یک روش جدید برای درمان جوش ‌های مقاوم

بروز جوش صورت از جمله مشکلاتی است که بیشتر در نوجوانان و جوانان دیده می‌شود. این عارضه بیشتر با تجمع سلول‌های مرده پوست و چربی در منافذ پوستی اطراف فولیکول‌های مو رخ می‌دهد. جوش بیشتر در نواحی گونه‌ها، پیشانی و چانه به صورت سرسیاه، سرسفید یا التهابی دیده می‌شود. جوش در سنین بزرگسالی نیز ممکن است در اثر تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا زایمان، بروز برخی بیماری‌های کبدی، یا مراقبت نادرست از پوست ظاهر شود. در ادامه سعی داریم علل بروز جوش را شناسایی کرده و راهکاری برای درمان جوش‌های مقاوم ارائه دهیم. 

علل بروز جوش‌های مقاوم

آکنه یا همان جوش‌ می‌تواند در شرایط مختلف از جمله بیماری زمینه‌ای، تغذیه نامناسب و تغییر شیوه‌ی زندگی روی پوست نمایان شود. قدم اول برای درمان هرگونه عارضه‌ی پوستی از جمله جوش، شناسایی علت بروز آن می‌باشد؛ زیرا در صورت عدم اطلاع از علت پدید آمدن جوش، با روش‌های موقتی برای مدتی کوتاه یا از طریق کرم‌های آرایشی پوشانده شده و یا با درمان‌های کوتاه‌مدت از سطح پوست می‌روند و بعد از مدتی مجددا روی پوست نمایان می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دلایل بروز جوش، چربی بیش از حد پوست می‌باشد که این چربی بالای پوست یا به دلیل ژنتیک فرد بوده، یا دلایل هورمونی داشته و یا به دلیل سبک زندگی نادرست، مثل خوردن بیش از حد فست فود و غذاهای ناسالم، استفاده از مواد آرایشی بی‌کیفیت و یا عدم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب ایجاد می‌شود. گاهی نیز عوامل دیگری همچون وجود دمودکس‌ها در بروز این عارضه‌ها و درمان‌ مقاوم‌شان موثرند که در این مقاله به بررسی و نحوه‌ی تشخیص این انگل‌ها می‌پردازیم.

بروز آکنه‌های مقاوم در اثربیماری زمینه‌ای

آکنه‌های مقاوم بیشتر اوقات در اثر وجود یک بیماری زمینه‌ای بروز پیدا می‌کنند. سردسته بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد کننده جوش، اختلالات هورمونی می‌یاشند که شایع‌ترین آن‌ها بیماری تخمدان پلی کیستیک در خانم‌هاست. در این بیماری، تخمدان کیست‌های بسیار ریز و متعددی ایجاد می‌کند. به طور طبیعی در دوره خاص تخمدان ها باید تخمک گذاری کنند ولی تخمدان فردی که به این بیماری مبتلا است تخمک گذاری نکرده و مقدار زیادی هورمون مردانه تولید می‌کند. این هورمون باعث ایجاد مجموعه‌ای از علائم مردانه در پوست و ارگان‌های دیگر بدن می‌شود؛ برای مثال رویش موهای زائد، چاقی و بی‌نظمی عادت ماهانه و نازایی. این بیماری یا خود به خود و یا با درمان های دارویی کنترل می‌شود. البته در خیلی از موارد این بیماری جوش های پوستی ایجاد نمی‌کند. اگر متخصص پوست و مو به وجود این بیماری شک کند، با استفاده از روش‌های تشخیصی و بالینی درمان با روش‌های دارویی را شروع می‌کند ولی در موارد حاد بیمار را به متخصص زنان و غدد داخلی ارجاع می‌دهد تا هر دو بیماری همزمان درمان شوند.

