نکات و اصول اجرای روف گاردن

اجرای روف گاردن می‌تواند در دوام و زیبایی باغ بام بسیار موثر باشد. روف گاردن یا باغ بام نوعی از فضای سبز است که در فضاهای پرت و بلا استفاده پشت بام خانه ها اجرا می شود. معمولاً شکل چینش و طراحی روف گاردن را ابعاد و شرایط پشت بام مشخص می کند البته باید به این نکته توجه داشت که سلیقه صاحبان پشت بام یا نظر طراح و مجریان روف گاردن هم می تواند در چگونگی اجرای چنین فضاهایی موثر باشد. اگر فضای موردنظر بزرگ باشد معمولاً اجرای روف گاردن به صورت متمرکز یا فشرده در دستور کار قرار می گیرد که  در آن علاوه بر کاشت گل ها و گیاهان تزیینی، چمن مصنوعی یا طبیعی از درختچه ها و آلاچیق های متناسب با شرایط هم استفاده می شود.

در اجرای روف گاردن عمق فضای سبز باید چقدر باشد؟

یکی از مسائل مهمی که در اجرای روف گاردن باید مورد توجه قرار گیرد عمق فضای سبزی است که قرار است بر روی پشت بام ایجاد شود. معمولاً عمق کاشت فضای سبز را انواع گیاهان کاربردی در فضای روف گاردن مشخص می کند.

اگر در اجرای روف گاردن از گلها و گیاهانی استفاده شود که برای رسیدن به رشد مناسب لازم باشد در عمق بیشتری از خاک قرار گیرند می بایست حجم خاک ریزی بر روی پشت بام و عمق کاشت بالا باشد و که ممکن است باعث سنگین شدن سقف سازه گردد.

در چنین شرایطی اگر سازه مورد نظر از استحکام لازم برخوردار نباشد ممکن است خاک ریزی و بستر سازی زیاد در طولانی مدت باعث تخریب و آسیب دیدن سازه شود. لذا باید از گیاهانی استفاده شود که برای رشد به عمق کمتری از بستر خاک برای کاشت و خاک ریزی نیاز داشته باشند.

معمولاً برای جلوگیری از سنگین شدن سقف به طور متوسط عمق کاشت در حدود ۵۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

اما باید توجه داشت که عمق ۵۰ سانتیمتر در یک متراژ بزرگ ممکن است حجم زیادی از خاک را در فضای پشت بام انباشت کند که در زمان آبیاری وزن آن چند برابر شده و می تواند برای سازه های ضعیف بسیار خطرناک باشد.

معمولاً در فضای روف گاردن با توجه به شرایط فضای پشت بام زیر سازی و خاک ریزی انجام می شود یعنی ممکن است حجم خاک ریزی برای گل ها و گیاهانی که در رده سبزیجات قرار می گیرند کمتر باشد و برای درختچه ها و گل های بزرگ حجم خاک ریزی بیشتر باشد.

پس در اجرای روف گاردن عمق کاشت را شرایط سازه مثل میزان استحکام و نوع گل ها و گیاهانی که قرار است در این فضا کاشته شود مشخص می کند.

در زمان  اجرای روف گاردن  بهتر است از چه گلها و گیاهانی استفاده شود؟

در زمان اجرای روف گاردن بهتر است از گل ها، گیاهان و درختچه هایی استفاده شود که پس از رشد سایه ها، الگو ها و اشکال خلاقانه و چشم نوازی را ایجاد می کنند. 

کاشت لایه ای یا طبقه به طبقه با گیاهان متنوع در ارتفاع های مختلف می تواند در اجرای روف گاردن برای استفاده از حداکثر فضا و شرایط موجود بسیار کارساز و مفید باشد. از نکات مهمی که در زمان اجرای روف گاردن باید به آن توجه شود این است که میزان مقاومت سازه مورد نظر چقدر است و چه میزان می تواند حجم خاک ریزی برای کاشت گل ها و گیاهان و زیر سازی برای اجرای روف گاردن را تحمل نماید.

لذا میزان استحکام سازه و حجم گیاهانی که قرار است در این فضا کاشته شود در نوع گلها و گیاهانی که برای روف گاردن در نظر گرفته می شود بسیار موثر می باشد. در بسیاری از مواقع برای بالا بردن کیفیت زیبایی دیداری در فضای روف گاردن ها از گلها و گیاهان تزیینی به خصوص درختچه های کوچکی استفاده می شود که با نام بونسای شناخته می شوند.

کاشت بونسای این ویژگی را دارد که درختان بزرگ و غول پیکر را می توان در حجم و اندازه های کوچک روی پشت بام جا نمایی کرده و از زیبایی خیره کننده آن ها استفاده نمود.

سخن پایانی

اجرای حساب شده و با کیفیت روف گاردن می تواند تاثیر زیادی در دوام و زیبایی ظاهری روف گاردن داشته باشد. امروزه با کوچک شدن فضاهای زندگی طراحی و اجرای روف گاردن در جاهای پرت و بلا استفاده ساختمان های بزرگ مثل پشت بام می تواند یک فضای سبز زیبا و دل انگیز برای استفاده ساکنین این مکان ها ایجاد نماید. 

ابعاد و اندازه فضاهای بلا استفاده پشت بام می تواند نقش مهمی در چگونگی طراحی و اجرای روف گاردن داشته باشد. هرچند برای اجرای روف گاردن یک طراحی اولیه لازم و ضروری است اما باید توجه داشت اجرای درست و با کیفیت روف گاردن بر روی پشت بام از اهمیت بیشتری نسبت به طراحی اولیه برخوردار است. 

چون در طراحی اولیه بیشتر از اما ها، اگر ها و روش های پیش رو بحث می شود اما در زمان اجرای  فضای روف گاردن در پشت بام است که مجریان با شرایط واقعی مواجه می شوند و می بایست با  در نظر گرفتن شرایط موجود نسبت به اجرای مراحل طرح اولیه  اقدام کنند. در شرایط واقعی ممکن است امکان اجرای برخی از بخش ها یا مراحل طراحی اولیه وجود نداشته باشد. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.