راهنمای 0 تا 100 مراحل دریافت اقامت در فرانسه

فرانسه در رتبه هفتم شاخص پاسپورت دنیا قرار دارد و شهروندان فرانسوی می‌توانند بدون ویزا به 120 کشور سفر کنند. قدرت بالای پاسپورت فرانسه و مزایای زیاد زندگی در این کشور، رقابت زیادی برای اخذ شهروندی فرانسه ایجاد کرده است. تقاضای بالای مهاجران خارجی، فرایند اخذ اقامت فرانسه را پیچیده می‌کند. به‌همین دلیل دولت فرانسه در زمینه مهاجرت به این کشور قوانین مشخصی برای مراحل دریافت اقامت در فرانسه وضع کرده است. مهاجران ایرانی می‌توانند با اجرای دقیق این مراحل، به‌راحتی درخواست خود را به اداره مهاجرت فرانسه ارسال کنند. در این مقاله 0 تا 100 مراحل اخذ شهروندی فرانسه را برایتان خواهیم گفت.

آیا مراحل دریافت اقامت در فرانسه سخت است؟

قوانین زندگی در فرانسه برای شهروندان این کشور بسیار سخت‌گیرانه هستند. اجرای دقیق قوانین در فرانسه، امنیت بالای این کشور را تضمین می‌کند. قوانین محدود و دقیقی برای مهاجرت به فرانسه وجود دارند. درخواست مهاجرت به فرانسه از سوی مردم دیگر کشورها زیاد است و همین باعث می‌شود تا در میان متقاضیان مهاجرت به فرانسه، افراد نالایقی وجود داشته باشند. پذیرش افرادی که ارزشی برای کشور فرانسه ایجاد نمی‌کنند، هزینه بالایی برای اداره این کشور دارد. وجود این افراد اقتصاد این کشور را دچار بحران می‌کند و کیفیت زندگی در فرانسه را کاهش می‌دهد. پس نباید انتظار داشته باشیم که دولت فرانسه به‌خاطر مهاجران خارجی، زندگی شهروندان خود را به خطر بیندازد.

قوانین و مراحل دریافت اقامت در فرانسه، اخذ شهروندی این کشور را سخت نمی‌کند. بلکه قوانین اداره مهاجرت برای فیلترکردن بهتر مهاجران ارزشمند ایجاد شده‌اند. فرایند اقامت در فرانسه باتوجه‌به حساسیت بالای دولت فرانسه و بروکراسی اداری این کشور کمی زمان‌بر است. زندگی در این کشور رؤیایی، مزایای زیادی دارد. بسیاری از مهاجران ایرانی پس از دریافت اقامت فرانسه، ادعا می‌کنند که زمان طولانی دریافت شهروندی فرانسه در مقابل مزایای زیاد آن ارزشمند است.

اقامت در فرانسه چه مزایایی دارد؟

هرچند مراحل دریافت اقامت در فرانسه کمی زمان‌بر است اما تقریباً 79 درصد از افرادی که به فرانسه می‌روند، از مهاجرت خود راضی هستند. دلیل آمار رضایت بالای مهاجران خارجی فرانسه، مزایای زیادی است که زندگی در این کشور برای آن‌ها دارد. دولت فرانسه امکانات عالی را برای شهروندان این کشور ایجاد کرده است. برخی از مزایایی که فرانسه را به یکی از بهترین کشورها برای زندگی تبدیل کرده است، به شرح زیر است:

  • سبک زندگی همراه با آرامش فرانسوی‌ها
  • آمار بالای تعطیلات در فرانسه
  • سیستم حمل‌ونقل پیشرفته
  • امکانات تحصیلی بالا در مدارس کودکان
  • سلامت و طول‌عمر بالای مردم فرانسه
  • سطح پیشرفته امکانات ورزشی فرانسه
  • امنیت بالا و سطح پایین جرم در فرانسه

انواع اقامت در فرانسه و روش‌های دریافت اقامت این کشور

انگیزه شما از مهاجرت به فرانسه چیست؟ افراد مختلف هدف‌های متفاوتی از اخذ اقامت فرانسه دارند. برای دریافت اقامت در فرانسه روش‌های مختلفی وجود دارد. زمان موردنیاز در هرکدام از این روش‌ها متفاوت است. متداول‌ترین روش‌های اخذ شهروندی فرانسه به شرح زیر است:

  • اقامت تحصیلی فرانسه
  • اقامت فرانسه از طریق ازدواج
  • اقامت از طریق تولد کودکان
  • اقامت از طریق پیوستن به اعضای خانواده
  • اقامت کاری فرانسه
  • اقامت سرمایه‌گذاری و خرید ملک در فرانسه (در حال حاضر این نوع اقامت محدود است)

