انواع روغن خوراکی و سلامت کبد

سلامت کبد تا جایی حائز اهمیت است که می‌توان گفت سلامتی بدن به سلامت کبد وابسته است. از آنجا که کبد اولین محلی است که پس از فرآیند هضم و جذب، مواد غذایی را دریافت می‌کند، عادت‌های غذایی نادرست می‌تواند در طول زمان مشکلات جدی برای سلامت ما ایجاد کند. کبد یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است که به شدت تحت تاثیر عادت‌های غذایی قرار می‌گیرد.

اگرچه مراقبت از همه اعضاء بدن برای حفظ سلامت عمومی حائز اهمیت است اما کبد عضو مهمی است که عملکرد آن سم‌زدایی بدن است؛ به همین دلیل سلامت کبد بر سلامت سایر اعضاء تاثیرگذار است.  در عین حال کبد برای عملکرد  بهتر نیازمند مصرف برخی مواد غذایی در رژیم روزانه است.

از بین مواد خوراکی که می‌توانند به سلامت کبد کمک کنند می‌توان به انواع روغن خوراکی اشاره کرد که در این بین تحقیقات نشان داده است روغن‌های گیاهی و روغن های استخراج شده از انواع دانه‌ها بهترین روغن‎ها برای حفظ سلامت کبد هستند.

چه غذاهایی به حفظ سلامت کبد کمک می‌کنند؟

به‌ طورکلی می‌توان با مصرف برخی مواد غذایی طبیعی فعالیت کبد را در حالت مطلوب حفظ کرد و به سلامت بدن کمک کرد. غذاهای مفید برای حفظ سلامت کبد دو دسته هستند:

۱-مواد غذایی که باعث تسهیل کار سم‌زدایی کبد می‌شوند.

۲-مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان که از کبد در طول فرآیند سم‌زدایی محافظت می‌کنند.

با مصرف این مواد غذایی علاوه بر حفظ سلامت کبد به سلامت عمومی خودمان نیز کمک می‌کنیم و بدنی شاداب تر و پر انرژی‌تر خواهیم داشت.

ازآنجاکه روغن‌های خوراکی سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند، مصرف انواع آن برای حفظ سلامت کبد توصیه می‌شود. مصرف این روغن‌ها چربی‌های سالمی را به کبد می‌رساند که به دفع مواد سمی بدن و به عبارتی سم‌زدایی بدن کمک کرده و از تجمع این مواد در بدن که باعث ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود جلوگیری می‌کند. در هر صورت باید مراقب باشید که از این روغن‌ها زیاد استفاده نکنید زیرا کالری اضافی آنها باعث افزایش وزن شما خواهد شد.

روغن‌های خوراکی مفید برای سلامت کبد

روغن زیتون

روغن زیتون روغن سالمی است که تاثیرات مثبتی بر روی کبد دارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف روغن زیتون عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. روغن زیتون لیپیدهایی را شکل می‌دهد که با تقلید از عملکرد کبد باعث سم‌زدایی بدن می‌شوند.

تحقیقات پزشکی نشان داده است که مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون باعث بهبود سطح چربی و آنزیم‌های کبدی می‌شود. روغن زیتون همچنین باعث گردش خون بهتر در کبد می‌شود که این امر به نوبه خود متابولیسم و سم‌زدایی کبد را تسریع می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید تجمع چربی در کبد جزء مراحل اولیه بیماری کبدی است. مصرف روغن زیتون در رژیم غذایی با کاهش سطح چربی کبد مانع از ابتلا به این بیماری شده و به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند.

روغن کنجد

روغن کنجد یکی دیگر از روغن‌های خوراکی مفید برای سلامتی است که سرشار از ویتامین E است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی شناخته شده است. روغن کنجد خواص درمانی متعددی دارد و مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبد چرب و نارسایی کبد بسیار مفید است تا سلامت کبد را به سطح مطلوب بازگرداند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل روغن خوراکی مفیدی است که با وجود تری‌گلیسیریدها و اسیدهای چرب با زنجیره متوسط به پیشگیری از بیماری‌های کبد کمک می‌کند؛ زیرا این مواد وقتی به کبد می‌رسند به راحتی به انرژی تبدیل شده و از حجم کار کبد می‌کاهند و از انباشته شدن چربی در کبد و مشکلات حاصل از کبد چرب جلوگیری می‌کنند.

مطالعات صورت گرفته روی روغن نارگیل نشان داده است که مصرف این روغن در رژیم غذایی باعث بهبود علائم و نشانه‌های بیماری کبد چرب می‌شود و به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند. شما به راحتی می‌توانید روغن نارگیل را جایگزین روغن‌های پخت و پز خانگی کرده و به حفظ سلامت کبد خودتان کمک کنید.

روغن بادام

روغن بادام، روغن خوراکی مفید دیگری است که سرشار از ویتامین A و B و همچنین آنتی‌اکسیدان است. روغن بادام یک آنتی‌هپاتوتوکسیک است. هپاتوتوکسیک به اختلالی اطلاق می‌شود که طی آن کبد توسط مواد شیمیایی محتوی داروهای مصرفی توسط فرد که هپاتوتوکسین نامیده می‌شوند، آسیب می‌بیند. این اختلال بسیار خطرناک است زیرا عملکرد کبد برای سم‌زدایی بدن را تضعیف می‌کند. مصرف روغن بادام در این فرآیند به کمک کبد آمده و در دفع این سموم به کبد کمک می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که روغن بادام در سم‌زدایی به کبد کمک کرده و به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند.

روغن ماهی

تاثیر روغن ماهی بیشتر برای افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی مفید است. تحقیقات نشان داده است که در افراد مبتلا به اسید چرب که اعتیاد به الکل ندارند، بافت کبد حاوی مقدار کمی امگا۳ و مقدار بالایی امگا۶ است. روغن ماهی معمولا به صورت مکمل در دسترس است و حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا۳ است. برای درمان کبد چرب مصرف روزانه یک گرم مکمل روغن ماهی توصیه می‌شود.

روغن ماهی با محتوای بالای امگا۳ خود برای کبد بسیار مفید است و از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند. روغن ماهی با کاهش التهاب، سطح آنزیم‌های کبدی را متعادل کرده و مقاومت انسولینی را بهبود می‌بخشد . نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که برای حفظ سلامت کبد باید مراقب نسبت امگا۶ به امگا۳ باشیم زیرا مصرف زیاد امگا۶ احتمال ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد.

در نهایت با توجه به تاثیر تغذیه بر سلامت کبد باید گفت که برای حفظ سلامت کبد باید حتما به مصرف مواد غذایی موجود در رژیم روزانه توجه کنید و سبک زندگی فعالی داشته باشید. از مصرف بی‌رویه غذاهای سرخ شده و استفاده از روغن‌های ناسالم پرهیز کرده و روغن‌های خوراکی مفید را وارد برنامه غذایی خودتان کنید تا علاوه بر حفظ سلامت کبد از مواد مغذی و سایر منافع این روغن‌های گیاهی بهره‌مند شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.