چای گوآوا چیست؟ (+ خواص چای گواوا)

نام علمی گوآوا یا امرود “Psidium guajava” است که نوعی گیاه گرمسیری به صورت درختچه همیشه سبز از خانواده میرتاسه و جنس پسیدیوم است. محل رویش آن برزیل است و در طی دوران به کشورهای کلمبیا، فیلیپین، پرتغال و از پرتغال به هندوستان رسیده است. این گیاه دارای دانه فراوان و رویش عالی می باشد.

در ایران به زیتون محلی معروف است. این گیاه پر دانه و هسته، در ایران به صورت پرورشی در شمال و جنوب کاشته شده است. این میوه در مناطق گرمسیر ایران به ویژه در سیستان و بلوچستان کشت می شود. ارزش غذایی میوه گوآوا بسیار بالا می باشد و در صنعت و دارو سازی کاربرد فراوان دارد.

از میوه گوآوا به عنوان دسر استفاده می شود و درخت آن یک گیاه زینتی است.

کشت این گیاه بسیار آسان است حتی اگر در باغ، کنار درختان دیگر هم کاشته شود مشکلی در پرورش آن ایجاد نمی شود و این روش در سراسر جهان در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهت تولید میوه ارگانیک انجام می گردد. در ایران کشت این گیاه زیاد نیست در مناطق سیستان و بلوچستان و هرمزگان کشت می شود که قیمتی ارزان دارد. از اسفند تا اوایل اردیبهشت زمان کشت این محصول است.

چای گوآوا چیست؟

اگر برگ گواوا را در آب خیس کنیم می توان یک نوشیدنی خوش طعم به عنوان چای گوآوا تهیه می شود، زیرا برگ آن دارای آنتی اکسیدان های فراوان و همچنین مواد مغذی می باشد.

 چای گوآوا در بین مردم کشورهای مکزیک، آمریکای شمالی و جنوبی و همچنین اروپا طرفداران زیادی دارد.

عوارض ایجاد شده توسط چای گوآوا

تاکنون تحقیقات کافی جهت مصرف زنان باردار و شیرده انجام نشده و به همین دلیل در این گروه بهتر است با احتیاط مصرف شود. اگر مبتلا به دیابت هستید حتما قبل از مصرف چای گوآوا، با پزشک خود مشورت کنید.

ترکیبات شیمیایی گوآوا

محققین 100 گرم از میوه گوآوا را مورد بررسی قرار داده اند و در آن 0.7% پروتئین، 82% آب، 0.6% چربی، 11% هیدرات کربن، آهن، فسفر، کلسیم، سدیم، پتاسیم،  ویتامین C، گونه های ویتامین های B و A و ایبوفلاین دیده شده است.  

فواید متعدد برگ گوآوا

برگ گیاه گوآوا مانند برگ چای قابل استفاده می باشد و همچنین برگ آن مانند آنتی بیوتیک در درمان استافیلوکوک ها کاربرد پزشکی دارد. نکته دیگری که در مورد برگ گوآوا باید متذکر شویم این است که، بومیان برزیلی برگ ها را جویده، پس از له شدن، آغشته به بزاق دهان کرده و برای جلوگیری از خونریزی زخم ها استفاده می شود.

از میوه های نارس و جوان آن در درمان اسهال استفاده می‌شود. به طور کلی میوه آن نرم کننده سینه و آرام کننده التهاب های گلو می باشد.

جوشانده پوست درختچه گوآوا برای درمان درد معده و همچنین مشکلات پوستی مانند زخم و چربی بسیار مفید است.

آب فشرده این گیاه بسیار مفید برای دیابت و آب میوه آن مسکن خوبی برای سرفه و سرماخوردگی می باشد.

از جوشانده پوست و برگ گوآوا برای خانم های باردار به صورت قاعده آور استفاده می شود.

