آر اف بهتر است یا هایفو؟

هایفو تراپی و آراف فرکشنال نمونه‌های معروفی از راهکارها و روش‌های نوین برای جوانسازی دوباره پوست هستند که توسط متخصصین زیبایی اختراع شده اند. هر کدام ویژگی‌هایی دارند. بهتر است بدانیم هر دو روش با هدف جوانسازی بکار برده می‌شود اما فناوری هر دو با هم متفاوت می‌باشد.

ما در این مقاله با معرفی هردو روش شما را آشنا و تمایزات را بیان می‌کنیم. و سعی می کنم ابتدا هرکدام را جداگانه توصیف کنیم و در ادامه این سوال متداول شما را پاسخ دهیم که هایفو بهتر است یا آر اف ؟

آر اف چیست؟

از سال ۲۰۰۱ دستگاه آر اف برای جلوگیری از ظهور علائم پیری پوست و از بین بردن آن‌ها به کار می‌رود. درمان با فرکانس رادیویی یا آر اف یک روش غیرجراحی برای سفت کردن و کشیدن پوست است. در این روش از امواج انرژی برای گرم کردن لایه عمیق پوست به نام درم استفاده می‌شود.

آر اف در واقع به لایه میانی پوست بیشترین اثر خود را وارد می‌کند و حداکثر سه میلی متر به داخل پوست اثر می‌کند. امواج این دستگاه به لایه رویی پوست اثر نکرده و در نتیجه آسیبی نیز به این لایه نخواهد رساند. تحریکی که این امواج، درون بافت‌ها و کلاژن پوست ایجاد می‌کنند، ماه‌ها در درون پوست فعالیت کرده و با فشرده شدن کلاژن، پوست سفت‌تری را تجربه خواهید کرد. همچنین این امواج جریان خونی را نیز تقویت کرده و با افزایش جریان خون، پوست شاداب‌تر و درخشان‌تر خواهد شد.

بنابراین درمان آر اف برای جوان‌سازی پوست آسیب‌دیده از نور خورشید استفاده می‌شود. این روش درمانی با ایجاد گرمای یکنواخت در عمق مشخصی از پوست می‌تواند برای سفت کردن و کشیدن پوست مورد استفاده قرار گیرد. مورد توجه است که هرچند امواج دستگاه آر اف از نوع امواج رادیویی هستند، اما با امواج رادیویی خطرناک برای سلامتی همچون امواج آنتن‌های موبایل و یا امواج مایکروفر متفاوت است.

هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی یکی از روش های بسیار پرطرفدار و موثر برای جوانسازی پوست و لیفت صورت می‌باشد. هایفوتراپی کاملا بدون درد می‌باشد و بدون هیچ پروسیجر جراحی انجام می‌شود، به این صورت که امواج فراصوت بر روی لایه های پوست نفوذ می‌کنند و موجب کلاژن سازی و اکسیژن رسانی و در نهایت لیفت صورت و از بین بردن چین و چروک می‌شوند. هایفو تراپی معمولا برای نواحی صورت و گردن و از بین بردن غبغب کاربرد بسیار دارد. از بین بردن چین و چروک های دور چشم به‌ وسیله هایفوتراپی یکی از بهترین راه‌های جوانسازی به شمار می‌رود.

بهتر است که انجام دهنده هایفو پزشک متخصص پوست باشد و با ساختمان پوست و با موقعیت اعصاب مهم و بزرگ، لایه میانی پوست آشنا باشد. در واقع هایفوتراپی یکی از بهترین و جدیدترین درمان‌ها برای کشیدن و سفت کردن پوست به شمار می‌رود و برای لیفت پوست صورت، گردن، چانه، ابرو و… بکار برده می‌شود.

آر اف یا هایفو

همانطور که بیان شد ظاهر شدن چین‌و‌چروک روی صورت، بخشی از روند طبیعی پیر شدن است؛ اما مهم نیست که چه سن و سالی داشته باشید، در هر شرایطی باید از پوست و بدن خود مراقبت کنید.

