آموزش میکس و مسترینگ حرفه ای صفر تا 100

آموزش میکس و مسترینگ حرفه‌ای

آموزش میکس و مسترینگ حرفه‌ای به علاقه‌مندان حوزه موسیقی کمک می‌کند تا چگونگی بهبود بخشیدن کانال‌های شنیداری صدا را بیاموزند. بدین ترتیب میکس و مسترینگ گاهی با حذف و زمانی با اضافه نمودن سعی دارند، بهترین تنظیمات را بر روی آهنگ‌ها اعمال نمایند. بدین طریق قسمت‌های نامناسب را اصلاح و بخش‌های مناسب را تقویت کنند. بدین ترتیب است که پس از طی این پروسه وضعیت مناسب‌تری را از آهنگ‌ها شاهد هستیم. هنگامی‌که ضبط موسیقی و صدا به پایان می‌رسد، مرحله میکس و مستر وارد کارشده و به هماهنگ‌سازی زیروبم صدا، فرکانس، تناژ و … می‌پردازند و با این تغییرات ماهیت موسیقی را ارتقا داده و بر سطح کیفی آن می‌افزایند. به‌هرحال میکس و مسترینگ با تمامی مزایای شگرفشان در نهایی‌ترین بخش ساخت موسیقی قرار می‌گیرند. ازاین‌رو جهت ساخت آلبوم‌های موسیقی، صداگذاری و … به این دو فرآیند نیاز مبرم احساس می‌شود.

میزان اهمیت آموزش میکس و مسترینگ حرفه‌ای:

به دلیل اینکه اجرای دو پروسه میکس و مسترینگ به‌منظور رفع اشکالات شنوایی و شنیداری ضروری هستند، مهم است که آموزش میکس و مسترینگ حرفه‌ای را در دستور کار خود به‌عنوان فعال حوزه ساخت آلبوم قرار دهید. هیچ‌گاه آهنگ‌ها آن‌گونه که ضبط می‌شوند به گوش شنوندگانشان نمی‌رسند. بلکه این ادیت‌های متعدد و پی‌درپی هستند که موسیقی ضبط‌شده را به بالاترین کیفیت رسانده و ماهیت آن را موردپسند شنونده قرار می‌دهند. به‌هرحال تمامی اثرهای تولیدی فارغ از سبک و سیاق و حوزه‌شان نیاز به اصلاحات فراوانی دارند تا موردقبول واقع شوند. موسیقی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و باید بخش‌های مختلف آن ویرایش شده و کیفیت موسیقیایی آن ارتقا یابد.

بدین ترتیب است که بازپخش‌های آن اثر به‌خوبی قابل‌اجرا بوده و خروجی حاصله به‌طور کامل موردپسند ذائقه شنونده می‌شود. اگر بر روی این تغییرات و فیلترینگ‌ها دقت کافی صورت نگیرد، آهنگ در مقابل مخاطبانش با شکست مواجه می‌گردد. به همین دلیل است که ادعا می‌شود، میکس و مسترینگ دو کار حرفه‌ای بوده که نیازمند آموزش و کسب مهارت می‌باشند. در طی آموزش میکس و مسترینگ حرفه‌ای است که شما به‌خوبی می‌آموزید، چگونه بالانس سازها را تنظیم نمایید، بر حالت‌های مختلف استریو در رنج‌های مختلف فرنکاسی اشراف یابید، صداها را تنظیم نمایید و در حالت کلی چگونه یک موسیقی را از جهت شنیداری آماده بازار کنید.

مشخصات متخصص میکس و مسترینگ حرفه‌ای:

باوجود حساسیت بالایی که برای میکس و مسترینگ ذکر می‌شود، مهم است که این عملیات خطیر را بر عهده یک فرد کار بلد واگذار نمایید تا کارتان از خطاهای احتمالی به دور بماند. اگرچه مهم‌ترین مشخصه چنین فردی گذراندن دوره‌های آموزش میکس و مسترینگ حرفه‌ای است، اما برخی از این مؤلفه‌ها به تجربه‌های فرد طی کار و گرایش‌های شخصی وی بازمی‌گردد. در ادامه به برخی از ویژگی‌های ممتاز افراد فعال در این حوزه اشاره اجمالی می‌کنیم.

  • دارای ذوق هنری و موسیقیایی خوب
  • دقت و قدرت شنیداری بالا نسبت به نواها و آهنگ‌ها
  • مجهز به فن صدا شناسی و دانش موسیقی عالی
  • دارای ابزارآلات حرفه‌ای و پلاگین‌های مسترینگ
  • توانایی ماندگار نمودن اثر و ارتقا کیفیت آن
  • آشنایی به شیوه‌های درست و اصول مهندسی میکس و مسترینگ
  • فردی بی‌طرف با عدم درگیری در مراحل ساخت اثر
  • درک بالا در شناسایی مشکلات نهفته شنیداری و توانایی رفع آن‌ها
  • دارای محیط آکوستیک حرفه‌ای و مانیتورینگ کالیبره شده
  • تعهد کاری بالا و عدم خستگی درباز پخش‌های متوالی حین کار
  • … .

دلایل سخت بودن کار فعالان حوزه میکس و مسترینگ:

تازه‌واردان به عرصه موسیقی شاید گمان کننده، تمامی کاری که فعالان حوزه میکس و مسترینگ ملزم به انجام آن هستند، به بیشتر و حجیم نمودن صدای موزیک خلاصه می‌شود. ازاین‌رو خود را از آموزش میکس و مسترینگ حرفه‌ای بی‌نیاز دانسته و فکر کنند، بدون کسب مهارت هم می‌شود، به این عرصه خطیر وارد شد و به موفقیت دست‌یافت. این در حالی است که فرآیندهای میکس و مستر به معنی پولیش و برداشتن بخش‌های زائد و هماهنگ نمودن تمامی قسمت‌های موجود، به‌اضافه کلی تغییرات جزئی دیگر است. به‌راستی انجام تمامی این مراحل آن‌هم با دقت بالا کار سهل و از همه مهتر پیش‌پاافتاده و غیرتخصصی نیست. از طرفی موسیقی‌های مدرن امروزی بسیار پیچیده شده که این امر بر سختی کار میکسرها می‌افزاید. همچنین در حال حاضر انواع مختلفی از پخش‌کننده‌ها را مشاهده می‌کنیم که آهنگ‌ها به‌منظور کسب مخاطب ناچارند در تمامی آن‌ها به بهترین شکل ممکن به اجرا درآیند.

از طرفی در میکس خطاها و نقاط ضعفی وجود دارد که رسالت برطرف سازی آن بر بخش نهایی یعنی مسترینگ است و اگر این فرآیند نیز نتواند، این مشکلات را بهبود بخشد آهنگ تا مرز نابودی به‌پیش می‌رود. در آخر نیز باید یادآوری کنیم، اگرچه آموزش بخش مهمی بوده و پلتفرم‌های رایج این حوزه را برای موزیسین‌ها آشکار می‌سازد، اما درنهایت این میزان خلاقیت و هوش کاری یک مهندس مسترینگ است که آهنگی شگرف و متدی پویا و سمفونی گوش‌نواز را پدید می‌آورد. با این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که تجربه دل‌نشین شنونده‌ها از موزیک به مسترینگ حرفه‌ای آن بازمی‌گردد. ازاین‌رو نقش مسترینگ همپای میکس بسیار مهم بوده و در میزان لذتی که از استماع موسیقی کسب می‌شود، هر دو تأثیرگذار هستند.

منبع : خفن کمپانی | https://music.khafan.company

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.