10 دغدغه رایج تحصیل در آلمان

ویدیویی توسط موسسه همراه منتشر شد که این موسسه حقوقی مهاجرتی به ۱۰ موضوع مهم تحصیل در آلمان پاسخ داده است. این محتوا بخاطر این مفید واقع شده است که چشم انداز دقیقی از مهاجرت تحصیلی به آلمان به شما می دهد و مسیر را روشن تر می کند. مدارک تاثیرگذار برای مقاطع مختلف تحصیلی نام برده شده اند و چالش های هر مقطع تحصیلی مورد بررسی قرار گرفته اند. مباحث مطرح شده سرفصل های زیر را شامل می شوند:

تحصیل رایگان در آلمان

دانشگاه های دولتی و خصوصی، در آلمان و اتریش هم وجود دارند و آموزش عالی در دانشگاه های دولتی این دو کشور رایگان هست. آیا همه می توانند به این دانشگاه ها وارد شوند؟ بله؛ اروپایی و غیر اروپایی اجازه ورود به این دانشگاه ها را دارند و می توانند به ادامه تحصیل رایگان در آلمان بپردازند اما متقاضی زیاد هست و ظرفیت محدود! پس دانشگاه های مختلف، رزومه تحصیلی شما را بررسی می کنند که رشته های مختلف، شروط متفاوتی را می توانند شامل شوند.

مواردی مانند سطح دانش زبان آلمانی یا انگلیسی، معدل و سابقه تحصیلی یا حتی نمره آزمون GRE که خب اخذ پذیرش از برخی دانشگاه ها سخت و از برخی دیگر آسان است. برای ثبت درخواست پذیرش، بعضی دانشگاه ها تا 100 یورو هزینه می گیرند و می توانید به بعضی های دیگر، بدون هزینه درخواست پذیرش ارسال کنید. برای اخذ پذیرش، خودتان هم می توانید اقدام کنید اما چرا از تجربه کارشناسان مهاجرتی استفاده نکنید تا خیال تان راحت تر باشد. تجربه کارشناسان در مکاتبه با دانشگاه های مختلف به شما کمک می کند مراحل اپلای را سریعتر بگذرانید، انگیزه نامه بهتری بنویسید و در مناسب ترین دانشگاه پذیرش دریافت کنید.

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

بعضی ها فکر می کنند در آلمان و اتریش فقط به زبان آلمانی می شود تحصیل کرد. شما برای زندگی در این دو کشور نیاز به یادگیری زبان آلمانی دارید اما برای تحصیل نه! برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی هم در آلمان ارائه می شوند. همین فرصت ها باعث شده این آلمان تبدیل به یک آهنربا برای جذب دانشجویان با استعداد از سراسر دنیا شود. هزینه تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی از دغدغه های مهم دانشجویان است.

تحصیل در دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی رایگان است! هرچند دانشگاه ها و کالج های خصوصی هم وجود دارند که نیازمند پرداخت شهریه هستند که البته اخذ پذیرش در آنها با چالش کمتری نیز روبرو می باشد. تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان باعث می شود در انرژی و زمان خود برای یادگیری یک زبان جدید صرفه جویی کنید. به این صورت، امکان ادامه تحصیل برای مقاطع بالاتر در سایر کشورها نیز وجود خواهد داشت.

هزینه تحصیل در آلمان و کار دانشجویی
هزینه تحصیل در آلمان و کار دانشجویی

هزینه تحصیل در آلمان و هزینه زندگی دانشجویی

شاید بشود گفت آلمان مقرون به صرفه ترین کشور اروپا برای تحصیل است! هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان بسته به رشته تحصیلی از دو هزار یورو تا سی هزار یورو متفاوت است. امکان دریافت کمک هزینه از بیشتر دانشگاه های خصوصی هم وجود دارد. هزینه زندگی در آلمان در هر شهر از 400 یورو تا 1100 یورو در ماه متفاوت است. اگر اهل ریخت و پاش اضافی نیستید، عموما هزینه زندگی را می شود 600 یورو در نظر گرفت که بیشتر این مبلغ برای اجاره خانه یا خوابگاه پرداخت می شود. تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است به این معنی است که دانشگاه از دانشجو شهریه ای نمی گیرد اما امورات اداری و ثبت نام در هر ترم حدودا 250 یورو هزینه دارد.