ارتباط آکنه‌های مقاوم با تغذیه

استفاده از مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع شده و ترانس (مانند غذاهای آماده / انواع سیب زمینی سرخ‌کرده و مواد سرخ شده غوطه‌ور در روغن‌ها، چیپس، پیراشکی، شیرینی آماده و بازاری و روغن‌های پخت و پز نیمه جامد) و لبنیات خصوصا شیر، باعث ایجاد التهاب و انواع آکنه در پوست می‌شود. دلیل این امر این است که با روند افزایش چربی پوست و دفع نشدن این چربی‌ها، طبق آنچه پیشتر گفتیم آکنه‌ بر روی پوست پدیدار می‌شود. با رعایت و تغییر رژیم غذایی و مصرف انواع میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل و انواع حبوبات، افراد خصوصا در سن بلوغ می‌توانند از بروز انواع جوش و آکنه غرور جوانی جلوگیری کنند.

ارتباط آکنه‌های مقاوم با دمودکس

ممکن است تا به حال درباره‌ی دمودکس‌ها و قدرت بیماری‌زایی آن‌ها شنیده باشید. دمودکس‌ها از خانواده‌ی انگل‌ها بوده و در بروز انواع التهاب و قرمزی، پوسته‌پوسته شدن، تشدید بیماری‌هایی مثل روزاسه، درماتیت و بلفاریت و هم‌چنین بروز و درمان نشدن آکنه‌های مقاوم نقش مهمی دارند. دمودکس جزو میکروارگانیسم‌هایی با اندازه‌ی نسبتا بزرگ بوده که قابلیت حرکت روی سطح پوست را داشته و هم‌چنین میتواند عامل باکتریایی بروز جوش (پروپنیوم باکتریوم آکنس) را در بدن خود حفظ کرده و یا جابه‌جا کنند که در این صورت جوش‌ها حتی با مصرف آنتی‌بیوتیک و یا راکوتان به تنهایی، درمان نمی‌شوند.

بهترین روش درمان جوش‌های مقاوم

بعد از تشخیص علت و انجام آزمایش‌های چکاپ، با تشخیص پزشک می‌توان از انواع داروهای خوراکی مثل قرص‌های هورمونی، راکوتان و یا آنتی‌بیوتیک‌ها کمک گرفت. درصورت مثبت شدن تست دمودکس یا داشتن هرگونه علایم مشابه به غیر از جوش، مثل خارش، التهاب، پوسته‌پوسته شدن و قرمزی استفاده از محصولات دمودکسیلین نقش به‌سزایی در از بین بردن انواع التهابات و رفع جوش‌های مقاوم به درمان خواهد داشت. انجام روتین‌های پوستی از جمله استفاده از کرم ضدآفتاب، کرم مرطوب‌کننده، شستن صورت با شوینده‌ی مناسب نیز در از بین بردن و درمان جوش مقاوم نقش دارد. اجتناب از مصرف غذاهای پر ادویه و چرب و شیرین، تعویض مداوم روبالشی، انجام فشیال، همه دردرمان جوش موثر هستند.

درمان جوش‌های مقاوم از طریق از بین بردن دمودکس

دمودکسیلین دارای محصولات متنوع و موثری از جمله ژل شستشوی صورت، محلول پوست، کرم ضدآفتاب، کرم مرطوب‌کننده، شامپو و کرم دور چشم برای حذف دمودکس‌های سطح پوست بوده که استفاده از آن‌ها علاوه‌بر حذف دمودکس‌ها می‌تواند باعث تسکین دیگر مشکلات پوستی شود. بنابراین در صورتی ‌که مدت زیادی درگیر مشکلات پوستی و راهی برای از بین بردن جوش‌های مقاوم به درمان بوده‌اید، می‌توانید با انجام تست آزمایشگاهی از مثبت بودن و تراکم دمودکس پوست خود مطمئن شوید. در صورتی‌ که دسترسی به محل تست برای شما فراهم نبود، می‌توانید با انجام تست آنلاین تا میزان بالایی از از وضعیت پوست خود آگاه شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.