۱۶ خاصیت انار

این میوه می‌تواند از علائم سرطان جلوگیری کند. بنابراین، دانشمندان به دنبال راهی برای استفاده از این میوه ضد سرطان هستند.

انار، میوه درخت پونیکا گراناتوم است. طول این درخت به ۶-۱۰ متر می‌رسد و میوه آن گرد و سرخ رنگ است. ویژگی شگفت‌انگیز انار، تعداد دانه‌های آن است. یک میوه انار می‌تواند ۱۴۰۰ دانه داشته باشد.

انار، در ایران و هند کاشت می‌شود. امروزه، این دو کشور، بزرگ‌ترین تولید کننده‌های انار هستند. کاشت انار، کار آسانی است. اگر نور کافی وجود داشته باشد، انار به خوبی رشد کرده و خوب میوه می‌دهد. برای کاشت این میوه، می‌توانید دانه را بکارید یا بخشی از درخت را برش بزنید. در این مقاله، درباره فواید انار برای بیماران سرطانی صحبت می‌کنیم.

ارزش تغذیه‌ای انار(هر ۸۷ گرم)

کالری۷۲ کالری
چربی کل۱ گرم
چربی اشباع۰.۱ گرم
کلسترول۰ میلی‌گرم
سدیم۳ میلی‌گرم
پتاسیم۲۰۵ میلی‌گرم
کربوهیدرات۱۶ گرم
فیبر رژیمی۳۰۵ گرم
شکر۱۲ گرم
پروتئین۱-۵ گرم
کلسیم۹ گرم
آهن۱.۵ گرم
منیزیم۲۰۴ گرم
ویتامین B۶۴۰۳ گرم
ویتامین C۱۳ گرم

درصد ارزش غذایی، بر اساس رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری است. نیاز روزانه شما ممکن است بر اساس نیازتان، بیشتر یا کمتر شود.

حقایقی درباره فواید انار برای سرطان

همان‌گونه که در بالا گفته شد، انار، خاصیت ضد سرطان دارد. دلایلی برای این واقعیت وجود دارد. استفاده از انار به عنوان ضد سرطان در این‌جا آمده است:

۱: انار، دارای پلی فنول است

انار منبع خوبی از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد را از بدن دفع می‌کنند. رادیکال‌های آزاد از دلایل ایجاد سرطان محسوب می‌شوند. از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن به معنای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی در بدن می‌باشد.

۲. انار، سرشار از ویتامین C است

بنابراین، باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود. اگر سیستم ایمنی، عملکرد درستی داشته باشد، سلول سرطانی قادر به رشد و تکثیر در بدن نمی‌باشد. بنابراین، انار، انتخاب خوبی برای جلوگیری از سرطان است.

۳: حاوی اﻻژﻳﺘﺎﻧﻦ است

تحقیقات نشان می‌دهد که انار، دارای اﻻژﻳﺘﺎﻧﻦ است که می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را افزایش دهد. اﻻژﻳﺘﺎﻧﻦ، از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. همچنین، با جلوگیری از رسیدن مواد مغذی به سلول‌های سرطانی، باعث مرگ آنها می‌شود. بنابراین به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند.

۴. تانین و آنتوسیانین دارد

وجود تانین و آنتوسیانین در انار باعث خاصیت ضد تومور آن می‌شود. این ترکیبات، تکثیر این سلول‌ها را کاهش داده و سلول‌های سالم را بازسازی می‌کند. بنابراین، از تکثیر سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری شده و سلول سالم جایگزین سلول سرطانی می‌شود.

در واقع، انار، فواید بسیاری برای بیماران سرطانی دارد. ممکن است کاملا آن را درمان نکند اما منبع خوبی برای جلوگیری از سرطان است.

کاربردهای دیگر انار

انار، علاوه بر فواید برای سرطان، فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد. فواید انار برای سلامتی در این‌جا آمده است:

۵. تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C موجود در انار، در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. در نتیجه، می‌تواند از بیماری جلوگیری کند.

۶: ضد پیری

انار مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند؛ بنابراین، خاصیت ضد پیری دارد. این میوه، به کاهش چین و چروک می‌کند. انار، علائم پیری را رفع می‌کند.

۷. ضد افسردگی

روغن معطر انار، می‌تواند باعث ایجاد حس خوشایندی شود. این روغن، به آرام شدن ذهن نیز کمک می‌کند. بنابراین، انار می‌تواند به عنوان یک عامل ضد افسردگی عمل کند. این میوه، استرس را کاهش داده و باعث آرامش می‌شود.

۸. حفظ سلامت پوست

تحقیقات نشان داده‌اند انار برای پوست خوب است. این میوه می‌تواند به ترمیم پوست آسیب دیده کمک کند. بنابراین برای کاهش درماتیت و آکنه مناسب است.

۹: حفظ سلامت مو

ویتامین‌های موجود در انار به تقویت مو کمک می‌کنند. این میوه در درخشان شدن مو نیز نقش دارد. بنابراین، به حفظ سلامت مو کمک می‌کند.

۱۰. جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی

انار به جلوگیری از تولید پلاک در دیواره رگ‌های خونی کمک می‌کند. بنابراین، در کاهش خطر بیماری قلبی عروقی مانند سکته و حمله قلبی نقش دارد.