آر اف فرکشنال نیدلینگ و هایفوتراپی دو روش برای مراقبت و جوان‌سازی پوست هستند. بسیاری از افراد نمی‌دانند کدام روش برای رفع چین‌وچروک پوست مناسب‌تر است، آر اف فرکشنال بهتر است یا هایفو؟ در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به تفاوت هایفو و آر اف فرکشنال بپردازیم. با ما همراه باشید تا  تا مناسب‌ترین گزینه را برای پوست خود انتخاب کنید.

آر اف فرکشنال و هایفو تراپی را بهتر بشناسید

هایفو (HIFU) روشی برای جوانسازی پوست است که در آن از امواج متمرکز شده فرا صوت با شدت زیادی استفاده می‌شود. اما در آر اف (RF) فرکشنال برای تحریک پوست و جوانسازی آن از امواج رادیویی استفاده می‌شود. هدف هر دو روش، کاهش چروک‌هایی است که در پوست به وجود آمده‌اند. اما همانطور که متوجه شده‌اید، فناوری استفاده شده در این روش‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است. در نتیجه باید با آشنایی بیشتر با این روش‌ها، بر اساس نیاز خود از روشی که برای جوان کردن دوباره پوست شما بهتر خواهد بود استفاده کنید.

ترکیب هایفو، آر اف، بوتاکس، مزوژل و … در جوانسازی

اگرچه هایفوتراپی و آر اف (RF) هر کدام به تنهایی نتایج موثری برای سفت کردن پوست ایجاد می‌کنند، اما می‌توان آنها را برای هدف قرار دادن لایه‌های مختلف پوست در اعماق مختلف ترکیب کرد. به عنوان مثال، می‌توانید انتخاب کنید که ابتدا هایفو انجام دهید، سپس درمان RF را در تاریخ بعدی انجام دهید. همچنین اگر بین هایفو و بوتاکس نیز تردید دارید یا کلی سوال برایتان در این خصوص هم وجود دارد پیشنهاد می کنیم مقاله هایفو بهتر است یا بوتاکس را نیز حتما مطالعه کنید.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که مقداری بهبود در سفت شدن و لیفت پوست بلافاصله پس از درمان قابل مشاهده است، بهترین نتایج از هایفوتراپی یا آر اف طی 2 تا 3 ماه ایجاد می‌شود.

در بسیاری از موارد نتایج هایفوتراپی همراه با درمان های تکمیلی از جمله آر اف با لیفت جراحی قابل مقایسه است و نتایج درخشانی به دنبال خواهد داشت. لیفت غیر جراحی صورت با ترکیبی از روش های هایفوتراپی و آر ا (RF)، به یکی از محبوب ترین و مطلوب ترین درمان های لیفت صورت برای صورت و گردن تبدیل شده است. پس از درمان، بهبودی قابل توجهی را در کانتورینگ کلی صورت، خطوط ریز و چین و چروک مشاهده خواهید کرد.

هایفو بهتر است یا آر اف ؟

همانطور که می‌دانید علت و سبک پیری پوست در هر فرد متفاوت از دیگری است و برای انتخاب درمان باید عوامل زیادی را در نظر گرفت. در حالت کلی، اگر مشکل اصلی افتادگی پوست در ناحیه گردن، چانه و ابروها باشد، هایفوتراپی توصیه می‌شود. اما در شرایطی که می‌خواهید حجم قسمت‌هایی از صورت و بدن خود را کاهش دهید یا نواحی ظریفی مانند پلک‌ها را درمان کنید، بهتر است به سراغ RF بروید.

پس نمی‌توانیم به‌طور قطعی بگوییم هایفو بهتره یا آر اف. چون انتخاب بهترین روش به میزان پیری پوست و ناحیه تحت ‌درمان بستگی دارد. به همین خاطر برای تصمیم ‌گیری در مورد روش درمانی باید از متخصص مشورت بگیرید.

فرق آراف و هایفو:

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم که آر اف بهتره یا هایفو بیایید نگاهی به تفاوت‌های این دو روش درمانی بیندازیم. اولین تفاوت هایفو و آر اف در فناوری‌های مورد استفاده آن‌ها برای گرم کردن بافت‌های عمیق پوست است. هایفو از انرژی فراصوت دقیق‌تر و شدیدتری نسبت به RF استفاده می‌کند. عمق نفوذ هردوی این امواج تقریبا هم‌پوشانی دارد. اما هایفو می‌تواند به عمق بیشتری نسبت به امواج RF نفوذ کند.

