چای سبز یا چای سیاه! کدام یک سالم تر است؟

چای، نوشیدنی مورد علاقه ی مردم بسیاری در گرداگرد جهان است. چای سبز و چای سیاه هردو از گیاه Camellia sinensis هستند با این تفاوت که چای سیاه تخمیر شده ولی چای سبز خیر!

برای ایجاد چای سیاه، برگ ها ابتدا رول می شوند و سپس در معرض هوا قرار می گیرند تا فرایند تخمیر انجام شود، این واکنش باعث می شود که برگها به رنگ قهوه ای تیره تبدیل شوند و طعم و عطر آن تشدید شود. از سوی دیگر برگ های چای سبز برای جلوگیری از تخمیر به صورت  باز شده خشک می‌شود و رنگ آن بسیار روشن تر از چای سیاه است.

ولی آیا چای سیاه سالمتر است یا چای سبز؟ 

مزایای مشترک چای سبز و سیاه

محافظت از قلب

هر دو چای سبز و سیاه در یک گروه از آنتی اکسیدان های محافظ به نام پلی فنول ها غنی هستند.  به طور خاص، هر دو آنها فلاونوئیدها، یک زیر گروه از پلی فنل ها را تشکیل می دهند. با این حال، آنها در نوع و مقدار فلاونوئیدها با هم متفاوت هستند. به عنوان مثال، چای سبز دارای مقدار بسیار بالایی از اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است، در حالی که چای سیاه منبع غنی از تئوفلاوین ها است.

یک مطالعه ی حیوانی نشان داد که چای سبز و سیاه در جلوگیری از تشکیل پلاک عروق خونی به میزان 26٪ در پایین ترین دوز و حداکثر 68٪ در بیشترین مقدار تاثیر دارد. این مطالعه همچنین نشان داد که هر دو نوع چای باعث کاهش LDL کلسترول بد و تری گلیسیرید می شود. بنابراین چای سبز و سیاه می تواند فشار خون شما را کاهش دهد.

علاوه بر این، بررسی دیگری در مورد مطالعات چای سبز نشان داد مصرف روزانه 1-3 فنجان چای سبز در روز ، 19٪ و 36٪ خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش داده است. به طور مشابه، نوشیدن حداقل سه فنجان چای سیاه ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را 11٪ کاهش دهد.

افزایش عملکرد مغز

گفتنی است که هم چای سیاه و هم چای سبز دارای مقادیری کافئین هستند. اما چای سبز کافئین کمتری نسبت به چای سیاه دارد. همانطور که میدانید کافئین باعث افزایش هشیاری می شود اما جالب است بدانید که چای سبز و سیاه علاوه بر کافئین حاوی اسید آمینه L-theanine نیز هستند که  این ماده در قهوه وجود ندارد. همچنین این ماده در چای سبز بیشتر از چای سیاه یافت می‌شود.

به طور کلی چای سبز و سیاه حاوی پلی فنول هایی هستند که اثرات آنتی اکسیدانی قوی دارند و به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. آنها هر دو دارای کافئین برای افزایش هوشیاری و تمرکز و L-theanine هستند، که باعث کاهش استرس می‌شود و بدن شما را آرام می کند.

چای سبز غنی از آنتی اکسیدان قوی EGCG

گرچه چای سبز دارای پلی فنول های دیگر مانند کاتچین و اسید گالیک است، EGCG به عنوان قوی ترین و احتمالا مسئول بسیاری از مزایای سلامت چای سبز محسوب می شود.

مزایای احتمالی EGCG در چای سبز

سرطان: مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که EGCG در چای سبز می تواند تکثیر سلول های سرطانی را مهار کند و باعث مرگ سلول های سرطانی شود.

بیماری آلزایمر: EGCG ممکن است بتواند اثرات مخرب  پلاک آمیلوئید را که عامل بیماری آلزایمر است کاهش دهد.

ضد خستگی

حفاظت از کبد

ضد میکروبی: این آنتی اکسیدان می تواند باعث آسیب به دیواره سلولی باکتری شود و حتی ممکن است انتقال برخی از ویروس ها را نیز کاهش دهد .

آرام بخش: ممکن است با گیرنده های مغز شما ارتباط برقرار کند تا تأثیر آرام بخشی بر بدن شما داشته شود.

چای سیاه و فواید Theaflavins موجود در آن

Theaflavins گروهی از پلی فنول ها هستند که منحصر به چای سیاه هستند. آنها در طول فرایند تخمیر تشکیل شده و 3-6٪ از کل پلی فنولها را در چای سیاه نشان می دهند. به نظر می رسد تئوفلاوینها دارای مزایای سلامتی زیادی هستند که همه به توانایی آنتی اکسیدان ها مربوط می شوند. این پلی فنولها می توانند سلول های چربی را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کنند و از تولید آنتی اکسیدانی طبیعی بدن حمایت کنند.

علاوه بر این آنها مسئول محافظت از قلب و عروق خونی شما نیز هستند. باعث کاهش کلسترول و میزان قند خون در شما می‌شوند؛ در واقع، تئوفلاوین ها در چای سیاه ممکن است ظرفیت آنتی اکسیدانی مشابه پلی فنول در چای سبز را داشته باشند.

کدام چای را باید بنوشید؟

چای سبز و سیاه مزایای مشابهی دارند.

بیشتر تحقیقات نشان می دهد چای سبز دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی تر از چای سیاه است، هردو حاوی کافئین هستند  ولی چای سبز انتخاب مناسب تری برای افراد حساس به کافئین است.

به یاد داشته باشید که هر دو چای سیاه و سبز حاوی تانن هستند که می توانند به مواد معدنی متصل شوند و ظرفیت جذب آنها را کاهش دهد. پس بهتر است بین وعده های غذایی استفاده شود.

به طور کلی چای سبز مشخصات آنتی اکسیدانی بهتری از چای سیاه دارد، اما چای سیاه گزینه ی بهتری است اگر می خواهید کافئین قوی مصرف کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.