویی بین المللی، چالش هایی در پیدا کردن خانه برای دانشجویان وجود دارد.

به عبارت دیگر، برای محدود کردن هزینه های زندگی، یا زودتر اقدام کنید تا خانه های مناسب تر و ارزان تر در شهر مد نظر خود را پیدا کنید و یا یک دانشگاه در شهرهای کمتر شناخته شده پیدا کنید. بقیه هزینه ها و هزینه های اضافی در کل آلمان تقریباً مشابه است. علاوه بر هزینه تحصیل در آلمان، بیمه درمانی اجباری و همچنین هزینه های متفرقه را نیز در نظر داشته باشید.

درخواست پذیرش دانشگاه های آلمان (اپلای کردن)

بعد از اینکه دانشگاه های مد نظر خود را پیدا کردید و برای هزینه هایتان برنامه ریزی کردید، مرحله بعدی شما ارسال درخواست پذیرش به این دانشگاه ها است. به شدت توصیه می شود مراحل درخواست را هفته ها قبل از مهلت رسمی درخواست آغاز کنید زیرا این امر زمان کافی را برای پر کردن فرم درخواست خود و جلوگیری از هرگونه دردسر در آخرین لحظه در اختیار شما قرار می دهد. مشورت گرفتن از یک وکیل مهاجرتی که تجربه اخذ پذیرش را دارد می تواند به شما در افزایش شانس اخذ پذیرش و جلوگیری از اشتباهات احتمالی کمک کند. داوطلبانی که به دنبال وام تحصیل برای تحصیل در آلمان هستند لازم است کلیه اسناد اضافی را برای سهولت ارسال درخواست در محل خود داشته باشند.

ویزای تحصیلی آلمان

برای اقامت بیش از 90 روز به عنوان دانشجو در آلمان، داوطلبان ملزم به دریافت اجازه اقامت یا ویزای دانشجویی برای آلمان هستند. داوطلبان باید به افسر ویزا ثابت کنند که به مدت یک سال در یک حساب مسدود شده تمکن مالی کافی را دارند که قبلا ذکر شد. مبلغ 853 یورو در ماه یا 10،236 یورو در سال خواهد بود. اجازه اقامت برای دانشجویان حداکثر دو سال اعتبار دارد. اگر مدت دوره بیش از دو سال اعلام شده باشد، باید تمدید شود. هنگامی که نامه پذیرش دانشگاه شما به دست شما رسید و با موفقیت درخواست ویزای دانشجویی آلمان را دادید، مرحله بعدی و آخرین مرحله سفر به آلمان برای دنبال کردن رویاهای خود است!

زندگی در آلمان چگونه است؟

پس از اینکه پذیرش مورد قبول واقع شد و ویزا صادر گردید، داوطلبان باید فقط پرواز کنند و به مقصد رویایی خود برای تحصیل در آلمان برسند. برای دانشجویانی که برای اولین بار به یک کشور خارجی مهاجرت می کنند کمی دشوار خواهد بود. با این حال، محیط آلمان باعث می شود دانشجویان در لحظه فرود خود احساس کنند در خانه خود هستند. مناظر زیبا، فعالیت های فوق برنامه و زندگی شبانه، دانش آموزان را از احساس تنها بودن در سرزمین خارجی دور می کند. آلمان دارای یک صنعت قوی است و فارغ التحصیلان تازه وارد می توانند از مشاغل موجود در زمینه های مربوط به خود در آلمان بهره مند شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.