تاثیر کاکائو بر فشارخون و بهداشت قلب و عروق

بر اساس یافته‌های محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، کاکائو سرشار از چربی، فیبر غذایی، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر است و به دلیل سرشار بودن از مس و پتاسیم در سلامتی و عروق نقش موثری دارد. از مهم‌ترین خواص کاکائو و فواید درمانی آن می‌توان به پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و سکته، افزایش ظرفیت فعالیت فیزیکی و ذهنی و مقابله با سرطان اشاره کرد.

شکلات تلخ با وجود ترکیبات آلی که از لحاظ بیولوژیکی فعال هستند، می‌تواند به کاهش فشار‌خون و بهبود جریان خون در بدن کمک کند. این امر تا حد زیادی به کاهش میزان کلسترول LDL اکسید شده در مردان کمک می‌کند.

شکلات و سایر فرآورده‌های غنی از فلاونوئید کاکائو، به علت خاصیت کاهندگی فشار‌خون، به عنوان یک درمان غیردارویی توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند.

فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ از طریق کاهش فشار‌خون و تصفیه جریان خون به قلب و همچنین به مغز، به بهبود سلامت قلب کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین در کاهش خطر ابتلا به سرطان نیز موثرند.

شکلات تلخ حاوی غلظت بالای آلکالوئیدی موسوم به تئوبرومین است که دارای خواص محرک و اثرات آرامش بخش است. این ماده می‌تواند باعث اتساع عروق خونی شود.

علاوه بر این ، چندین مت آنالیز هم نشان داده‌اند که غذا‌های پر کاکائو، فشار‌خون را کاهش می‌دهند. مداخلات انجام یافته با محصولات مشتق از کاکائو دارای فلاوانول در انسان اثرات مفیدی را در جلوگیری از اکسیداسیون LDL، تجمع پلاکتی، بهبود حساسیت انسولینی، بهبود عملکرد اندوتلیال و کاهش فشارخون داشته‌است. بنابراین به نظر می‌رسد مصرف کاکائو حاوی پلی‌فنول می‌تواند از طریق افزایش وازودیلاسیون محیطی، باعث کاهش فشارخون در افرادی که زمینه این بیماری را دارند، شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.