میوه گوآوا چگونه است؟

میوه رسیده بسیار خوشمزه ای با طعم ترش و شیرین دارد و عطر خوشایندی از آن حس می شود. میوه های بیضی شکل گوآوا به رنگ های زرد و یا سبز دیده می شود. میوه های آن سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و پتاسیم می باشد، که بسیار مفید برای سلامتی می باشد. در سالاد از پوست آن استفاده می شود زیرا از نظر تغذیه بسیار مفید است.

(از پیوند گوآوا با آناناس میوه ای به نام “فیجوآ” که طعم تلفیقی از آناناس و گوآوا دارد، به دست می آید).

استفاده در صنعت

در تهیه ژله، کنسرو، مارمالاد و برخی از مشروبات الکلی استفاده صنعتی دارد. در صنعت لبنی، کره گیاهی و دوشاب تهیه می شود و از برگ آن در صنعت رنگ و تانن بهره گیری می کنند. قادر است میزان ویتامین C در مارمالاد و ژله را افزایش دهد. نکته: میوه گوآوا از بروز آلزایمر، آرتریت روماتوئید و آب مروارید جلوگیری می کند.

طرز تهیه چای گوآوا

گیاه گوآوا در ایران به زیتون محلی مشهور است. برگ این گیاه بطور موازی و بیضی شکل می باشد، و باید گفت مانند برگ چای است که با استفاده از آن می توان با روش سهل و آسان یک چای خوش طعم تهیه نمود.

چای گوآوا در ایران خیلی شناخته نیست، اما در شمال و جنوب کشور با نام زیتون محلی به صورت پرورشی تولید و مورد استفاده است.

روش تهیه این چای، بسیار سهل و آسان است. ابتدا آب را جوشانده، سپس مقداری برگ گوآوا در آب جوشیده به مدت 15 دقیقه دم کرده و سپس اجازه می دهیم خنک شود، در این مرحله از صافی رد کرده. در این مرحله چای آماده است. البته اگر بخواهید بهتر از نوشیدن این چای با خواص متعدد لذت ببرید، می توانید با اضافه کردن مقداری عسل، آبلیمو و دارچین آن را بنوشید.    

خواص چای گوآوا

سلامت قلب

چای گوآوا به سلامت قلب با کاهش فشارخون و میزان تری گلیسیرید و کلسترول کمک می کند و از بروز بیماری های قلبی-عروقی جلوگیری می شود.

ضد باکتری

این چای ضد باکتری است و می توانید با مصرف روزانه آن اگر معده حساسی دارید و یا دچار اسهال شده اید، درمان شوید.

پیشگیری از ابتلا به دیابت

بسیاری از تحقیقات حاکی از کنترل قند خون است. عصاره برگ گوآوا سبب افزایش قند خون و کنترل طولانی مدت آن می شود. و در نتیجه از بروز دیابت جلوگیری می کند.

مبتلایان به دیابت می توانند چای گوآوا را بعد از وعده غذایی بنوشند تا کاهش قند خون بیشتری داشته باشند. تاثیر چای گوآوا بر کاهش قند خون تا دو ساعت ادامه دارد و 10% قند را کاهش می دهد.

افزایش متابولیسم

از دیگر خواص چای گواوا میتوان به کاهش وزن اشاره کرد. به علت غنی بودن مواد معدنی، سوخت و ساز بدن را بالا برده و میزان کالری را کاهش می دهد و در نتیجه سبب لاغری و کاهش وزن می شود.

جوان سازی

چای گوآوا به وسیله ترکیبات فنولیک سبب کاهش چین و چروک، لکه های پوستی و استرس اکسیداتیو در پوست می شود.

آرام بخش

مواد موجود در این چای، سطح هورمون را بهبود بخشیده و خوابی آرام ایجاد می کند.

ضد سرطان

چای گوآوا درمان مناسبی برای ناراحتی های معده، اسهال و مسمومیت غذایی می باشد. و همچنین مرگ سلولی در سلول های سرطانی معده ایجاد می کند.

هورمونی به نام هورمون آندروژن در آقایان تولید سرطان پروستات می کند که لیکوپن موجود در برگ گوآوا سبب نابودی این هورمون خواهد شد.                  

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.