کار دانشجویی در آلمان

می شود گفت اکثر دانشجویان از پس انداز قبل از مهاجرت خود برای هزینه های زندگی استفاده نمی کنند چرا که برای کار دانشجویی عموما ساعتی 10 یورو حقوق دریافت می کنند. هرچند کار دانشجویی پاره وقت و محدود است، اما برای هزینه های ماهیانه کفایت می کند و حتی می توان مبلغ اندکی را نیز پس انداز کرد. البته آشنایی با زبان آلمانی در سطح B1 نقش مهمی در پیدا کردن کار دانشجویی دارد. علاوه بر پرداخت هزینه های زندگی، کار دانشجویی به کسب تجربه عملی و آماده کردن رزومه کاری در کنار تحصیل کمک زیادی می کند. نکاتی در مورد پیدا کردن شغل های دانشجویی و کاریابی در آلمان وجود دارد که با ورود به وبسایت موسسه همراه می توانید مطالعه کنید.

تحصیل پزشکی و پرستاری در آلمان

امکان تحصیل رایگان پزشکی نیز در آلمان وجود دارد اما ابتدا باید بدانیم دیپلم معتبر در آلمان ۱۳ ساله است و دیپلم ایران ۱۲ ساله. آلمان تنها دیپلم ۱۳ ساله را قبول دارد یعنی نیاز است شما یک دوره یک ساله کالج را در آلمان بگذرانید و با معدل خوب برای پذیرش اقدام کنید. برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی نیاز به آشنایی بالایی به زبان آلمانی دارید ولیکن اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی سختی کمتری دارد و شهریه آن بین 20 هزار یورو تا 30 هزار یورو متغیر است که به نسبت کشورهای دیگر مقرون به صرفه تر است. تحصیل پزشکی در آلمان نیز 6 ساله است و نیاز به صرف انرژی زیادی دارد.

اما در خصوص تحصیل پرستاری در آلمان، جالب است بدانیم که شغل پرستاری از مشاغل مورد نیاز آلمان است و ظرفیت قابل توجهی برای این رشته تحصیلی اختصاص داده شده است. نسب به رشته پزشکی، به مراتب چالش های بسیار کمتری در اخذ پذیرش و تحصیل خواهید داشت اما همچنان نیاز به آشنایی بالایی به زبان آلمانی و گذراندن دوره کالج دارید. شما در دوره کارآموزی هم حقوق دریافت می کنید که برای پرداخت هزینه زندگی در آلمان کفایت می کند.

تحصیل دکترا در آلمان (بورسیه PhD)

بعضی ها سعی دارند پذیرش در مقطع دکتری را خیلی ساده جلوه دهند و بعضی دیگر هم سعی دارند آن را یک تصویر خشن یا یک کوه فتح نشدنی جلوه دهند. حقیقت این است که رزومه تحصیلی و حتی کاری شما توسط اساتید راهنما مورد بررسی قرار می گیرد و برخی مواقع شاید شما پیشینه خوبی داشته باشید ولی بقیه متقاضیانی که همزمان با شما به آن دانشگاه درخواست داده اند، ویژگی هایی داشته باشند که نسبت به شما ارجحیت و اولویت پیدا کنند. حتی اگر از قبل مقاله های متعدد منتشر نکرده باشید، باز هم اخذ پذیرش و تحصیل رایگان دکتری برای شما ممکن است. در این مسیر می توانید از تجربه کارشناسان مهاجرتی در تدوین یک CV و SOP حرفه ای استفاده کنید تا نظر موافق استاد مربوطه را در یک دانشگاه مناسب بدست آورید. نکته حائز اهمیت این است که بیشتر دوره های PhD به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان
تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

تا حالا به مزیت های دوره تحصیلی کارشناسی ارشد توجه کرده اید؟ از آنجایی که طول این دوره فقط دو سال هست، فرصت فوق العاده ای برای شروع زندگی در خارج به حساب می آید؛ چرا که در طول این دوره فرصت وفق پیدا کردن با محیط جدید را دارید، مهارت کسب می کنید، رزومه خود را تقویت می کنید و سپس وارد بازار کار می شوید.

برای اخذ پذیرش کارشناسی ارشد نیاز به ارائه مدرک کارشناسی در رشته مرتبط دارید، مدرک زبان معتبر مانند آیلتس که عموما حداقل نمره 6.5 مورد نیاز هست، انگیزه نامه ی خوب برای تحصیل باید بنویسید و همینطور دانشگاه های مختلف آلمان بسته به رشته مد نظر شاید نمره GRE یا GMAT متقاضیان را هم مورد بررسی قرار دهند. ضمنا آلمان از شما می خواهد تمکن مالی خود را برای یکسال زندگی در این کشور اثبات کنید که به این منظور باید مبلغی در حدود 10 هزار یورو به همراه داشته باشید.

