بررسی و مقایسه مسواک برقی با مسواک معمولی: کدام بهتر است؟

مسواک‌های جدید، وظیفه‌هایی بیش از تمیزکردن دندان و خوشبو کردن دهان بر عهده دارند که آنها را مسواک برقی می‌نامند. در لیست‌هایی از بهترین مسواک‌های برقی که مورد تایید دندانپزشکان قرار گرفته اند، نه تنها تایمری برای نظافت دو دقیقه ای دندان ها وجود دارد، بلکه وجود حسگر فشاری باعث می‌شود که اگر فشار زیادی بر دندان وارد کنید و به لثه و دندان هایتان آسیب بزنید هم هشدار داده شود.

اما اکثر افراد هنوز از مسواک های دستی قدیمی به جای مسواک برقی استفاده می کنند. بنا به گزارشات تحلیل بازرایابی مصرف کنندگان، تنها 36 درصد از بزرگسالان از مسواک برقی استفاده می کنند. مسواک های برقی برخلاف مسواک های دستی در انواع مختلفی و برای همه سنین تولید می‌شوند. این مسواک ها حتی برای سالمندان و افرادی که از توانایی بالایی برخوردار نیستند و دچار مسکلات آرتروز و… می‌باشند نیز مناسب هستند.

به کدام ویژگی مسواک های دستی دقت کنم؟

اگرچه قیمت مسواک های دستی در مقایسه با مسواک های برقی پایین تر است، اما مطالعات نشان داده که اثرات مشابهی در کاهش پلاک و جینجیویت هم ندارند. در استفاده از مسواک دستی، دنبال یک مسواک با سری کوچک باشید تا به راحتی بتوانید پشت دندان هایتان را با آن تمیز کنید؛ بعلاوه باید حتما از مسواک با برس نرم استفاده کنید و مسواک های سخت را همین الان دور بیاندازید.

مسواک کردن با مسواک سخت به لثه آسیب می زد و سختی بیشتر برس مسواک، متضمن پاک شدن تارتار از روی دندان نیست؛ بلکه فقط باعث آسیب دیدگی بافت لثه، بالا رفتن آن و حساسیت دندان می شود.

مزایای و معایب مسواک‌های دستی

در تصمیم گیری برای خرید یک مسواک دستی، احتمالا با پیشنهاد دندانپزشک مبنی بر در نظر گرفتن موارد زیر مواجه خواهید شد:

مزایا

قابل حمل

آوردن مسواک دستی به دفتر کار، نگهداری در کیف یا استفاده در طول سفر ساده است.

ارزان

قیمت میانگین مسواک دستی در داروخانه ها یا فروشگاه های آنلاین از مسواک های برقی کمتر است.

بسیار همه گیر و در دسترس

مسواک های دستی را می توان تقریبا در هر داروخانه یا فروشگاهی پیدا کرد.

بدون نیاز به برق و باتری

در استفاده از مسواک دستی هیچ نیازی به استفاده برق و منبع ذخیره و یا دور انداختن باتری ندارید.

معایب

ناتوانی در نظافت مناسب همه نقاط دندان‌ها

برای اطمینان از نظافت کامل همه نقاط دندان معمولا از سری کوچک استفاده می شود. اما این را هم باید گفت که استفاده درست از مسواک دستی هم می تواند نتایج نسبتا مشابهی مانند مسواک برقی را ایجاد می کند. نخ کشیدن دندان، کلید داستان است و هیچ مسواک کردنی بدون آن کامل نیست.

کارایی کمتر در پاکسازی دندان

نتایج یک مطالعه مروری در سال 2014 نشان داده که اثرگذاری مسواک های دستی در پاکسازی پلاک و جلوگیری از وقوع جینجیویت در کوتاه- و دراز مدت در مقایسه با مسواک برقی پایین تر است، اما نویسندگان اذعان داشتند که برای نتیجه گیری کلی به آزمایش های بیشتری نیاز خواهد بود.

ضایعات پلاستیکی بیشتری ایجاد می‌کند.

به نظر کارشناسان باید مسواک را بعد از گذشت سه الی چهار ماه تعویض کرد، زیرا برس آن شروع به مستهلک شدن می کند و همین موضوع باعث افزایش ضایعات پلاستیکی می شود.

آسیب ناشی از برس مسواک دستی از مسواک برقی بیشتر است.

نمی توان گفت که آسیب وارده به دندان به دلیل فشار دستتان در حین مسواک کردن است، و یا سختی برس مسواک. در مسواک دستی برخلاف مسواک های برقی، هیچ حسگر یا علائم هشداری برای نشان دادن فشار زیاد وارد بر دندان و لثه وجود ندارد.

مسواک دستی برای بعضی افراد مناسب نیست.

بنا به نظر کارشناسان، مشکلات حرکتی در افراد معلول و سالمندان، استفاده از مسواک دستی را دشوار می کند. 

کدام ویژگی مسواک برقی مهم است؟

انواع مختلف مسواک برقی وجود دارد و سه نوع محبوب مسواک های برقی عبارتند از:

  1. سر چرخشی-نوسانی، که سر این مسواک در عین داشتن حرکت دورانی، حرکت عقب و جلو هم دارد.
  2. سری سونیک که حرکت عقب و جلو را با سرعت بسیار زیاد انجام می دهد.
  3. سرعت ارتعاشات مسواک های اولتراسونیک، فراتر از توان انسان است و به همین دلیل هم به آن اولتراسونیک گفته می شود.

