فرق طلای ایرانی و خارجی چیست؟

کشور ما جزو پنج کشور مصرف کننده طلا در دنیا به حساب می‌آید، مردم کشورهایی نظیر ترکیه، تایلند و هنگ کنگ که از لحاظ جمعیت شبیه کشور ما هستند، نقش بسیار مهمی در تولید طلا و مصنوعات طلا دارند، درحالی که درایران کارگاه‌های تولیدی طلا، بیشتر به سرمایه‌گذاری مشغول هستند، برای همین طلای خارجی از کشورهای مانند ایتالیا، چین، هند، مالزی، تایوان و مخصوصا ترکیه، به کشور وارد می‌شود. به گفته صاحب نظران بازار فروش طلای خارجی در ایران داغ‌تر از طلاهای ایرانی است، این امر به دلیل تفاوت‌های طلای ایرانی و خارجی بوده، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تفاوت‌های اصلی طلای ایرانی و خارجی

عوامل تاثیرگذار در ایجاد تفاوت بین طلای خارجی و ایرانی، نشات گرفته از نحوه تولید اکسسوری‌های طلایی است، که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

استفاده از دستگاه‌های مدرن و پیشرفته

استفاده از دستگاه‌های مدرن و پیشرفته در طراحی طلاهای خارجی، باعث تولید زیورآلاتی با ظرافت و زیبایی بیشتر می‌گردد.

عیارعامل تعیین کننده

عیار طلاهای ایرانی و خارجی در کشورهای مختلف متفاوت است، به طور مثال عیار طلا در کشور روسیه و امارات بالاتر از ایران بوده و این در حالی است، که عیار طلای چین و هند پایین‌تر از طلای ایرانی است.

کارمزد طلا

کارمزد یا به عبارت دیگر اجرت ساخت طلاهای خارجی مانند مصنوعات ایتالیایی بسیار متفاوت از طلاهای ایرانی و حتی کشورهای دیگر است، دقت و حساسیتی که در ساخت آن‌ها بکار می‌رود، باعث خلق یک اثر هنری خاص می‌گردد.

کیفیت بالا رمز موفقیت

استفاده از تکنولوژی برتر و به روز باعث تولید محصولات با کیفیت و در نتیجه ماندگار و ارزشمند می‌شود. در کشورهای مختلف کیفیت مصنوعات طلایی بر اساس متدهایی که به‌کار می‌برند، متفاوت بوده و همین امر سبب برند شدن این تولیدات می‌گردد.

خلاقیت و تنوع محصولات

یکی از رموز موفقیت محصولات خارجی، خلاقیت و تنوعی است که می‌توان در تمام انواع زیورآلات و اکسسوری‌های آن‌ها دید. تلفیق متریال‌های مختلف با یکدیگر و الهام از عناصر طبیعی در جهت ساخت یک زیور منحصر به فرد، از عوامل مهم در ایجاد تفاوت بین طلای خارجی و ایرانی است. گالری طلا و جواهر روبی از مطرح ترین گالری‌های ایرانی است که در حوزه تولید زیورآلات طلا فعالیت می‌کند. طرح های جدید این گالری طرفداران بسیار زیادی در بین جوانان دارد.

روش تشخیص طلای ایرانی از خارجی

نحوه نوشتن کد روی طلا، از مواردی است که می‌توان به کمک آن طلای خارجی را از ایرانی تفکیک کرد. در طلاهای خارجی مارک و برند تولید کننده بر روی طلا حک می‌شود، در حالی که در طلاهای ایرانی حرف اول لاتین شهر به اضافه عدد واحد تولیدی حک می‌گردد، به طور مثال T488 یعنی طلا در تهران و در واحد تولیدی با شماره 488 تولید شده است. همچنین عیار مجاز در طلاهای ایرانی 18 یا 750 بوده، که معمولا بر روی محصولات به صورت عیارت K 750 حک می‌گردد.

روش تشخیص طلای هندی از ایرانی

طلای هندی با تناژ زرد پر رنگ ، اندازه بزرگ و درخشندگی بیش از حد مشهور است. این ویژگی‌‌ها در کنار سنگ‌های ریز و رنگی که معمولا در طراحی آن‌ها استفاده می‌شود، باعث متمایز شدن آن با طلای ایرانی می‌گردد، اما به جز این، عیار طلای هندی از ایرانی پایین‌تر و معمولا 14 است.

فرق بین طلای ایتالیایی و ایرانی

جواهرات ایتالیایی دارای درخشش خاص، دوام و استحکام بالا هستند که علت آن را به نحوه تولید و مرغوبیت طلای بکار رفته در آن نسبت می‌دهند. از تفاوت‌های بارز آن با طلای ایرانی، می‌توان ظرافت در طراحی، زیبایی و کیفیت بالا آن‌ها نام برد. همچنین مصنوعات ایتالیایی به نسبت ایرانی بسیار سبک‌تر و ظریف‌تر هستند، تمامی این ویژگی‌ها باعث قیمت بالاترطلای ایتالیایی در مقابل ایرانی شده است. اما اکسسوری های گالری روبی از کیفیتی مشابه طلاهای ایتالیایی برخوردار است و انواع مدل دستبند جدید این گالری از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

تفاوت طلای ترکی و ایرانی

تفاوت اصلی طلای ترکی و ایرانی به عیار طلای مورد استفاده در این کشور‌ها مربوط است. عیار طلای ترکیه معمولا 21 و 22 بوده در حالی که عرف عیار طلا در ایران 18 است. همچنین کیفیت طلاهای ترکیه، به دلیل استفاده از تکنولوژی روز دنیا، بسیار مشهورتر از طلای ایرانی است.

کلام آخر

معمولا در هنگام خرید طلا فاکتورهای چون: ظرافت در طراحی، رنگ طلا، اجرت ساخت، کیفیت و مواردی از این قبیل، بسیار تعیین کننده هستند. اگر چه کیفیت طلاهای خارجی در برخی موارد با ایرانی قابل مقایسه نیست و محصولاتی مانند طلاهای ایتالیایی از ظرافت و زیبایی خیره‌کننده‌ای برخوردارند، اما باید اعتراف کنیم که طلاهای ایرانی هم در تنوع و کیفیت بسیار قابل توجه هستند و به دلیل این که کارمزد و هزینه تمام شده آن‌ها به صرفه‌تر از نمونه‌های خارجی است، می‌توانند گزینه مناسب‌تری برای خرید و سرمایه‌گذاری باشند. همچنین در چند سال اخیر طراحان خوش ذوق ایرانی اقدام به تولید طرح‌های مشابه طلای خارجی اما با کیفیت ایرانی کرده‌اند، که نه تنها بسیار جذاب و زیبا بوده، بلکه در ظاهر تفاوتی با نمونه‌های اصلی خود ندارند و پاسخگوی نیاز مشتری هستند. همچنین طلای برخی از شهرهای ایران مانند یزد، از نظر تنوع در طرح و مدل بسیار زبانزد بوده و با عیار 20 تولید می‌گردند، برای همین معمولا زیورآلات تولید شده، درخشان‌ترو مقاوم‌تر هستند. پس انتخاب بین طلای ایرانی و خارجی به سلیقه و نظر شما بستگی دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.