۱۱. جلوگیری از دیابت

انار به کاهش قند خون کمک می‌کند. بنابراین، می‌تواند انتخاب خوبی برای بیماران دیابتی باشد.

۱۲. کاهش فشار خون

تحقیقات نشان می‌دهد که انار به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می‌کند و این کار را با جلوگیری از فعالیت‌های آنزیم مبدل آنژیاستانسین انجام می‌دهد. در نتیجه در کاهش فشار خون نقش دارد.

۱۳. حفظ کلسترول

پونیسیک اسید موجود در انار در کاهش LDL و تری گلیسیرید خون نقش دارد. این ماده، تولید کلسترول HDL را تحریک می‌کند. بنابراین، به حفظ سطح کلسترول در خون کمک می‌کند.

۱۴: کاهش وزن

برخی افراد، مصرف انار را به دلیل مناسب بودنش برای کاهش وزن در نظر می‌گیرند. انار به تسریع متابولیسم بدن و چربی سوزی کمک می‌کند. بنابراین باعث کاهش وزن می‌شود.

۱۵. بهبود دستگاه گوارش

ویتامین B موجود در انار به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. بنابراین، در بهبود عملکرد دستگاه گوارش نقش دارد.

۱۶. کاهش اسهال

انار، خواص ضد باکتری دارد. بنابراین می‌تواند به درمان اسهال کمک کند. این میوه، به دلیل توانایی‌اش در تحریک اعصاب، درد شکمی را تسکین می‌دهد. انار، هم برای بیماران سرطانی و هم برای سلامت عمومی مفید است.

نحوه استفاده از انار

روش‌های متعددی برای استفاده از انار و بهره‌مند شدن از فواید آن وجود دارد. برخی از آنها را در این‌جا توضیح داده‌ایم:

۱. استفاده به عنوان آبمیوه یا اسموتی

این، ساده‌ترین راه استفاده از انار است. بهترین راه نیز هست زیرا مواد مغذی موجود در میوه، حفظ می‌شوند. مقداری آب را به میوه انار اضافه کرده و در مخلوط کن بریزید تا آبمیوه به‌دست بیاید. درست کردن آب انار، کمتر از ۵ دقیقه طول می‌کشد. روش دیگر، ترکیب آن با یک میوه دیگر و درست کردن اسموتی است.

۲. برای غذا

انار به دلیل طعم کمی تلخ و ترش خود، در بعضی غذاها نیز به کار می‌رود. از انار، برای درست کردن سالادها، کیک‌ها و سوپ‌ها استفاده می‌شود. بدی این کار این است که برخی از مواد مغذی انار، هنگام پخت از بین می‌روند.

۳. روغن معطر

می‌توان دانه انار را تحت کمپرس سرد قرار داده و روغن آن را گرفت. برندهای روغن معطر بسیاری در بازار وجود دارند که حاوی انار هستند. این روغن، به دلیل خاصیت آرام بخش خود در عطر درمانی نیز کاربرد دارد.

۴. محصولات مراقبت از پوست

امروزه از انار در ساخت لوسیون دست، صابون یا شامپو استفاده می‌کنند. شرکت‌های محصولات مراقبت از پوست، از انار به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده محصولات استفاده می‌کنند. بوی انار، یکی از دلایل استفاده از آن است.

۵. داروی گیاهی

برخی تحقیقات دارویی، توانستند انار را به شکل کپسول یا قرص در بیاورند. بنابراین، می‌توان آن را به راحتی در بازار و به عنوان داروی گیاهی پیدا کرد. امروزه، استفاده از کپسول یا قرص انار، بسیار رایج است. آزاد شدن خواص انار به شکل قرص یا کپسول، سریع است و به افرادی که آن را مصرف می‌کنند کمک می‌کند.

عوارض جانبی انار

انار برای بعضی از افراد، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما ممکن است در برخی افراد، باعث ایجاد عوارض شود. برخی از این عوارض را در این‌جا آورده‌ایم:

۱. افرادی که سابقه حساسیت دارند باید در مصرف انار احتیاط کنند. ممکن است باعث ایجاد واکنش حساسیتی مانند خارش، ورم و آسم شود.

۲. ریشه آن، به دلیل داشتن سم، برای مصرف مناسب نیست. بنابراین باید از مصرف آن اجتناب کرد.

۳. زنان باردار یا شیرده، برای مصرف انار باید با پزشک مشورت کنند. هیچ مدرکی دال بر خطرناک بودن انار در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. تحقیقات فقط نشان می‌دهند که آب انار برای زنان باردار کاملا بی‌خطر است.

۴. چون انار، فشار خون را پایین می‌آورد، باید از خوردن بیش از اندازه آن اجتناب کرد. مخصوصا افرادی که فشار خون پایین دارند. ممکن است به دلیل افت ناگهانی فشار، فرد دچار سرگیجه و تهوع شود.

۵. ممکن است انار با داروهای مصرفی تداخل داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود درمورد مصرف همزمان انار با داروهای دیگر، با پزشک مشورت کنید.

منبع: drhealthbenefits

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.