چرا انحراف چشم یا استرابیسم رخ می دهد؟

اترابیسم و یا لوچی چشم به هرگونه انحراف های ایجاد شده در چشم و عدم هماهنگی حرکت عضلات گفته می شود که این مشکل باعث شده تا چشم ها در جهات مختلفی و متفاوت قرار بگیرند. این عارضه ممکن است در یک چشم و یا هر دو چشم ها به طرف داخل و یا خارج، و همینطور به بالا و پایین نیز رخ دهد.

این بیماری باعث عارضه دوبینی در فرد شده و عمق دید را در مواقع یک چشمی کاهش می دهد. در صورت عدم درمان، این بیماری منجر به تنبلی چشم یا آمبلیوپی می شود.

اما سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آید این است که استرابیسم در مواردی رخ می دهد؟ علت چپ شدن ناگهانی چشم در کودکان چیست؟ چگونه می توان از این عارضه جلوگیری کرد؟ و راه های درمان این بیماری چشمی چیست؟

در ادامه این گزارش با کارشناسان ما در کلینیک تخصصی چشم دکتر رضا پورمازار همراه باشید تا شما عزیزان را با بیماری استرابیسم چشمی، دلایل این عارضه و راه های درمان بیشتر آشنا کنیم.

استرابیسم در چه شرایطی رخ می دهد؟

همانطور که در مقدمه این گزارش بیان شد، استرابیسم یک نوع عارضه چشمی بوده که موجب شده چشم ها حرکت عادی از خود نداشته باشند و چشم ها به صورت تکی و یا هر دو چشم به جهات مختلفی حرکت کنند.

این بیماری باعث ایجاد دوبینی در فرد شده، عمق دید را کاهش خواهد داد و در صورت عدم درمان افراد ممکن است دچار تنبلی چشم و یا آمبلیوپی شوند.

در زمان کودکی چشم ها تکامل نیافته است و تغییر موقعیت تکامل حقیقی چشم در سه چهار ماهگی اتفاق می افتد و چشم پزشک متخصص می تواند از آن مطلع شود.

علائم شایع بیماری استرابیسم

  • ناهماهنگی حرکات چشمها. در برخی موارد تنها در موقع نزدیک شدن به جهت های خاصی، قابل مشاهده است.
  • دوبینی به صورت هر از گاهی
  • دید فرد تنها با یک چشم همراه با فقدان درک عمقی صورت می گیرد.

دلایل ایجاد بیماری استرابیسم

  1. عدم توازن عضلانی بین دو چشم
  2. فقدان توانایی تمرکز یکسان در چشمها
  3. مغز نمیتواند تصاویر دارای تمرکز متفاوت را تحمل کند بنابراین پیامهای حاصل از یک میدان دید را در نظر نمی گیرد. سر انجام چشم در اثر استفاده نامناسب ضعیف تر می شود و تنبلی چشم رخ میدهد.
  4. در چند مورد نادر، زمانی که به سر آسیب وارد می شود رخ میدهد.
  5. در مواردی که سابقه خانوادگی انحراف چشم، بیماران سندرم داون، بیماری تیروئید، تومور چشمی، آسیب به دستگاه عصبی مرکزی جنین، استفاده نامناسب از چشم، آسیب زایمانی و … ممکن است انحراف چشم بروز کند.
استرابیسم چشمی
استرابیسم چشمی

اگر انحراف چشم به موقع درمان نشود چه عواقبی در پی دارد؟

استرابیسم یا انحراف چشم را می توان با تشخیص به موقع و درمان زودرس درمان کرد . بدون درمان فوری ممکن است کاهش بینایی در یک چشم دایمی شود. از دست دادن دید طبیعی چشم و همچنین زجر روانی حاصل از جذاب نبودن ظاهر صورت از عواقب بیماری است.

درمان بیماری استرابیسم

درمان استرابیسم بسیار شبیه به درمان تنبلی چشم یا آمبلیوپی است و هدف از درمان بیماری استرابیسم بهبود دید و به دست آوردن بهترین دید ممکن، زیبایی ظاهری و به دست آوردن دید در هر دو چشم می باشد.

به منظور درمان بیماری، ممکن است پزشک برای بیمار عینک تجویز کند و یا فرد را وادار به بستن چشم به منظور تصحیح عدم توازن و همچنین تمرکز کند. این کار باعث می شود چشم ضعیف تر به کار بیفتد. پزشک در بیشتر مواقع تمریناتی را به بیمار می دهد که ممکن است مربوط به عضلات چشم باشد.

اما اگر پزشک جراحی را به منظور تصحیح وضعیت عضلات چشم تجویز کرد  فرد موظف است که این کار را انجام دهد. در روش درمان جدید، بیمارانی که به استرابیسم مبتلا هستند ناچار باید از عینک استفاده کنند که در یک منشور پلاستیکی نازک است . بیمار قبل از عمل جراحی از این عینک ها استفاده میکند. این عینک ها به تعیین مقدار تطابق جراحی مورد نیاز،  برای عضلات چشم کمک می کند.

سخن پایانی

در این گزارش سعی شد تا شما عزیزان را با بیماری انحراف چشم که با نام های دیگری همچون استرابیسم و یا لوچی چشم شناخته شده است، بیشتر آشنا کنیم و راه های درمان و دلایل ایجاد این عارضه را برای شما بیان کردیم.

اگر برای درمان انواع بیماری چشمی خود و یا تعیین نمره چشم جهت خرید عینک و لنز طبی به دنبال متخصص چشم در تهران هستید، ما به شما دکتر رضا پورمازار (www.binaii.com) را معرفی میکنیم.

در کلینیک چشم بینایی تمامی خدمات از جمله درمان آب مروارید (کاتاراکتآب سیاه (گلوکومجراحی لیزیک و لازک چشم، لیزر شبکیه، مجاری اشکی و جراحی زیبایی چشم (بلفاروپلاستی) با دقت بسیار بالایی توسط تیم مجرب و زیر نظر پزشک نام آشنا، دکتر پورمازار انجام می پذیرند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.