سیستم مه پاش مرغداری و تاثیرات آن روی شرایط محیطی مرغداری ها

سیستم مه پاش مرغداری چه تأثیری روی شرایط محیطی مرغداری‌ها می‌گذارد؟ این سؤالی است که تصمیم داریم در این مطلب به آن پاسخ دهیم. تأثیر پیشرفت تکنولوژی روی صنایع موجود در دنیا، علی‌الخصوص صنعت دام و طیور بر کسی پوشیده نیست. شاید فکر کنید که چه اهمیتی دارد صنعت دام و طیور با پیشرفت‌های تکنولوژی کارآمدتر شود یا خیر؟ بااین‌حال بهتر است بدانید که صنعت دام و طیور یکی از صنایع وابسته به جانداران زنده به شمار می‌رود و حفظ سلامت و بهبود شرایط محیطی دام‌ها، حساسیت بالایی دارد. این مسئله موجب شده از سیستم‌های مختلفی همچون مه پاش‌ها در این صنایع استفاده کنند.

سیستم مه‌ پاش مرغداری چه کاربردهایی دارد؟

لازمه فعالیت در صنعت دام و طیور، مهیا کردن شرایط محیطی است. فراهم کردن وضعیت مناسب برای زندگی دام‌ها و کنترل سطح کیفی سلامت آن‌ها، ازجمله شرایط محیطی موردنیاز برای پرورش دام و طیور به شمار می‌روند. در حال حاضر به‌منظور بهبود این شرایط، تجهیزات صنعتی بسیاری تولیدشده‌اند که تأثیر قابل‌توجهی روی شرایط زندگی دام‌ها می‌گذارند. سیستم‌های مه پاش مرغداری از آن تجهیزاتی هستند که سالن‌های مرغداری برای پرورش طیور مجبور به استفاده از آن‌ها خواهند بود.

با توجه به اینکه در اکثر مواقع مرغداری‌ها در خارج از شهر تأسیس می‌شوند و در آن مناطق، دمای هوا بالاتر از دیگر نقاط شهر است، باید از تجهیزاتی به‌منظور ایجاد تعادل دمایی استفاده شود؛ به‌خصوص اینکه تعدد پرندگان در محیط‌های بسته و کوچک هم دمای محیط را افزایش می‌دهد. به‌طورکلی حفظ تعادل دمایی در محیط از گرم شدن بیش‌ازاندازه مرغداری و افزایش مرگ‌ومیر مرغ‌ها جلوگیری می‌کند.

لوازم مه پاش مرغداری صنعتی شامل چه مواردی می‌شود؟

درست مانند هر سیستم دیگری، سیستم مه پاش دارای اجزا و لوازم متعددی است. عملکرد و کارایی این سیستم تحت تأثیر اجزای آن قرارگرفته و می‌توان آن‌ها را به چند دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

لوله‌ها

درست مانند سیستم‌های مه‌پاش در گلخانه‌ها و گاوداری‌ها، لوله‌هایی که در سیستم‌های مه پاش در مرغداری مورداستفاده قرار می‌گیرند، از جنس پرسی و پلی‌امید هستند.

پمپ‌ها

پمپ‌های فشار قوی ایتالیایی در سیستم‌های مه پاش مربوط به مرغداری استفاده می‌شوند.

موتور

موتور به‌کاررفته در این سیستم از نوع ایتالیایی است؛ البته در برخی موارد هم از موتوژن تبریز استفاده می‌کنند.

پایه و اتصالات

در سیستم مه ‌پاش مرغداری از اتصالات فیتینگی یا رزوه‌ای استفاده می‌شود. درکل جنس پایه و اتصالات به جنس لوله‌ها بستگی دارد، برای مثال اگر لوله‌ها را از پلی‌امید ساخته‌شده باشند، اتصالات فیتینگی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این در حالی است که اتصالات مناسب برای لوله‌های پرسی، اتصالات رزوه‌ای هستند.