تفاوت‌ بعدی بین آراف و هایفوتراپی، نحوه اعمال آن‌ها است. در آراف، نیدل های بسیار ریز با انرژی رادیوفرکوئنسی به صورت عمودی در پوست فرو می‌روند و باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین در پوست می‌شوند اما در هایفو، از امواج اولتراسونیک با فرکانس بالا استفاده می‌شود که با تمرکز بر روی لایه های عمیق پوست، باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین در پوست می‌شوند. هایفو به عمق بیشتر نسبت به ار اف نفوذ می‌کند.

تفاوت دیگر بین آراف فرکشنال و هایفو، نوع درد و عوارض پس از انجام روش است. در آراف، به دلیل استفاده از سوزن های ریز، ممکن است درد و خونریزی در محل درمان رخ دهد. همچنین ممکن است پوست در محل درمان به مدت چند روز قرمز و متورم شود. اما در هایفو، به دلیل استفاده از امواج صوتی، هیچ درد یا خونریزی در محل درمان رخ نمی‌دهد و عوارض پس از درمان بسیار کمتر هستند.

هایفوتراپی فقط به یک جلسه درمان نیاز هست و ماندگاری آن حدود یک سال و نیم تا دو سال است و در همان یک جلسه درمان تغییرات کاملا قابل مشاهده است. اما برای مداوا با روش آر اف فرکشنال نیدلینگ، به چند جلسه درمانی نیاز است. تاثیر این روش بعد از دو الی سه ماه قابل مشاهده است، همچنین ماندگاری RF در حدود یک‌سال است.

تعداد جلسات که باید برای آراف نیدلینگ انجام شود معمولا 4 جلسه می‌باشد که فاصله جلسات بین یک‌ماه خواهد بود جوانسازی با آراف نیدلینگ برعکس هایفوتراپی دوره نقاهت دارد و باید بعد از انجام آن مراقبت های خاصی انجام گیرد. ممکن است در روش جوانسازی آراف نیدلینگ اثر لیفت صورت کمی طول می‌کشد که مشاهده می‌شود.

هایفو تراپی فقط در یک جلسه انجام می‌گیرد و لیفتینگ مخصوص صورت و گردن را انجام می‌دهد. اثر هایفوتراپی بسیار سریع است و برای یک یا دو سال ماندگاری دارد. هایفو به لایه‌های عمیق‌تری از پوست وارد می‌شود و از درم نیز عبور می‌کند.

دستگاه آر اف فرکشنال نیدلینگ نیز مانند هایفوتراپی، قابلیت انجام لیفتینگ را دارد؛ اما قدرت آن به‌ اندازه روش هایفو نیست. لازم به ذکر است که تعداد جلسات برای هریک از این روش‌های درمانی، برحسب نوع دستگاه و شرایط پوستی و ژنتیکی متفاوت است.

لازم به ذکر است، پس از آر اف فرکشنال و هایفوتراپی، حجم از دست رفته پوست که یکی از نشانه‌های پیری است؛ جبران نخواهد شد؛ و برای آن باید به روش‌های دیگری مانند تزریق ژل یا تزریق چربی متوسل شد.

برای درمان، هایفو یا آر اف را انتخاب می‌کنیم؟

اگربه لیفت پوست صورت، بیشتر از پر کردن و از بین بردن چروک ریز صورت نیاز دارید، بهتر است که از هایفو استفاده کنید. عمق نفوذ هایفو به شما این اجازه را می‌دهد که از لایه عضلانی، این لیفت را برای صورت خود انجام دهید و لیفت و سفت کردن پوست از عمق بیشتری انجام می‌شود. هایفو بهترین انتخاب برای سفت کردن و شکل دادن به پوست شل شده اطراف گردن و لیفت دکولته و چانه و… می‌باشد.

اگر به روشی با شدت و عمق کمتر نسبت به هایفو نیاز دارید، آر اف انتخاب بهتری است برای رفع کاهش حجم یا درمان نواحی ظریف حتی پلک‌های پایین می‌باشد.

