نقش روغن زیتون در بخش دارو و سلامت

روغن زیتون یکی از محبوبترین و مفیدترین روغن‌های خوراکی است که مزایای فراوان و بی‌شماری برای سلامت بدن دارد. این روغن شگفت‌انگیز را می‌توان در پخت غذا و همچنین در آماده‌‌سازی انواع سس‌ها بکار برد.علاوه بر خواص خوراکی، این روغن جادویی در بخش دارو و سلامت نیز کاربرد فراوانی دارد. به گفته کارشناسان تغذیه روغن زیتون با خواص ضدالتهابی مانع ابتلای افراد به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان ، دیابت و آلزایمر می‌گردد. در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص دارویی روغن زیتون بیشتر آشنا شوید.

خواص روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون حاوی اسید اولیئک، اسید لینولئیک، اسید پالمتیک و همچنین محتوی ویتامین‌های A ، E و آهن و مقایر فراوانی آنتی‌اکسیدان است که فواید آنها برای سلامت بدن بر کسی پوشیده نیست. به‌‍طورکلی ۱۴% روغن زیتون را چربی‌های اشباع و ۱۱% آنرا چربی‌های غیر‌اشباع مانند اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ تشکیل می‌دهد. نکته جالب این است که این روغن از قدیم به عنوان دارو مورداستفاده بوده و این روزها با پیشرفت علم نیز هر روز یک خاصیت جدید برای آن کشف می‌شود. مطالعات نشان داده است که بخش قابل‌توجهی از روغن زیتون را چربی غیر‌‌اشباع تک‌زنجیره‌ای اولئیک اسید تشکیل می‌دهد که التهابات بدن را کاهش داده و تاثیرات مفیدی بر روی ژن‌های مرتبط با سرطان دارد. چربی‌های اشباع تک‌زنجیره‌ای و محتوای بالای آنتی‌اکسیدان روغن زیتون در سلامت قلب و عروق نیز بسیار موثر هستند.

به دلیل فواید بی‌شمار، روغن زیتون در صنایع تولید مواد آرایشی و بهداشتی، صابون، داروسازی و خوراکی کاربرد وسیعی دارد که همه اینها حاکی از مفید بودن این روغن جادویی برای سلامت انسان است. به جرات می‌توان گفت کمتر بیماری وجود دارد که روغن زیتون برای درمان یا بهبود آن مفید نباشد.

کاربرد دارویی روغن زیتون برای سلامت بدن

  1. درمان مشکلات پوست و مو

روغن زیتون با خواص فراوان خود بهترین دارو برای مشکلات پوستی است و شما می‌توانید کاربرد آن‌ را بین مواد تشکیل‌دهنده بسیاری از کرم‌های ضدچروک، ضدلک، لوسیون‌ها، شامپوها و روغن‌های حمام ببینید. این روغن مفید به دلیل داشتن پلی‌فنول‌های فراوان با خاصیت آنتی‌اکسیدانی از پوست شما در مقابل آسیب‌های نور خورشید محافظت می ‌کند. استفاده از این روغن می‌تواند باعث نرمی و شفافیت پوست شما شده و مشکلاتی مانند اگزما را از بین ببرد.

  • سلامت پوست

روغن زیتون می‌تواند به عنوان یک مرطوب‌کننده، ترمیم‌کننده و ضدجوش طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

برای آشنایی بیشتر با موارد مصرف روغن زیتون برای پوست، بخوانید. (لینک)

  • تقویت ناخن

برای تقویت ناخن‌های شکننده می‌توانید روغن زیتون را بر روی انگشت و ناخن‌هایتان ماساژ دهید و آنها را تقویت کنید.

  • درمان شوره سر و ریزش مو

استفاده از این روغن جادویی می‌تواند مشکل شوره سر را برطرف کند و همچنین موهای خشک را نرم کرده و از بروز موخوره جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده که ماساژ روغن زیتون بر روی سر می‌تواند مشکل ریزش مو را نیز حل کند.

برای آشنایی بیشتر با موارد مصرف روغن زیتون برای مو، بخوانید. (لینک)

  1. درمان التهاب و عفونت

التهاب مزمن در بدن منجر به بیماریهایی مانند سرطان، بیماری قلبی، سندروم متابولیک ، دیابت نوع ۲، الزایمر ، آرتریت و حتی چاقی می‌گردد. روغن زیتون به واسطه داشتن ویتامین A مانند یک دارو با التهاب مقابله می‌کند و بدن را از ابتلا به بیماری‌های فوق محافظت می‌کند.