نازل‌ها

نازل‌ها از دیگر لوازم مه پاش مرغداری صنعتی به شمار می‌روند. معمولاً نازل‌ها از استیل ساخته‌شده و در اندازه‌های ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ میکرون عرضه می‌شوند. ازآنجایی‌که مواد ضدعفونی‌کننده به‌منظور از بین بردن و نابودی میکروب‌ها و ویروس‌های موجود در مرغداری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، نازل‌هایی که سایزهای بزرگ داشته باشند، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

منبع آب مصرفی

بهتر است برای تأمین آب این سیستم به میزان سختی آب و نحوه تصفیه آن توجه شود. این مسئله به بهبود عملکرد سیستم کمک می‌کند.

استفاده از سیستم مه پاش مرغداری چه مزایایی به‌‌دنبال دارد؟

ازجمله مزایای استفاده از سیستم‌های مه‌پاش در محیط مرغداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش دمای محیط تا حد قابل‌قبول
  • تأمین رطوبت موردنیاز در دوره رشد مرغ‌ها
  • امکان به‌کار بردن مواد ضدعفونی‌کننده
  • جلوگیری و پیشگیری از انتقال بیماری‌ها و ویروس‌های مختلف
  • کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها
  • ایجاد هوایی یکنواخت در محیط
  • عدم ایجاد خیسی در سالن
  • جلوگیری از بلند شدن غبار و گردوخاک
  • ضدعفونی محیط
  • تأثیر روی بهبود روند تخم‌گذاری
  • افزایش وزن سریع مرغ‌ها
  • کاهش مرگ‌ومیر

ضرورت استفاده از سیستم مه‌ پاش مرغداری

همان‌طور که دریافتید سیستم‌های مه‌پاش در مرغداری‌ها برای تعدیل دما مورداستفاده قرار می‌گیرند. دما و شرایط مناسب از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند روی روند رشد مرغ‌ها تأثیر بگذارند؛ از همین رو هم استفاده از سیستمی که بتواند دمای محیط را کنترل کند، حائز اهمیت خواهد بود. دما و شرایط محیط می‌تواند حتی روی کیفیت گوشت مرغ‌ها و تغذیه آن‌ها تأثیرات زیادی داشته باشد؛ علاوه بر این، دمای بالای محیط می‌تواند به شیوع بیماری‌ها منجر گردد. بیماری‌هایی که احتمالاً خسارت‌های بسیاری به سرمایه شما وارد می‌کنند.

از این‌ها گذشته تعداد زیاد مرغ‌ها و تجمع آن‌ها در یک فضای کوچک باعث به وجود آمدن ریز گردهای بسیاری در هوا می‌شود. این مسئله به افزایش گردوخاک هوا منجر شده و این گردوخاک از مهم‌ترین عوامل بیماری‌زا به شمار می‌رود. گردوخاک موجود در هوا، سطح بهداشت و سطح کیفی مرغداری را با مشکلات بسیاری مواجه می‌سازد. خوشبختانه سیستم‌های مه‌پاش در مرغداری‌ها توانایی جلوگیری از چنین مشکلاتی را داشته و محیطی مناسب برای رشد مرغ‌ها به وجود می‌آورند.

اهمیت سیستم‌های مه پاش مرغداری در ارتقاء سطح کیفی مرغداری‌ها

سیستم‌های مه پاش در مرغداری‌ها با کاهش بوی نامطبوع در سالن‌های نگهداری از مرغ، شاخص‌های سنجش بهداشت و کیفیت محیط زندگی مرغ‌ها را افزایش می‌دهند. بوی نامطبوع محیط در اثر تعدد مرغ‌ها بسیار آزاردهنده بوده و بهتر است که حتماً به‌منظور بهبود کیفیت شرایط سالن و کنترل بوی مرغ‌ها از سیستم‌های مه‌پاش در مرغداری‌ها استفاده شود. به‌طورکلی این سیستم‌ها تأثیر بسزایی روی ارتقاء سطح کیفی مرغداری‌ها می‌گذارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.