نشانه هایی که می گوید شما مبتلا به کبد چرب هستید

يكي از بيماري های فراگير در قرن 21 ام، كبد چرب است. بروز اين بيماري علل هاي متعددي دارد كه در ادامه مقاله به آن ها اشاره خواهيم كرد. كبد چرب موجب بيماري هاي هولناكي شده و سلامت فردي كه به آن دچار شده است را به شدت تهديد مي كند. همانطور كه مي دانيد يكي از مهم ترين  ارگان داخلي بدن براي ادامه حيات، كبد است و اگر دچار مشكلي، حتي مشكلي كوچك، سلامتي را به خطر مي اندازد. خوشبختانه اگر كبد دچار مشكلي شود، علائم بسيار زيادي را در بدن ايجاد مي كند و فرايند درمان را با اين نشانه ها سرعت مي بخشد، چرا كه فرد از مشكل به وجود آمده با خبر خواهد شد. کبد چرب که تحت عنوان استئاتوز کبدی نیز شناخته می شود، هنگامي اتفاق مي افتد که در کبد چربی به مقدار بيش از حد ذخيره می شود.

وجود مقادیر اندکی چربی در کبد طبیعی است، اما مقدار زیاد آن می تواند برای سلامتی مشکل ساز شود. کبد دومین ارگان بزرگ بدن است. این بخش به هضم مواد مغذی حاصل از مواد غذایی و نوشیدنی ها کمک می کند و مواد مضر خون را فیلتر می کند. چربی زیاد کبد می تواند باعث التهاب کبد شده و به آن آسیب برساند و ایجاد زخم کند. در موارد شدید، این زخم می تواند سبب نارسايي كبدي شود.

بروز کبد چرب در شخصی که الکل زیاد مصرف می کند، به عنوان بیماری کبد چرب الکلی (AFLD) شناخته می شود. این بیماری در فردی که الکل زیادی مصرف نمی کند، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) خوانده می شود. طبق تحقیقات محققان در ژورنال جهانی علوم گوارشی، بیماری کبد چرب غیر الکلی  ۲۵ تا ۳۰ درصد از مردم ایالات متحده و اروپا را مبتلا می کند. در مواردي فرد ممکن است احساس خستگی و یا ناراحتی یا درد در سمت راست بالای شکم احساس كند. بیماری کبد چرب ممكن است موجب زخم كبدي در افراد شود. زخم کبدی به عنوان فیبروز شناخته شده است. فیبروز شدید کبدی موسوم به سیروز ممکن است با بروز علائمی مانند موارد زیر همراه باشد:

  • خارش پوست 
  • ضعف و خستگی 
  • از دست دادن اشتها 
  • زردی پوست و چشم 
  • خونریزی از بینی 
  • تورم پاها و شکم

سيروز كبدي خود به تنهايي يكي از مرگبار ترين بيماري هاي شناخته شده است. همانطور كه ذكر كرديم عوامل مختلفي سبب بروز سيروز كبدي مي شود. يكي از بزرگترين علت ها، مصرف الكل است. اما در افرادي كه الكل مصرف نمي كنند ممكن است بر اثر چاقي بيش ازحد، قند خون بالا، مقاومت در برابر انسولين، بالابودن سطح چربي خون و در مواردي بر اثر استفاده از داروهاي حاوي توترکسات (Trexall)، تاموکسیفن (Nolvadex)، آمیودورون (Pacerone) و اسید والپروئیک (Depakote)، فرد دچار اين بيماري شود.

در حال حاضر متاسفانه راه حلي قطعي براي درماان اين بيماري پيدا نشده است اما بهترين روشي كه اغلب پيشنهاد مي شود، در پيش گرفتن رژيم غذايي بسيار سالم است. همچنين ممكن است پزشك متخصص داروهايي نيز تجويز كرده يا در موارد شديد تر فرد مجبور به عمل جراحي شود.

شما نيز مي توانيد در خانه با داشتن رژيم غذايي و وزن متناسب و همچنين ورزش روزانه سلامتي خود را تضمين كنيد. طبق اعلام کلینیک مایو، تحقيقات و آزمايش ها نشان می دهند که مکمل های ویتامین E ممکن است به جلوگیری یا درمان آسیب کبدی ناشی از بیماری کبد چرب کمک کنند. اما مصر بي رويه اين ويتامين نيز ممكن است مضراتي را به همراه داشته باشد.

همیشه پیش از امتحان کردن یک مکمل جدید یا داروی طبیعی با پزشک خود صحبت کنید. برخی مکمل ها یا داروهای طبیعی ممکن است به کبد استرس وارد کنند یا با داروهایی که مصرف می شوند تداخل داشته باشند.

يكي از استان هاي ايران كه در زمينه تحقيقات پزشكي راجع به كبد پيشتاز است، استان خراسان رضوي است. در مركز اين استان تحقيقات گسترده اي انجام شده و پيشرفت هاي بزرگي نيز در اين زمينه كسب كرده اند. اگر قصد سفر به اين شهر و بازدید از این مکان را دارید، مي توانيد از تور هوایی مشهد بهره ببرید تا سفری سریع و راحت داشته باشید. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.