مهم‌ترین تاثیرات ضدالتهابی این روغن توسط آنتی‌اکسیدانهای آن اعمال می‌شود که کلیدی‌ترین آنها اولئوکانتال (Oleocanthal) است که اثراتی شبیه ایبوپروفن اعمال کرده و درد و التهاب را کاهش می‌دهد. همچنین اولئیک اسید موجود در این روغن سطح مارکر التهابی مهم بدن یعنی پروتئین واکنشی C (CRP)  را کاهش می‌دهد که در بیماری‌های قلبی نقش مهمی بازی می‌کند.

  1. کاهش ریسک سکته مغزی

سکته مغزی به علت اختلال در خون‌رسانی مغز ایجاد می‌شود که می‌تواند ناشی از ایجاد لخته خون یا خونریزی باشد. مطالعات متعدد نشان داده است که چربی‌های غیراشباع موجود در روغن زیتون ریسک سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

  1. کاهش بیماری‌های قلبی

روغن زیتون با کاهش التهاب و ممانعت از اکسیداسیون کلسترول بد یا LDL لایه داخلی رگ‌ها را سالم نگه ‌داشته و همچنین با دارا بودن چربی‌های غیراشباع و اتساع عروق از فشارخون که قویترین ریسک فاکتور مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی – عروقی است جلوگیری می‎‌کند.

  1. درمان چاقی و اضافه وزن

روغن زیتون تاثیرات خوبی بر روی وزن داشته و با افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ها چاقی و اضافه وزن بدن که ناشی از التهاب است را کاهش می‌دهد. مصرف روغن زیتون مدت بیشتری شما را سیر نگه داشته و با کاهش مصرف مواد خوراکی به کاهش وزن کمک می‌کند.

  1. درمان بیماری آلزایمر

آلزایمر شایع‌ترین بیماری نورودژنراتیو است که با ایجاد پلاک‌های بتاآمیلوئیدی در سلول‌های مغزی ایجاد می‌شود. مطالعات بر روی حیوان‌ها نشان داده است که روغن زیتون به حذف این پلاک‌ها کمک می‌کند.

  1. پیشگیری از دیابت نوع ۲

روغن زیتون تاثیرات مفیدی بر قند‌خون و حساسیت انسولینی دارد و مطالعات نشان داده است رژیم غذایی حاوی این روغن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

  1. پیشگیری از سرطان

سرطان این روزها یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در کل دنیا است. تحقیقات نشان داده است رژیم غذایی محتوی روغن زیتون مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای ریسک ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد زیرا این روغن  آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد که منتهی به سرطان می‌شود را کاهش می‌دهد.

  1. درمان روماتیسم

آرتریت روماتوئید یک بیماری اتوایمیون است که با بدشکلی و دردناکی مفاصل تشخیص داده می‌شود. روغن زیتون مارکرهای التهابی و استرس اکسیداتیو را در این بیماری کاهش داده و درد مفاصل و خشکی صبحگاهی مفاصل را در این افراد کاهش می‌دهد.

  1. خواص آنتی‌باکتریال

روغن زیتون حاوی ریزمغذی‌هایی است که باکتری‌های مضر را کشته یا از رشد آنها ممانعت می‌کند. یکی از باکتری‌هایی که با این روغن تحت تاثیر قرار می‌گیرد هلیوباکتر پیلوری است که عامل ایجاد زخم و درد معده در افراد است. مطالعات نشان داده است مصرف روزانه روغن زیتون عفونت ناشی از هلیوباکتر پیلوری را در طول مدت کمتر از دو هفته در ۱۰ تا ۴۰% افراد از بین می‌برد.

در نهایت با تمام خواص ذکر شده باید گفت که مصرف این روغن جادویی به دلیل آنتی اکسیدان‌های فراوان آن فواید باورنکردنی بر روی سلامت ما دارد و همه ما می‌توانیم از خواص دارویی آن برای سلامت قلب و عروق ، مغز ، مفاصل و .. بهره‌مند شویم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.