بنابراین اگر پوستتان نیاز به لیفت ندارد یا به اصطلاح پوست شلی ندارید و فقط می‌خواهید مقدار یا افزایش حجم داشته باشید، برای پر کردن چروک صورت آر اف RF انتخاب بهتری است. اگر در سنین جوانی هستید بهتر است که از آر اف برای اصلاح پوست خود استفاده کنید.

به این نکته هم توجه کنید که هردو این پروسیجرهای درمانی و زیباسازی غیرتهاجمی (noninvasive) هستند و اگر مراقبت‌های قبل و بعد از آن را بدانید و رعایت کنید در صورت مجرب بودن اپراتور و استاندارد بودن دستگاه تقریبا بدون عارضه هستند.

مقایسه آر اف با هایفو: کدام روش جوانسازی پوست بهتر است؟

در پاسخ به این سوال که روش هایفو بهتر است یا آر اف باید گفت که قطعا برای سنین بالای ۴۰ سال هایفو یک روش جوانسازی پوست غیرتهاجمی موثرتر و مناسب‌تر است. در روش هایفو از انرژی اولتراسوند برای ایجاد گرما در لایه‌های عمقی پوست استفاده می‌شود.

اگر چه عمق نفوذ امواج هایفو به پوست بیشتر است و مثل آر اف با ایجاد گرما لایه‌های پوست را تحریک می‌کند اما باید بگوییم که نسبت به آر اف یک روش جدیدتر و قوی‌تر است. اگر پوست شما افتادگی بیشتری دارد و می‌خواهید این افتادگی و شل شدن پوست را برطرف و پوست صورت و گردن را لیفت کنید روش هایفو برای شما مناسب است. اما اگر هدف از بین بردن لکه‌های پوستی، شفاف شدن پوست، بسته شدن منافذ باز پوست، از بین بردن جای جوش، جای بریدگی و اسکار ناشی از بریدگی و تصادف و چین و چروک‌های ریز و سطحی است آر اف برای شما روش مناسب‌تری است. 

آر اف بهتر است یا هایفو؛ نظر کاربران در نی نی سایت

با توجه به نظر کاربران در نی نی سایت بیشتر کاربران هایفو تراپی را به آر اف ترجیح دادند و این روش را بهتر از هر روش دیگری بیان کردند. طبق نظر کاربران در سایت نی‌نی سایت بعداز انجام هایفو لیفت ناحیه تحت درمان کاملا قابل مشاهده بود.

نتیجه گیری برای هایفو تراپی بهتر است یا آر اف

در نهایت، می توان گفت که آراف و هایفو هر دو روش خوبی برای جوانسازی پوست، کاهش چین و چروک‌های صورت هستند. هر کدام از این روش‌ها دارای تفاوت‌های خود هستند.

هایفو به دلیل کمتر بودن عوارض و درد پس از درمان، روشی امن تر و کارامدتر در بسیاری از موارد است با این حال، قبل از انجام هر یک از این روش ها، بهتر است با پزشک مشورت کرده و نکاتی مانند وضعیت پوست، میزان چین و چروک، سن و سابقه بیماری‌ها و درمان‌های قبلی را مورد بررسی قرار داده و سپس تصمیم گیری کنید.

در صورت تشخیص پزشک می‌توان بصورت ترکیب هایفوتراپی و ار اف استفاده کنید. به این صورت که از هر دو روش در لیفت صورت استفاده می‌شود و دستگاه فوکوس دوال با داشتن هر دو تکنولوژی در یک دستگاه بسیار از نیازهای پزشکان را برطرف می‌کند.

 در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که آر اف بهتر است یا هایفو. با این حال، اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را از روش‌های زیبایی بگیرید، باید روش مناسب خود را انجام دهید و تنها کسی که می‌تواند به شما در انتخاب روش جوان‌سازی کمک کند، پزشک متخصص است.

بهترین مراکز برای انجام هایفوتراپی و آر اف فرکشنال

می توانید خدمات هایفو و نام شهر خود یا آرف و نام شهر خود را در گوگل سرچ کنید یا از سایت های مرجع پزشکی مثل مطب ۳۶۵ استفده کنید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.