تحصیل کارشناسی در آلمان

همه تبلیغات و شنیده ها را رها کنید. کسانی که می خواهد برای مقطع کارشناسی در آلمان ادامه تحصیل دهند با سه چالش اصلی روبرو هستند. اول اینکه دوره های تحصیلی این مقطع غالبا به زبان آلمانی ارائه می شوند و شما باید بسته به رشته مد نظر، مدرک زبان در سطح B1 یا B2 داشته باشید. دوم اینکه نیاز هست قبولی کنکور در دانشگاه های دولتی ایران را بدست آورده باشید و قبولی دانشگاه آزاد مورد قبول واقع نمی شود سپس یکسال دوره کالج را در آلمان بگذرانید.

اما چالش سوم این است که وزارت علوم برای مقطع کارشناسی در خارج از کشور به شما معافیت تحصیلی نمی دهد. به همین جهت متقاضیان عموما تحصیل کارشناسی در ایران و ادامه تحصیل در مقطع ارشد را انتخاب می کنند. هرچند بسته به شرایط شما راه هایی برای ادامه تحصیل وجود دارند ولیکن بدون مشاوره از یک وکیل رسمی و آگاهی کامل از نقشه راهتان هیچ اقدامی نکنید.

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

این دغدغه و پرسش پرتکرار، از طرف متقاضیانی که تحصیلات آکادمیک نداشتند یا الان دوره دبیرستان خود را طی می کنند مطرح می شود. ما دیپلم داریم و علاقه زیادی به زندگی در آلمان داریم، آیا ممکن است؟ همانطور که در توضیحات قبلی اشاره کردیم شما نیاز به گذراندن یک دوره کالج در آلمان دارید که در طول این دوره به شما زبان آلمانی هم تدریس می شود.

به این دوره Foundation Course گفته می شود. اما یک نکته هم وجود دارد به این صورت که اگر مدرک کاردانی دارید نیاز به گذراندن دوره کالج نیست و مستقیم می توانید برای اخذ پذیرش دانشگاه اقدام کنید. یادتان باشد یک مسیر مهاجرت مناسب بر اساس چند برچسب یا به صورت مقایسه ای با دیگران تعیین نمی شود. شرایط و مدارک شما باید دقیقا بررسی شود تا دچار سردرگمی و اتلاف وقت نشوید.

رشته های آوسبیلدونگ در آلمان

برای کسانی که درسشان خوب است و به دنبال راهی برای مهاجرت ارزان هستند، آوسبیلدونگ یکی از گزینه هاست. تاحالا اگر از آن اطلاع نداشتید باید گفت که دوره های تحصیلی آوسبیلدونگ عینا مثل دوره های فنی و حرفه ای هستند و شامل کارآموزی می شوند. لیست رشته های آوسبیلدونگ به دو نوع عملی و نظری تقسیم می شوند. نوع درسی یا نظری در یک دانشکده فنی و حرفه ای یا کالج انجام می شود و فرصت فوق العاده ای برای علاقه مندان به رشته پرستاری، بانکداری، فروشندگی و بخش های دیگر تجاری و مهندسی هست.

در نوع عملی که شامل رشته هایی مثل آرایشگری، برقکاری، مکانیکی و غیره می شود، تقریبا دو یا سه روز از هفته را در کلاس ها شرکت می کنید. بقیه روزهای هفته، مشغول به کار با حقوق در شرکت های مربوط به رشته تحصیلی تان هستید. رشته های پرطرفدار دیگری هم هستند که بسیار بازار کار خوبی در آلمان دارند مثل دندانسازی، داروسازی، شنوایی شناسی و بینایی سنجی، برنامه نویسی و شبکه.

نکته مهم پایانی در مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی را دارند، باید فقط از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم پذیرش تحصیلی دریافت کرده باشند. تعداد 141 دانشگاه از آلمان برای مقاطع مختلف تحصیلی در لیست تایید قرار گرفته اند. از بین بهترین دانشگاه های آلمان، انتخاب یک دانشگاه که مناسب با شرایط شما باشد، کار آسانی نیست و از طریق تماس با شماره تلفن 02188559435 می توانید مشاوره رایگان مهاجرتی بگیرید.

منابع:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.