بررسی مراحل دریافت اقامت در فرانسه 

اخذ شهروندی فرانسه یک کار سریع و بدون زحمت نیست. زمان اخذ اقامت کشور فرانسه قابل پیش‌بینی نیست و برای افراد مختلف فرق می‌کند. برای مثال ارسال یک مدرک اشتباه شاید زمان دریافت اقامت را یک سال افزایش دهد. پس با اجرای قانونی و دقیق مراحل دریافت اقامت در فرانسه، می‌توانید در کمترین زمان ممکن به فرانسه مهاجرت کنید. دریافت اقامت تحصیلی، ازدواج یا کاری فرانسه با وجود تفاوت‌های جزئی، دارای مراحل یکسانی است. 4 مرحله اساسی برای دریافت اقامت دائم فرانسه به شرح زیر است:

مرحله اول: دریافت ویزای “VLS-TS” فرانسه

مهاجران تحصیلی، کاری یا خانوادگی به فرانسه، همگی باید این مرحله را سپری کنند. اولین مرحله دریافت اقامت دائم، اخذ ویزای ۱ساله اقامت در فرانسه است. این ویزا به‌عنوان اجازه اقامت در فرانسه است. درخواست ویزای VLS-TS”” قبل از ورود به فرانسه انجام می‌شود. پس از ورود به خاک فرانسه 3 ماه فرصت دارید تا ویزای VLS-TS”” خود را به تأیید دولت فرانسه برسانید. پس از درخواست اعتبارسنجی ویزای “VLS-TS”، اداره مهاجرت فرانسه برای انجام معاینات پزشکی OFII با شما تماس می‌گیرد. پس از انجام معاینات پزشکی، یک گواهی به شما داده خواهد شد که در تمامی مراحل اخذ اقامت آن را نیاز خواهید داشت.

نکات مهم در اخذ ویزای “”VLS-TS

  • می‌توانید اعتبارسنجی ویزای”VLS-TS” را به‌صورت آنلاین انجام دهید.
  • اگر برای پرداخت هزینه اعتبارسنجی حساب بانکی ندارید، می‌توانید از تمبرهای الکترونیکی استفاده کنید.
  • در انتخاب نوع ویزای ورود به فرانسه دقت کنید، زیرا دریافت ویزای توریستی، تضمینی برای اعطای شهروندی فرانسه برای شما نیست.

مرحله دوم: دریافت کارت اقامت “Carte de séjour temporaire”

نهایتاً دو ماه پس از انقضای ویزای “VLS-TS” فرصت دارید تا برای دریافت کارت “séjour temporaire” اقدام کنید. این کارت در اولین نوبت دریافت آن یک سال اعتبار دارد. تمامی مراحل درخواست برای دریافت این کارت به‌صورت آنلاین و در فرانسه انجام می‌شود. برای دریافت این کارت برای بار اول، باید برای مصاحبه‌ای در فرانسه آماده شوید.

مرحله سوم: دریافت کارت اقامت Carte de séjour pluriannuelle””

کارت pluriannuelle””، تمدید کارت temporaire”” است که معمولاً به‌مدت 4 سال اعتبار دارد. این مدت برای دانشجویانی که زمان کمی از تحصیلشان باقی‌مانده، کمتر است. مراحل دریافت این کارت مانند کارت قبلی است و باید دو ماه قبل از اتمام تاریخ انقضای کارت temporaire”” درخواست آنلاین خود را ثبت کنید.

مرحله چهارم: دریافت کارت اقامت دائم

آخرین مرحله از مراحل دریافت اقامت در فرانسه، دریافت کارت اقامت دائم پس از انقضای کارت pluriannuelle”” است. برای درخواست این کارت باید حداقل 5 سال در فرانسه زندگی کرده باشید. اگر قصد ازدواج یا پیوستن به اعضای خانواده را دارید، این مدت به 3 سال کاهش می‌یابد. اعتبار کارت دائم اقامت در فرانسه 10 سال و قابل تمدید است. مراحل دریافت کارت اقامت دائم مانند قبل است، با این تفاوت که در جلسه مصاحبه موارد بیشتری پرسیده می‌شود.

سخن پایانی

مهاجرت به فرانسه و مراحل دریافت اقامت در فرانسه چالش‌های فراوانی دارد. اولین چالش، مربوط به بروکراسی اداری و زمان زیاد فرایند اخذ اقامت است که با زمان‌بندی مناسب و دریافت مشاوره از مؤسسات معتبر مهاجرتتی حل می‌شود. دومین چالش مربوط به مراحل دریافت کارت اقامت است که مصاحبه آن را سخت می‌کند. راه‌حل عبور از چالش دوم این است که از افراد مقیم فرانسه و مهاجران ایرانی که از شرکت در جلسه مصاحبه تجربه داشته‌اند، کمک بگیرید.

منابع:

  1. https://www.frenchentree.com/living-in-france/moving-to-france/the-road-to-permanent-residency-in-france/
  2. https://www.france24.com/en/france/20200828-the-long-road-to-residency-for-foreigners-in-france
  3. https://www.expatarrivals.com/europe/france/pros-and-cons-moving-france
  4. https://www.movehub.com/uk/moving-abroad/france/things-to-know/
  5. https://www.expatica.com/fr/moving/visas/french-passport-1528306/
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.