مطالعات بالینی کمی (بدون حمایت مالی شرکت ها) به مقایسه مسواک های برقی مختلف پرداخته اند و به مطالعات مستقل بیشتری برای تعیین موثرترین گزینه ها نیاز است. توصیه اکثر دندان پزشکان با توجه به ورود ساده تر برس مسواک به فضای بین دندانی و زیر لثه، به استفاده از مسواک های سونیک است.

مزایا و معایب مسواک برقی

مطالعات نشان داده که مسواک های برقی در حفظ بهتر سلامت دهان و دندان، دست بالاتر را در مقابل مسواک دستی دارا است. با اینحال بهتر است قبل از خرید مسواک برقی درباره مزایا و عایب آن با دندانپزشکتان بحث کنید.

مزایا

اثرگذاری بیشتر در کاهش پلاک و جینجیویت در مقایسه با مسواک دستی

یک مطالعه 11 ساله بزرگ در سال 2019 در آلمان اجرا شد و نشان دهنده سلامت بهتر دهان و دندان (مثل کاهش بیماری لثه و افتادن دندانها) در کسانی بود که از مسواک برقی استفاده کردند.

مطالعه مروری دیگر با استفاده از 56 مطالعه نشان داده که مسواک برقی در مقایسه با مسواک دستی از عملکرد بهتری در پاکسازی پلاک و پیشگیری از وفوع جینجویت در کوتاه و دراز مدت ایفا می کند. محققان نشان دادند که با استفاده از مسواک برقی در کوتاه و دراز مدت می توان به کاهش 11 و 21 درصدی در پلاک دندانی در مقایسه با مسواک دستی دست یافت. 

برای افراد مبتلا به بیماری لثه و کسانی که از بریس استفاده می کنند، بهتر است.

نتایج یک مطالعه در سال 2017 حاکی از آن بود که اگر بیماران دارای ارتودنسی به جای استفاده از مسواک دستی از مسواک برقی استفاده کنند، با کاهش خونریزی و کاهش التهاب مواجه می شوند، اما این نتایج به مطالعات طولانی مدت تری نیاز است.

برای کودکان بهتر است.

یک مطالعه کوچک در سال 2013 نشان داده است که مسواک‌های برقی مناسب کودکان در مقایسه با مسواک‌‎های دستی در سنین 8 تا 17 ساگلی، از اثرگذاری بیشتری در پاکسازی حداکثری پلاک‌ها برخوردار است.

برای سالمندان بهتر است.

دسته مسواک برقی به نحوی طراحی می‌شود که در دست گرفتن آن برای سالمندان ساده تر شود. ارتعاش ایجاد شده توسط سری مسواک، فرایند مسواک کردن را برای کسانی که ضعف عضلانی و حرکتی دارند، ساده تر می‌کند. مسواک برقی، به خصوص برای افراد مبتلا به التهاب مفاصل هستند، یک نعمت بزرگ محسوب می‌شود و برای داشتن دندانهای تمیز، فقط لازم است که سری مسواک را در جای درست قرار دهید.

برای کسانی که به مشکلات پوستی مبتلا هستند، بهتر است.

برای مثال افرادی هستند که از مشکل تصلب پوستی دور دهان رنج می برند و تفاوت میان راحتی استفاده از مسواک برقی و مسواک دستی، در چنین مواردی از زمین تا آسمان است. 

تنظیمات اضافه

در مسواک های برقی مختلف می توانید ویژگی های متفاوتی را ببینید، برای مثال می توان بعضی از آنها را به کمک یک اپلیکیشن به گوشی هوشمند متصل کرد. تایمر و حسگرهای مختلفی هستند که علاوه بر اندازه گیری مدت زمان مسواک زدن، میزان فشار وارد بر دندان و لثه را هم کنترل می کند.

کاهش ضایعات

اگرچه سری مسواک برقی هم باید هر چند ماه یک بار عوض شود، اما طول آن تنها یک چهارم یک مسواک دستی است و کاهش پلاستیک مصرفی به کاهش ضایعات منجر می شود.

معایب

هزینه

قیمت مسواک برقی از مسواک دستی بیشتر است.

صدا

یکی از عوامل معدودی که شاید برای بخشی از افراد آزاردهنده باشد، صدای مسواک برقی است.

محکم گرفتن مسواک

اگر مسواک را طوری بگیرید که فشار زیادی به دندان وارد شود، شاید باعث شوید تا ساییدگی مینا، حساسیت ناشی از آن و آسیب دیدگی بافت لثه ایجاد شود.

مسواک دستی در مقابل مسواک برقی

شاید مسواک برقی از مسواک دستی گران تر باشد، اما مطالعات نشان داده که عملکرد بهتری هم در کاهش پلاک در مقایسه با آنها دارد. فرقی نمی کند از چه چیزی برای نظافت و بهداشت دهان و دندانتان استفاده می‌کنید. می‌توانید مسواک‌های برقی و دستی مد نظرتان را از فروشگاه‌ها و داروخانه‌های مختلف تهیه کنید. اما اگر واقعا به دنبال کاهش احتمال پوسیدگی دندان هستید، باید دندان هایتان را حداقل دو دقیقه مسواک کنید و هر روز نخ دندان بکشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.